Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Van (1st gen) Model 3 LR naar Model Y LR / Performance

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

Ik heb nu bijna 4jr erop zitten en 180.000km afgelegd met mijn Model 3 Long Range Dual Motor. Ik sta voor de keuze van een nieuwe auto en er zijn nu aanmerkelijk meer opties dan 4jr geleden, waar toen eigenlijk alleen de Model 3 een auto was waarmee je ver kon rijden en snel kon laden. Andere opties zijn nu de Kia EV6 GT en Xpeng G9. De VAG producten trekken me niet aan - veel geld voor weinig ‘performance’, dat geldt ook voor de BMW iX3 (zowel qua vlotheid, uitrusting als laadsnelheid).

De Model 3 heeft het ‘okay’ gedaan als reisauto met 45k km per jaar. Maar bij 45k km per jaar ga je jezelf exponentieel meer ergeren aan tekortkomingen dan bij 15-20k km per jaar. Mijn km’s leg ik vooral af op snelwegen in NL, Duitsland en Scandinavië. Vandaar mijn vraag aan Model Y gebruikers - die al een tijdje rondrijden - of sommige van mijn Model 3 ergernissen zijn opgelost met de Model Y. Hou je vast, daar gaan we (vast moeilijk te begrijpen voor de gemiddelde rijder die iedere dag 20km heen en 20km terug van huis-kantoor rijdt).

1.) Wind- en bandengeluid op de snelweg. Bij >120 km/u kan ik eigenlijk geen telefoongesprek meer voeren / podcast verstaan. Ik rij regelmatig met een noise cancelling headset op - vooral op de Autobahn of op het grove asfalt in Scandinavië. Ik heb ook een 18jr oude Volvo XC70, die is veel stiller.
2.) Regensensor. Wist niet als het miezert en je niks ziet, wist wel als het allang niet meer regent..
3.) Regelmatig niet automatisch willen ontgrendelen met Bluetooth. Uiteraard altijd als het regent en ik een kind op m’n ene arm heb en een luiertas in de andere.
4.) Na iedere software update verblinden mijn koplampen niet alleen andere weggebruikers, maar zelfs vliegtuigen. Ik begrijp hoe je dat kan aanpassen, maar als mijn vrouw de eerste is die na een update rijdt - dan gaat het niet goed.
5.) Bemoeienis adaptive cruise control / autopilot. Ik wil de snelheid bepalen, hoger dan de toegestane. Op heel veel stukken forceert de auto me ineens terug van bijv. 120 naar 100. Omdat er ergens een bord fysiek of op de kaart staat die 100 aangeeft. Gedurende een heel traject weigert hij dan ook harder te gaan, ondanks het omhoog scrollen met het wieltje.

Qua hardware (aandrijving, laadsnelheid, wegligging) ben ik super tevreden over de Model 3. Dat verwacht ik van de Model Y ook. Met vooral de stille hoop dat sommige zaken (bijvoorbeeld het geluid op de snelweg) sterk zijn verbeterd.

Alvast dank!
 
Last edited:
Punt 1 is sterk verbeterd (in mijn ervaring, 2020 M3P vs 2022 MY LR waarmee ik 8K km in Noorwegen/Zweden heb gereden). Punt 3 nooit last van gehad met de M3 noch met de MY. Je andere punten zijn min of meer gelijk gebleven danwel iets verbeterd afhankelijk van hoeveel je je er druk over maakt (voor mij zijn het minor issues).
 
Ik heb voor punt 1-4 geen klachten.
Punt 1 wordt bevestigd door anderen die van M3 naar MY gingen. Er is nu dubbel glas.
Punt 2 geen last van, maar er wordt hier wel nog steeds over geklaagd. Het zal van wagen tot wagen verschillen. Of van perceptie tot perceptie. Mijn ruitenwissers gaan zelden onnodig (zeker niet meer dan bij mijn vorige ICE’s en en mijn MS met regensensor). Soms gaat hij iets te later dan ik zou doen. Soms bijt ik op mijn tanden en zie ik dat hij alsnog net op tijd gaat als het zicht wat gesluimerd is, maar eigenlijk nog net voldoende. Soms geef ik een druk op de knop. Geen showstopper. Alvast bij mij niet.
3) zou het geval zijn bij sommige Androids. Bij mijn vrouw was het eerst ook zo, maar de laatste tijd is het niet meer voorgevallen. Oplossing kan zijn om een keyfob te kopen. Maar dan krijg je de nadelen ervan ook.
4)eerste keer dat ik daarvan hoor.
5) ik word er soms gek van. Al is het door ervaring veel verbeterd.
 
Kort: 1-4 is beter, 5 is Tesla software (dus elke Tesla doet dit).

Is die stiller: ja absoluut, wel 19" LR hier (geen P) en andere banden eronder (maar de standaard band is ook stil).
Net 1000km mee naar wintersport gereden en viel gelijk op, zelfs boven de 150 kmh.

Regen: werkt gewoon stuk beter (nog niet perfect), denk dat dat komt omdat de camera's gewoon stuk beter zijn.
 
Nieuwe is een stuk stiller. Bluetooth problemen, koop een iPhone.
Ik werk voor een van de grootste auto apps van NL en je wil niet weten wat een gezeik die Android fragmentatie en fabrikanten zijn die alles continu breken en anders doen.
 
  • Like
Reactions: Gumball
Wat betreft punt 5:

Als ik met mijn 3 uit 2019 op de snelweg rijd kan ik hem forceren harder te rijden dan wat hij (soms onterecht) zelf heeft gezien door eerst de snelheid omlaag te scrollen en daarna weer omhoog. Blijft irritant, maar werkt wel.

Ik heb dit vooral bij flyovers, dan wil hij opeens nog maar 100 ipv de ingestelde 105. Kan je omhoog scrollen wat je wil maar hij blijft op 100, zet je hem eerst op 99 kan je daarna weer vrolijk omhoog naar 105 (en meer).

Buiten de snelweg kan je hem niet forceren harder te rijden als hij denkt dat je maar 50 mag helaas.
 
  • Informative
Reactions: SparkyM3LR4WD