Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
By all means blijf fijn op zomerbanden rijden hoor!
Met als gevolg dat als je bij een aanrijding betrokken raakt waarbij je remweg te lang is door winterse omstandigheden, je de rekening gepresenteerd krijgt. Als ik met winterbanden voor je rij en op glad wegdek hard moet remmen kun jij dat met je zomerbanden niet redden binnen de afstand waarover ik dat wel kan.
Reken er maar op dat ik je aansprakelijk stel voor de schade ;)
Kost je je bonus malus en je rijdt met een schade auto met een verhaal.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Met als gevolg dat als je bij een aanrijding betrokken raakt waarbij je remweg te lang is door winterse omstandigheden, je de rekening gepresenteerd krijgt. Als ik met winterbanden voor je rij en op glad wegdek hard moet remmen kun jij dat met je zomerbanden niet redden binnen de afstand waarover ik dat wel kan.
Reken er maar op dat ik je aansprakelijk stel voor de schade ;)
Kost je je bonus malus en je rijdt met een schade auto met een verhaal.

Winterse omstandigheden (droog): zomerbanden
Winterse omstandigheden (nat): zomerbanden
Winterse omstandigheden (sneeuw): winterbanden
Winterse omstandigheden (ijs): spijkerbanden (zomer+winterbanden even kansloos)

Dus als je het over sneeuw hebt geef ik je groot gelijk, want bovenstaande wordt door diverse tests bewezen.
(En die <7 graden door bandenfabrikanten is het zelfde als Shell zegt: je kunt beter op waterstof rijden dan elektrisch ;))
 
  • Like
Reactions: FVO
Daar hebben we toch het weerbericht voor? Als er kans is op ijzel of sneeuw krijgen we ruim op tijd code oranje zodat we weten dat heel Nederland op slot staat de volgende dag :)

Vooralsnog is het komende dagen 10+ graden. Ik ben voornemens de winterbanden er komende zondag onder te zetten maar ook enkel als de voorspelling is dat de temperatuur echt gaat zakken en anders ga ik gewoon weer een weekje wachten.
 
Deze test bewijst het tegenovergestelde.
Leuk experiment maar hier kun je geen conclusies uit trekken. Ze vergelijken hier een high performance band met een “gewone “ winterband. Ook zijn de afmetingen verschillend.
En grappig dat een zo’n filmpje dan meteen voor waarheid wordt aangenomen terwijl de consumentenverenigingen zoals de ANWB altijd een zomerband mee testen bij de winterbandentest en andersom en daarbij keer op keer concluderen dat winterbande onder 7*C beter presteren op droog wegdek Wat is een winterband - ANWB
 
Om eerlijk te zeggen zie ik bij het bekijken van (een gedeelte van) de 263 pagina's met posts "door de bomen het bos niet meer" ...

Ik heb nu gewoon de standaard 19 inch velgen om mijn Model S. Ik ben op zoek naar wintervelgen en -banden. Gewoon 19 inch, niks speciaals, liefst een "standaard Tesla look". Ik ben hierop uitgekomen (na het bekijken van verschillende posts in deze thread):
  • Velgen: RIAL Lugano Silver 8.5X19 5X120 ET32.0 NB64.1 Sterling-silver
  • Banden: 245/45R19 102V HANKOOK winter i*cept evo2 xl w320
  • Incl. Tesla TPMS sensoren
Inclusief btw en montage kom ik bij drie partijen uit rond 1850 - 1900 euro.

Als iemand dit een slechte keus vindt, dan hoor ik dat graag!

Vorige week heb ik de bovengenoemde set bij Bella Macchina in Deventer laten monteren. In mijn ogen een mooie en goed betaalbare set.

Het bandengeluid valt me trouwens heel erg mee. Nauwelijks meer dan bij mijn normale zomerbanden. Op 1 stukje weg had ik een licht "zoemend" geluid, maar dat leek echt een combinatie te zijn van een bepaalde snelheid en een bepaald wegdek. Op andere plekken had ik er geen last van. Dus tot nu toe ben ik tevreden!

20181122_124144.jpg
 
  • Like
Reactions: job-lek
Leuk experiment maar hier kun je geen conclusies uit trekken. Ze vergelijken hier een high performance band met een “gewone “ winterband. Ook zijn de afmetingen verschillend.
En grappig dat een zo’n filmpje dan meteen voor waarheid wordt aangenomen terwijl de consumentenverenigingen zoals de ANWB altijd een zomerband mee testen bij de winterbandentest en andersom en daarbij keer op keer concluderen dat winterbande onder 7*C beter presteren op droog wegdek Wat is een winterband - ANWB
Waar is de test data van de ANWB dan? Zie alleen een test op een besneeuwde wegdek bij -4 graden.

En uiteraard is dat filmpje niet de enige er zijn veel meer die het laten zien. Kijk de test resultaat maar van mijn vorige posts. Twee high performance banden (zomer/winter) van dezelfde fabrikant.
 
Waar is de test data van de ANWB dan? Zie alleen een test op een besneeuwde wegdek bij -4 graden.

En uiteraard is dat filmpje niet de enige er zijn veel meer die het laten zien. Kijk de test resultaat maar van mijn vorige posts. Twee high performance banden (zomer/winter) van dezelfde fabrikant.
Jammer dat er soms zo snel conclusies worden getrokken als je echt wilt weten hoe uitgebreid deze test worden gedaan dan kun je deze pdf lezen https://www.anwb.nl/binaries/conten...-_2017_hoewordtergetest_winterbanden_2017.pdf
En ja ze testen op droog wegdek en hier worden (in tegenstelling tot het filmpje) banden eerst 500 km ingereden omdat de banden bij montage niet direct hun eigenschappen tonen
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Jammer dat er soms zo snel conclusies worden getrokken als je echt wilt weten hoe uitgebreid deze test worden gedaan dan kun je deze pdf lezen https://www.anwb.nl/binaries/conten...-_2017_hoewordtergetest_winterbanden_2017.pdf
En ja ze testen op droog wegdek en hier worden (in tegenstelling tot het filmpje) banden eerst 500 km ingereden omdat de banden bij montage niet direct hun eigenschappen tonen
Ik trek helemaal geen conclusies, dat gaat ook niet omdat ik de feitelijke testdata van de ANWB niet zie. Vandaar ook mijn vraag: waar is de test data dan?
 
Ah excuus dan lees ik niet goed :)
Overzicht van de uitkomsten voor de maat 205/55R16 zijn op de adac site het makkelijkst te zien
ADAC Test 2018 Winterreifen 205/55 R16
Thanks, maar dat is alleen een vergelijk tussen winterbanden en staat niet een zomerband bij.
Ik val in herhaling (sorry @Lihapiirakka), maar ik twijfel niet of op sneeuw de winterband de betere is, dan bewijzen testen keer op keer. Zelfs 4 x 4 met zomerbanden op sneeuw is helemaal nergens ivm een FWD met winterbanden.

Waar ik wel aan twijfel is de uitspraak: dat ook bij geen sneeuw de winterband de betere keuze is bij temperaturen <7 graden. Dat zie ik nergens in testen (aan de hand van testdata) naar voren komen. Zie alleen het tegenover gestelde in diverse testen (dus niet alleen in dat ene filmpje).

PS Overigens monteer ik zelf ook winterbanden als het gemiddeld de hele week beneden de 7 graden is.
 
Thanks, maar dat is alleen een vergelijk tussen winterbanden en staat niet een zomerband bij.
Ik val in herhaling (sorry @Lihapiirakka), maar ik twijfel niet of op sneeuw de winterband de betere is, dan bewijzen testen keer op keer. Zelfs 4 x 4 met zomerbanden op sneeuw is helemaal nergens ivm een FWD met winterbanden.

Waar ik wel aan twijfel is de uitspraak: dat ook bij geen sneeuw de winterband de betere keuze is bij temperaturen <7 graden. Dat zie ik nergens in testen (aan de hand van testdata) naar voren komen. Zie alleen het tegenover gestelde in diverse testen (dus niet alleen in dat ene filmpje).

PS Overigens monteer ik zelf ook winterbanden als het gemiddeld de hele week beneden de 7 graden is.
Je weet nooit wanneer je in de winter een sneeuwbui kan verwachten. Ik kan me goed herinneren dat als ik voorheen in de winter een langere rit maakte met zomerbanden onder mijn Audi, ik daar geen prettig gevoel bij had.
Komt nog bij dat bij sneeuw je stoepranden e.d. minder goed ziet. Dan loop je een groot risico, zeker bij 21" velgen, dan je schade rijdt.
Met 19" winterbanden, helemaal als je achter 255 brede banden hebt, is dat risico veel kleiner.
 
  • Like
Reactions: Alain13
Thanks, maar dat is alleen een vergelijk tussen winterbanden en staat niet een zomerband bij.
Ik val in herhaling (sorry @Lihapiirakka), maar ik twijfel niet of op sneeuw de winterband de betere is, dan bewijzen testen keer op keer. Zelfs 4 x 4 met zomerbanden op sneeuw is helemaal nergens ivm een FWD met winterbanden.

Waar ik wel aan twijfel is de uitspraak: dat ook bij geen sneeuw de winterband de betere keuze is bij temperaturen <7 graden. Dat zie ik nergens in testen (aan de hand van testdata) naar voren komen. Zie alleen het tegenover gestelde in diverse testen (dus niet alleen in dat ene filmpje).

PS Overigens monteer ik zelf ook winterbanden als het gemiddeld de hele week beneden de 7 graden is.
Ja ik snap dat ze die er niet bij zetten in het overzicht. Dat is alleen verwarrend voor de consument.
In de testbeschrijving geven ze aan dat ze altijd een zomerband laten meedraaien in de test winterbanden en een winterband in de test zomerbanden. In de testbeschrijving kunnje ook lezen hoe vaak ze de test herhalen en hoe ze zorgen voor betrouwbare en herhaalbare testomstandigheden.
 
Je weet nooit wanneer je in de winter een sneeuwbui kan verwachten. Ik kan me goed herinneren dat als ik voorheen in de winter een langere rit maakte met zomerbanden onder mijn Audi, ik daar geen prettig gevoel bij had.
Komt nog bij dat bij sneeuw je stoepranden e.d. minder goed ziet. Dan loop je een groot risico, zeker bij 21" velgen, dan je schade rijdt.
Met 19" winterbanden, helemaal als je achter 255 brede banden hebt, is dat risico veel kleiner.

Als er aankomende week een sneeuwbui komt, noem ik mijn tesla voortaan David copperfield. Het wordt namelijk 12 graden.
 
Daar hebben we toch het weerbericht voor? Als er kans is op ijzel of sneeuw krijgen we ruim op tijd code oranje zodat we weten dat heel Nederland op slot staat de volgende dag :)

Vooralsnog is het komende dagen 10+ graden. Ik ben voornemens de winterbanden er komende zondag onder te zetten maar ook enkel als de voorspelling is dat de temperatuur echt gaat zakken en anders ga ik gewoon weer een weekje wachten.

Je kunt ook gewoon 3 seizoen allseason banden nemen en alleen in de winter ( exacte moment van wisselen maakt dan niet zo heel veel uit ) echte winterbanden. Gebeurt ook best wel veel, lees ik in de Noord-Amerikaanse Tesla fora.
Het lijstje van @Alain13 is heel verhelderend. Zie
Velgen en banden #5377
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Alain13