Nog maar 300km op AP2 gedaan, na bijna 6 jaar AP1 maar ik begin een aantal klagers al te begrijpen, al heb ik ze vroeger vaak van weerwoord gediend.
Ik laat wel nog een opening naar verbetering met de tijd (voortschrijdende kalibratie en ook mijn eigen ervaring)
TACC
Tacc lijkt in de bebouwde kom onbruikbaar . Met AP1 kon ik op TACC hier perfect tussen de geparkeerde wagens laveren.
AP2 kan je in dezelde straat zelfs niet op zetten.
AP2 lukt in de straat van de foto hieronder wel, maar gaat in de remmen voor zowel tegenliggers als geparkeerde wagens en is dus niet bruikbaar. En waar hij niet in de remmen gaat, wordt ik doof van de alarmen.
Ik begrijp nu waarom mensen het jammer vinden dat er geen ouderwetse CC in zit. Ik vond TACC op deze plaatsen handig omdat het snelheidsovertredingen voorkomt en omdat je niet constant op je voorligger moet focussen. Met CC geldt tenminste het eerste nog.
Enhanced AP
Er zijn ook verbeteringen. Bij het initiëren van een rijvakwissel, wordt die sneller ingezet.
Knipperlicht gaat vanzelf uit.
Rijvakwissels lijken smoother te gaan en lukken blijkbaar ook in iets drukker verkeer dan AP1
Maar,
Voor het eerst in 40 jaar moet ik weer met 2 handen rijden in druk verkeer als je manueel moet wisselen wegens te druk verkeer. Links pinker op zetten, rechts na de beweging AP weer op zetten. Het uit zetten door een stuurbeweging is ook met meer weerstand, waardoor je de wagen een stuurbeweging geeft. Met AP1, links ‘pinken’, met dezelfde hand in 1 beweging AP er uit trekken en naar hetandere vak sturen, AP weer op. Ik dacht dat AP ons richting handsfree zou leiden, nu heb ik een extra hand nodig.
2 vakjen tegelijk opschuiven. Als je niet wacht tot de pinker na het eerste vak uit is, krijg je weer oorverdovende waarschuwingen (staat nochtans op Joe mode. Met AP1 kon je met de goeie timing 2 vakken opschuiven in 1 vloeiende beweging.
Als het te trage verkeer ineens weer versnelt, dan gaat het optrekken heel traag. De voorligger loopt zelfs uit. De achterligger begint ongeduldig te drummen. Daar zit ik dan met mij gigantische vermogen.
Scrollen om de snelheid te wijzigen geeft niet de tactiele feedback die de hendel gaf. Van 50 - 70, 4 keer opwaarts doorduwen, nu rechterhand naar het stuur, draaien en ondertussen op het scherm het resultaat checken en bijsturen.
Met AP1 kon ik op autopilot rijden in de straat van de 2e foto, als er een wagen voor mij reed, hij nam dan ook de flauwe bochten.
Bij een relatief korte bocht op een secundaire weg, met belijning, gaat hij gewoon rechtdoor de lijn over. Bij flauwere bochten vertraagt hij iets te veel naar mijn gevoel, maar daar kan ik mee leven. Better safe than sorry.
Ik ben al blij dat ik geen FSD betaald heb. Benieuwd naar wat de single stack zal betekenen. In de US hebben ze natuurlijk de smalle straten zoals in mijn foto’s niet. Maar toch spijtig als je merkt dat AP1 dat al beter deed.
NOA
Staat al uit. Ik probeer eens opnieuw in rustiger verkeer.
Ik laat wel nog een opening naar verbetering met de tijd (voortschrijdende kalibratie en ook mijn eigen ervaring)
TACC
Tacc lijkt in de bebouwde kom onbruikbaar . Met AP1 kon ik op TACC hier perfect tussen de geparkeerde wagens laveren.
AP2 lukt in de straat van de foto hieronder wel, maar gaat in de remmen voor zowel tegenliggers als geparkeerde wagens en is dus niet bruikbaar. En waar hij niet in de remmen gaat, wordt ik doof van de alarmen.
Ik begrijp nu waarom mensen het jammer vinden dat er geen ouderwetse CC in zit. Ik vond TACC op deze plaatsen handig omdat het snelheidsovertredingen voorkomt en omdat je niet constant op je voorligger moet focussen. Met CC geldt tenminste het eerste nog.
Enhanced AP
Er zijn ook verbeteringen. Bij het initiëren van een rijvakwissel, wordt die sneller ingezet.
Knipperlicht gaat vanzelf uit.
Rijvakwissels lijken smoother te gaan en lukken blijkbaar ook in iets drukker verkeer dan AP1
Maar,
Voor het eerst in 40 jaar moet ik weer met 2 handen rijden in druk verkeer als je manueel moet wisselen wegens te druk verkeer. Links pinker op zetten, rechts na de beweging AP weer op zetten. Het uit zetten door een stuurbeweging is ook met meer weerstand, waardoor je de wagen een stuurbeweging geeft. Met AP1, links ‘pinken’, met dezelfde hand in 1 beweging AP er uit trekken en naar hetandere vak sturen, AP weer op. Ik dacht dat AP ons richting handsfree zou leiden, nu heb ik een extra hand nodig.
2 vakjen tegelijk opschuiven. Als je niet wacht tot de pinker na het eerste vak uit is, krijg je weer oorverdovende waarschuwingen (staat nochtans op Joe mode. Met AP1 kon je met de goeie timing 2 vakken opschuiven in 1 vloeiende beweging.
Als het te trage verkeer ineens weer versnelt, dan gaat het optrekken heel traag. De voorligger loopt zelfs uit. De achterligger begint ongeduldig te drummen. Daar zit ik dan met mij gigantische vermogen.
Scrollen om de snelheid te wijzigen geeft niet de tactiele feedback die de hendel gaf. Van 50 - 70, 4 keer opwaarts doorduwen, nu rechterhand naar het stuur, draaien en ondertussen op het scherm het resultaat checken en bijsturen.
Met AP1 kon ik op autopilot rijden in de straat van de 2e foto, als er een wagen voor mij reed, hij nam dan ook de flauwe bochten.
Bij een relatief korte bocht op een secundaire weg, met belijning, gaat hij gewoon rechtdoor de lijn over. Bij flauwere bochten vertraagt hij iets te veel naar mijn gevoel, maar daar kan ik mee leven. Better safe than sorry.
Ik ben al blij dat ik geen FSD betaald heb. Benieuwd naar wat de single stack zal betekenen. In de US hebben ze natuurlijk de smalle straten zoals in mijn foto’s niet. Maar toch spijtig als je merkt dat AP1 dat al beter deed.
NOA
Staat al uit. Ik probeer eens opnieuw in rustiger verkeer.