Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Vrijdagavond blijkbaar in een nagel gereden waardoor ik gisteren rechts achter bandendruk verloor.
Dan maar beslist om er vandaag zelf de 19" winterset op te leggen die ik onlangs overkocht van Wolfke.
Na anderhalf uurtje aangenaam sleutelen in de garage ( was trouwens de allereerste keer dat ik dit zelf deed, en viel goed mee trouwens) , een testritje gedaan.
Na 5 minuutjes rijden kwam de melding te voorschijn "new tyres detected" en moest ik de bandenmaat selecteren.
Daarna verscheen terug de bandendruk , alle 4 keurig op 3.1 bar.
 
Phil, was dat gewoon een wissel van volledige wielen, of het verwisselen van de banden op dezelfde velgen.

Als het dat eerste zou zijn, dan hebben ze echt wel goed doorgerekend. Dat zou 5,7 euro zijn per bout die los en vastgedraaid moest worden...

Ik doe het voor 5 euro per bout ;)
het eerste :

dit was de omschrijving :
"
Correctie: Seasonal Tire Swap on Existing Wheels Tire swap & reset of the tire sensors
"

95 euro + BTW .

volgende keer ga ik elders, ik dacht zelf dat dat in onderhoud inbegrepen zat. dat is blijkbaar enkel als er een onderhoudscontract is.
 
Gisteren bij Tesla het advies gekregen om na overstap van 21 naar 19 inch velgen de auto opnieuw te laten uitlijnen.
Is er ervaring hier dat dait werkelijk nodig is.

Volgens de bandenspecialist in Tiel die @PaulusdB al eerder noemde is dat grote onzin. Waar Tesla met mijn P85+ weken mee bezig is geweest wordt door hun in een uurtje in orde gemaakt. En het stuur wordt recht gezet, iets wat volgens Tesla niet zou kunnen.
 
Toch ligt het wat genuanceerder
@tonvanboven en ik (en vele anderen) hebben perfecte service ondervonden in Tiel. Dat is zeker.
Regelmatig de uitlijning laten controleren bespaart op banden en geeft een betere actieradius. Eens per 30K km ofzo, lijkt me voldoende. Hiervoor gebruik je idealiter een moment dat je specialist toch met je wielen bezig is, bijvoorbeeld de zomer- of winterwissel. Maar dus niet bij elke wissel, tenzij je een kilometervreter bent.
En dan nog iets genuanceerder, voor de perfectionisten. Bij de overgang van breedset 21" naar 19" en vice versa kan het nodig zijn om niet zozeer de uitlijning aan te passen, maar de de hoogteregeling van de luchtvering. Doorgaans liggen op de 19" velgen vier dezelfde banden, die dan aan de achterzijde een iets kleinere hoogte hebben dan de extra brede banden van de 21" set. Naar verluid past Tesla in dat geval de hoogteregeling hierop aan. Het gaat om een hoogteverschil van 7 mm aan de achterzijde. Alleen nodig voor perfectionisten, dus.
 
Ik vraag dat van die Vredesteins, omdat we die gisteren onder 1 van onze auto's hebben laten leggen en het rijgedrag nu gewoon bijzonder slecht is. Ik heb dit nog niet meegemaakt met een winterband. Bij het verwisselen van rijbaan lijkt het alsof de achterzijde van de auto niet aan de voorkant vastzit... hij rijdt als een boot... de auto spoort echt niet lekker...
 
Ik vraag dat van die Vredesteins, omdat we die gisteren onder 1 van onze auto's hebben laten leggen en het rijgedrag nu gewoon bijzonder slecht is. Ik heb dit nog niet meegemaakt met een winterband. Bij het verwisselen van rijbaan lijkt het alsof de achterzijde van de auto niet aan de voorkant vastzit... hij rijdt als een boot... de auto spoort echt niet lekker...

Kan uit ervaring zeggen dat een Tesla hier heel gevoelig voor is inderdaad.
Omdat ik niet tevreden was over Pirelli, nu geswitched naar continental winterbanden. Gelijk ook van 19" naar 20" gegaan.
Scheelt een stuk.
Maar toch... zo snel mogeklijk weer mn 21" er onder.
 
Vrijdagavond blijkbaar in een nagel gereden waardoor ik gisteren rechts achter bandendruk verloor.
Dan maar beslist om er vandaag zelf de 19" winterset op te leggen die ik onlangs overkocht van Wolfke.
Na anderhalf uurtje aangenaam sleutelen in de garage ( was trouwens de allereerste keer dat ik dit zelf deed, en viel goed mee trouwens) , een testritje gedaan.
Na 5 minuutjes rijden kwam de melding te voorschijn "new tyres detected" en moest ik de bandenmaat selecteren.
Daarna verscheen terug de bandendruk , alle 4 keurig op 3.1 bar.
Netjes met de momentsleutel gedaan, hoop ik? Kan toch lelijk uitpakken als ze te strak aangehaald worden.