Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
De Drain ofwel het verlies aan km van Tesla 3 (of X en S) is voornamelijk afhankelijk van de elektronika die voortdurend aanstaat. Denk aan LTE / WiFi / Bluetooth. Dan als b.v. Sentry mode (Bewakingsmodus zie: beveiliging) wordt ingeschakeld neemt deze verder toe doordat o.a. de camera's dan blijven kijken wat er allemaal gebeurt. De Sentry mode staat default uit en moet je bewust aanzetten als je de auto verlaat.
Björn Nyland heeft hier o.a. metingen aan gedaan zie:
Zijn bevindingen zijn 2,1km/uur verlies met Sentry mode aan, 1,75km/uur verlies indien uit en 0,17km/uur verlies in Sleepmodus. Er zit echter geen Sleepmodus op Tesla 3 zover mij bekend maar hij noemde zijdelings het programma VisibleTesla voor Mac of Windows waar je dit kunt instellen. Zijn metingen zijn over 12 uur gedaan zowel bij Björn als bij mij. Zelf heb ik deze metingen herhaald, met dien verstande dat ik de Sleepmodus zelf heb proberen te bewerkstelligen door het uitschakelen van WiFi en Bluetooth en met succes.
Dit zijn mijn resultaten: 2km/uur verlies met Sentry mode, 1,4km/uur verlies, 0,5km/uur verlies met ook nog eens WiFi uitgeschakeld, 0,17km/uur verlies met verwijderde bluetooth verbindingen. Dit stemt in hoge mate overeen met Björn's resultaten. De Sleepmodus betekent dus dat WiFi en Bluetooth beide zijn uitgeschakeld. Bedenk dat voor bluetooth het netwerk verwijderd moet worden om te vermijden dat er anders regelmatig gezocht wordt naar een bluetooth verbinding. Bedenk ook dat deze metingen nog redelijk onnauwkeurig kunnen zijn omdat het aflezen van de km op beiden aan begin en eind 1km fout kunnen zijn geweest. Gezien de overeenstemming van onze metingen mag je echter aannemen dat deze getallen toch redelijk goed kloppen. Iedereen kan nu voor zichzelf bepalen hoe lang hij zijn Tesla kan parkeren voordat de batterij leeg is. Stel dat je de Tesla 3 tot 90% geladen wegzet met Sentry mode aan tegen diefstal, dan ben je zeg maar 50km/dag kwijt en is hij volledig leeg in 9 dagen!! Dus..... let op als je 10 dagen op vakantie gaat en je Tesla 3 op Schiphol parkeert dan heb echt een probleem tenzij.....
 
Kan je niet gewoon Power Off gebruiken? De instelling in het menu? Schakelt dat de verbindingen niet uit?

Het is trouwens (Tesla) Model 3, niet Tesla 3. Dat laatste klinkt voor mijn oren echt gek :p
OK, ik heb even in de manual gezocht maar voor mij was daaruit niet direct duidelijk "hoe uit" hij dan staat.
Power Off (Uitschakelen) zou neem ik aan b.v. Bluetooth mogelijk niet uitschakelen (anders kom je auto niet in zonder de sleutel kaart) maar dat zal ik eens gaan uitproberen. Ik heb de manual niet uitgespeld maar voor lang parkeren zou dit dan toch wel ergens een veelbesproken aanbeveling moeten zijn. Het schijnt dat Model X en S wel een Slaapmode kennen heb ik gehoord, maar misschien is dat dan de Power Off.
 
Last edited:
De Drain ofwel het verlies aan km van Tesla 3 (of X en S) is voornamelijk afhankelijk van de elektronika die voortdurend aanstaat. Denk aan LTE / WiFi / Bluetooth. Dan als b.v. Sentry mode (Bewakingsmodus zie: beveiliging) wordt ingeschakeld neemt deze verder toe doordat o.a. de camera's dan blijven kijken wat er allemaal gebeurt. De Sentry mode staat default uit en moet je bewust aanzetten als je de auto verlaat.
Björn Nyland heeft hier o.a. metingen aan gedaan zie:
Zijn bevindingen zijn 2,1km/uur verlies met Sentry mode aan, 1,75km/uur verlies indien uit en 0,17km/uur verlies in Sleepmodus. Er zit echter geen Sleepmodus op Tesla 3 zover mij bekend maar hij noemde zijdelings het programma VisibleTesla voor Mac of Windows waar je dit kunt instellen. Zijn metingen zijn over 12 uur gedaan zowel bij Björn als bij mij. Zelf heb ik deze metingen herhaald, met dien verstande dat ik de Sleepmodus zelf heb proberen te bewerkstelligen door het uitschakelen van WiFi en Bluetooth en met succes.
Dit zijn mijn resultaten: 2km/uur verlies met Sentry mode, 1,4km/uur verlies, 0,5km/uur verlies met ook nog eens WiFi uitgeschakeld, 0,17km/uur verlies met verwijderde bluetooth verbindingen. Dit stemt in hoge mate overeen met Björn's resultaten. De Sleepmodus betekent dus dat WiFi en Bluetooth beide zijn uitgeschakeld. Bedenk dat voor bluetooth het netwerk verwijderd moet worden om te vermijden dat er anders regelmatig gezocht wordt naar een bluetooth verbinding. Bedenk ook dat deze metingen nog redelijk onnauwkeurig kunnen zijn omdat het aflezen van de km op beiden aan begin en eind 1km fout kunnen zijn geweest. Gezien de overeenstemming van onze metingen mag je echter aannemen dat deze getallen toch redelijk goed kloppen. Iedereen kan nu voor zichzelf bepalen hoe lang hij zijn Tesla kan parkeren voordat de batterij leeg is. Stel dat je de Tesla 3 tot 90% geladen wegzet met Sentry mode aan tegen diefstal, dan ben je zeg maar 50km/dag kwijt en is hij volledig leeg in 9 dagen!! Dus..... let op als je 10 dagen op vakantie gaat en je Tesla 3 op Schiphol parkeert dan heb echt een probleem tenzij.....

Bij 20% accu schakelt Sentry zichzelf uit.

Gebruik maken van valet service voorkomt overigens dat je gebruik van Sentry moet maken.
 
Bij 20% accu schakelt Sentry zichzelf uit.

Gebruik maken van valet service voorkomt overigens dat je gebruik van Sentry moet maken.
Inderdaad maar de Drain is dan nog altijd 1,4km/uur, dus dan win je maar een paar dagen. En misschien wilde je juist dat hij eigenlijk aan bleef als je hem zo lang
alleen laat, dus hang hem maar aan een laadpaal (als die te vinden is op Schiphol parkeergelegenheid??).
 
Kan je niet gewoon Power Off gebruiken? De instelling in het menu? Schakelt dat de verbindingen niet uit?

Het is trouwens (Tesla) Model 3, niet Tesla 3. Dat laatste klinkt voor mijn oren echt gek :p
Nog een konstatering is dat "Uitschakelen" naar mijn mening niet helpt, want zodra je uitstapt schakelt hij automatisch weer in. Zelfde effect alsof je op het rempedaal trapt. Dus die mode blijft niet actief!?
 
Via TeslaFi met sleep mode settings (dus niet pollen continue) zie ik een range-loss tussen de -2 (ha!) en 0.4 km/uur gemiddeld als de auto volgens TeslaFi slaapt. Wifi enzo staan gewoon aan, Sentry zet ik alleen aan indien nodig.

Dacht eerst dat dat wellicht kwam omdat de auto op de oprit op een 10 meter van m'n buiten-accesspoint staat, maar zie dat hij op andere plekken ook vrij weinig verlies heeft. Laag genoeg om me geen zorgen te hoeven maken lijkt me.
 
Via TeslaFi met sleep mode settings (dus niet pollen continue) zie ik een range-loss tussen de -2 (ha!) en 0.4 km/uur gemiddeld als de auto volgens TeslaFi slaapt. Wifi enzo staan gewoon aan, Sentry zet ik alleen aan indien nodig.

Dacht eerst dat dat wellicht kwam omdat de auto op de oprit op een 10 meter van m'n buiten-accesspoint staat, maar zie dat hij op andere plekken ook vrij weinig verlies heeft. Laag genoeg om me geen zorgen te hoeven maken lijkt me.
 
Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat de Tesla erg inefficient omgaat met zijn electronica. Met Sentry aan heb je dus ongeveer 2km/uur verlies. Ga even uit van 180Wh/km bij een Model 3, dan komt dat uit op 360W gemiddeld verbruik. Dat vind ik wel erg hoog voor een paar camera's, een 4G module en wat processing. Zelfs mijn ouderwetse 50" plasma televisie gebruikt minder... Voor een auto die de energietransitie in gang moet zetten vind ik dit een erg matige score...
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Wat is TeslaFi? Tussen 2 en 0,4km/uur klopt toch met de getallen die ik noem?
Zonder Sentry mode 1,4km/uur. Het gaat hier om het langdurig parkeren en ik vind 35km/dag (24 uur) niet weinig.
Niet om je dagelijks zorgen te maken bij normaal gebruik en laden maar wel bij langdurig vakantie parkeren lijkt me!
 
Dit 'draadje' sluit een beetje aan op een vraag waar ik nog geen antwoord op heb.

Wat te doen als men, bijvoorbeeld door een afwezigheid van een half jaar, de Tesla M3 niet gebruikt en er geen laad mogelijkheid is?
Feit is dat een LiPo accu, indien hij met bijvoorbeeld 70% lading wordt weggezet, de ontlading zeer gering is. Ik heb het hier specifiek over de LiPo accu, dit staat los van de Tesla.

Ik ben heel erg benieuwd op de antwoorden
 
Wat is TeslaFi? Tussen 2 en 0,4km/uur klopt toch met de getallen die ik noem?

TeslaFi is een monitoring service, houdt je ritten/verbruik/laden etc bij.

Tussen de -2 en 0.4 , laatst won ik 14km in 7 uur :) Zal met de buitentemperatuur te maken hebben. Eigenlijk zie ik als ie slaapt tussen de 0 en 0.4 km/uur drain, dus zeg 10km/dag? Daarmee kan hij vrij lang op Schiphol staan, en dan niet eens het uitzetten geprobeerd.
 
Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat de Tesla erg inefficient omgaat met zijn electronica. Met Sentry aan heb je dus ongeveer 2km/uur verlies. Ga even uit van 180Wh/km bij een Model 3, dan komt dat uit op 360W gemiddeld verbruik. Dat vind ik wel erg hoog voor een paar camera's, een 4G module en wat processing. Zelfs mijn ouderwetse 50" plasma televisie gebruikt minder... Voor een auto die de energietransitie in gang moet zetten vind ik dit een erg matige score...
Je moet bij Model 3 uitgaan van 150Wh/km, maar niettemin kan je 300W ook nog veel noemen. Maar het is natuurlijk onduidelijk waar dat allemaal nog meer voor wordt gebruikt. Er zijn ook nog wat conversieverliezen 380V naar 12V.
 
TeslaFi is een monitoring service, houdt je ritten/verbruik/laden etc bij.

Tussen de -2 en 0.4 , laatst won ik 14km in 7 uur :) Zal met de buitentemperatuur te maken hebben. Eigenlijk zie ik als ie slaapt tussen de 0 en 0.4 km/uur drain, dus zeg 10km/dag? Daarmee kan hij vrij lang op Schiphol staan, en dan niet eens het uitzetten geprobeerd.
Winnen terwijl je stilstaat met de buitentemperatuur als parameter doet het ergste vermoeden over de andere parameters die je als referentie gebruikt. Wij kijken gewoon naar wat de batterij aangeeft in km. Die meet gewoon de spanning en rekent daar zijn beschikbare batterijlading van uit en je mag aannemen dat voor de batterijtemperatuur het gemeten aantal km precies gecompenseert wordt. Als het over actieradius gaat moet er allerlei zaken worden meegenomen, zoals gewenste interieur temperatuur, airco en rijgedrag e.d. Dat zijn andere uitkomsten waarvoor de energie grafiek van Model 3 de betere informatie verstrekt en mogelijk in TeslaFi worden meegenomen. Dus die 10km/dag kun je wel vergeten denk ik zo.
 
Ik kan eigenlijk niet anders concluderen dat de Tesla erg inefficient omgaat met zijn electronica. Met Sentry aan heb je dus ongeveer 2km/uur verlies. Ga even uit van 180Wh/km bij een Model 3, dan komt dat uit op 360W gemiddeld verbruik. Dat vind ik wel erg hoog voor een paar camera's, een 4G module en wat processing. Zelfs mijn ouderwetse 50" plasma televisie gebruikt minder... Voor een auto die de energietransitie in gang moet zetten vind ik dit een erg matige score...


Je rekent vreemd want in jouw voorbeeld is het verbruik van de camera's afhankelijk van hoeveel je verbruikt als je rijdt.
Dat is natuurlijk niet zo.

2km verlies staat gewoon voor 0.30 kwh.
 
Je moet bij Model 3 uitgaan van 150Wh/km, maar niettemin kan je 300W ook nog veel noemen. Maar het is natuurlijk onduidelijk waar dat allemaal nog meer voor wordt gebruikt. Er zijn ook nog wat conversieverliezen 380V naar 12V.
Ik denk dat het een mooi experiment zou zijn om eens verschillende vermogensmetingen aan de computers van de Tesla te hangen. Ik vind vampire drain best wel een dingetje. Als je al laat bent op Schiphol en dus niet langs de SuC kon vooraf dan zit je 3 weken peentjes te zweten. Het liefst doe je een power-down en dan zou het verbruik naar bijna 0 moeten gaan. Het liefst zou je dat ook via de app moeten kunnen doen (natuurlijk kun je hem dan niet meer aanzetten).

Je rekent vreemd want in jouw voorbeeld is het verbruik van de camera's afhankelijk van hoeveel je verbruikt als je rijdt. Dat is natuurlijk niet zo. 2km verlies staat gewoon voor 0.30 kwh.
Ik reken niet vreemd, maar er wordt gesteld dat in stilstand er een verbruik is van 2km/u. Daardoor moet je dus terugrekenen vanaf het verbruik van de wagen. Wellicht dat ik met 150Wh had moeten rekenen, maar met 2km verlies kom je dan dus op een verlies van 300Wh. Als het per uur dus een verlies is van 300Wh, dan is het gemiddeld opgenomen vermogen 300W en dat is erg veel.

Een Model X zal waarschijnlijk hetzelfde verbruik hebben (300W), maar gezien het hogere verbruik zal die dus minder in kilometers teruglopen. Logischer was geweest dat TS zou aangeven hoeveel Wh de auto had verbruikt na stilstand, maar ik kan me voorstellen dat dit lastiger is af te lezen.
 
Er zit echter geen Sleepmodus op Tesla 3 zover mij bekend

Dit zit er wel degelijk op. De auto gaat meestal een aantal uur na de laatste rit in slaap modus. Echter moeten dan geen apps de auto bevragen. Dit is het probleem waar Bjorn eerst tegen aan liep. Toen hij dit niet deed ging zijn M3 dus in slaapstand.

Stel dat je de Tesla 3 tot 90% geladen wegzet met Sentry mode aan tegen diefstal, dan ben je zeg maar 50km/dag kwijt en is hij volledig leeg in 9 dagen!!

Daarom gaat Sentry Mode ook uit als de batterij op 20% zit.
 
Ik reken niet vreemd, maar er wordt gesteld dat in stilstand er een verbruik is van 2km/u. Daardoor moet je dus terugrekenen vanaf het verbruik van de wagen. Wellicht dat ik met 150Wh had moeten rekenen, maar met 2km verlies kom je dan dus op een verlies van 300Wh. Als het per uur dus een verlies is van 300Wh, dan is het gemiddeld opgenomen vermogen 300W en dat is erg veel.

Nee je hoeft helemaal niet terug te rekenen met het verbruik van de wagen.
Je moet gewoon rekenen met de capaciteit van de batterij en hoeveel deze afneemt in een bepaalde tijd door gebruik van sentry.
Het verbruik van de rijdende auto heeft hier niets mee te maken.
De batterij is totaal 500km oftewel 75kwh. Als je 2 km verliest is dat dus 0.3 kwh.

Dat komt overeen met de 300 Wh die jij had uitgerekend maar toevallig omdat je met 150 Wh/km hebt gerekend. (wat het gemiddeld verbruik is als je met 75Kwh, 500km ver wil komen)