Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Continental claimt voor de Contisilent een vermindering van het geluid binnen in de auto (het aandeel door de banden?) van 9 dB.
Dat is een heleboel; eigenlijk neem ik dat met een korreltje zout, maar wat Jonathan zegt geeft hoop.
De Tesla is stil, waardoor het aandeel in het geluid van de banden natuurlijk meer naar voren treedt.
Ik heb de Contisilents bij Deni Wheelstyling in Zwanenburg even bekeken; er zit een klein laagje goedkoop schuim van 12,5 cm breed en iets meer dan een cm dik ingelijmd.
Ik heb besloten zelf het experiment maar aan te gaan. PvE opgesteld voor het schuim, de te gebruiken lijm en de verlijming.
Heb de materialen net binnen; ik ga een silent-versie van de Michelins Pilot Super Sport 245/35/21 proberen te maken; maar flink drastischer dan die van Continental.
Het wordt een dikkere strip speciaal akoestisch schuim. Materiaal is allemaal behoorlijk wat duurder dan hetgeen Continental gebruikt.
Morgen eerst wat geluidmetingen met een oud studievriendje Technische Natuurkunde met de bestaande Michelins onder de auto.
Daarna het akoestisch schuim in de nieuwe banden lijmen en de nieuwe silent (hoop ik) Michelins erop.
Om het een beetje behapbaar te houden doe ik het eerst alleen met de achterbanden.
Ben benieuwd wat het geluidstechnisch oplevert en vooral hoe het schuim zich over de langere tijd zal houden.
Wordt dus even geduld voor de geïnteresseerden.:rolleyes:
Hallo Maarten,
Heb jij deze test met het akoestisch foam uiteindelijk gedaan?
 
Ja, maar heb het helaas niet afgemaakt.
Ik kreeg wel stillere banden, maar heb geen lijm gebruikt die het over een langere periode hield.
Voordat ik de geluidsmeting kon doen om te meten hoeveel stiller, liet de isolatie gedeeltelijk weer los. En dat levert héél veel herrie op in de band!
De lijm die ik geselecteerd had zou in theorie goed genoeg moeten zijn (kleefkracht, temperatuurbereik), maar de praktijk bleek anders.
Verder heb ik om optimaal geluiddempend te werken wel een goed materiaal gevonden, maar de door mij gekozen dikte was uiteindelijk toch wel te groot. Erg goed voor de demping van het geluid, maar daardoor liep de temperatuur van het loopvlak iets teveel op naar mijn smaak.
De combinatie van dat alles, tezamen met andere drukke werkzaamheden, heeft ervoor gezorgd dat ik het plan nog niet weer opgepakt heb met een dunnere uitvoering van de isolatie en een andere lijmsoort.
Dat Pirelli nu ook met iets dergelijks is gekomen, maaky het volgens mij ook wel aannemelijk dat het werkt.
 
Ja, maar heb het helaas niet afgemaakt.
Ik kreeg wel stillere banden, maar heb geen lijm gebruikt die het over een langere periode hield.
Voordat ik de geluidsmeting kon doen om te meten hoeveel stiller, liet de isolatie gedeeltelijk weer los. En dat levert héél veel herrie op in de band!
De lijm die ik geselecteerd had zou in theorie goed genoeg moeten zijn (kleefkracht, temperatuurbereik), maar de praktijk bleek anders.
Verder heb ik om optimaal geluiddempend te werken wel een goed materiaal gevonden, maar de door mij gekozen dikte was uiteindelijk toch wel te groot. Erg goed voor de demping van het geluid, maar daardoor liep de temperatuur van het loopvlak iets teveel op naar mijn smaak.
De combinatie van dat alles, tezamen met andere drukke werkzaamheden, heeft ervoor gezorgd dat ik het plan nog niet weer opgepakt heb met een dunnere uitvoering van de isolatie en een andere lijmsoort.
Dat Pirelli nu ook met iets dergelijks is gekomen, maaky het volgens mij ook wel aannemelijk dat het werkt.
Bedankt voor de reply Maaten.
Buiten Continental blijken inderdaad ook Pirelli en Dunlop met een soortgelijke technologie bezig te zijn.
Had trouwens gelezen dat een van de forumleden (HWS) zo'n Pirelli's met PNCS aangekocht had.
Ben alvast benieuwd naar zijn ervaringen...
 
Vandaag zijn de t-sportline velgen onder de X gegaan. Ik heb bij tesla een setje tpms sensoren gehaald, het overzetten zelf is door profile gedaan (tesla raakt velgen van andere merken niet aan). Tpms sensoren achter werkten niet direct goed: eerst deed links achter niet, na een reboot weigerde rechts achter en werkte links achter wel...

Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door de originele velgen met sensoren, die ik nog in fe kofferbak had liggen! Morgen checken of dit inderdaad de oorzaak is.
 
Vandaag zijn de t-sportline velgen onder de X gegaan. Ik heb bij tesla een setje tpms sensoren gehaald, het overzetten zelf is door profile gedaan (tesla raakt velgen van andere merken niet aan). Tpms sensoren achter werkten niet direct goed: eerst deed links achter niet, na een reboot weigerde rechts achter en werkte links achter wel...

Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door de originele velgen met sensoren, die ik nog in fe kofferbak had liggen! Morgen checken of dit inderdaad de oorzaak is.
Bij mij heeft Tesla de TPMS sensors geplaatst in de T-Sportline velgen. Dat was bijna een jaar geleden.
 
Ze liggen als t goed is bij het montage bedrijf. Moet nog even een afspraak inplannen.
Ben écht wel benieuwd naar je vaststellingen m.b.t. het geluidsverschil in de wagen, vooral op slecht wegdek bij hogere snelheden.
Ik heb zelf de test kunnen doen bij SeC Aartselaar met 21" Coninental versus 21" Contisilent (die met het akoestisch foam).
Niettegenstaande de dB-waarde (= afrolgeluid buiten de wagen) van beide banden +/- hetzelfde is heb ik overduidelijk kunnen vaststellen dat het verschil IN de wagen extreem groot is; vooral op slecht wegdek en bij hogere snelheid (vb. E34 ter hoogte van Turnhout).
Mijn conclusie is dat die 'foam technologie' wel degelijk een groot verschil maakt en dat deze aldus de keuze van mijn banden zal bepalen.
Na enkele raadplegingen via Dr. Google kwam ik tot de conclusie dat er buiten Continental meerdere merken zijn die deze technologie toepassen, nl. Pirelli, Dunlop en Goodyear.
Omwille van de aanlokkelijke dB-waarde was mijn eerste keuze Dunlop; maar blijkbaar waren de door mij geraapleegde dealers (B.) niet zo vertrouwd met deze technologie.
Dan maar effe een mail gestuurd naar de distributeur en deze stuurde me onderstaand antwoord:

Bedankt voor je mail via onze website. Het klopt dat wij met onze 2 premium merken (Goodyear en Dunlop) een technologie op de markt hebben die het waarneembare bandengeluid in de auto halveren (= een vermindering van 3 decibel).
Bij Goodyear is dat de “Sound Comfort Technology” en bij Dunlop is dat de “Noise Shield Technology”.
In jouw bandenmaat (245/40 R20) hebben wij een band beschikbaar die deze technologie heeft (Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2), maar dat is een band die af fabriek op de Mercedes S-klasse Maybach gemonteerd wordt. Bovendien is dit ook een RunOnFlat band.
Dus in principe past die band op jouw auto, maar aangezien de ophanging niet aangepast is voor een RunOnFlat band, is de kans groot dat dit tot minder comfort zal leiden (de band is stugger owv de versterkte flanken). Daarenboven is het ook ten zeerste aanbevolen om een TPMS-systeem op de auto te hebben als je een ROF-band monteert, kwestie van een lekke band te kunnen detecteren.


Is er iemand van jullie vertrouwd met de voorgestelde Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2?
Blijkt wel een R.O.F. te zijn, en die maken volgens mij meer lawaai...

Al bij al ben ik wel benieuwd naar het oordeel van HWS omdat de Pirelli anderzijds wel betere rijkarakteristieken blijkt te hebben...
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Ik heb nu m'n ouwe setje Continentals er nog onder zitten. Iemand een suggestie of dit te meten is met een redelijke app? Ik heb ook nog een niet gecertificeerde Sound Level meter liggen. Instellen op dBa neem ik aan. Zal hier ook wat metingen mee doen.

R.O.F. banden wordt sterk afgeraden onder de Tesla volgens mij.
 
Ik heb nu m'n ouwe setje Continentals er nog onder zitten. Iemand een suggestie of dit te meten is met een redelijke app? Ik heb ook nog een niet gecertificeerde Sound Level meter liggen. Instellen op dBa neem ik aan. Zal hier ook wat metingen mee doen.

R.O.F. banden wordt sterk afgeraden onder de Tesla volgens mij.
ROF, Run On Flat banden hebben een stijve wang om doorrijden zonder lucht mogelijk te maken. En wat is het gevolg van stijve wangen?
Natuurlijk, een veel hogere rolweerstand en dus hoger verbruik. Willen we niet, toch?
Daarnaast veroorzaken stijve wangen ook meer afrolgeluid. Willen we ook niet.
 
Heb nu 5 weken Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 (245/40 R20) eronder liggen.
Bevallen me wel. Lijken me stiller dan de Michelins die Tesla eronder legt.
Ook qua verbruik over het algemeen prima.
Gekozen op basis van het bandenlabel (verder heb ik er toch geen verstand van).
Merkte laatst wel dat linksvoor bij vrijwel volledig insturen ietsjes de wielkast raakt.
Misschien door de combi met de velg (Borbet BLX 20), geen idee.
Moet daar nog naar laten kijken.
 
Ik heb nu m'n ouwe setje Continentals er nog onder zitten. Iemand een suggestie of dit te meten is met een redelijke app? Ik heb ook nog een niet gecertificeerde Sound Level meter liggen. Instellen op dBa neem ik aan. Zal hier ook wat metingen mee doen.

R.O.F. banden wordt sterk afgeraden onder de Tesla volgens mij.

Welke Conti's gebruik jij momenteel? (classic 21" ?).
Heb deze (Conti Classic 21") in het verleden ook gereden maar was er niet echt tevreden over (handling + lawaai).
Daarna heb ik Michelin Pilot Sport gereden en deze bevielen me heel wat beter, niettegenstaande ze ook nog vrij rumoerig waren.

Ik heb destijds onderstaande app gebruikt (weet dat dit niet de meest optimale manier van meten is omwille van de beperkte kwailteit v/d iPhone mic, maar het helpt je in het vergelijk): dB Volume van DSP Mobile
'dB Volume' in de App Store
 
Heb nu 5 weken Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 (245/40 R20) eronder liggen.
Bevallen me wel. Lijken me stiller dan de Michelins die Tesla eronder legt.
Ook qua verbruik over het algemeen prima.
Gekozen op basis van het bandenlabel (verder heb ik er toch geen verstand van).
Merkte laatst wel dat linksvoor bij vrijwel volledig insturen ietsjes de wielkast raakt.
Misschien door de combi met de velg (Borbet BLX 20), geen idee.
Moet daar nog naar laten kijken.
Waren je Michelins ook 20" (of 21") ?
 
Nee, zo specifiek kan ik t niet zeggen.
Stiller is ook geen feit; slechts mijn algemene indruk (ook geen direct vergelijk; zaten 5 maanden winterbanden tussen).
Op 19" kan het vast ook wel stiller dan de Michelin PS3.
Feit is wel dat ik content ben met deze Goodyears, en kreeg ook compliment over m'n keuze van de bandenboer.
 
Welke Conti's gebruik jij momenteel? (classic 21" ?).
Heb deze (Conti Classic 21") in het verleden ook gereden maar was er niet echt tevreden over (handling + lawaai).
Daarna heb ik Michelin Pilot Sport gereden en deze bevielen me heel wat beter, niettegenstaande ze ook nog vrij rumoerig waren.
Ik heb met mijn Classic eenzelfde ervaring(ca. 20k km). Die Conti's waren vanaf t begin ruk. Gelukkig sleten ze op de Classic een stuk sneller dan op m'n huidige 90D. Nu over de 50k km gereden (wel incl. Winterbanden). Wat opvallend is is dat ik na 10k km 1 band moest vervangen, dit was een 5p ipv een 5 en die band is al t verst versleten.
 
Ik heb met mijn Classic eenzelfde ervaring(ca. 20k km). Die Conti's waren vanaf t begin ruk. Gelukkig sleten ze op de Classic een stuk sneller dan op m'n huidige 90D. Nu over de 50k km gereden (wel incl. Winterbanden). Wat opvallend is is dat ik na 10k km 1 band moest vervangen, dit was een 5p ipv een 5 en die band is al t verst versleten.

We kunnen samen wel een geluidsmeting oude banden vs nieuwe banden uitvoeren, Hendrik.