Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wat is jullie ervaring met de staggered setup als het gaat om rijgedrag en eventueel ook range?
Gisteren heb ik mijn 2e Tesla, een nieuwe 75D bestelt. Afgelopen 4 jaar heb ik een 85 met 19" gereden, waarbij ik me altijd wat heb gestoord aan de ruime wielkasten. Voor de nieuwe Tesla ben ik voornemens de 20 inch Sportline Turbine velgen te kopen, maar twijfel nog over de staggered setup. Optisch vind ik dit erg mooi, zeker omdat de wielkasten van de Tesla al zo ruim zijn, maar twijfel nog over rijgedrag of eventuele andere onbekende bijkomstigheden. De 20" lijken me een mooie balans tussen de normale 19" en de kwetsbare en range beperkende 21" van Tesla
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met een dergelijke setup.
Reken op meer verbruik, vooral als het regent. Een staggered setup verplaatst veel meer regenwater op het wegdek waar bij een standaard setup de voorwielen het volledige regenwater voor de achterwielen verdrijven. Betekent ook dat een staggered setup eerder aquaplaneert.
Een nadeel is tevens dat je niet kunt roteren van voor naar achter.
Allemaal klein bier dus al je het heel mooi vindt, gewoon doen.
 
  • Informative
Reactions: shoot72
Wat is jullie ervaring met de staggered setup als het gaat om rijgedrag en eventueel ook range?

Gisteren heb ik mijn 2e Tesla, een nieuwe 75D bestelt. Afgelopen 4 jaar heb ik een 85 met 19" gereden, waarbij ik me altijd wat heb gestoord aan de ruime wielkasten. Voor de nieuwe Tesla ben ik voornemens de 20 inch Sportline Turbine velgen te kopen, maar twijfel nog over de staggered setup. Optisch vind ik dit erg mooi, zeker omdat de wielkasten van de Tesla al zo ruim zijn, maar twijfel nog over rijgedrag of eventuele andere onbekende bijkomstigheden. De 20" lijken me een mooie balans tussen de normale 19" en de kwetsbare en range beperkende 21" van Tesla

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met een dergelijke setup.
Rijd vanaf het begin met 20” zomerbanden in 245/40 voor i.c.m. 285/35 achter, op velgen van 8,5 resp. 10” breed.
ET waarden van 32 resp. 35 zorgen voor het gewenste ‘opvullen’ van de wielkasten.
Reken op wat meer verbruik van enkele procenten en ook wat meer bandengeluid.
Maar inderdaad stukken betere looks en grip op droog wegdek. (De T-Sportlines vind ik daarentegen niks.)
 
Ik heb bij mijn X geen tweede set velgen/ winterbanden besteld. Ik heb de standaard velgen. Ik vraag me af wat handiger is, het kiezen voor een extra set velgen en winterbanden of op de huidige velgen te banden te laten wisselen. Eigenlijk vind ik 2x per jaar het moeten laten wisselen onwijs vervelend, heb liever banden die voor winter en zomer geschikt zijn maar ik heb begrepen dat nog niet genoeg getest is
 
Ik heb bij mijn X geen tweede set velgen/ winterbanden besteld. Ik heb de standaard velgen. Ik vraag me af wat handiger is, het kiezen voor een extra set velgen en winterbanden of op de huidige velgen te banden te laten wisselen. Eigenlijk vind ik 2x per jaar het moeten laten wisselen onwijs vervelend, heb liever banden die voor winter en zomer geschikt zijn maar ik heb begrepen dat nog niet genoeg getest is
Oh jawel hoor!
Ik zweer bij All-seasons om dezelfde reden, we hebben het al druk genoeg.
 
  • Informative
Reactions: Astrid
Ik heb bij mijn X geen tweede set velgen/ winterbanden besteld. Ik heb de standaard velgen. Ik vraag me af wat handiger is, het kiezen voor een extra set velgen en winterbanden of op de huidige velgen te banden te laten wisselen. Eigenlijk vind ik 2x per jaar het moeten laten wisselen onwijs vervelend, heb liever banden die voor winter en zomer geschikt zijn maar ik heb begrepen dat nog niet genoeg getest is
Integendeel, A.
Men test zich juist helemaal suf in de bandenwereld. De zogeheten ‘all seasons’ banden komen slechter uit de tests voor zowel zomer- als winterbanden dan de meeste van die specifieke banden.
Maar ze zijn niet slecht, ofzo. Het is gewoon een compromis. Helemaal afhankelijk van waarvoor de auto gebruikt wordt, kan het probleemloos. (Tip: zet de AP afstand op 5 of hoger. Dat helpt de veiligheid waarschijnlijk meer dan de optimale band monteren.)
 
  • Informative
Reactions: Astrid
De T-Sportlines vind ik daarentegen niks

Ik heb 20” zomerbanden in 245/40 voor i.c.m. 285/35 achter, op velgen van T-Sportlines, ik vind ze zelf super mooi. Banden zijn de Michelin Pilot sports 4S, ik kom vanaf de standaard velgen van Tesla en deze set-up is een wereld van verschil, niet alleen qua looks maar vooral qua rijgedrag. Je moet wel voor lief nemen dat je verbruik in standaard omstandigheden snel 10-15% hoger ligt en bij zware regenval kan het nog wel iets hoger uitvallen. Maar ach, over smaak valt niet te twisten maar als je naar mijn avatar kijkt vind ik het persoonlijk goed uitzien :)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: LuckyLuke
Wat is jullie ervaring met de staggered setup als het gaat om rijgedrag en eventueel ook range?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met een dergelijke setup.

Rij qua winterbanden al vanaf het begin met een staggered set.
Voor de foto's zie dit draadje over de Ispiri's van @SofaSogo.
Verbruik en range is voor mij alleen maar beter dan de standaard 21 inchers die ik er met zomerbanden op heb.
Rijdt eigenlijk verbazend goed en stabiel naar mijn ervaring.
 
Dank, met welk merk/type heb je goede ervaring mee?
De standaard goodyear RS-A2-banden die af-fabriek worden gemonteerd. Afm: 245/45-19

Levensduur:
Achteraan 40 a 50.000km
Vooraan 80.000km

Grip in de winter = gezond verstand...
Grip op circuit = voldoende om plezier te hebben

Persoonlijke conclusie: voor onze lage landen en gematigd klimaat voldoen ze prima aan een redelijke prijs.
Tuurlijk presteren winterbanden beter in de winter. Een crossmotor presteert ook beter in de modder en een racemotor beter op het circuit. Maar ( in de motovergelijking te blijven) ik kies bewust voor de enduro (genre BMW GS) voor z'n allroundcapaciteiten.

Edit:
Zo, laat het rondje all-season bashen maar weer beginnen.:D
 
Last edited:
Oh jawel hoor!
Ik zweer bij All-seasons om dezelfde reden, we hebben het al druk genoeg.
Ik heb dat ook jaren gedaan. Toch rij je met all-seasons in de zomer met een niet optimaal strak sturende auto. In de winter leg je het qua veiligheid af tegen eenzelfde voertuig met echte winterbanden. Ik was bij gladde wegen altijd angstig dat ik niet tijdig kon remmen en op een auto zou rijden die met winterbanden wel de kortst mogelijke remweg had.
Voor rond 1200 euro koop je een gebruikte extra set wielen met winterbanden. Die wielen wisselen kost je een half uur. Je kunt erop wachten of je doet het, zoals ik, zelf.
Relatief weinig geld, je rijdt toch in een auto van een ton, voor meer rijplezier in de drie minder koude seizoenen en meer veiligheid in de winter. Een klein extra voordeel, in de winter is er eerder kans op velgschade aan bijv. je mooie 21" turbines. Dat los je met 19" velgen met winterbanden ook op.
 
Gisteren nieuwe Pirelli achterbanden laten monteren in plaats van de Michelin's PSS die er op zaten:

IMG_2738.JPG


De Michelin's Pilot Super Sport, begonnen de laatste kilometers behoorlijk irritant te 'zoemen' op de door mij veel gereden snelheid 104 km/u. Hoogteslag of onrondheid, geen idee maar ze waren 'gelukkig' versleten.
De Pirelli's hebben schuim in de band om de geluidsproductie naar binnen en buiten te reduceren.
De Michelin's PSS zijn (met wat zoeken) ook met schuim te leveren als 'acoustic' versie, maar zijn (nog?) peperduur.

Bij deze Pirelli's heb ik de indruk dat ze wat minder geluidsreductie dan de door mij zelf eerder in banden gelijmde (dikkere) laag, maar die kreeg ik niet goed verlijmd. Ook werden in de zomer de banden behoorlijk heet: het schuim isoleert qua temperatuur natuurlijk ook.

IMG_2739.JPG


In de foto boven de isolerende laag in de Pirelli's. Zijn blokken polyurethaan schuim in plaats van de vaker bij andere merken gesignaleerde doorgaande schuimstrip.
Eerste ervaringen: de zoem bij 104 km/u is verdwenen en de rust is in de auto weer terug.
Ook geen klagen over de koersvastheid.
Maar de 21 inch in combinatie met de iets minder uitgewerkte geluidsisolatie van een classic is natuurlijk nooit ècht stil zoals bij de 19 inch.
Maakt mij persoonlijk niet uit: de combinatie blijft uiterlijk prachtig.
Nu maar afwachten hoeveel deze combinatie het qua slijtage gaat doen. :rolleyes:
 
  • Informative
Reactions: shoot72
Je maakt het wel spannend ;) Wat heb je precies gekozen?
:)
De 20" xsportline turbine in het zilver, staggered setup. Mijn nieuwe S is ook licht zilver. Krijg via referral ook die Arachnids, maar verkoop ik waarschijnlijk, vind ik toch minder mooie velgen tov turbine.

Hoe bevallen jouw Vossen's? Heb ze destijds bij je gezien en vond ze erg mooi, maar meen me te herinneren dat je wel wat gedoe had om ze goed te krijgen?
 
  • Like
Reactions: shoot72
Goede keus! die tsportline zijn echt heel mooi en praktisch vind ik.
En het klopt idd, die Vossen 20" set ligt er inmiddels al 4 zomers op, toevallig twee weken geleden gewisseld voor de winterset (Tsportline 19", 20 was destijds nog niet verkrijgbaar).
Nog steeds erg tevreden over de looks van die Vossen velgen, wat minder over de gevoeligheid vd buitenste rand, maar dat is mijn eigen schuld ;) 2 vd 4 moeten inmiddels weer hersteld worden, elke winter tot nu toe wel 1 of 2 stuks laten herstellen.
In begin had ik wat pech met banden die hoogteslag hadden, ik laat nu altijd de banden balanceren op zo'n uitgebreid balanceer apparaat welke ook de hoogteslag kan meten. Sindsdien geen issues met trillingen meer.
Verbruik van die brede sloffen ligt wel wat hoger denk ik, maar vind het moeilijk daar een getal aan te hangen. Ik rij normaal gesproken max 260km op een dag en dat haal ik eigenlijk altijd makkelijk.
In maart gaan ze er weer op iig! :)
unnamed.jpg