Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbeterde autopilot optie (€ 5300). Doen of niet doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Bij het configureren van een Tesla staat er een optie voor 'Verbeterde autopilot'. Dit kost € 5300. Doe je het niet, dan kan het later, maar dan kost het € 6300.

Ik vraag me af het volgende af:
a) Als je het niet doet, wat voor semi-autonomie functies blijven er dan over? Kun je dan gewoon gebruik maken van de 'oude' autopilot? Dit kan ik niet echt terugvinden. Ik neem aan dat er op z'n minst iets ala adaptive cruisecontrol beschikbaar is zonder meerprijs?
b) Is deze optie het wat jullie betreft op dit moment waard?

Los van het 100% elektrisch rijden zijn de semi-autonome functies voor mij de grootste motivatie om een Tesla te kopen. Ik lees/zie/hoor echter dat de software nog lang niet zo ver is dat het echt goed werkt. AP1 schijnt vloeiender te werken (waarvan het mij dus niet duidelijk is of dat er wel op zit als je deze optie niet kiest). Ik weet dat AP2 veel geavanceerder is (inparkeren etc.). Het gaat me vooral om snelweg km's (voor een lange rit lijkt AP2 me veel relaxter rijden).

De afweging is dus kiezen voor de toekomst en deze optie kiezen. Of meer economisch... nog even afwachten, geld besparen en kiezen voor een lager maandbedrag (en vervolgens sparen en later upgraden - al kost dat 1000 euro meer). Ik neig naar het eerste, maar ben er nog niet uit (ter info: ik ga voor de allergoedkopste S 75 zonder extra's).
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-09-07 om 16.10.46.png
    Schermafbeelding 2017-09-07 om 16.10.46.png
    112.8 KB · Views: 78
Staat die informatie niet in de online configurator? Als het niet in de lijst staat met standaarduitrusting zit het er niet op dacht ik!
Maw. adaptieve cruise control zit er alleen op met de 'Verbeterde Autopilot'. Volgens mij heb je zelfs geen normale cruise control indien je de autopilot optie niet neemt. Maar vraag dan maar eens na bij een SeC.
Nu ja ik zie de automatische ruitenwissers en automatische grootlichten ook niet in de lijst staan en kan me toch moeilijk voorstellen dat je daar AP2 voor moet kopen.

Ik rij met een AP1 auto en de AP functies zijn toch echt wel handig. Ga er maar van uit dat AP2 uiteindelijk beter zal worden dan AP1. Ook ik heb maanden moeten wachten op de eerste AP1 functies.
 
Staat die informatie niet in de online configurator? Als het niet in de lijst staat met standaarduitrusting zit het er niet op dacht ik!
Maw. adaptieve cruise control zit er alleen op met de 'Verbeterde Autopilot'. Volgens mij heb je zelfs geen normale cruise control indien je de autopilot optie niet neemt. Maar vraag dan maar eens na bij een SeC.
Nu ja ik zie de automatische ruitenwissers en automatische grootlichten ook niet in de lijst staan en kan me toch moeilijk voorstellen dat je daar AP2 voor moet kopen.

Ik rij met een AP1 auto en de AP functies zijn toch echt wel handig. Ga er maar van uit dat AP2 uiteindelijk beter zal worden dan AP1. Ook ik heb maanden moeten wachten op de eerste AP1 functies.
Zonder verbeterde autopilot betekent dat je adaptieve cruisecontrol hebt, maar geen 'lane assist'.
 
Om het even compleet te maken, de Verbeterde Autopilot optie omvat:
- snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aanpassen
- positie op de rijstrook behouden
- wisselen van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder (bij AP1 is dat MET opdracht van de bestuurder)
- verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming naderst (niet in AP1)
- parkeert zelf op een parkeerplek
- rijdt uw garage in en uit (Summon dus)

Standaard is (AP hardware is nodig voor dit):
- waarschuwingssysteem voor zijdelingse botsingen
- automatisch noodremsysteem

Er is bij de standaarduitrusting geen sprake van automatische ruitenwissers (die AP2 vooralsnog toch niet hebben), automatische lichten en gewone cruise control.
Even de SeC bellen om het te weten te komen. Of is er hier iemand die een zeer recente S/X heeft zonder Autopilot (schande :p)
 
Om het even compleet te maken, de Verbeterde Autopilot optie omvat:
- snelheid automatisch aan de verkeersomstandigheden aanpassen
- positie op de rijstrook behouden
- wisselen van rijstrook zonder opdracht van de bestuurder (bij AP1 is dat MET opdracht van de bestuurder)
- verlaat de snelweg wanneer u uw bestemming naderst (niet in AP1)
- parkeert zelf op een parkeerplek
- rijdt uw garage in en uit (Summon dus)

Standaard is (AP hardware is nodig voor dit):
- waarschuwingssysteem voor zijdelingse botsingen
- automatisch noodremsysteem

Er is bij de standaarduitrusting geen sprake van automatische ruitenwissers (die AP2 vooralsnog toch niet hebben), automatische lichten en gewone cruise control.
Even de SeC bellen om het te weten te komen. Of is er hier iemand die een zeer recente S/X heeft zonder Autopilot (schande :p)

Ok - "verbeterde autopilot" is dus gewoon wat ik versta onder "auto pilot".
Als de semi-autonome functies voor jou de grootste motivatie zijn om een Tesla te kopen, heb je hier het antwoord.
Was voor mij de reden om over te stappen van een 2013-classic. Ervaring so far: doorontwikkeling gaat langzamer dan ik dacht, maar wil niet meer zonder.
 
Of koop een fijne aangeklede versie met AP1, kan ik je sterk aanbevelen. Net trip Italie gedaan en groot deel op AP gereden, zou echt niet meer zonder willen. Als ik nu zou moeten kiezen, dan voor een 90 met AP1 gaan (mede gezien de ervaringen op het forum vwb de huidige stand van AP2).
 
Bedenk je dat als je de AP2 optie in de lease meeneemt, je maar circa 65% van de prijs in je maandbedrag terugziet, de overige 35% komen in de gegarandeerde restwaarde terecht. Netto na belasting betaal je dan dus maar iets van 1900€ voor AP2, rekening houdend met de hogere cataloguswaarde/bijtelling/btw forfait.

Als je de optie buiten de lease aanschaft dan kost het je op dat moment de volle mep (€5200 bruto ex. btw, die je, afhankelijk van hoe het op de factuur wordt vermeld, over 5 jaar moet afschrijven), en moet je maar zien wat ervan in de restwaarde terugkomt (niks als je 'm na 5 jaar terug inlevert bij Tesla, tenzij ze het contract wijzigen vwb gegarandeerde restwaarde op het moment dat je de AP2 los aankoopt).
Als je de auto langer dan 5 jaar denkt te gaan rijden en van plan bent de eindtermijn ook te betalen dan maakt het niet zo veel uit. Je hebt dan (als tegen die tijd de verlaagde bijtelling blijft gelden) profijt van de lagere catalogusprijs.