Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Test van 6 verschillende 19 inch zomerbanden door Autobild.

AUTO BILD testet Sommerreifen der Größen 255/40 und 285/35 R 19 - autobild.de

Falken Azenis FK453
Bridgestone Potenza S001
Michelin Pilot Supersport
Hankook Ventus S1 Evo
GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2
Continental SportContact 5P

Op de Michelin na zijn alle banden leverbaar in de maat 245/45 R19.


Testcritera:

Handling (snelste rondetijd) 1.Michelin 2.Continental 3.Hankook 4.Bridgestone 5.GoodYear 6.Falken

Afrol/veercomfort: 1. GoodYear 2. Bridgestone 3. Michelin

Remmen droog wegdek: 1.Hankook (36,0 meter) 2. Bridgestone (36,3 meter) 3. Continental (36,6 meter) 4. Goodyear (36,9 meter) 5. Michelin (37,7 meter) 6. Falken (39,8 meter)

Geluid buitenzijde bij 50/80 km/uur: 1. Hankook (66,4/73,3 dB) 2. Falken (67,8/74,3 dB) 3. GoodYear (67,6/74,6 dB) 4. Michelin (68,0/75,1 dB) 5. Bridgestone (68,5/75,7 dB), 6. Continental (69,0/76,0 dB)

Lage rolweerstand: 1. Hankook, 2. GoodYear 3. Continental

Aquaplaning: 1. Bridgestone 2. Michelin 3. Continental 4. GoodYear 5. Falken 6. Hankook

Handling op nat wegdek (snelste rondetijd): 1. GoodYear 2. Continental 3. Hankook 4. Bridgestone 5. Michelin 6. Falken

Remmen op nat wegdek: 1. GoodYear (42,8 meter) 2. Hankook (43,3 meter) 3. Michelin (44,7 meter) 4. Continental (45,0 meter) 5. Bridgestone (45,2 meter) 6. Falken 48,8 meter)


Ook al kiest Autobild de Continental tot testwinnaar, zelf zou ik voor de GoodYear of de Hankook kiezen.



 
En in 20", wat is dan het advies? De stille banden in die maat hadden een E label voor verbruik.


Ik heb nog geen test van 20 inch banden gezien. Wel kwam ik deze lijstjes nog tegen:


Schermafbeelding 2014-04-06 om 2.43.54 PM.png
Schermafbeelding 2014-04-06 om 2.43.41 PM.png
 
Rijdt er hier iemand rond met 245/45R19 Dunlop Sport Maxx RT of GoodYear Eagle F1 Asymmetric 2 ?
Ik twijfel nog tussen deze twee en ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Ik heb de GoodYear's, ze zijn super. Zowel qua grip (nat en droog), gevoel, geluid als verbruik. Maar ik kan op basis van mijn eigen ervaring met geen mogelijkheid zeggen hoe ze het doen ten opzichte van andere banden. Alhoewel, en dat zal niemand verbazen, de grip en het stuurgedrag zijn wel enorm veel beter dan dat van de standaard 4-seizoenenbanden.

Vooraf heb ik erg getwijfeld tussen de twee genoemde banden, maar uiteindelijk afgezien van de Dunlop omdat ze sneller zouden slijten: Dunlop SportMaxx RT | the Dunlop SportMaxx RT reviewed and rated - TyreReviews
 
Toevallig vanmiddag bij de lokale bandenman voor mijn vierwielaandrijver. Hij adviseerde die Dunlops van ganser harte, ook omdat die auto maar 5K km/jaar rijdt. Maar die banden zijn niet met dezelfde specs te krijgen in de gewenste combinatie van voor- met achterbanden (staggered). Dus worden het de Michelin Pilot Sport 2's (N3).
 
Last edited:
Ik heb de GoodYear's, ze zijn super. Zowel qua grip (nat en droog), gevoel, geluid als verbruik. Maar ik kan op basis van mijn eigen ervaring met geen mogelijkheid zeggen hoe ze het doen ten opzichte van andere banden. Alhoewel, en dat zal niemand verbazen, de grip en het stuurgedrag zijn wel enorm veel beter dan dat van de standaard 4-seizoenenbanden.

Vooraf heb ik erg getwijfeld tussen de twee genoemde banden, maar uiteindelijk afgezien van de Dunlop omdat ze sneller zouden slijten: Dunlop SportMaxx RT | the Dunlop SportMaxx RT reviewed and rated - TyreReviews


Ik had ook dezelfde reviews gelezen over het snelle slijten van de Dunlop SportMaxx RT.
Goed te lezen dat je heel tevreden bent met de GoodYears. Ik ga ook zo'n setje laten monteren.
 
Als je de tesla velgen hebt, dan wordt het plaatje op je instrumentenpaneel en in de phone app ook aangepast. Maar ik ben nu weer van 19" winterbanden terug op de 21" zomerbanden. Alleen het plaatje is niet aangepast. Weet iemand wat je daarvoor moet doen?
 
Iemand wellicht interesse in een setje 19" Rial Lugano's? De velgen zijn onbeschadigd en een maandje gebruikt. Ze zijn los te kopen of in combinatie met winterbanden (Pirelli Sottozerro 2) en sensoren. Doe een leuk bod en ze zijn van jou. Prima velgen alleen stap ik zelf voor de winter over op de T Sportline wielen.

image-1.jpeg
 
Mijn gevoel zegt dat je er als eerste zomerbanden op moet zetten. Dat stuurt ontzettend veel strakker op de grens van grip. Bij all-season banden zijn de blokken kleiner en kantelen sneller.

Waarschijnlijk heb je last van gewichtsverplaatsing, schommelen van de auto. Dat kun je verbeteren door te verlagen, door steviger veren te plaatsen (bijv. de standaard stalen veren) of zwaardere dempers van de P+ te nemen.

Je kunt het ook oplossen met meer grip aan de achterkant, maar daarmee krijg je automatisch meer onderstuur. En dat is weer niet leuk bij het insturen van een bocht. Voor meer grip achter kun je bredere banden plaatsen (vergeet niet luchtdruk te verlagen) of een zwaardere stabilisatorstang aan de voorkant te plaatsen (zwaardere stabi vermindert grip).


Vanochtend de ruk-aan-aan-het-stuur-actie bij 130km/uur in LOW en STANDARD setting uitgeprobeerd.
Ik heb geen verschil in heen en weer schommelen waargenomen.

Stap 2 wordt nu het vervangen van de banden.