Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vanaf nu verplicht geluid maken (AVAS). En nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Allemaal heel grappig hoor!
Dit is we een heel serieuze materie waar talloze EU ambtenaren zich dagelijks over buigen!
En daar valt uiteraard niet mee te lachen!

Voor mij graag het geluid van een Ford Mustang. 5liter, V8 bij 6000 toeren.
 
Allemaal heel grappig hoor!
Dit is we een heel serieuze materie waar talloze EU ambtenaren zich dagelijks over buigen!
En daar valt uiteraard niet mee te lachen!

Voor mij graag het geluid van een Ford Mustang. 5liter, V8 bij 6000 toeren.

dat is inderdaad nog wel het meest trieste! Duurbetaalde, bureaucratische pennenlikkers, die op papier iets “geweldigs” hebben gevonden, waar niemand op zit te wachten. Uiteindelijk zitten die mensen op verjaardagen trots uit bijdrage aan de samenleving te verkondigen.

als ze nou eens zelf in een ev waren gaan rijden, dan kwamen ze erachter dat het eigenlijk een non-issue is omdat banden nu eenmaal geluid maken. Al onze woonwijken zijn met klinkers ingericht, waar banden en schokbrekers meer herrie maken dan een draaiende motor.

en bij een snelheid van 30 km /h hoor je overduidelijk banden geluid.

dan is er nog de airco... zelfs op parkeerterreinen met asfalt kijken mensen om. Ze horen de airco, maar geen motor, dat is even wennen.

ik heb echt nog nooit een (bijna) ongeluk gehad omdat de auto geen geluid maakt. Sterker nog, je gaat zelf beter opletten erdoor.
 
  • Like
Reactions: Dreistein
Allemaal heel grappig hoor!
Dit is we een heel serieuze materie waar talloze EU ambtenaren zich dagelijks over buigen!
En daar valt uiteraard niet mee te lachen!

Voor mij graag het geluid van een Ford Mustang. 5liter, V8 bij 6000 toeren.
upload_2019-10-8_9-16-55.png
 
  • Funny
Reactions: Dreistein
dat is inderdaad nog wel het meest trieste! Duurbetaalde, bureaucratische pennenlikkers, die op papier iets “geweldigs” hebben gevonden, waar niemand op zit te wachten. Uiteindelijk zitten die mensen op verjaardagen trots uit bijdrage aan de samenleving te verkondigen.

als ze nou eens zelf in een ev waren gaan rijden, dan kwamen ze erachter dat het eigenlijk een non-issue is omdat banden nu eenmaal geluid maken. Al onze woonwijken zijn met klinkers ingericht, waar banden en schokbrekers meer herrie maken dan een draaiende motor.

en bij een snelheid van 30 km /h hoor je overduidelijk banden geluid.

dan is er nog de airco... zelfs op parkeerterreinen met asfalt kijken mensen om. Ze horen de airco, maar geen motor, dat is even wennen.

ik heb echt nog nooit een (bijna) ongeluk gehad omdat de auto geen geluid maakt. Sterker nog, je gaat zelf beter opletten erdoor.
Ik heb wel een bijna ongeluk gehad. Ik haalde op de fiets een postbode op de fiets in, die mij niet hoorde aankomen. Waarop ik vroeg of hij niet beter kon kijken ipv op geluid af te gaan.
 
Ik heb wel een bijna ongeluk gehad. Ik haalde op de fiets een postbode op de fiets in, die mij niet hoorde aankomen. Waarop ik vroeg of hij niet beter kon kijken ipv op geluid af te gaan.

Dat was dan ook toevallig de enige fietser in Nederland zonder koptelefoon op...

Pak ik de argumentatie er even bij:
"Volgens de National Highway Traffic Safety Association (NHTSA) gaat dit 2.400 mensen behoeden voor persoonlijk letsel en zal het 240 tot 320 miljoen Dollar aan schade voorkomen."

Dus een party die highway traffic in zijn naam heeft, doet onderzoek naar dergelijke ongevallen. En net zo weinig EV’s bespaart het 2400 ongevallen en 320 miljoen. Dat is 133.000 per ongeval gemiddeld(!)

Sorry dit stinkt aan alle kanten!
 
Aan de ene kant snap ik best dat mensen moeten wennen aan het stillere geluid van een EV, maar zoals @DR Danny ook al stelt, de besparing op schades lijkt mij ook wel wat erg overtrokken in vergelijk met het aantal EV's dat rondrijdt. Tenzij men in Amerika er een sport van maakt om stilletjes iemand op een parkeerplaats te besluipen en daarna vol gas te gaan, kan ik die cijfers niet echt geloofwaardig noemen. (maar misschien ben ik daarin te naïef...)

Het lijk mij toch meer een paniek-actie die opgezet is vanuit tegenstanders, net zoals de 'red flag act' die ik al eerder heb aangegeven. Angst voor het nieuwe.
 
  • Like
Reactions: RobPet
Ik heb wel een bijna ongeluk gehad. Ik haalde op de fiets een postbode op de fiets in, die mij niet hoorde aankomen. Waarop ik vroeg of hij niet beter kon kijken ipv op geluid af te gaan.

Dat was dan ook toevallig de enige fietser in Nederland zonder koptelefoon op...

Mijn jongste zoon, een beetje een dromer, is twee keer aangereden door een auto, met hem op de fiets.
Dit was nog voor de tijd van de kop telefoons (en smart phone apping). Allemaal goed afgelopen met kleerscheuren en alleen schade aan de fietsen, maar als ouder weet je dan wat "vulnerable" betekent in vulnerable road user.

Ook heb ik zelf zien gebeuren dat een scholier in een onoverzichtelijk S-bocht bij een auto over de motorkap ging.
Op bedrijven terreinen ervaar ik dat wandelende (& pratende) mensen verrast zijn als ik achterop kom met langzame snelheid.

Het mag allemaal overdreven gevonden worden, maar als je familie of vrienden deelnemer aan de statistiek worden, dan ligt het wat gevoeliger.

Overigens zie ik nu in V10 al bij (zeer) lage snelheid (plm 5km/h) een microfoontje verschijnen links in het display. Geen idee of er ook actueel geluid wordt gemaakt, mijn auto is van Maart.
 
Last edited:
We zijn allemaal gewend deel te nemen aan het verkeer, waarbij we meerdere zintuigen gebruiken. Hierbij zijn kijken en luisteren wel de belangrijkste, gaandeweg komt ook inzicht door ervaring om de hoek kijken. Eigenlijk zou iedereen ten alle tijde moeten kijken, mits je dat kan. Een visueel gehandicapte maakt zich zichtbaar d.m.v. de blindestok. Nu gaan we stille auto's uitrusten met geluid, zodat mensen die eigenlijk op basis van foute input (luisteren) een beslissing maken om te veranderen van richting. Dan houden we deze foute basis in stand. Persoonlijk vind ik dat de overheid een TV, radio en internet campagne moet initieren om de mensen hiervan bewust te maken.
 
Dat was dan ook toevallig de enige fietser in Nederland zonder koptelefoon op...

Pak ik de argumentatie er even bij:
"Volgens de National Highway Traffic Safety Association (NHTSA) gaat dit 2.400 mensen behoeden voor persoonlijk letsel en zal het 240 tot 320 miljoen Dollar aan schade voorkomen."

Dus een party die highway traffic in zijn naam heeft, doet onderzoek naar dergelijke ongevallen. En net zo weinig EV’s bespaart het 2400 ongevallen en 320 miljoen. Dat is 133.000 per ongeval gemiddeld(!)

Sorry dit stinkt aan alle kanten!

Er zijn natuurlijk ook ongelukken zonder persoonlijk letsel, maar wel met schade.
 
Hoe veel (plug in) hybrides rijden er sinds de Prius I (1999?) rond?
Hoe veel ongevallen zijn daarbij toegeschreven aan het niet hoorbaar zijn bij rijden op de elektromotor?
Indien weinig: Waarom dan bij een EV een geluid?
Indien veel: Waarom niet alle hybrides al jaren een geluid?