Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Van AP1 naar AP2 (vision only)

This site may earn commission on affiliate links.
Nog maar 300km op AP2 gedaan, na bijna 6 jaar AP1 maar ik begin een aantal klagers al te begrijpen, al heb ik ze vroeger vaak van weerwoord gediend.
Ik laat wel nog een opening naar verbetering met de tijd (voortschrijdende kalibratie en ook mijn eigen ervaring)

TACC
Tacc lijkt in de bebouwde kom onbruikbaar . Met AP1 kon ik op TACC hier perfect tussen de geparkeerde wagens laveren.
39923B83-F85B-4A9D-870A-6E28E38CE2B7.jpeg
AP2 kan je in dezelde straat zelfs niet op zetten.
AP2 lukt in de straat van de foto hieronder wel, maar gaat in de remmen voor zowel tegenliggers als geparkeerde wagens en is dus niet bruikbaar. En waar hij niet in de remmen gaat, wordt ik doof van de alarmen.
98828102-8FA5-4133-8DE6-3A0FB675798E.jpeg

Ik begrijp nu waarom mensen het jammer vinden dat er geen ouderwetse CC in zit. Ik vond TACC op deze plaatsen handig omdat het snelheidsovertredingen voorkomt en omdat je niet constant op je voorligger moet focussen. Met CC geldt tenminste het eerste nog.
Enhanced AP
Er zijn ook verbeteringen. Bij het initiëren van een rijvakwissel, wordt die sneller ingezet.
Knipperlicht gaat vanzelf uit.
Rijvakwissels lijken smoother te gaan en lukken blijkbaar ook in iets drukker verkeer dan AP1
Maar,
Voor het eerst in 40 jaar moet ik weer met 2 handen rijden in druk verkeer als je manueel moet wisselen wegens te druk verkeer. Links pinker op zetten, rechts na de beweging AP weer op zetten. Het uit zetten door een stuurbeweging is ook met meer weerstand, waardoor je de wagen een stuurbeweging geeft. Met AP1, links ‘pinken’, met dezelfde hand in 1 beweging AP er uit trekken en naar hetandere vak sturen, AP weer op. Ik dacht dat AP ons richting handsfree zou leiden, nu heb ik een extra hand nodig.
2 vakjen tegelijk opschuiven. Als je niet wacht tot de pinker na het eerste vak uit is, krijg je weer oorverdovende waarschuwingen (staat nochtans op Joe mode. Met AP1 kon je met de goeie timing 2 vakken opschuiven in 1 vloeiende beweging.
Als het te trage verkeer ineens weer versnelt, dan gaat het optrekken heel traag. De voorligger loopt zelfs uit. De achterligger begint ongeduldig te drummen. Daar zit ik dan met mij gigantische vermogen.
Scrollen om de snelheid te wijzigen geeft niet de tactiele feedback die de hendel gaf. Van 50 - 70, 4 keer opwaarts doorduwen, nu rechterhand naar het stuur, draaien en ondertussen op het scherm het resultaat checken en bijsturen.
Met AP1 kon ik op autopilot rijden in de straat van de 2e foto, als er een wagen voor mij reed, hij nam dan ook de flauwe bochten.
Bij een relatief korte bocht op een secundaire weg, met belijning, gaat hij gewoon rechtdoor de lijn over. Bij flauwere bochten vertraagt hij iets te veel naar mijn gevoel, maar daar kan ik mee leven. Better safe than sorry.
Ik ben al blij dat ik geen FSD betaald heb. Benieuwd naar wat de single stack zal betekenen. In de US hebben ze natuurlijk de smalle straten zoals in mijn foto’s niet. Maar toch spijtig als je merkt dat AP1 dat al beter deed.
NOA
Staat al uit. Ik probeer eens opnieuw in rustiger verkeer.
 
Voor het eerst in 40 jaar moet ik weer met 2 handen rijden in druk verkeer als je manueel moet wisselen wegens te druk verkeer. Links pinker op zetten, rechts na de beweging AP weer op zetten. Het uit zetten door een stuurbeweging is ook met meer weerstand, waardoor je de wagen een stuurbeweging geeft. Met AP1, links ‘pinken’, met dezelfde hand in 1 beweging AP er uit trekken en naar hetandere vak sturen, AP weer op. Ik dacht dat AP ons richting handsfree zou leiden, nu heb ik een extra hand nodig.
En dit is zó simpel op te lossen. Zoals alle andere auto's het ter wereld hebben.

Als je richting aangeeft om van rijbaan te wisselen, dan zou de "lane keeping" zich tijdelijk moeten uitschakelen aan de kant waar je pinker aan staat. En als je in de andere rijbaan bent en je pinker staat weer uit, dan moet het weer inschakelen.

Helaas kiest Tesla er (bewust?) voor om AutoPilot aan te laten staan en moet je door een weerstand duwen zodat hij er af springt. En daarna moet je 'm zelf weer aan zetten. Onbegrijpelijk. Ik vind het zelfs gevaarlijk.
 
  • Like
Reactions: Dan84
AP2.5 en AP3.0 hebben zelfs al andere functionaliteit, dus denk wel dat je kan spreken van AP3 voor Europa ;)
Maar om het even natuurlijk. Ik moet bij AP2 meteen denken aan de oude versie van Autopilot.

Hardware ReleaseYearCommon Names
AP12014AP1, Hardware 1, Autopilot 1, Mobileye Autopilot
AP22016AP2, Hardware 2, Autopilot 2
AP2.52017AP2.5, Hardware 2.5, Autopilot 2.5
AP32019AP3, Hardware 3, Full Self-Driving Computer (official)

Bron: Tesla Autopilot AP1 vs AP2 vs AP3 - Differences Explained - AutoPilot Review
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Maurice1 and Phil V
Ja dat zou goed kunnen, al meen ik wel begrepen te hebben dat AP2.0 toch wel meer last had van phantom braking dan AP2.5. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf al een hele tijd geen last meer van heb gehad bij mijn AP2.5.
Ik denk dat de laatste software update ook voor de AP 2.0 veel goed gedaan heeft. Want echte zware remacties heb ik al een tijd niet gehad.
Nu weet ik ook dat ik erna rij. Ik ga nog niet naar de middelste baan voordat de vrachtwagen die naar de rechtse baan wil er ook al helemaal is.
 
Ik heb kunnen achterhalen waarom de lane keeping alarmbellen ten onrechte afgaan, terwijl (ik denk dat) de richtingaanwijzers wel degelijk op staan. Ik had al door dat dit altijd is wanneer ik twee vakken in 1 beweging opschuif, maar kon niet pinpointen wanneer het alarm kwam en wanneer niet.
Ik doe het volgende als de auto niet snel genoeg automatisch van rijstrook wisselt:
  • Ik zet de richtingaanwijzer op
  • Ik trek het stuur door de weerstand om van rijstrook te wisselen (AP schakelt hierbij uit).
  • Ik schuif 2 vakken op
  • Bij het overschrijden van de tweede onderbroken lijn gaat het alarm heel storend af
  • Ik zet AP weer aan
Reden blijkt nu dat bij het uitschakelen van AP via het stuur, ook de richtingaanwijzer uit gaat. Bij de tweede overgang van rijstrook staat mijn richtingaanwijzer niet meer op.
Blijven nog de vragen
  • waarom hij dat dan niet doet bij de eerste rijstrookwissel (misschien schakelt de richtingaanwijzing pas uit is als ik daar al over ben, of in elk geval de mogelijkheid om een alert te geven pas daarna in gaat).
  • Waarom hij dat ook doet met lane keeping alert uit.
Hij zou een manueel ingeschakelde richtingaanwijzing niet zelf mogen uit zetten. Tenzij door een nieuwe manuele handeling bijvoorbeeld AP aan zetten, wat reeds gebeurt en heel handig is.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Is het een gekend probleem dat AP (of is het TACC) soms helemaal niet werkt? Je zet het op, krijgt de dingdong, lijnen en snelheid worden blauw op het scherm, maar bij het loslaten van de wattpedaal, gaat de auto gewoon regeratief remmen ipv naar de ingestelde snelheid op te trekken. Ik weet niet of autosteer werkt, moet ik nog eens testen.
Ook na herhaaldelijk opnieuw aan zetten werkt het niet. Ik moet eerst de hendel omhoog bewegen (AP uitzetten) en weer op zetten. Dan werkt hij wel.
 
Is het een gekend probleem dat AP (of is het TACC) soms helemaal niet werkt? Je zet het op, krijgt de dingdong, lijnen en snelheid worden blauw op het scherm, maar bij het loslaten van de wattpedaal, gaat de auto gewoon regeratief remmen ipv naar de ingestelde snelheid op te trekken. Ik weet niet of autosteer werkt, moet ik nog eens testen.
Ook na herhaaldelijk opnieuw aan zetten werkt het niet. Ik moet eerst de hendel omhoog bewegen (AP uitzetten) en weer op zetten. Dan werkt hij wel.

Zou er een verband zijn met je defecte Watt-pedaal? (waar je onlangs over schreef)
Als ik m'n Watt-pedaal een klein stukje indruk gaat AP/FSD ook naar een lagere snelheid, laat ik alles los dan wordt het setpoint opgezocht.

Wat je omschrijft is in iedere geval geen normaal gedrag, ik herken het zelf iig niet.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and Krisja
2 vakjen tegelijk opschuiven. Als je niet wacht tot de pinker na het eerste vak uit is, krijg je weer oorverdovende waarschuwingen (staat nochtans op Joe mode). Dat terwijl mijn rijstrook overschrijdingswaarschuwing uit staat én mij richtingaanwijzer op staat en er dus geen waarschuwingen zouden mogen komen. Met AP1 kon je met de goeie timing 2 vakken opschuiven in 1 vloeiende beweging.

Hoera. 👍🙂🥳Het lijkt er op dat ik het pijnpunt van de onterechte alarmen bij rijstrook overschrijdingen (met de setting in de menu uit én de richtingaanwijzer aan) heb kunnen oplossen.
Ik heb de ‘rijstrookoverschrijdingspreventie bij noodgevallen’ eens uit gezet en weer aan gezet. Alles lijk nu zoals gewenst. ik krijg nu geen onterechte waarschuwingen meer. Meer nog, ik heb daarna de waarschuwingen weer aangezet en nig steeds alles ok. Ik krijg nu de typische stuurtrillingen als ik een rijstrook over ga zonder richtingaanwijzer.
Het uit en weer aanzetten van de ‘rijstrookoverschrijdingspreventie bij noodgevallen’ lijkt dus een trigger geweest te zijn om de andere instellingen ook correct te krijgen.
Dit was misschien nog wel het meest storende dat ik had bij EAP. Ik ben een gelukkig mens.
 
Hoera. 👍🙂🥳Het lijkt er op dat ik het pijnpunt van de onterechte alarmen bij rijstrook overschrijdingen (met de setting in de menu uit én de richtingaanwijzer aan) heb kunnen oplossen.
Ik heb de ‘rijstrookoverschrijdingspreventie bij noodgevallen’ eens uit gezet en weer aan gezet. Alles lijk nu zoals gewenst. ik krijg nu geen onterechte waarschuwingen meer. Meer nog, ik heb daarna de waarschuwingen weer aangezet en nig steeds alles ok. Ik krijg nu de typische stuurtrillingen als ik een rijstrook over ga zonder richtingaanwijzer.
Het uit en weer aanzetten van de ‘rijstrookoverschrijdingspreventie bij noodgevallen’ lijkt dus een trigger geweest te zijn om de andere instellingen ook correct te krijgen.
Dit was misschien nog wel het meest storende dat ik had bij EAP. Ik ben een gelukkig mens.
Gisterenavond euforie getemperd. Het is terug 😒😩😭
Het gebeurt dus alleen als ik twee rijstroken opschuif nadat ik EAP er met het stuur uitgetrokken heb.
Heb ik dan ‘s morgens bij het testen altijd EAP er met de hendel uitgezet? Heb ik mijzelf die gewoonte al onbewust aangeleerd? En ‘s avonds misschien niet, omdat ik met mijn linkerhand aan het ‘sturen’ was?
Heb wel in de loop van de dag een update binnengekregen 2022.24.6. Zou die het probleem terug gezet hebben? Misschien moet ik mijn actie nog eens herhalen.
Op den duur weet je het niet meer.
Alarmen lijken in het algemeen wel verminderd, maar dat is wellicht doordat ik onbewust al anticipeer door eerder EAP uit te zetten, verder van anderen blijf, ….
Sowieso gaan EAP en TACC vaker uit dan bij mijn AP1. Het is leuk om van het krachtigere regeneratief remmen gebruik te maken voor bochten en kruispunten en als je de nood aan vertraging van ver aan ziet komen. EAP maakt daar geen optimaal gebruik van.
 
Gisterenavond euforie getemperd. Het is terug 😒😩😭
Het gebeurt dus alleen als ik twee rijstroken opschuif nadat ik EAP er met het stuur uitgetrokken heb.
Heb ik dan ‘s morgens bij het testen altijd EAP er met de hendel uitgezet? Heb ik mijzelf die gewoonte al onbewust aangeleerd? En ‘s avonds misschien niet, omdat ik met mijn linkerhand aan het ‘sturen’ was?
Heb wel in de loop van de dag een update binnengekregen 2022.24.6. Zou die het probleem terug gezet hebben? Misschien moet ik mijn actie nog eens herhalen.
Op den duur weet je het niet meer.
Alarmen lijken in het algemeen wel verminderd, maar dat is wellicht doordat ik onbewust al anticipeer door eerder EAP uit te zetten, verder van anderen blijf, ….
Sowieso gaan EAP en TACC vaker uit dan bij mijn AP1. Het is leuk om van het krachtigere regeneratief remmen gebruik te maken voor bochten en kruispunten en als je de nood aan vertraging van ver aan ziet komen. EAP maakt daar geen optimaal gebruik van.

Ik herken het fenomeen, de bediening van de richtingaanwijzer was bij mij "een sleutel om de alarmbellen te onderdrukken".
Vroegtijdig richtingaanwijzer bedienen en bij de 2e rijstrook weer opnieuw (of vasthouden?)
De exacte "pinker-oplossing" weet ik niet, rijden is al snel een automatisme :D
 
  • Like
Reactions: Phil V