Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
IMG_0419.JPG IMG_0414.JPG

Enkele dagen geleden moeten uitwijken voor een auto die de bocht veel te kort nam (bestuurder waarschijnlijk aangetrokken door de pracht van de S) en helaas "iets" geraakt aan de kant van de weg.
Hierdoor heb ik nu op 2 banden een "blaas", maw: 2 banden moeten vervangen worden.

Tesla Aartselaar is vandaag enkel bemand met verkopers en Tesla Service heeft geen reserve velgen met sotozeros in voorraad.
Voorstel om nu tijdelijk op één as zomerbanden te leggen wordt niet geadviseerd door de Tesla servicedienst, indien ik dit toch wil doen mag ik vandaag op eigen kosten de wagen laten afslepen.
Maandag kan auto afgesleept worden naar Tilburg door roadassistance (Aartselaar volzet blijkbaar)

Ik ga alleszins maar zelf beginnen velgen om te zetten, met die "blazen" op de banden durf ik niet verder te rijden :oops:o_O en wachten tot maandag zie ik niet zitten :confused:

Wat nu best doen?
1 as (welke?) winterbanden & 1 as zomerbanden monteren?
Of
Alle wielen terug zomerbanden monteren?
 
Voor of achter zal niet veer uitmaken denk ik. En of t kwaad kan betwijfel ik ook. En als je toch met de losse velgen op pad gaat om de banden te laten vervangen zou ik ook elders eens naar de prijs informeren. Ik kwam destijds op de halve prijs van Tesla uit voor dezelfde banden. Hierover met Tesla overlegd, ik was best bereid wat meer te betalen maar het dubbele was me toch iets te gortig.
 
Voor of achter zal niet veer uitmaken denk ik. En of t kwaad kan betwijfel ik ook. En als je toch met de losse velgen op pad gaat om de banden te laten vervangen zou ik ook elders eens naar de prijs informeren. Ik kwam destijds op de halve prijs van Tesla uit voor dezelfde banden. Hierover met Tesla overlegd, ik was best bereid wat meer te betalen maar het dubbele was me toch iets te gortig.
Ik ga zeker elders eens informeren.
Opmerking Tesla service: wanneer ik banden bij en door Tesla laat monteren kom ik in aanmerking voor roadside assistance (mijn zomer en winterset is origineel Tesla), nu heb ik nood aan roadside assistance maar kan men mij niet helpen o_O:confused: (tis te zeggen, maandag kan men mij pas helpen)

Handen uit de mouwen en dan maar zelf wisselen.
In de loop van de week eens goed informeren waar ik sotozeros kan vinden om de beschadigde banden te vervangen.
 
Opmerking Tesla service: wanneer ik banden bij en door Tesla laat monteren kom ik in aanmerking voor roadside assistance

volgens mij is dit dit rekbaar. Is het niet zo dat tesla assistance meer tesla banden en tesla velgen kan services tijdens een roadside assistance? of tijdelijke vervanging oid

zover ik heb gehoord(dus nog geen eigen ervaring) hoe meer je de standaard tesla setup houd hoe meer je vanuit tesla service inbegrepen krijgt

tenminste dat is mijn logica, geen garantie op mijn logica. maar zolang ik michelin zomer en pirelli winter heb op mijn 2 velgenset is er bij mijn weten meer service te verwachten dan als ik er ander type band en ander type velg op heb.
overigens kreeg ik van tesla service juist advies bij een goede bandenboer de banden wissel te doen.
 
De wielen van een Tesla worden niet met bouten gemonteerd, maar met moeren. Die moeren hebben allerlei varianten. Jij hebt blijkbaar open moeren, waar een kapje op hoort.
Dat de draadeinden, die je ziet uitsteken, voor en achter verschillen wordt mogelijk veroorzaakt doordat je het nieuwe, aangepaste, non-Performance remsysteem op de achteras hebt. De nieuwe uitvoering heeft geen aparte parkeerremmen meer en wat kleinere remklauwen.
 
175 ja, staat toch zo in de handleiding.

toen ik gister 175Nm zei tegen de bandenboer, keek hij me gek aan. Vandaag bij het natrekken na 50km was er een andere jongen en die geloofde het ook niet en zei dat niet meer mocht dan 120Nm? Uiteindelijk toch 175Nm gedaan...

Heb nu ok de Vredestein WINTRAC XTREME S 19inch erop...weet nog niet wat ik er van vind.....zal na 100km nog eens een oordeel vellen.
 
  • Informative
Reactions: BartJ
Heb nu ok de Vredestein WINTRAC XTREME S 19inch erop...weet nog niet wat ik er van vind.....zal na 100km nog eens een oordeel vellen.

Ik heb sinds dinsdag de Vredestein WINTRAC XTREME S 19inch erop, maar vooralsnog geen succes... Het lijkt echt of mijn auto nu veel minder grip heeft dan met de MICHELIN zomerbanden die erop lagen?! Nu reed ik gisteravond voor het eerst met de winterbanden op de snelweg en vanaf 100km/u lijkt het alsof ik of ribbeltjes rij... Niet zo erg dat mijn stuur trilt, maar het je voelt het wel in de auto en klinkt als een tractor waar de motor niet echt lekker loopt...tot 100km/u heb ik er geen last van (op de grip na)... ik heb de snelheid opgevoerd naar 160km/u en wordt alleen maar erger, en rijdt niet prettig. Ik heb Profile gebeld en ik kan vanmiddag langs. Ik dacht niet juist gebalanceerd, maar dan zou stuur moeten trillen volgens hen....ben benieuwd, jullie ervaring hiermee? nu ongeveer 100km met banden gereden...
 
Ik heb sinds dinsdag de Vredestein WINTRAC XTREME S 19inch erop, maar vooralsnog geen succes... Het lijkt echt of mijn auto nu veel minder grip heeft dan met de MICHELIN zomerbanden die erop lagen?! Nu reed ik gisteravond voor het eerst met de winterbanden op de snelweg en vanaf 100km/u lijkt het alsof ik of ribbeltjes rij... Niet zo erg dat mijn stuur trilt, maar het je voelt het wel in de auto en klinkt als een tractor waar de motor niet echt lekker loopt...tot 100km/u heb ik er geen last van (op de grip na)... ik heb de snelheid opgevoerd naar 160km/u en wordt alleen maar erger, en rijdt niet prettig. Ik heb Profile gebeld en ik kan vanmiddag langs. Ik dacht niet juist gebalanceerd, maar dan zou stuur moeten trillen volgens hen....ben benieuwd, jullie ervaring hiermee? nu ongeveer 100km met banden gereden...
Als een van je achterbanden niet goed is gebalanceerd hoef je daar in het stuur niets van te voelen.
Dat de grip minder lijkt is verklaarbaar. Winterbanden hebben een zachtere compound, eigenlijk te zacht voor de huidige temperaturen van 7 tot 9 graden C. De Tesla laat dat voelen alsof er minder grip is. Michelin zomerbanden hebben vrijwel allemaal een patroon van doorloopende rillen in de lengterichting. Daar ontlenen de Michelins hun goede rechtuit rijeigenschappen aan. In een winterband ontbreken die.
 
  • Like
Reactions: ralf.s60
Bedankt Wim voor je uitleg!

Begrijp ik nu goed dat het "rijden over ribbeltjes" wel eens met balanceren maken zou kunnen hebben?
Inderdaad, als je het gevoel hebt over ribbeltjes te rijden, dan is de balans van een of meer van de banden niet goed.
In een uitzonderlijk geval, soms als ze nieuw zijn, is een band niet goed te balanceren. Dan zijn ze onrond en moet er óf een andere band worden gebruikt óf de onrondheid van de band moet door 'schillen' worden verholpen. Dat laatste accepteer ik van een nieuwe band overigens niet.
 
Als een van je achterbanden niet goed is gebalanceerd hoef je daar in het stuur niets van te voelen.
Dat de grip minder lijkt is verklaarbaar. Winterbanden hebben een zachtere compound, eigenlijk te zacht voor de huidige temperaturen van 7 tot 9 graden C. De Tesla laat dat voelen alsof er minder grip is. Michelin zomerbanden hebben vrijwel allemaal een patroon van doorloopende rillen in de lengterichting. Daar ontlenen de Michelins hun goede rechtuit rijeigenschappen aan. In een winterband ontbreken die.
Hé meneer Schermer, u bent toch zo goed met taal? 'Doorloopende' moet 'doorlopende' zijn.:(
 
Weet niet of ik van hetzelfde last heb. Nu ik met winterbanden rijd, maakt de auto veel geluid bij 30 km/u. Ribbeltjes zou ik het niet willen noemen, eerder een brom, vergelijkbaar met rijden over de belijning langs de snelweg. Je voelt dit ook licht in het stuur. Dacht zelf dat het gewoon aan het profiel van de winterbanden lag, maar misschien toch iets anders. Ook balancering?
 
ik ben gister langs Profile geweest en het bleek volledig aan het balanceren te liggen. De monteur had vast een slechte dag gehad, want kreeg nog een goed standje van zijn baas toen hij zelf de banden ging controleren. Opnieuw gebalandeerd en nu rijdt hij weer als een zonnetje, wat een verschil zeg!!

Wat ik wel frappant vind, is dat ik ook deze keer weer heel overtuigend moest uitleggen dat de bouten met 175Nm aangedraaid moesten worden. Ik dacht, dan zullen hier wel niet veel TEsla's komen, tot er binnen 10 minuten 2 andere Tesla's naast die van mij stonden...:eek:...ik sprak die berijders erop aan, maar die waren erg nonchalant hierover.... wat is het probleem als ze maar met 120Nm aangedraaid worden (want ik denk dat echt het gros hier mee rijdt...)?

Weet niet of ik van hetzelfde last heb. Nu ik met winterbanden rijd, maakt de auto veel geluid bij 30 km/u. Ribbeltjes zou ik het niet willen noemen, eerder een brom, vergelijkbaar met rijden over de belijning langs de snelweg. Je voelt dit ook licht in het stuur. Dacht zelf dat het gewoon aan het profiel van de winterbanden lag, maar misschien toch iets anders. Ook balancering?

klinkt wel hetzelfde, maar ik had het pas vanaf 110km/u en verder.... Ik zou dat even laten nakijken, want is echt zonde!!
 
Wat ik wel frappant vind, is dat ik ook deze keer weer heel overtuigend moest uitleggen dat de bouten met 175Nm aangedraaid moesten worden. Ik dacht, dan zullen hier wel niet veel TEsla's komen, tot er binnen 10 minuten 2 andere Tesla's naast die van mij stonden...:eek:...ik sprak die berijders erop aan, maar die waren erg nonchalant hierover.... wat is het probleem als ze maar met 120Nm aangedraaid worden (want ik denk dat echt het gros hier mee rijdt...)?

Ik vrees dat vrij veel mensen geen idee hebben waar je het over hebt als je begint over aandraaimomenten. Vanuit een gebrek aan kennis heb je dan - te vaak onterecht - alle vertrouwen in de deskundigen.