Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Dit is zo ver ik weet in het buitenland ook enkel verplicht indien de weersomstandigheden dit vereisen.

Ik ben niet zo van de winterbanden bij niet winters weer. Meer geluid, meer slijtage en naar mijn mening minder grip. Zo ver ik weet zijn de standaard banden bij Tesla all-season banden dus prima te gebruiken bij regen en precies zoals aangegeven echt bij kou en sneeuw duidelijk minder presteren.

Geen idee of de 21" ook all-season zijn maar ik ga vlotjes wisselen naar winterbanden om veiliger te rijden zodra het witte poeder naar beneden zal gaan komen.
Dat was bij de eerste MS-en in 2013/2014 inderdaad het geval, maar sinds de topsnelheid van de MS-en verhoogd is, levert Tesla de auto's standaard af met zomerbanden!
 
Ben van plan mijn originele Tesla velgen te coaten naar zwart, alleen ben ik daarvoor mijn velgen zeker twee weken kwijt. Hebben jullie ervaring met bedrijven naast coaten ook tijdelijke Tesla velgen beschikbaar hebben? Een bedrijf dat ik heb gebeld heeft helaas geen tijdelijke velgen.
Karelsen in Soest heeft meerder setjes reserve velgen (+ banden uiteraard) liggen. Die hebben volgens mij ook zo'n dienst waar je je velgen gaan laten behandelen voor schade, dus misschien kan je hier alles regelen. (wielen richten / velgen richten en ET of naafgat uitdraaien van velgen - Karelsen banden Soest)
 
Die piefjes zijn rubber die in de ontluchtingsgaatjes van de mal zitten, anders stroomt het rubber niet goed in de profielblokken. Spikes kan je herkennen aan het massieve deel om de spike (geen profiel) en de brede base en stompe spike.

Overigens meeste bandencompounds nu nog steeds ontwikkeld met software van mijn oude bedrijf... Blijft een leuk idee/gevoel.
 
Het bewijst maar weer, ongeacht de temperatuur:
- Droog + Nat: zomerbanden
- Sneeuw: winterbanden
- Ice: spijkerbanden

Maar dan komt het belangrijkste: wanneer komt er sneeuw en doe je dus (op tijd) je winterbanden? ;)
Als de temperatuur gemiddeld onder de 10 graden C. komt wissel ik mijn banden.
Ik rij achteruit mijn carport en moet maximaal naar rechts sturen om op mijn dijkweggetje te komen. Als het kouder wordt beginnen mijn zomerbanden bij maximale insturing te bokken. De banden zijn dan al zo stug dat zij niet meer vervormen maar gewoon in kleine stappen van plek naar plek springen. Maakt best wel veel lawaai en lijkt mij niet goed voor de voortrein.
Dat is het moment om te wisselen. En direct is na het wisselen het bokken weg.
 
Als de temperatuur gemiddeld onder de 10 graden C. komt wissel ik mijn banden.
Ik rij achteruit mijn carport en moet maximaal naar rechts sturen om op mijn dijkweggetje te komen. Als het kouder wordt beginnen mijn zomerbanden bij maximale insturing te bokken. De banden zijn dan al zo stug dat zij niet meer vervormen maar gewoon in kleine stappen van plek naar plek springen. Maakt best wel veel lawaai en lijkt mij niet goed voor de voortrein.
Dat is het moment om te wisselen. En direct is na het wisselen het bokken weg.
Hmmm met mijn classic had ik dat bokken ook altijd, bij de setting High + max stuuruitslag (had ik ook nodig om weg te rijden vanuit mijn huis + verkeersdrempel). Tig keer aangegeven bij Tesla, maar had dat dus gewoon kunnen oplossen door altijd met winterbanden te rijden! :D
 
Vroeger met goedkope tweede autootjes / boodschappenautootjes heb ik dat ook wel eens gehad.
Ik had toen altijd het idee dat dit kwam omdat deze autootjes bij de maximale stuuruitslag niet meer goed uitgelijnd waren.
Met duurdere auto's heb ik daar nooit last van gehad ook niet met BMW achterwielaandrijvers die extreem veel korter draaide dan de Tesla.
Met mijn 75D heb ik daar overigens ook geen last van.
 
Ik heb er ook geen last van. Ik weet niet of dat door de awd komt. Ik probeer in ieder geval mijn winterbanden te sparen voor evt het echte werk als ik evt achter Duitse strooiwagens beland in de winter.

Het komende weer (zuiden wind en meer dan 10 graden) is prima te doen met zomerbanden. Althans, zo kijk ik er persoonlijk naar.
 
  • Like
Reactions: nico180
Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw ontworpen, ze geven ook veel meer grip bij regen door de bredere afwatering en zachtere rubber. En het is beslist niet zo dat je met 10 graden een rubberspoor achterlaat. Het slijt wat harder, vooral als je alpha mannetje bent die het eerste weg moet zijn bij ieder stoplicht... :p
 
  • Like
Reactions: job-lek
Winterbanden zijn niet alleen voor sneeuw ontworpen, ze geven ook veel meer grip bij regen door de bredere afwatering en zachtere rubber. En het is beslist niet zo dat je met 10 graden een rubberspoor achterlaat. Het slijt wat harder, vooral als je alpha mannetje bent die het eerste weg moet zijn bij ieder stoplicht... :p

Ik zou als ik jouw was nog maar even wat testen lezen/bekijken, die bewijzen namelijk allemaal het tegendeel. Misschien met de nuance van Premium zomerband, maar deze zal op een nat (en droog) wegdek altijd beter zijn dan een winterband (ook ongeacht welke temperatuur).

Hier bijvoorbeeld een vergelijk van 6 all-season banden en ter vergelijk zijn deze vergeleken tegen 1 van de beste zomer- en winter-band die je kunt krijgen:

Wet Braking
1 Michelin 100%
2 Continental 98.50%
3 Nokian 95.90%
4 Goodyear 95.50%
5 Falken 86.60%
6 Tristar 68.70%
Winter Conti TS 860 105.00%
Summer Conti PC6 106.60%

Wet Handling
1 Goodyear 100%
2 Continental 99.10%
3 Michelin 98.20%
4 Nokian 96.60%
5 Falken 95.20%
6 Tristar 83.70%
Winter Conti TS 860 102.40%
Summer Conti PC6 105.60%

Wet Circle

1 Continental 100%
2 Goodyear 99.80%
3 Michelin 98.00%
4 Nokian 96.60%
5 Falken 94.80%
6 Tristar 82.20%
Winter Conti TS 860 101.90%
Summer Conti PC6 108.10%
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Ik zou als ik jouw was nog maar even wat testen lezen/bekijken, die bewijzen namelijk allemaal het tegendeel. Misschien met de nuance van Premium zomerband, maar deze zal op een nat (en droog) wegdek altijd beter zijn dan een winterband (ook ongeacht welke temperatuur).

Hier bijvoorbeeld een vergelijk van 6 all-season banden en ter vergelijk zijn deze vergeleken tegen 1 van de beste zomer- en winter-band die je kunt krijgen:

Wet Braking
1 Michelin 100%
2 Continental 98.50%
3 Nokian 95.90%
4 Goodyear 95.50%
5 Falken 86.60%
6 Tristar 68.70%
Winter Conti TS 860 105.00%
Summer Conti PC6 106.60%

Wet Handling
1 Goodyear 100%
2 Continental 99.10%
3 Michelin 98.20%
4 Nokian 96.60%
5 Falken 95.20%
6 Tristar 83.70%
Winter Conti TS 860 102.40%
Summer Conti PC6 105.60%

Wet Circle

1 Continental 100%
2 Goodyear 99.80%
3 Michelin 98.00%
4 Nokian 96.60%
5 Falken 94.80%
6 Tristar 82.20%
Winter Conti TS 860 101.90%
Summer Conti PC6 108.10%
Ik denk dat het eerder gaat om de remafstand bij temperaturen < 10°C. Dan zouden ze de test nog eens mogen doen ;-)

Iets met rubber dat in koude temperaturen meer of minder verslijt en dus je remafstand gaat beïnvloeden.