Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb sinds een paar maanden continental ecocontact 21" banden en itt michelins zijn ze veel comfortabeler maar buigzaam, ze zijn zuinig want verbruik is laag maar in de bochten op hoge snelheid voel je de auto meebewegen en dat deden de michelins niet.
Ik heb ze nu +/-2000km eronder en ik hou slijtage bij.

Dus lang verhaal kort, ze geven merkbaar meer comfort maar dankzij zacht rubber beweegt je auto mee in de bochten omdat de wanden minder hard zijn. Geluid is zelfde gebleven, ze hebben ook een schuimrand net zoals de michelins.


Dit zijn ze maar ze ziin voordeliger te verkrijgen.
 
Kent iemand de Pirelli Powergy? Blijkbaar redelijk nieuwe band met fueleconomy B, regenscore A en 70 dB. Kan er geen testen van vinden.
Niet al te prijzig, een A-merk en eigenlijk best wel goede karakteristieken, voorzover je op dat EU scorekaartje kunt afgaan.

 
Kent iemand de Pirelli Powergy? Blijkbaar redelijk nieuwe band met fueleconomy B, regenscore A en 70 dB. Kan er geen testen van vinden.
Niet al te prijzig, een A-merk en eigenlijk best wel goede karakteristieken, voorzover je op dat EU scorekaartje kunt afgaan.

Let op -> voor een Tesla is de XL versie nodig (Extra Load)
En bij bepaalde types Pirelli is de levensduur onder gemiddeld (wellicht even checken hoe deze band scoort op dit punt)
 
  • Like
Reactions: Menabe
Kent iemand de Pirelli Powergy? Blijkbaar redelijk nieuwe band met fueleconomy B, regenscore A en 70 dB. Kan er geen testen van vinden.
Niet al te prijzig, een A-merk en eigenlijk best wel goede karakteristieken, voorzover je op dat EU scorekaartje kunt afgaan.

Ik heb tweemaal Pirelli gehad en nooit meer, ze slijten opvallend snel, onder mijn Saab en Volvo. Het waren goede banden enkel slijten ze bijna 2x zo snel itt Michelins.
 
Kent iemand de Pirelli Powergy? Blijkbaar redelijk nieuwe band met fueleconomy B, regenscore A en 70 dB. Kan er geen testen van vinden.
Niet al te prijzig, een A-merk en eigenlijk best wel goede karakteristieken, voorzover je op dat EU scorekaartje kunt afgaan.

Ik heb toevallig die banden sinds Maart onder mijn wagen gezet om te testen sinds op papier...zijn ze precies goed qua grip op natwegdek & verbruik

Tot nu toe heb ik enkel met deze banden gereden
Telkens vervangen wegens cuppen maar niet versleten (redelijk profiel)
- Goodyear Eagle (90k KM)
- Michelin PS3 (120k KM)
- Dunlop SP Sport Max RT (80k KM)
- Pirelli Powergy XL / "FSL"
- Pirelli P zero

Na 7.000km (Model S 85)
Voornamelijk Belgische & Duitse wegen

Verbruik
- 9-10 celsius / 110-120km/h = 140-150Wh/km

Grip regen
- Autosnelweg / Autobahn / 110-120km/h = tevreden

Grip droog
- bochten = not good
- Antwerpse ring met groeven = glibberig!!

Rolgeluid
- Belgische autosnelweg = precies een kapotte wiellager
- Duitse autobahn =Alsof Donkey kong hele tijd bongos aan 't spelen is naast jou...
- Nederlandse snelwegen = nauwelijks hoorbaar

Slijtage
- Kan nog niet beoordelen


Ik was redelijk tevreden met Pirelli P zero winterbanden en kocht Pirelli Powergy XL / FSL wegens schade door Alloygators bij mijn andere velgen...maar ik kreeg foutieve band mee (3 keer gevraagd dat ik FSL versie wilt tijdens bestellen & bij betaling vroeg ik nog eens & bij installeren ging ik verhaal halen omdat ik geen velg bescherming ziet zoals beloofd)
Bij mijn oude Pirelli winterbanden was de velg bescherming heel zichtbaar zoals foto
Volgende zomerband heel waarschijnlijk geen Pirelli want die rolgeluid is echt .....

guide-pneu-rebord.jpg

V
 
  • Like
Reactions: Menabe
Ik heb toevallig die banden sinds Maart onder mijn wagen gezet om te testen sinds op papier...zijn ze precies goed qua grip op natwegdek & verbruik

Tot nu toe heb ik enkel met deze banden gereden
Telkens vervangen wegens cuppen maar niet versleten (redelijk profiel)
- Goodyear Eagle (90k KM)
- Michelin PS3 (120k KM)
- Dunlop SP Sport Max RT (80k KM)
- Pirelli Powergy XL / "FSL"
- Pirelli P zero

Na 7.000km (Model S 85)
Voornamelijk Belgische & Duitse wegen

Verbruik
- 9-10 celsius / 110-120km/h = 140-150Wh/km

Grip regen
- Autosnelweg / Autobahn / 110-120km/h = tevreden

Grip droog
- bochten = not good
- Antwerpse ring met groeven = glibberig!!

Rolgeluid
- Belgische autosnelweg = precies een kapotte wiellager
- Duitse autobahn =Alsof Donkey kong hele tijd bongos aan 't spelen is naast jou...
- Nederlandse snelwegen = nauwelijks hoorbaar

Slijtage
- Kan nog niet beoordelen


Ik was redelijk tevreden met Pirelli P zero winterbanden en kocht Pirelli Powergy XL / FSL wegens schade door Alloygators bij mijn andere velgen...maar ik kreeg foutieve band mee (3 keer gevraagd dat ik FSL versie wilt tijdens bestellen & bij betaling vroeg ik nog eens & bij installeren ging ik verhaal halen omdat ik geen velg bescherming ziet zoals beloofd)
Bij mijn oude Pirelli winterbanden was de velg bescherming heel zichtbaar zoals foto
Volgende zomerband heel waarschijnlijk geen Pirelli want die rolgeluid is echt .....

guide-pneu-rebord.jpg

V
Bedankt, eindelijk iemand met ervaring bij deze specifieke band, maar geen onverdeeld succes dus. Tenzij je misschien alleen in Nederland rijdt.
 
Ik zou het inderdaad niet aanraden, maar ben ook behoorlijk zurig omdat ik niet 100% correcte band kreeg van bandencentraal voor wat ik bestelde...
Ik wou persé de FSL optie velgen bescherming...anders had ik net zo goed continetal sportcontact7 met FSL geprobeerd :rolleyes:

Maar ja, kordaat en voet bij stuk houden zit niet in mijn woordenboek 🥹
 
  • Like
Reactions: Menabe
Ok, heb de titanium moeren binnen en vandaag kopervet gekocht, morgen zodra de zon schijnt alle moeren vervangen. De originele moeren begonnen slijtage te vertonen van de bandenwissels en deze zijn slijtvast en wegen 1/3 van het gewicht vergeleken met de stalen moer (of zijn ze van aluminium?).
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Morgen gaan de zomerbanden weer onder de M3. Tesla schrijft voor dat je de banden moet roteren, maar eerlijk gezegd is het rondwisselen van de banden voor mij iets uit een grijs verleden. Mijn vraag: is er een zinnige reden om de banden te roteren? Ik ken eigenlijk alleen een nadeel: je ziet niet meer als de sporing verkeerd staat omdat de slijtage ook verdeeld wordt over alle banden. Ik ben niet geinteresseerd in formele aspecten als het is voorgeschreven dus het moet Want anders wordt Tesla boos.
 
Morgen gaan de zomerbanden weer onder de M3. Tesla schrijft voor dat je de banden moet roteren, maar eerlijk gezegd is het rondwisselen van de banden voor mij iets uit een grijs verleden. Mijn vraag: is er een zinnige reden om de banden te roteren? Ik ken eigenlijk alleen een nadeel: je ziet niet meer als de sporing verkeerd staat omdat de slijtage ook verdeeld wordt over alle banden. Ik ben niet geinteresseerd in formele aspecten als het is voorgeschreven dus het moet Want anders wordt Tesla boos.
Ik heb de ervaring dat de banden veel gelijkmatiger verslijten dan bij een ICE. Waarschijnlijk omdat het gewicht van de wagen gelijkmatiger verdeeld is.
Waarom zou je dan roteren? Ik begrijp het voorschrift van Tesla ook niet.
Misschien om afwijkingen in de wielafstelling te verdoezelen…
 
Morgen gaan de zomerbanden weer onder de M3. Tesla schrijft voor dat je de banden moet roteren, maar eerlijk gezegd is het rondwisselen van de banden voor mij iets uit een grijs verleden. Mijn vraag: is er een zinnige reden om de banden te roteren? Ik ken eigenlijk alleen een nadeel: je ziet niet meer als de sporing verkeerd staat omdat de slijtage ook verdeeld wordt over alle banden. Ik ben niet geinteresseerd in formele aspecten als het is voorgeschreven dus het moet Want anders wordt Tesla boos.
Wij rijden ook een AWD maar wisselen banden met enige regelmaat van "voor <-> achter" om 2 redenen:
  • Alle banden zijn dan op zelfde moment versleten (AWD is geen 50/50 verdeling van aandrijfkracht/slijtage)
  • De kans op CUPPEN/herrie wordt m.i. uitgesteld (ik rij Michelin Pilot Sport banden -> hebben daar helaas toch wat snel last van)
Ik rij in wintermaanden (vrij kort) op winterbanden. Dan is roteren van zomerbanden geen (extra) moeite. Spuit tevens de remmen even schoon met een compressor en spoel de kritische onderdelen nog even schoon met een spuitbus remmenreiniger. Dan kun je ook even zien of de remblokken gelijkmatig slijten. Icm 1 of 2 maal per jaar -na een lange snelweg rit- even met warmtecamera op de remmen om te kijken of er niets aanloopt (met regenereren tot stilstand komen, dan zouden remschijven nog koud moeten zijn)
 
  • Helpful
Reactions: Dikkie Dik
Ook hier maar even om advies vragen, Model S P90DL, met 21" uberturbines en nu op zoek naar nieuwe zomerbanden

Er zit nu onder Michelin PS3 (zaten er al onder toen ik de auto kocht)
245/35/96Y 21" voor
265/35/96Y 21" achter

Als ik deze threat zo goed lees, is dit wel een solide keuze (de PS4 dan). Wel helaas 1500 Euro voor 4 banden

  • alternatief Pirelli Zero (maar die slijt volgens mij 2x zo snel, en ik heb het idee dat ik deze als fors snel opgebruikt heb)
  • Continental ecocontact 21 ? Werden wat eerder in deze threat genoemd maar ik zou graag wat meer ervaringen hebben
  • .......?
Ik zou ook graag banden met velgrandbescherming hebben; iemand nog goede ideeen? Alle input welkom :)
 
Ik heb net een discussie met de leasemaatschappij over velgschade aan mijn ingeleverde Model 3. Volgens mij is er geen ingeleverde Model 3 te vinden met 4 gave velgen.....

Maar goed... Ik heb nu een Model Y op 20" en daar is het probleem nog groter dan bij de Model 3. De Model Y velg staat volledig buiten de band. Iemand daar al ervaring mee, met een andere band die wel over de 20" velg valt?
 
Ik heb net een discussie met de leasemaatschappij over velgschade aan mijn ingeleverde Model 3. Volgens mij is er geen ingeleverde Model 3 te vinden met 4 gave velgen.....

Maar goed... Ik heb nu een Model Y op 20" en daar is het probleem nog groter dan bij de Model 3. De Model Y velg staat volledig buiten de band. Iemand daar al ervaring mee, met een andere band die wel over de 20" velg valt?

Ik rij dan wellicht de uitzondering: M3 met >180k km op de teller met onbeschadigde velgen.
Dan moet ik er wel bij vermelden dat de auto thuis in de garage staat en op het werk op een eigen parkeerplek (ivm Tesla lader).
En ik heb bij 2e en 3e setje banden bewust de keuze gemaakt voor banden met "uitstekende" (letterlijk en figuurlijk) velg-bescherm-rand.
Dat laatste is reden van deze post (de eerste 2 zinnen is wellicht een bijkomende reden maar geen bruikbare tip voor hier)