Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Profiel van de 21" conti zomerbanden slijt vreemd af, 5mm aan de buitenzijde en 3mm in het midden.
zijn er meer die dit zo hebben? Heb het nu na 13dkm....
lijkt er op dat de contis de (hoge) bandendruk niet goed aankunnen en gaan bollen ofzo
moet eigenlijk niet mogen met banden af fabriek icm voorgeschreven druk.
 
Dit weekend de 21" turbine wielen (Michelin Pilot Sport II) vervangen door 20" Brock B32 velgen met Pirelli Sottozero II.

Voor de grap de wielen gewogen.
Voor zijn beide wielen 27,1 kg
Achter zijn de Brock's echter 29,8 kg (versus 27,8kg van de Turbine velgen).
Waarschijnlijk komt dit doordat de Tesla velgen 9.0J zijn en de Brocks 9.5J (niet gecheckt op de Turbine nog, het was al donker en regen.)

Ik was voor het wielen wisselen een stuk gaan rijden en het regende licht met de zomerset:
Expres laten slippen bij optrekken en laten uitbreken in bochten leverde de volgende ervaring op:
Auto glijdt 'flink' opzij bij beide handelingen maar nauwelijks noemenswaardig en reageer er ook niet op, elektronica vangt het keurig op.
Na het wisselen 'rustig' de banden laten wennen en daarna weer zelfde handelingen verricht: (inmiddels een stuk natter geworden door de regen)
De auto doet nauwelijks een stap opzij en je hoort en voelt de banden gewoon steeds weer grip hebben/krijgen. Erg tevreden met het grip nivo in de regen dus.

Auto/wielen zijn ook gelukkig bij elke snelheid trillingsvrij (was huiverig bij het lezen van de ervaring van sommige mede forummers)

Over het geluidsnivo van de banden ook erg tevreden. Ze zijn erg stil en als je achter een andere auto rijdt, dan hoor je het banden geluid van de auto voor je en niet die van je zelf. :)

@pvh/Paul
Is de 21"turbine winterset ook een 'breedte' set?
 
Dit weekend de 21" turbine wielen (Michelin Pilot Sport II) vervangen door 20" Brock B32 velgen met Pirelli Sottozero II.

Voor de grap de wielen gewogen.
Voor zijn beide wielen 27,1 kg
Achter zijn de Brock's echter 29,8 kg (versus 27,8kg van de Turbine velgen).
Waarschijnlijk komt dit doordat de Tesla velgen 9.0J zijn en de Brocks 9.5J (niet gecheckt op de Turbine nog, het was al donker en regen.)

Ik was voor het wielen wisselen een stuk gaan rijden en het regende licht met de zomerset:
Expres laten slippen bij optrekken en laten uitbreken in bochten leverde de volgende ervaring op:
Auto glijdt 'flink' opzij bij beide handelingen maar nauwelijks noemenswaardig en reageer er ook niet op, elektronica vangt het keurig op.
Na het wisselen 'rustig' de banden laten wennen en daarna weer zelfde handelingen verricht: (inmiddels een stuk natter geworden door de regen)
De auto doet nauwelijks een stap opzij en je hoort en voelt de banden gewoon steeds weer grip hebben/krijgen. Erg tevreden met het grip nivo in de regen dus.

Auto/wielen zijn ook gelukkig bij elke snelheid trillingsvrij (was huiverig bij het lezen van de ervaring van sommige mede forummers)

Over het geluidsnivo van de banden ook erg tevreden. Ze zijn erg stil en als je achter een andere auto rijdt, dan hoor je het banden geluid van de auto voor je en niet die van je zelf. :)

@pvh/Paul
Is de 21"turbine winterset ook een 'breedte' set?

Ik meen dat achter en voor hetzelfde zijn, 245... Zal zo eens kijken
 
Dit weekend de 21" turbine wielen (Michelin Pilot Sport II) vervangen door 20" Brock B32 velgen met Pirelli Sottozero II. Voor de grap de wielen gewogen. Voor zijn beide wielen 27,1 kg Achter zijn de Brock's echter 29,8 kg (versus 27,8kg van de Turbine velgen).

Ter vergelijking, de standaard 19" velgen en banden wegen 26,1 kg en de 19" ATS velgen onder mijn Model S met daarop Goodyear AS2 21,9 kg.
 
Bleh, nu met de set winterbanden eronder toch ook nog weer trillingen in de auto. Dus of
- toevallig beide bandensets hebben een fabrieksmatige afwijking
- of beide sets hebben roadforce gekregen dankzij mijn rijstijl (dat was volgens Tesla wel zo wat betreft mijn zomer set)
- m'n auto heeft de bibbers
(Niet zo volgens Tesla want met een vergelijkbare SeC eigen set zaten er geen trillingen in, maar ik weet ook dat monteurs met een proefrit officieel niet harder dat 120 mogen rijden, dus ook de trilingen bij 130 niet hebben kunnen waarnemen)

Begin nu wel aardig klaar te zijn met die Tesla, ik blijf naar het SeC en de bandenboeren rijden... (Met m'n oude dieseltje kwam ik minder vaak in de garage)
 
Ik zit er aan te denken om de volgende set er van de zomer onder te gooien:

Inovit Revolve Zwart:

8.5J, 5x120, ET35
10J, 5x120, ET35

Product-Revolve-Inovit Light weight alloy wheels.
20 inch Inovit Revolve Zwart Gepolijst velg in 5x120 ET40 - [71195] | Online-Velgen

Banden:

Vredestein Ultrac Vorti:

245/40 (Diameter 70,4cm, origineel 70,5cm)
285/35 (Diameter 70,8cm , origineel 71,9cm)

All op- of aanmerkingen welkom. Heeft iemand deze set al erop liggen, en zo ja bevalt dit, foto's?

Mijn dank is groot!
 
Heb nagenoeg dezelfde specificaties voor mijn zomer setup.
Alleen is bij mij de ET-waarde aan de voorkant 32 i.p.v. 35.

Wel oppassen:
* gebruik de juiste centreerringen en
* dat de velg het vermaledijde torx boutje in het contactvlak van de flens niet raakt.

@ojee99: weet je wel zeker dat jouw velgen de torx boutjes niet raken?
 
Ik heb bij Tesla donkergrijze 21 inch hurricane's besteld voor april. Nu twijfel ik er nog over om achter bredere banden te laten monteren. Dit zou puur vanwege het uiterlijk vertoon zijn. Ik heb met mijn P 85 nog geen behoefte gehad aan meer grip. Welke maten zouden jullie adviseren ?
 
Ik heb bij Tesla donkergrijze 21 inch hurricane's besteld voor april. Nu twijfel ik er nog over om achter bredere banden te laten monteren. Dit zou puur vanwege het uiterlijk vertoon zijn. Ik heb met mijn P 85 nog geen behoefte gehad aan meer grip. Welke maten zouden jullie adviseren ?

Ik heb nu in de winter minder breed, maar in de zomer wel die brede ivm P85+ Voor het uiterlijk zou ik het wel doen, en meer oppervlakte bij lager vermogen zal denk ik ook minder slijtage tot gevolg hebben? (mooi excuus toch om voor de brede te gaan)
 
Ik heb bij Tesla donkergrijze 21 inch hurricane's besteld voor april. Nu twijfel ik er nog over om achter bredere banden te laten monteren. Dit zou puur vanwege het uiterlijk vertoon zijn. Ik heb met mijn P 85 nog geen behoefte gehad aan meer grip. Welke maten zouden jullie adviseren ?

Originele velgen:

21x8,5
ET 40mm
5-120
64mm
245/35
704,9

21x9 (P+)
ET 35mm
5-120
64mm
265/35
718,9

Je kunt op 8,5J velg t/m 255 gaan, op een 9J tot 265...