Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vanaf nu verplicht geluid maken (AVAS). En nu?

This site may earn commission on affiliate links.
Er zijn natuurlijk ook ongelukken zonder persoonlijk letsel, maar wel met schade.

En hoe gaat PWS daar precies een rol in spelen?

het gaat erom dat een partij die als vakgebied “snelwegen” heeft een onderzoek doet dat naar mijn bescheiden mening de plank volledig misslaat.

ik merk juist dat ik door geen geluid te maken, veel zachter rijdt en oplettender ben op parkeerterreinen. Vroeger met een ice reed ik erop en mensen horen mij toch wel, dus gaan.

nu ga ik er vanuit dat mensen mij niet horen en let ik zelf beter op en rijd ik echt stapvoets... toch kijken mensen altijd even naar achteren als ik aan kom rijden. Banden en airco maken ook geluid...
 
  • Like
Reactions: NielsT and Maurice1
Misschien ook een idee om oortjes (of nog erger) koptelefoons in het verkeer te verbieden. Wat heeft het voor zin om een elektrische auto geluid te laten maken als je van die herleidingen op je oren hebt.......
Helemaal gelijk! Ik pak de Aventador wel weer, die hoor je dan ook wel. Of is dat weer te luidruchtig?
Het vorige model Opel Ampera heeft naast een gewone claxon een zacht klinkende toeter, deze gebruikte ik als ik het voor de veiligheid nodig vond.... maar ja, die oortjes he
 
Een waanzinnig idee. Er is al teveel herrie en nu we het stiller kunnen maken op straat komen ze met zoiets. Het lijkt me beter om alle koptelefoons en oordopjes te verbieden, evenals lawaai uitlaten (zijn al verboden ?) en scheurende brommertjes. Dan kan iedereen auto's aan komen horen rijden door het bandengeluid....
 
Vanaf juli 2021 moeten alle (P)(H)EV's het, ook de bestaande. EU-wetgeving maakt geluid elektrische auto’s verplicht

Linken naar een blog post, welke linkt naar een Duitse site en die op zijn beurt geen bron vermelding doet.

Volgens mij is het dat alle auto's vanaf 2020 geluid zouden moeten maken maar er een overbruggings periode is voor sommige merken. Niet om alle auto's van voor 2020 te voorzien.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Linken naar een blog post, welke linkt naar een Duitse site en die op zijn beurt geen bron vermelding doet.

Volgens mij is het dat alle auto's vanaf 2020 geluid zouden moeten maken maar er een overbruggings periode is voor sommige merken. Niet om alle auto's van voor 2020 te voorzien.

Je zou zelf ook even google kunnen gebruiken, en nee 'het is niet een overbruggings periode voor sommige merken'. Andere bronnen:
https://www.oogvereniging.nl/2019/06/stille-autos-krijgen-geluid/ of https://www.verkeersmaatregelen.nl/...g/Wijzigingenverkeerswetgeving/1juli2019.aspx

De verordening uit 2014 (!)
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R0540&qid=1541061059563&from=EN
 
Inderdaad, er is qua datum enkel een onderscheid tussen nieuwe types (m.a.w. met een nieuw type op het gelijkvormigheidscertificaat), die nu al een AVAS moeten hebben, en nieuwe wagens (dus ook die van een ouder type), die pas later een AVAS moeten krijgen.

Dat is de overgangsregeling, en die is voor alle constructeurs dezelfde.

Dus model Y, model S Plaid enz. hangen er aan, en als Tesla ooit een ander batterijtype introduceert op de 3 hangt die er ook aan.

Al verwacht ik dat Tesla sowieso AVAS in de oude types gaat bouwen omdat de VS-regels strenger zijn (daar moeten ook de oudere types model 3s nu al AVAS hebben, sinds september 2019). Zijn de huidige Model 3s in Europa al "ruizers"?

Bestaande wagens (die reeds in verkeer werden gesteld) blijven trouwens (nog) buiten schot.
 


Maar waar lees je dat er een retrofit moet plaatsvinden voor EV's?

Er staat toch echt duidelijk "nieuw toegelaten auto's" aka de M3, en waarom vorig jaar b.v. de al toegelaten S niet voorzien hoefde te zijn.

Ik lees niets waar staat dat Tesla met terugwerkende kracht deze auto's moet voorzien van AVAS. Dat zou ook gek zijn want de S/X waren al toegelaten.
 
Bestaande wagens die al in verkeer gesteld zijn moeten niet aangepast worden. Dat heeft ook niemand hier ooit geponeerd.

Maar vanaf 1 juli 2021 moeten nieuwe exemplaren van zelfs oude modellen een AVAS systeem krijgen. Met andere woorden: zelfs een model S moet vanaf 1 juli 2021 een AVAS krijgen, terwijl momenteel de nu reeds gehomologeerde modellen het nog zonder kunnen stellen (maar de toekomstige Plaid-modellen niet).

Uit het geciteerd document.

Uiterlijk op 1 juli 2019, wordt door de fabrikanten in nieuwe hybride elektrische en puur elektrische voertuigtypen een AVAS geïnstalleerd dat voldoet aan de voorschriften van bijlage VIII.

Uiterlijk 1 juli 2021wordt door de fabrikanten in alle nieuwe hybride elektrische en puur elektrische voertuigen een AVAS geïnstalleerd.

Dus: nu is AVAS verplicht op nieuwe types, vanaf juli 2021 is het op nieuwe wagens verplicht, onafhankelijk van wanneer het type werd gehomologeerd. Wagens die op 1 juli 2021 al in verkeerd werden gesteld worden er (althans nu nog) niet toe verplicht.

Van "2020" en van "overbruggingsperiode voor sommige merken" spreekt het document niet (de twee data zijn 1 juli 2019 en 1 juli 2021, het interval ertussen is de overgangsperiode, en iedereen is op dezelfde leest geschoeid).

De overgangsregeling bestaat eruit dat voor types die vóór 1 juli 2019 gehomologeerd werden alle constructeurs to 1 juli 2021 krijgen om die aan te passen.
 
Last edited: