Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Kan je nog ergens zien dat hij aan het voorverwarmen is?

Je kunt het in ieder geval wel horen tijdens het rijden. Aandrijving maakt meer geluid. Wel vreemd dat auto gaat voorverwarmen als je met navigatie aan het spelen bent -> ik meen dat voorverwarmen pas start als je binnen ca. 20(?) km vanaf een Supercharger bent. Of degene met melding op forum moet dicht bij een Supercharger geparkeerd hebben???

Nb: zou wel beter zijn als Tesla het voorverwarmen stopt als auto in P gaat (of als deuren sluiten)
 
Je kunt het in ieder geval wel horen tijdens het rijden. Aandrijving maakt meer geluid. Wel vreemd dat auto gaat voorverwarmen als je met navigatie aan het spelen bent -> ik meen dat voorverwarmen pas start als je binnen ca. 20(?) km vanaf een Supercharger bent. Of degene met melding op forum moet dicht bij een Supercharger geparkeerd hebben???

Nb: zou wel beter zijn als Tesla het voorverwarmen stopt als auto in P gaat (of als deuren sluiten)


Ja je zal naast een supercharger wonen, dan heb je continue een warme batterij :)
 
Een koudere(kouder dan optimaal) batterij heeft een hogere interne weerstand en dus meer drain. Die hogere interne weerstand is de reden waarom je bij kou (veel) minder range hebt. Er wordt door de hogere interne weerstand meer chemische energie omgezet in warmte ipv in elektrische energie.

Over deze opmerking quote: "....dus meer drain" wil ik toch nog wat toelichten. Er wordt bij "belasting" meer energie omgezet in warmte omdat de batterij verliezen gelijk zijn IbxIbxRi (Ib belastende stroom) en je dus pas meer verliezen krijgt als je stroom laat lopen. Daarom kun je ook minder hard optrekken en heb je minder range en kun je ook minder snel laden. Daarom zei ik ook dat de capaciteit afnam. Als er geen stroom loopt en je naar de zelfontlading van een onbelaste batterijen in het algemeen kijkt dan wordt deze minder naarmate de temperatuur zakt, dat is dus in wezen minder drain. De batterij capaciteit komt echter gewoon weer op peil bij verwarming. De hamvraag is hoeveel stroom wordt gevraagd in de slaaptoestand. De elektronika wordt immers bestuurd door de 12V accu en die wordt opgeladen middels een DC naar DC converter vanuit het 400V pakket. Maar je kunt in slaaptoestand heel lang teren op deze 12V buffer en de rest (400V batterij) met rust laten tot hij weer wakker wordt gemaakt. Dus het is nog niet evident voor mij wat er werkelijk plaats vindt en hoe Tesla omgaat met deze slaap materie. Ik sluit zeker niet uit dat de drain hoger is als het kouder is wegens een belasting. Zelf heb ik daar onvoldoende ervaring mee.

Voor self discharge geldt echter:
Zie: "Elevating Self-discharge - Battery University" :
Quote: "The self-discharge of all battery chemistries increases at higher temperature, and the rate typically doubles with every 10°C (18°F). A noticeable energy loss occurs if a battery is left in a hot vehicle.

Veel gegevens over de mogelijk gebruikte 21700 cell die in Model 3 zit zijn overigens hier tevinden.
"http://queenbattery.com.cn/index.php?controller=attachment&id_attachment=93"

Overigens blijken incidentele metingen erg riskant bij Tesla omdat ze voortdurend sleutelen aan hun produkten om ze te verbeteren. Tevens zijn drain metingen nogal eens behoorlijk vervuild omdat je zeker moet zijn dat hij onderwijl niet wakker is gemaakt. Ook moet je de SoC eigenlijk altijd meten bij dezelfde batterij temperatuur die ze echter niet geven, jammer. Deze wordt gekoeld en verwarmt door zowel het gebruik, de buiten en de binnentemperatuur en de conditionering en dat gaat maar langzaam vanwege de grote massa. Ergo tenzij de buitentemperatuur redelijk constant is en de Tesla batterij lang buiten gebruik is en niet geconditioneerd wordt en rustig nagenoeg dezelfde temperatuur heeft aangenomen als bij de vergelijkende SoC meting kun je pas echt goed meten.
 
Over deze opmerking quote: "....dus meer drain" wil ik toch nog wat toelichten. Er wordt bij "belasting" meer energie omgezet in warmte omdat de batterij verliezen gelijk zijn IbxIbxRi (Ib belastende stroom) en je dus pas meer verliezen krijgt als je stroom laat lopen. Daarom kun je ook minder hard optrekken en heb je minder range en kun je ook minder snel laden. Daarom zei ik ook dat de capaciteit afnam. Als er geen stroom loopt en je naar de zelfontlading van een onbelaste batterijen in het algemeen kijkt dan wordt deze minder naarmate de temperatuur zakt, dat is dus in wezen minder drain. De batterij capaciteit komt echter gewoon weer op peil bij verwarming. De hamvraag is hoeveel stroom wordt gevraagd in de slaaptoestand. De elektronika wordt immers bestuurd door de 12V accu en die wordt opgeladen middels een DC naar DC converter vanuit het 400V pakket. Maar je kunt in slaaptoestand heel lang teren op deze 12V buffer en de rest (400V batterij) met rust laten tot hij weer wakker wordt gemaakt. Dus het is nog niet evident voor mij wat er werkelijk plaats vindt en hoe Tesla omgaat met deze slaap materie. Ik sluit zeker niet uit dat de drain hoger is als het kouder is wegens een belasting. Zelf heb ik daar onvoldoende ervaring mee.

Voor self discharge geldt echter:
Zie: "Elevating Self-discharge - Battery University" :
Quote: "The self-discharge of all battery chemistries increases at higher temperature, and the rate typically doubles with every 10°C (18°F). A noticeable energy loss occurs if a battery is left in a hot vehicle.

Veel gegevens over de mogelijk gebruikte 21700 cell die in Model 3 zit zijn overigens hier tevinden.
"http://queenbattery.com.cn/index.php?controller=attachment&id_attachment=93"

Overigens blijken incidentele metingen erg riskant bij Tesla omdat ze voortdurend sleutelen aan hun produkten om ze te verbeteren. Tevens zijn drain metingen nogal eens behoorlijk vervuild omdat je zeker moet zijn dat hij onderwijl niet wakker is gemaakt. Ook moet je de SoC eigenlijk altijd meten bij dezelfde batterij temperatuur die ze echter niet geven, jammer. Deze wordt gekoeld en verwarmt door zowel het gebruik, de buiten en de binnentemperatuur en de conditionering en dat gaat maar langzaam vanwege de grote massa. Ergo tenzij de buitentemperatuur redelijk constant is en de Tesla batterij lang buiten gebruik is en niet geconditioneerd wordt en rustig nagenoeg dezelfde temperatuur heeft aangenomen als bij de vergelijkende SoC meting kun je pas echt goed meten.

Thanks voor je aanvulling. Bij battery university wordt gesproken over een paar procent per maand bij li ion batterijen ervan uitgaande dat je de eerste 24 uurs discharge niet meetelt aangezien je maar tot 90% of minder oplaad met een Tesla. Kort door de bocht zou dat betekenen dat het verbruik een hogere drain geeft dan puur het chemische verlies zelf. Inderdaad lastig te bewijzen door alle variabelen.
 
Ik had onlangs voor de leutr een adres ingegeven waar we eind augustus naartoe gaan met de M3. Deze navigatie heb ik daarna niet geannuleerd met als gevolg dat de M3 de batterij heel de nacht en ochtend bleef voorverwarmen om te gaan superchargen. Was hierdoor heel wat range kwijt en had niet direct door hoe dat kwam. Al doende leert men :)
Gisterenavond gaan superchargen (9 mnd. gratis) en de SUC (10km) in mijn navigatie gezet. Hij ging meteen (daarom) de batterij voorverwarmen en bleef met die mededeling in het scherm staan tot ik daar was. Dat kan ik begrijpen maar het was overigens voor het eerst dat ik die info in het scherm zag. Wat ik mij afvraag is wat zijn de randvoorwaarden om te gaan voorverwarmen? Als de eerste supercharger 300km verder is zal hij dat toch niet doen? Als hij niet als doel in de route staat ook niet neem ik aan? Moet hij op een bepaalde afstand zijn? Enig idee?
 
Om nog bij te dragen aan deze - min of meer - wetenschappelijek benadering:
- op 20/6 heb ik de Model3 weg gezet op het vliegveld met 73% soc
- op 4/7 heb ik de auto weer opgehaald met 67% soc
- Ongeveer om de dag heb ik via de app gekeken hoe de auto er bij stond.
- Sentry mode stond uit, idem de interieur-temperatuur-bescherming(?).
- 14 dagen (nouja, misschien 14,5 gegeven tijdstippen van wegzetten/ophalen) en ruwweg 6/7% drain geeft ,4% tot 0,5% /dag aan drain.
Robipad: nogmaals dank voor de info.
 
  • Like
Reactions: Robipad
Bedankt, ik neem aan dat hij dat alleen doet als het een navigatiedoel is? En verder vraag ik me af of hij ook kan voorverwarmen als je b.v. een Fastned lader of andere snellader als navigatiedoel hebt?

Alleen als er een Tesla-snellader als bestemming is opgegeven en binnen bepaalde afstand. Elders gelezen dat je de accu langzaam leeg kan trekken (tot 20%?) als je de Tesla-snellader als bestemming ingeeft en daarna de auto parkeert....... Bestemming wissen voor "P" kan helpen. Of verder van SUC parkeren helpt ook :)

Ik verwacht niet dat het opwarmen van toepassing is bij andere snelladers. Deze worden als adres in navi ingegeven zonder dat de auto kan weten dat we daar gaan snelladen? ("gokje") :rolleyes:
 
Om nog bij te dragen aan deze - min of meer - wetenschappelijek benadering:
- op 20/6 heb ik de Model3 weg gezet op het vliegveld met 73% soc
- op 4/7 heb ik de auto weer opgehaald met 67% soc
- Ongeveer om de dag heb ik via de app gekeken hoe de auto er bij stond.
- Sentry mode stond uit, idem de interieur-temperatuur-bescherming(?).
- 14 dagen (nouja, misschien 14,5 gegeven tijdstippen van wegzetten/ophalen) en ruwweg 6/7% drain geeft ,4% tot 0,5% /dag aan drain.
Robipad: nogmaals dank voor de info.
Elke keer dat je in de app kijkt naar de status van je auto haal je hem uit zijn "slaap" waardoor ie extra stroom verbruikt. Gewoon niet naar kijken gaat ie in diepe slaap en verbruikt ie zeer weinig.
 
.......... Gewoon niet naar kijken gaat ie in diepe slaap en verbruikt ie zeer weinig.
In slaap ja, het begrip "diepe slaap" kennen ze niet volgens mij bij Tesla. dat is een verzinsel van Teslafi. Die suggeren ook dat ze de Tesla in slaap brengen. Niet dus. Tesla bepaalt zelf wanneer hij gaat slapen. Teslafi vraagt alleen maar de status op. Na elke keer dat je de eigen Tesla app (niet de Teslafi app want dan gaat het echt veel langer duren) gebruikt duurt het precies 10 minuten voordat hij weer slaapt. Als je dus zeg 6 keer kijkt dan heeft hij 1 uur niet geslapen waarin het verbruik zeg maar ca 12 keer zoveel is geweest als tijdens het slapen wat nauwelijks wat uitmaakt op die 14 dagen vakantie. Slapen is 0,114km/u, niet slapen 1,35km/u (als je Sentry mode niet gebruikt). Goed reproduceerbare getallen uit Teslafi data.
 
  • Like
Reactions: JanMetPet
In slaap ja, het begrip "diepe slaap" kennen ze niet volgens mij bij Tesla. dat is een verzinsel van Teslafi. Die suggeren ook dat ze de Tesla in slaap brengen. Niet dus. Tesla bepaalt zelf wanneer hij gaat slapen. Teslafi vraagt alleen maar de status op. Na elke keer dat je de eigen Tesla app (niet de Teslafi app want dan gaat het echt veel langer duren) gebruikt duurt het precies 10 minuten voordat hij weer slaapt. Als je dus zeg 6 keer kijkt dan heeft hij 1 uur niet geslapen waarin het verbruik zeg maar ca 12 keer zoveel is geweest als tijdens het slapen wat nauwelijks wat uitmaakt op die 14 dagen vakantie. Slapen is 0,114km/u, niet slapen 1,35km/u (als je Sentry mode niet gebruikt). Goed reproduceerbare getallen uit Teslafi data.

@Robipad Klopt, diepe slaap kent Tesla niet. Slaap wel. Wat enkel niet klopt is die 10 minuten. Dat ligt aan de auto, echter, dit is het Model 3 topic en daar schijnt deze wel altijd rap in slaap te vallen. Bij de Model S/X is dit echt anders.
 
@Robipad Klopt, diepe slaap kent Tesla niet. Slaap wel. Wat enkel niet klopt is die 10 minuten. Dat ligt aan de auto, echter, dit is het Model 3 topic en daar schijnt deze wel altijd rap in slaap te vallen. Bij de Model S/X is dit echt anders.
Ik praat inderdaad alleen over Model 3 en het is echt precies 10 minuten als je het niet laat verzieken door Teslafi.
Verklaring: zodra je de Tesla wakker maakt met de Tesla app zal Teslafi dat merken. Die ziet dan "Idling sleeping" en start een sequence op die heet iets van "Idle time before starting sleeping", die staat default op 30 min., maar die kun je zelf instellen. Die tijd wordt domweg opgeteld bij die 10 min. en dus duurt het dan 40 min. voordat hij weer slaapt, domweg omdat Teslafi hem wakker houdt. Ik heb geen idee waarom die instelling er is. Ik heb hem nu op 2 min. gezet maar misschien is 0 beter.
 
Last edited:
Tsja, alles is relatief: Nissan Leaf: 0% vampire drain. Hyundai Ioniq: 0% vampire drain beide in 14 dagen.
Alle ICE auto's en de meeste EV's verouderen zodra je ze gekocht hebt....niet zo met Tesla, die krijgen ca elke 14 dagen een nieuwe gratis update die hem verder vernieuwd....;). Je moet er wat voor over hebben om mee te blijven doen en van dat beetje vampire drain merk je uiteindelijk niks van.