Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vanaf nu verplicht geluid maken (AVAS). En nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Vanaf 1 juli dit jaar moeten alle nieuwe elektrische auto's verplicht geluid maken (AVAS). En volgend jaar moeten ook bestaande modellen (inclusief hybrides) dit achteraf laten monteren. Veel EV's hebben al zoiets, maar Tesla's dus toe nu niet.

Weet iemand hoe Tesla dit geregeld heeft? Hoe het klinkt? Of je het uit kunt zetten? Welke mogelijkheden zijn om het achteraf in te bouwen, via Tesla of een derde partij?

Eerder waren er aanwijzingen dat een Model 3 al voorbereidingen voor een speaker onder de bumper had. Ik heb even op Youtube gezocht, maar niets kunnen vinden over hoe Tesla dit vanaf 1 juli geregeld heeft. Jullie wel?

Heb wel dit gevonden (third party, 5 maanden geleden). Spreekt mij niet echt aan. ;-)
 
Volgens mij is het ingaande nieuwe type goedkeuringen. Dus de M/S3X waar je nu in rondrijdt hoeft niet opeens geluid te gaan maken.
Vanaf volgend jaar moeten fabrikanten dus ook aanpassingen hebben gemaakt in bestaande modellen en hun produktie hebben aangepast om vanaf dan geleverde auto's geluid te laten maken.
(compleet belachelijke maatregel).
 
Klopt niet wat je zegt, auto's die voor 1 juli zijn verkocht hoeven dit niet te hebben. Modellen die vanaf 1 juli worden geïntroduceerd moeten dit uiteraard wel hebben en volgend jaar ook de bestaande modellen die nieuw verkocht worden. De Model Y zal dit dus standaard moeten hebben, de nieuw verkochte Model S/3/X pas volgend jaar. De bestaande Model S/3/X/Roadster die nu rondrijden hoeven dit dus niet te hebben.
 
Ah oke, dus Tesla heeft en hoeft nog helemaal niets aan te passen, want alle modellen zijn reeds voor 1 juli geïntroduceerd?

Ik vind het ook een beetje een onzin maatregel (al snap ik het wel vanuit het perspectief van een blinde), maar het heeft al helemaal weinig zin als alleen nieuwe modellen vanaf nu geluid moeten produceren.

In de VS speelt volgens mij iets vergelijkbaars, dus ik had gedacht dat Tesla er al lang een concreet plan voor had.
 
  • Like
Reactions: Myfirstone
Vanaf 1 juli dit jaar moeten alle nieuwe elektrische auto's verplicht geluid maken (AVAS). En volgend jaar moeten ook bestaande modellen (inclusief hybrides) dit achteraf laten monteren.

Dat klopt niet. Vanaf nu moeten nieuwe modellen (die nog moeten gehomologeerd worden) verplicht geluid maken, en later moeten nieuwe auto's, ook die van eerder gehomologeerde modellen, geluid maken.

Over verplichtingen voor bestaande, reeds ingeschreven, wagens spreekt men (nog) niet.

Anderzijds,
als er iets komt dat gebaseerd is op het Fart-tooltje wil ik het ook op mijn eigen Model 3.
 
De KIA Niro EV heeft wel een mooi systeem vind ik. Volgens onderstaand citaat wordt geluid alleen ingeschakeld als er voetgangers worden waargenomen. Weet niet of het waar is en nog conform de regelgeving is:

Kia’s new Niro EV has an Active Pedestrian Warning System that recognizes pedestrians and uses its front speakers to warn them of an approaching vehicle. This warning system combines the Niro EV's cameras, object-recognition technology, and the car's front speakers. As a result, it recognizes the pedestrians and warns them of its presence.
 
Als het ooit zover komt dat bestaande EV's verplicht geluidsvervuiling moeten gaan uitstoten ga ik er alles aan doen om een zo dom mogelijk geluid te kiezen.
Misschien kunnen we zelf opnames maken en 'uitzenden', eventueel met een jaren 50-stemmetje:

"Opgelet opgelet! Ik ben een automobiel!"
, of "Wel links en rechts kijken als u oversteekt mijnheer!", "Tuut-Tuut!" etc