Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Hee. Wist ik niet. Dan is t verwaarloosbaar en zou ik de focus helemaal op veiligheid en geluid leggen.

Ok, dat is goed om te weten. Dan zou dezelfde vraag eigenlijk ook gelden voor het verschil tussen de 'remweg op nat wegdek'-indicatie van A en B?

// Edit: Hier een handige PDF met duidelijke uitleg over de verschillende indicatoren. Verschil in remweg tussen A en B is 3 meter. En ook belangrijk, het geluid dat gemeten wordt is het externe afrolgeluid en dat schijnt niet in relatie te staan tot het geluid dat in de auto te horen is. Lage dB buiten is dus niet per se lage dB binnen.
 
Ik ben aan het kijken voor nieuwe banden.
Jammer genoeg al de pech gehad dat ik wat lichte schade heb op de 21" velgen.
Om ze toch beter te beschermen wou ik er 255/35 op laten leggen.
Nu zeggen ze in de bandencentrale dat ik beter 255/30 kan nemen. (omwille van het verschil in omtrek van de band)
Zijn er nog hier die voor een bredere band hebben gekozen? Wat heeft de bandenboer bij jullie gezegd ivm de hoogte?
Alvast bedankt voor de hulp.
 
245/35-21 : diameter = 704,9 mm = 0%
255/35-21 : diameter = 711,9 mm = +1,0%
255/30-21 : diameter = 686,4 mm = -2,6%

Aan de achterzijde is 255/35-21 geen enkel probleem, de performance plus uitvoering schrijft op die as zelfs 265/35-21 voor. (265/35 kan alleen als je velgen tenminste 9" breed zijn. 255/35 op de 8,5" van de standaard 21" velg gaat nog net.)
255/35 is aan de voorzijde misschien wat te veel van het goede, want bij sommigen loopt de band dan aan tegen de binnenzijde van de wielkas. Dat is dan weer te verhelpen door die binnenkant wat te verruimen met een fohn, maar dat lukt niet altijd.
Mijn advies: beperk je aanschaf in eerste instantie tot twee 255/35-21 banden, in principe voor montage aan de achterzijde, maar probeer ze wel eerst uit aan de voorzijde. Past het toevallig toch aan de voorzijde, bestel dan nog twee 255/35's, Past het niet, bestel dan twee 245/35's.

Als je zelf wat wilt rekenen: Visual Tyre Size Calculator | Kouki Tech
 
Iemand nog originele Tesla 19 inch wielen!
Incl 4 bijna nieuwe Michelin winter banden! (Hebben er 2 weken onder gelegen)
Ze passen niet onder mijn x
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    57.2 KB · Views: 65
  • image.jpeg
    image.jpeg
    50 KB · Views: 56
Ik zag je de vraag eerder stellen, of deze wielen op de Model X zouden passen, maar zag geen antwoord.
Hoe heb je uitsluitsel gekregen?
Want inderdaad hebben de banden een voor de MX ongeschikte maat, maar de velgen zouden prima kunnen passen. Daarbij is de benodigde vrijloop rond de remmen en wielophanging van MX van belang en daar hoorde ik nog niemand over. Niet in negatieve zin, maar ook niet in positieve zin.
 
Ik heb gisteren Michelin Primacy 3 laten opleggen bij Tesla. Dit ter vervanging van de originele Goodyears. Een merkelijk verschil !
De wagen is stiller dan voorheen en voelt stabieler aan. Bij hogere snelheden (< 120km/u) is het nog niet wat het zou moeten zijn maar het is toch al een stap vooruit.
 
  • Like
Reactions: Kymo
Volgens Tesla is de x niet geschikt voor 19 inch schoeisel! Dit omdat er geen banden zijn waarvan de wang hoog genoeg is om dezelfde omtrek te hebben als bij de 20 en 22 inch
Maar het is en blijft Tesla en de informatie komt ook bij Tesla Nederland maar heel heel langzaam binnen!
 
Ik heb gisteren Michelin Primacy 3 laten opleggen bij Tesla. Dit ter vervanging van de originele Goodyears. Een merkelijk verschil !
De wagen is stiller dan voorheen en voelt stabieler aan. Bij hogere snelheden (< 120km/u) is het nog niet wat het zou moeten zijn maar het is toch al een stap vooruit.
Ga maar eens rijden in een Tesla met luchtvering en 21" velgen met Michelin Pilot Super Sport banden. Niets meer te wensen over.
 
  • Like
Reactions: HWS
Volgens Tesla is de x niet geschikt voor 19 inch schoeisel! Dit omdat er geen banden zijn waarvan de wang hoog genoeg is om dezelfde omtrek te hebben als bij de 20 en 22 inch
Maar het is en blijft Tesla en de informatie komt ook bij Tesla Nederland maar heel heel langzaam binnen!
Inderdaad weten ze daar ook niet alles.
Als de velgen daadwerkelijk op de auto passen, dan zijn 255/50-19 en/of 255/55-19 banden een goed alternatief.
Hierin is ook genoeg keuze voor winterbanden te vinden:

Koop goedkope 255/50 R19 Winterbanden online @ autobandenmarkt.nl

Koop goedkope 255/55 R19 Winterbanden online @ autobandenmarkt.nl
 
Zomerbanden laten steken (weet het, wat vroeg op het jaar gezien de temperatuur buiten:confused:).

Vraagje op 10 punten: weten die bandenspanningssensoren wel op welke band ze staan?

Locale bandenboer zei me dat Tesla bij de vorige bandenwissel niet had aangeduid welke band waar hoorde, en hij ze dus maar lukraak gestoken had. De sensoren werken wel (na een kilometertje rijden), maar ik kan me voorstellen dat als mijn S'je nu zegt dat de rechterachterband lek is, dat nu evengoed de linkervoorband kan zijn:rolleyes:?

Of zijn die TPMS-receivers zo slim dat ze weten waar elke sensor zich fysiek bevindt ten opzichte van de receiver (door sterkte en/of richting van signaal te meten of zo?).
 
Zomerbanden laten steken (weet het, wat vroeg op het jaar gezien de temperatuur buiten:confused:).

Vraagje op 10 punten: weten die bandenspanningssensoren wel op welke band ze staan?

Locale bandenboer zei me dat Tesla bij de vorige bandenwissel niet had aangeduid welke band waar hoorde, en hij ze dus maar lukraak gestoken had. De sensoren werken wel (na een kilometertje rijden), maar ik kan me voorstellen dat als mijn S'je nu zegt dat de rechterachterband lek is, dat nu evengoed de linkervoorband kan zijn:rolleyes:?

Of zijn die TPMS-receivers zo slim dat ze weten waar elke sensor zich fysiek bevindt ten opzichte van de receiver (door sterkte en/of richting van signaal te meten of zo?).
de receivers zitten toch nog op dezelfde plek? En die zullen wel weten op welke hoek ze zitten...
 
:(Pff tegenvaller.... De 21" Vossen wielen die bij Karelse in Soest bested waren zijn gecanceled.
De importeur van Vossen is blijkbaar geheel het overzicht kwijt en kan niets vertellen over lever datums.
De Velgen haden begin MEI reeds binnen moeten zijn en zitten nu misschien in de container, maar hij weet het niet zeker :-(

Kan daar niet meer op wachten. Moet snel naar 21". Ten eerste ben het zwabber gedrag op 19" nu echt beuh en de winterbanden gaan er bij deze temperature te hard aan. Ga maar opzoek naar een setje origineel 21" Dat is na de Vossen VSF toch wel de mooiste optie denk ik. :(
 
:(Pff tegenvaller.... De 21" Vossen wielen die bij Karelse in Soest bested waren zijn gecanceled.
De importeur van Vossen is blijkbaar geheel het overzicht kwijt en kan niets vertellen over lever datums.
De Velgen haden begin MEI reeds binnen moeten zijn en zitten nu misschien in de container, maar hij weet het niet zeker :-(

Kan daar niet meer op wachten. Moet snel naar 21". Ten eerste ben het zwabber gedrag op 19" nu echt beuh en de winterbanden gaan er bij deze temperature te hard aan. Ga maar opzoek naar een setje origineel 21" Dat is na de Vossen VSF toch wel de mooiste optie denk ik. :(
Wat was de prijs voor zo'n set Vossen velgen incl. schoeisel als ik vragen mag?
Mag ook in pb.
 
Kan vooraan 245/40 R20 99Y en achteraan 285/35 R20 104Y ook? 275/40-20 lijkt een wat minder courante maat.
@shoot72 Heb jij nu Michelin geplaatst voor de 20" TST? Ik geraak er echt niet uit. Want die 275/40-20 bestaat niet bij hen terwijl de Michelin PSS hier toch wel als goede band wordt aangeprezen. De P zero wil ik dan liever niet doe wegens te lawaaiering. De Vredestein is heeft ook klachten. Anders de Dunlop Sport Maxx GT of die continental?
 
Ik moet nog heel even geduld zien op te brengen totdat het zover is, maar dan komt m'n Tesla MS, voorzien van de 21" turbine velgen. Is het in de praktijk echt zo moeilijk cq ondoenlijk om deze onbeschadigd te houden? Steken ze verder uit dan bij andere auto's, of omdat de Tesla zo breed is? Word er nu al zenuwachtig van ...