Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vampire Drain / Capaciteits Verlies Tesla 3

This site may earn commission on affiliate links.
Dagje niet gechecked via de app. Geen wifi netwerk en geen sentry mode.
Drain valt reuze mee. SOC 85%

Geen idee waarom de auto is wakker werd om 23:33h? Valt wel op dat de drain tijdens P nagenoeg gelijk is aan de extra km die er in de ZZZ tijd zijn bijkomen?


1.jpg
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Dagje niet gechecked via de app. Geen wifi netwerk en geen sentry mode.
Drain valt reuze mee. SOC 85%

Geen idee waarom de auto is wakker werd om 23:33h? Valt wel op dat de drain tijdens P nagenoeg gelijk is aan de extra km die er in de ZZZ tijd zijn bijkomen?


View attachment 483808

Wel raar die toename in capaciteit tijdens slaap. Enige verklaring die ik daarvoor kan hebben is dat je hem in een warme garage geparkeerd hebt en de accu langzaam warmer werd tijdens z'n slaap.

Of had je hem aan de laadpaal staan? Af en toe wat tankt die dan wat bij in z'n slaap.
 
Dagje niet gechecked via de app. Geen wifi netwerk en geen sentry mode.
Drain valt reuze mee. SOC 85%

Geen idee waarom de auto is wakker werd om 23:33h? Valt wel op dat de drain tijdens P nagenoeg gelijk is aan de extra km die er in de ZZZ tijd zijn bijkomen?
View attachment 483808
Er zijn heel veel voorbeelden in TeslaFi waarbij schijnbaar tijdens het slapen er uit het niets geladen lijkt te worden i.p.v. dat er drain is. Zo zie je ook heel veel P's waar de drain schijnbaar nul is in de overzichten. Dat het hier toevallig ongeveer bijna dezelfde getallen heeft weinig betekenis. Het is evident dat dit objectief gezien natuurlijk niet kan en dus ook eigenlijk een foute weergave is. Waar deze fouten door ontstaan is soms te duiden en soms helemaal niet. Het begin van de slaapperiode neemt het laatste sample van de laatste inslaappoging over die van 10 minuten daarvoor is. Het eindsample is het eerste sample waardoor hij wakker wordt gemaakt. Dus er zitten sowieso fouten in de tijdperiodes, zowel bij alle P's die je ziet als de Zzz's. De samples zijn ook nog eens onderhevig aan fouten door toleranties, temperatuurverschillen, plotselinge snelle veranderingen van de batterijbelastingen tijdens een overgang naar P door het aanschakelen van belasting zoals de computer zelf, een verwarming / pomp / ventilator die aangaat etc. Als je naar de raw data kijkt dan zie je ook dat er tijdmatige overlap zit in de periodes in de overzichten, dus sluiten ze ook niet precies aan. Verder is TeslaFi volledig afhankelijk van de data die Tesla aanlevert op het sample moment. Kijk hieronder maar eens:
IMG_5869.jpg

Het einde van de laadperiode raw-data is hier weergegeven:
IMG_5870.jpg

Hij geeft 4x achterelkaar 344,61 en begint met een sleepattempt, hoewel je hier 4 gelijke samples ziet geloof ik dat niet eens, waarom? De batterij spanning staat voor de km's en TeslaFi nam het eerste sample toen er nog 10 kW geladen werd.
De volgende samples was de lading nul, dan verandert de batterijspanning dus het aantal km's. Dus of Tesla neemt je in de maling of TeslaFi kopiëert gewoon het 1ste sample in de volgende minuten. Dan gaan we naar P:
IMG_5871.jpg

Je ziet dat P de laatste drie samples weergeeft die ook in de laadperiode worden weergegeven (overlap dus) en die ziet het begin gelijk is aan het 10 kW laadmoment. P doet 1 slaappoging en kan niet op het moment van inslaap vallen weer een sample nemen. De 13 minuten geven daarom een verbruik nul. Je weet zeker dat het onzin is want de computer verbruikt zeker 250 Watt dus 54 Wh wat al 0,3 km is. Zzz neemt weer het laatst bekende sample, nog steeds 344,61 als begin waarde. Vervolgens wachten we 2hr24 min. en neemt Zzz met de overgang naar de volgende P daar het eerste sample weer als eindwaarde. De batterij spanning is sowieso gestegen door het stoppen van de laadstroom en dit is dus pas het werkelijke sample van na het stoppen van laden 350,79. De temperatuur is nog steeds hetzelfde blijkt. Hij heeft geslapen en verbruikt vrijwel niets. Nu lijkt het alsof er km's bij zijn gekomen, onzin natuurlijk. Dergelijke verhalen zijn bij elke overgang te houden. De vraag is in hoeverre TeslaFi hier sjoemelt of Tesla data niet echt ververst.
 
Last edited:
Wel raar die toename in capaciteit tijdens slaap. Enige verklaring die ik daarvoor kan hebben is dat je hem in een warme garage geparkeerd hebt en de accu langzaam warmer werd tijdens z'n slaap.

Of had je hem aan de laadpaal staan? Af en toe wat tankt die dan wat bij in z'n slaap.
Klopt. De auto stond binnen. Was zaterdag al binnen gezet dus op zondag al opgewarmd
 
  • Like
Reactions: job-lek and Robipad
Mijn Tesla gaat niet in slaapmodus..

Gisteren met 81% geparkeerd. (Niet aan laadpaal)
Sentry-mode staat UIT. ik heb GEEN 3rd-party apps oid.
Na gisteravond 23:00 de app niet meer gecheckt.

kijk vanochtend.. hij zegt NIET ‘wakkermaken’ en de batterij is nog maar 78%!
Ook als ik de app een uur met rust laat gaat ie niet slapen.

zijn er nog instellingen of dingen die ik moet checken?
Ik heb software versie 2019.40.2.1
 
Heb je de “background refresh” op je phone ook uit staan ? Anders blijft de app aktief in de achtergrond en gaat de Tesla niet slapen.
Althans bij mij.....
Hoewel ik deze functie op mijn iPad (die gebruik ik ipv een iPhone) niet actief was heb ik deze als proef aangezet, maar dat had bij mij geen negatief effect op het slaapgedrag (Alweer 7,5 uur geslapen). Niettemin zet ik hem zeker weer terug op non-actief.
 
Uiteraard geen dog-mode aan oid.
Maar.. inmiddels gaat de Tesla gewoon in de slaapstand.. vaak al binnen 10 minuten, soms iets langer. geen idee waar het aan lag. Wellicht de nieuwigheid.

Had pas de Tesla op de zaak binnen staan vlak naast mijn kantoor, toen bleef mijn telefoon sleutel verbonden, waardoor hij wakker bleef.
Anyway, opgelost
 
Background refresh (verversen op de achtergrond) op een iPhone is trouwens geen probleem, die houdt hem ook niet wakker heb ik gemerkt.
Wat moet dat doen, zo'n background refresh? En hoe weet je dat die heeft plaats gevonden?

- edit - Ik zou me niet voor kunnen stellen wat het nut van een background refresh zou zijn, hoe je zou kunnen constateren dat deze heeft plaats gevonden en hoe deze de auto niet wakker zou houden. Maar ik realiseer me nu dat je wsl op de setting van de app doelt en niet op een eventuele background refresh zelf?
 
Last edited:
Wat moet dat doen, zo'n background refresh? En hoe weet je dat die heeft plaats gevonden?

- edit - Ik zou me niet voor kunnen stellen wat het nut van een background refresh zou zijn, hoe je zou kunnen constateren dat deze heeft plaats gevonden en hoe deze de auto niet wakker zou houden. Maar ik realiseer me nu dat je wsl op de setting van de app doelt en niet op een eventuele background refresh zelf?
Zelf heb ik vastgesteld dat "ververs op achtergrond" geen invloed heeft op het slapen. De app gaat niet uit zichzelf de Tesla API benaderen, dat doet hij alleen als je zelf de app start en gebruikt voor functies. Bij zoeken op internet lees ook hier: Phone Key troubles | Tesla
Zelf weigert mijn app incidenteel als key te werken als ik hem gesloten heb, ik sluit hem default altijd. Er wordt hier gesuggereerd dat dat komt omdat "refresh in background" uit staat. Nu staat deze default bij mij uit. Bluetooth staat default aan op mijn iPad. Toch werkt de app vrijwel altijd goed als key, maar hij verliest toch incidenteel de verbinding definitief (zeker 1x/week) zodat ik de bluetooth op de iPad moet uitzetten en opnieuw moet verbinden. Dat werkt op zich ook meteen goed. Ik ga nu toch "refresh in background" eens aanzetten, misschien dat hij hem dan niet meer kwijtraakt??
 
Sinds de laatste updates is de 'vampire drain' in mijn M3P enorm. Voorheen verloor hij tot 0-1% snachts. Nu is dat 4-5%! Sentry mode staat uit, ik gebruik geen third party apps en de auto staat gewoon in slaapstand.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Andere mensen met eenzelfde ervaring?
 
Sinds de laatste updates is de 'vampire drain' in mijn M3P enorm. Voorheen verloor hij tot 0-1% snachts. Nu is dat 4-5%! Sentry mode staat uit, ik gebruik geen third party apps en de auto staat gewoon in slaapstand.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Andere mensen met eenzelfde ervaring?
Zelfde ervaring, zelfs meer dan 5%! Had een half jaar geleden toen ik de auto kreeg ook last van. Na een bepaalde update niet meer. Nu weer helaas terug in een ergere vorm :(
 
Sinds de laatste updates is de 'vampire drain' in mijn M3P enorm. Voorheen verloor hij tot 0-1% snachts. Nu is dat 4-5%! Sentry mode staat uit, ik gebruik geen third party apps en de auto staat gewoon in slaapstand.

Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Andere mensen met eenzelfde ervaring?
Weet je zeker dat de auto ‘s nachts niet zoekt naar het Wifi netwerk of hiermee verbinding maakt? Dat maakt bij mij het verschil tussen 0-1% of 4% verlies..