Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb in Arnhem gewoond en baalde na iedere sneeuwbui weer dat mensen met zomerbanden de klimmetjes veranderden in ijsbanen (wielspin) waar je vervolgens met winterbanden ook nauwelijks nog tegenop kon komen. Wie zuinig is op zijn auto en zijn no-claim neemt gewoon winterbanden. BASTA.

NB Met het voortschrijden van de techniek wordt het verschil tussen zomer- en winterbanden ook nog eens steeds groter. Ik hoop eigenlijk dat winterbanden mede daarom verplicht gaan worden (en nee, ik heb (nog) geen aandelen in die hoek.) Want ik heb ook geen behoefte aangereden te worden door iemand die dit liever alleen met schade en schande wenst te ontdekken.
 
Ik hoop eigenlijk dat winterbanden mede daarom verplicht gaan worden (en nee, ik heb (nog) geen aandelen in die hoek.)

Dit is zo ver ik weet in het buitenland ook enkel verplicht indien de weersomstandigheden dit vereisen.

Ik ben niet zo van de winterbanden bij niet winters weer. Meer geluid, meer slijtage en naar mijn mening minder grip. Zo ver ik weet zijn de standaard banden bij Tesla all-season banden dus prima te gebruiken bij regen en precies zoals aangegeven echt bij kou en sneeuw duidelijk minder presteren.

Geen idee of de 21" ook all-season zijn maar ik ga vlotjes wisselen naar winterbanden om veiliger te rijden zodra het witte poeder naar beneden zal gaan komen.
 
Idd ook in DE alleen als de omstandigheden winters zijn. In Noorwegen en Zweden geloof ik wel verplicht maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb in DE dan ook wel gereden in december op zomerbanden met ruim 10C op de thermometer.
Op dat moment veiliger dan winterbanden.

In NL wordt de 19" ook alleen nog als zomerband afgeleverd.
All season banden zijn de "worst of both worlds". De prestaties in de zomer zijn niet geweldig en in de winter ook niet.

Binnenkort komen de winterbanden er onder.
 
Dit gaat toch enkel over all season banden in verschillende omstandigheden?

“Tables show which all-season tyres performed well where, and how they compare
Ja maar er staat ook een winter en zomer band bij ter vergelijking. En dan zie je dat je voor het weer type hier in NL beter een all-season band kan monteren in de winter dan een echte winterband.
Hier een betere uitleg daarvan:
Whats the best type of tyre for winter 2017 - Tyre Reviews
 
Ziehier het schuim in de Michelin TO band. Stelt niet veel voor, zacht schuim, ongeveer 2 cm dik.
Heb er nu Nokian WR SUV 4 onder gezet op dezelfde velgen. Daar zit geen schuim in maar vind het geluid nog niet veel meer dan bij de Mich.
 

Attachments

  • 63767B0F-7EDD-490E-80D7-2D6B361C6066.jpeg
    63767B0F-7EDD-490E-80D7-2D6B361C6066.jpeg
    924.5 KB · Views: 70
  • B4372A6F-F7B9-424C-9B84-BBF84EC57082.jpeg
    B4372A6F-F7B9-424C-9B84-BBF84EC57082.jpeg
    354.3 KB · Views: 44
Erg goede vergelijk tussen zomer-, crosssclimate, all Season en winter band. Verrassende uitkomst.
All-season tyre test 2018/2019: Results by category
Toch een opmerking. De winnaar, de Continental All Season Contact, heeft in de zomer op droog wegdek een percentage van 95,3%. Een zomerband als de Conti PC6 heeft een percentage van 110,9%
Als dit betekent dat ie bij een stop vanaf 100 km/h 15 meter meer nodig heeft om tot stilstand te komen, dan is het maar te hopen dat je die 15 meter niet nodig hebt.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ben van plan mijn originele Tesla velgen te coaten naar zwart, alleen ben ik daarvoor mijn velgen zeker twee weken kwijt. Hebben jullie ervaring met bedrijven naast coaten ook tijdelijke Tesla velgen beschikbaar hebben? Een bedrijf dat ik heb gebeld heeft helaas geen tijdelijke velgen.
 
Gevaarlijk opmerking Ramonneke. Ook op droog wegdek neemt de remweg met zomerbanden bij temperaturen onder 7 graden C significant toe. Reken op een 6 meter langere remweg bij snelheden vanaf 100 km/u.
Betekent in grensgevallen met winterbanden net op tijd stil staan, met zomerbanden een crash met vele duizenden euro's schade.

Deze test bewijst het tegenovergestelde.
 
  • Informative
Reactions: Timmm and shthpnz
Nee, deze test is niet representatief voor normale winterbanden.
De jongeman in de video gebruikt spijkerbanden, kijk maar bij 4.25 min. Daarvan is bekend dat ze op droog asfalt een slechte remweg weg. Staal glijdt nogal makkelijk over droog asfalt.
Spijkerbanden zijn in Nederland trouwens verboden.
Al met al een suggestief maar fout videootje..
 
Nee, deze test is niet representatief voor normale winterbanden.
De jongeman in de video gebruikt spijkerbanden, kijk maar bij 4.25 min. Daarvan is bekend dat ze op droog asfalt een slechte remweg weg. Staal glijdt nogal makkelijk over droog asfalt.
Spijkerbanden zijn in Nederland trouwens verboden.
Al met al een suggestief maar fout videootje..

Nee hoor, zijn geen spijkerbanden. Niet bij 4:25 en staat ook bij 7:40.
Opmerkelijk resultaat, had ook anders verwacht.
 
Nee hoor, zijn geen spijkerbanden. Niet bij 4:25 en staat ook bij 7:40.
Opmerkelijk resultaat, had ook anders verwacht.
Goed kijken. Je ziet de spijkers duidelijk. Boven in beeld zie je schaduwen van de naastliggende rij.
Spijkerbanden hebben een veel hardere compound dan onze normale winterbanden. Anders zouden de spijkers er zo uitgereden worden. De lamellen dienen er alleen maar voor om de sneeuw uit de groeven te verwijderen. Bij normale winterbanden is de compound zoveel zachter dat het vervormen van de lamellen de sneeuw verwijdert maar tevens de grip sterk verbetert.

2018-11-25 10.50.50.jpg
 
Toch een opmerking. De winnaar, de Continental All Season Contact, heeft in de zomer op droog wegdek een percentage van 95,3%. Een zomerband als de Conti PC6 heeft een percentage van 110,9%
Als dit betekent dat ie bij een stop vanaf 100 km/h 15 meter meer nodig heeft om tot stilstand te komen, dan is het maar te hopen dat je die 15 meter niet nodig hebt.

Dat klopt helemaal als je tenminste op tijd je zomerbanden erop hebt zitten, anders 39,6% met die ContiPC 6 met Snow Braking bij die ene onverwachte voorjaarssneeuwbui toen je onveracht ineens toch in de Ardennen reed of waar dan ook! Wanneer precies wissel je je banden, is altijd toch weer een dingetje. :eek:
 
  • Like
Reactions: job-lek