Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbinden met WIFI

This site may earn commission on affiliate links.
Vond niet direct een topic over de WIFI van de Model S, daarom maak ik er eentje aan.

Mijn router thuis staat ingesteld op Mode N only 2.4 Ghz band en AC only op de 5 Ghz band.
Mijn S kan mijn WIFI vinden maar wanneer ik verbinding wil maken geeft hij telkens weer dat het wachtwoord niet correct is.

Heb wat zitten spelen met de instellingen op mijn router en blijkt nu dat hij enkel verbinding wil maken wanneer ik mode G ook aanzet. Kan de WIFI van de S niet inloggen wanneer er enkel de N mode is ingesteld?

Heb ook op het Amerikaans gedeelte gezocht en daar gezien dat het in sommige gevallen ook met de N mode moet lukken.

Is er iemand hier waarbij het lukt en wat zijn dan de juiste instellingen?
 
Vanaf de plek waar ik de Tesla ga parkeren was er geen verbinding mogelijk met m'n huisnetwerk. Helaas kon ik ook niet verbinden met Ziggo hotspots. Tot nu toe gebruikte ik enkel het Ziggo Hitron modem in de woonkamer en dat was sterk genoeg voor het huis en de tuin.

Ik heb nu een wifi accesspoint gekocht, de TP-Link EAP225-Outdoor. Een weersbestendig wifi accesspoint die power over ethernet (PoE) ondersteund zodat er geen aparte stroomtoevoer nodig is. PoE wordt ook vaak bij beveiligingscameras gebruikt. Net even getest vanuit de zolderkamer en al mijn verbindingsproblemen zijn opgelost! Met een clear line-of-sight op de antenne haalde ik 250+ meter maar de behaalde snelheid was toen niet mega snel.

Nu nog even het dak op en het access point bevestigen aan de schoorsteen, UTP kabeltje door een ongebruikt kanaal en anders onder de dakpannen door naar de dakrand en aansluiten op m'n switch op zolder.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Wat ik mij herinner uit het verleden was dat Tesla wat moeite had met 'special characters'. Kijk daar ook eens naar.

Verder maakt de 'oudere' Tesla alleen verbinding met 2.4. Sommige routers ondersteunen het automatisch switchen wat gammel.... Probeer in dat geval 5 even uit te zetten....
 
Sinds tijden komen er geen updates meer bij mij binnen. Nu heb ik gemerkt dat bij thuiskomst de wifi prima wordt gevonden door de auto, maar als ik na enige tijd weer terugkom staat hij weer op 3G. Mijn mobiel zit op dezelfde wifi en heb daar geen problemen mee, dus ik vermoed dat het aan de Tesla kant zit.

Iemand anders dit al meegemaakt?

2 weken geleden bij Tesla A'dam de wifi laten nakijken. Prima in orde zeiden ze (a 188,-). Ook geen nieuwe update daar gekregen want hun wifi was te zwak:confused:
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Je hebt een oude MCU en dus ondersteund enkel wifi 2.4GHz op kanalen 1 t/m 11 en volgens mij enkel b/g. Controleer of je access point dus op b/g of b/g/n staat. Als je router automatisch een kanaal kiest zou je kunnen kijken of het schakelen naar een ander kanaal hulp biedt.

Met een Android mobiel kun je Wifi Analyzer installeren en kijken welk kanaal het rustigste is bij je auto.

Mocht dat allemaal niet helpen dan kun je in ieder geval met Wifi Analyzer kijken wie het sterkste signaal heeft bij je auto. Dan even het wifi signaal zoeken en bij die buur even aankloppen en vragen of je op zijn/haar wifi mag verbinden met de Tesla ;-)

Andere optie is een wifi accesspoint via je mobiel te draaien.

Je locatie is helaas Nederland maar anders mag je bij mij hier op de parkeerplaats staan en van m'n gast netwerk gebruik maken maar wellicht moet je dan een nachtje in je auto slapen voor de update wordt gedownload :)
 
Updates komen ook gewoon via 3G of LTE binnen dus de Wifi laten nakijken heeft hiervoor weinig toegevoegde waarde.

Dat klopt niet helemaal. Updates komen primair via wifi. Tesla kan deze wel pushen via 3G/LTE maar doet dit zo ver ik weet niet automatisch. Je kunt een SeC vragen dit te doen maar aangezien deze Tesla buiten de garantie valt brengen ze wellicht deze push in rekening.
 
Dat klopt niet helemaal. Updates komen primair via wifi. Tesla kan deze wel pushen via 3G/LTE maar doet dit zo ver ik weet niet automatisch. Je kunt een SeC vragen dit te doen maar aangezien deze Tesla buiten de garantie valt brengen ze wellicht deze push in rekening.

Dat klopt niet, ik heb het afgelopen jaar alle updates netjes over 3G ontvangen. Met Wifi ontvang je de OTA updates wel wat eerder.
 
Sinds tijden komen er geen updates meer bij mij binnen. Nu heb ik gemerkt dat bij thuiskomst de wifi prima wordt gevonden door de auto, maar als ik na enige tijd weer terugkom staat hij weer op 3G. Mijn mobiel zit op dezelfde wifi en heb daar geen problemen mee, dus ik vermoed dat het aan de Tesla kant zit.

Iemand anders dit al meegemaakt?

2 weken geleden bij Tesla A'dam de wifi laten nakijken. Prima in orde zeiden ze (a 188,-). Ook geen nieuwe update daar gekregen want hun wifi was te zwak:confused:

Welk kanaal zit je met je Wifi? Normaal had ik de Wifi op kanaal 11 staan, maar de Tesla kan beter overweg met kanaal 5. Wat helaas ook het kanaal is wat door de buren wordt gebruikt.:(
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
maar de Tesla kan beter overweg met kanaal 5.

Waar heb je deze informatie vandaan?

Het kanaal maakt echt weinig uit zolang deze maar niet bezet is. Over het algemeen zijn 1, 6, 11 en 13 de drukste kanalen.

Zo ver ik weet zit de wifi antenne in de rechter buitenspiegel. Als je zorgt dat dit het dichts bij je access point zit met daartussen geen belemmeringen dan heb je de grootste kans op een goed signaal.

Had de volgende tip al gegeven. Download wifi analyzer, ga bij je auto staan en kijk welk kanaal je het beste op je router of access point kunt selecteren.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer
 
De enige echt bruikbare kanalen zijn dan ook 1(of 3), 6 en 11. De rest heeft overlap met deze kanalen. Het is zo goed als onmogelijk om op de 2,4 GHz band ongebruikte kanalen te vinden tenzij je geen huizen in de buurt hebt. Het advies is dan ook om alleen deze kanalen te gebruiken.

Ik zie hier ongeveer 150 verschillende access points in mijn directe omgeving en woon niet eens in een flat...
 
Dank voor all tips.

Dat klopt niet helemaal. Updates komen primair via wifi. Tesla kan deze wel pushen via 3G/LTE maar doet dit zo ver ik weet niet automatisch. Je kunt een SeC vragen dit te doen maar aangezien deze Tesla buiten de garantie valt brengen ze wellicht deze push in rekening.

Heb het SeC een aantal weken geleden gevraagd om een nieuwe versie te pushen. Hebben ze direct gedaan, maar nooit binnengekomen.
 
Waar heb je deze informatie vandaan?

Het kanaal maakt echt weinig uit zolang deze maar niet bezet is. Over het algemeen zijn 1, 6, 11 en 13 de drukste kanalen.

Zo ver ik weet zit de wifi antenne in de rechter buitenspiegel. Als je zorgt dat dit het dichts bij je access point zit met daartussen geen belemmeringen dan heb je de grootste kans op een goed signaal.

Had de volgende tip al gegeven. Download wifi analyzer, ga bij je auto staan en kijk welk kanaal je het beste op je router of access point kunt selecteren.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer

Nadat ik de MS aan de wifi heb getracht te verbinden, die op kanaal 11 stond. De MS zag mijn Wifi wel, maar kon er niet mee verbinden. Daarna wat op het internet wezen zoeken en kwam tot de ontdekking dat ik niet de enige was met dit probleem. Iemand anders had zijn Tesla op kanaal 5 gezet en de verbinding was gemaakt. Ik doe uiteraard hetzelfde en YES it works. Kan ik het technisch verklaren... nee helaas. Maar het resultaat is zoals gewenst. Wat ik niet geprobeerd heb, is nu het terugzetten op kanaal 11. Misschien blijft het werken. Zit er verschil tussen de kanalen. Zeker in combinatie met de gebruikte kanalen van de buren. Zie ook dit artikel: Why Channels 1, 6, and 11? | MetaGeek

Dat de Wifi kanaal in de rechterspiegel zit, wist ik niet. Dank voor de informatie!


De wifi analyzer heb ik al jaren, zelfs voordat deze ook locatie ging verplichten. Nu locatie verplicht aan moet voor het testen, ben ik wel minder tevreden met wifi analyzer.
 
Nu locatie verplicht aan moet voor het testen, ben ik wel minder tevreden met wifi analyzer.

Dat is een Android API limitatie. Daar kan de app weinig aan doen. Het is namelijk zo dat op basis van een het bevragen van de beschikbare wifi accesspoints en diens signaal sterkte een zeer goed lokatie bepaling uitvoeren. Vandaar deze permissie vereiste.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Je hebt een oude MCU en dus ondersteund enkel wifi 2.4GHz op kanalen 1 t/m 11 en volgens mij enkel b/g. Controleer of je access point dus op b/g of b/g/n staat. Als je router automatisch een kanaal kiest zou je kunnen kijken of het schakelen naar een ander kanaal hulp biedt.

Met een Android mobiel kun je Wifi Analyzer installeren en kijken welk kanaal het rustigste is bij je auto.

Mocht dat allemaal niet helpen dan kun je in ieder geval met Wifi Analyzer kijken wie het sterkste signaal heeft bij je auto. Dan even het wifi signaal zoeken en bij die buur even aankloppen en vragen of je op zijn/haar wifi mag verbinden met de Tesla ;-)

Andere optie is een wifi accesspoint via je mobiel te draaien.

Je locatie is helaas Nederland maar anders mag je bij mij hier op de parkeerplaats staan en van m'n gast netwerk gebruik maken maar wellicht moet je dan een nachtje in je auto slapen voor de update wordt gedownload :)

Dank voor de vriendelijke uitnodiging;)

Na wat gepruts kom ik tot het volgende:
- b/g of b/g/n kan hij beide aan. Had ik wel verwacht want de eerste 4 jaar ontving ik keurig updates
- mijn wifi heeft het sterkste signaal bij de rechter buitenspiegel, dus ook geen probleem
- alleen kanaal 1 t/m 11 werkt, en dat is mss het probleem. Ik zie meerdere keren in de wifi analyzer dat alle kanalen nul sterren hebben. Alleen 12 t/m 14 zijn altijd sterk.

Router stond op kanaal 11, ik ga nu eens kanaal 5 proberen en afwachten.
 
b/g of b/g/n kan hij beide aan. Had ik wel verwacht want de eerste 4 jaar ontving ik keurig updates

Ja, b/g wel en b/g/n/ ook maar niet enkel n. Als je thuis de snelste verbinding zou willen hebben activeer je enkel n maar configuratie is dus enkel compatible met de Tesla's met MCU2.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat Tesla niet 12 en 13 ondersteund in EU.