Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Graag effe mijn denkpiste als verduidelijking om het waarom!
Een Tesla heeft maar 4 wielen (geen reserve). Als je b.v. voor en achter wil omwisselen moet je er 2 afhalen. Sommigen opperen ook om als veiligheid een velg onder de wagen te steken. Als de Tesla van 2T dan toch per ongeluk "van de krik schiet", is het dan niet: én velg én auto beschadigd??? Als we winter velgen hebt, dan heb je uiteraard enkele op reserve om onder het chassis te steken als beveiliging.
Een Tesla kost me te veel om dat risico te nemen, vandaar toch graag die veiligheid steun. Nu ja, mijn oordeel... geen risico voor een goede 200€... 200€ is veel, veel minder dan een kapotte velg of beschadigde carrosserie.
Ben ik fout?
Je bent zeker niet fout Karl. Ik heb er eerder ook naar gekeken. Maar wat Xfrank zegt is ook waar. Als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt is het verwisselen van de wielen zonder grote risico's te doen. Deze jackstands lijken mij meer bedoeld om auto's veilig lang op te slaan met de wielen van de grond, bijv. om banden te sparen. Ook zijn deze stands natuurlijk zeer veel veiliger als je onder de auto moet werken.
Ik heb ervaren dat een serieuze - Omega - garagekrik het gevoel van veiligheid nogal vergroot in vergelijking met de krikjes, die heb ik ook voor onderweg, van 20 euro. Als de auto is opgekrikt, schuif ik een paar blokken hout naast de krik voor het geval hij eraf glijdt.
Zo verwissel ik, met goede eigengemaakte keggen, mijn wielen zelfs op een schuine oprit tegen de dijk van ons eiland.
 
Je bent zeker niet fout Karl. Ik heb er eerder ook naar gekeken. Maar wat Xfrank zegt is ook waar. Als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt is het verwisselen van de wielen zonder grote risico's te doen. Deze jackstands lijken mij meer bedoeld om auto's veilig lang op te slaan met de wielen van de grond, bijv. om banden te sparen. Ook zijn deze stands natuurlijk zeer veel veiliger als je onder de auto moet werken.
Ik heb ervaren dat een serieuze - Omega - garagekrik het gevoel van veiligheid nogal vergroot in vergelijking met de krikjes, die heb ik ook voor onderweg, van 20 euro. Als de auto is opgekrikt, schuif ik een paar blokken hout naast de krik voor het geval hij eraf glijdt.
Zo verwissel ik, met goede eigengemaakte keggen, mijn wielen zelfs op een schuine oprit tegen de dijk van ons eiland.

Wim, waar plaats je dan die keggen?
Het probleem is - denk ik - dat bij Tesla je enkel mag krikken/ondersteunen op de rechthoekige zones…?
 
Ik begrijp nog steeds niet waarom je de banden zou wisselen tussen voor en achter. Al helemaal niet bij 4wd, maar bij 2wd is het toch ook helemaal niet logisch: je banden slijten gelijkmatiger. Maar daardoor rijd je op een gegeven moment met 4 banden die bijna aan vervanging toe zijn. Dan liever de achterbanden vervangen als dat nodig is, en op een ander (later) moment de voorbanden.
 
Ik weet niet wat de ervaring van andere mensen is, maar bij mij is de slijtage voor en achter gelijkmatig. Mijn auto is wel een D. Ik zit nu bij de banden boer te wachten tot de super sports er onderlingen. :)
Bij mij 'zingen' de Michelin Pilot Super Sports tussen 96 en 103 km/u tamelijk hinderlijk. Daaronder en daarboven geen probleem.
Hebben jullie dit ook?
 
Ik kom net terug van de bandenboer, met 4 nieuwe banden. Nu zie ik thuis dat er Pilot Sport 4S onderliggen maar besteld Pilot Super Sport. Zijn dit de zelfde of heb ik gewoon de verkeerde banden? Ik zag het pas laat, duurde ook vrij lang voor ik weg kon dus mijn planning van de namiddag is een beetje aan duigen.
 

Attachments

  • IMG_7966.jpg
    IMG_7966.jpg
    627.4 KB · Views: 51
Last edited:
Ik kom net terug van de bandenboer, met 4 nieuwe banden. Nu zie ik thuis dat er Pilot Sport 4S onderliggen maar besteld Pilot Super Sport. Zijn dit de zelfde of heb ik gewoon de verkeerde banden? Ik zag het pas laat, duurde ook vrij lang voor ik weg kon dus mijn planning van de namiddag is een beetje aan duigen.
Dit zijn inderdaad verschillende banden.
Michelin.JPG

Michelin2.JPG

Maar of je er echt slechter mee uit bent?