Bestaande wagens die al in verkeer gesteld zijn moeten niet aangepast worden. Dat heeft ook niemand hier ooit geponeerd.
Maar vanaf 1 juli 2021 moeten nieuwe
exemplaren van zelfs oude modellen een AVAS systeem krijgen. Met andere woorden: zelfs een model S moet vanaf 1 juli 2021 een AVAS krijgen, terwijl momenteel de nu reeds gehomologeerde modellen het nog zonder kunnen stellen (maar de toekomstige Plaid-modellen niet).
Uit het geciteerd document.
Uiterlijk op 1 juli 2019, wordt door de fabrikanten in nieuwe hybride elektrische en puur elektrische voertuigtypen een AVAS geïnstalleerd dat voldoet aan de voorschriften van bijlage VIII.
Uiterlijk 1 juli 2021wordt door de fabrikanten in alle nieuwe hybride elektrische en puur elektrische voertuigen een AVAS geïnstalleerd.
Dus: nu is AVAS verplicht op nieuwe
types, vanaf juli 2021 is het op nieuwe
wagens verplicht, onafhankelijk van wanneer het type werd gehomologeerd. Wagens die op 1 juli 2021 al in verkeerd werden gesteld worden er (althans nu nog) niet toe verplicht.
Van "2020" en van "overbruggingsperiode voor sommige merken" spreekt het document niet (de twee data zijn 1 juli 2019 en 1 juli 2021, het interval ertussen is de overgangsperiode, en iedereen is op dezelfde leest geschoeid).
De overgangsregeling bestaat eruit dat voor types die vóór 1 juli 2019 gehomologeerd werden
alle constructeurs to 1 juli 2021 krijgen om die aan te passen.