Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbinden met WIFI

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaar 11, dat is in een aantal landen het hoogste beschikbare kanaalnummer en interfereert niet met kanaal 6.
Kanaal 1, 6 of 11/13 instellen. Met kanaal 5 verstoor je alleen maar de boel.
Hier reageerde ik op, dus niet 1, 6 of 11/13, maar gewoon 1, 6 of 11.
Iedereen die een ander kanaal op de 2.4 band adviseert dan deze 3 weet niet hoe WiFi werkt en hoe de kanalen met elkaar interfereren.
 
Zag in oudere posts in dit draadje juist kanaal 5 staan. Vandaar. En het wekte. De auto zag ineens de SSID en maakte verbinding. Alleen de app kon niet verbinden.

Ondertussen wel de 2,4 GHz op deze router weer uitgezet omdat het veel storing gaf op m’n “productienetwerk”. En wat blijkt: nu vindt de auto wel de 5 GHz versie en kan ermee verbinden. Ook de app kan verbinden.

Vreemd en voor mij niet verklaarbaar, maar ik doe het er mee.
Heb je aparte access points voor je 'productienetwerk' en het netwerk waar je Tesla mee verbindt? Zo ja, waarom? Beter zou zijn één access point met twee verschillende SSID's (op verschillende VLANS). Gebruik je twee access points loop je inderdaad de kans dat ze elkaar flink in de weg zitten, hetgeen me ook volkomen logisch lijkt?
 
Heb je aparte access points voor je 'productienetwerk' en het netwerk waar je Tesla mee verbindt? Zo ja, waarom? Beter zou zijn één access point met twee verschillende SSID's (op verschillende VLANS). Gebruik je twee access points loop je inderdaad de kans dat ze elkaar flink in de weg zitten, hetgeen me ook volkomen logisch lijkt?

Voor jouw (en mij) heel logisch naast meten welke banden bezet zijn. Maar veel mensen hebben wifi van de provider en snappen er verder weinig van. Heb al bij heel wat vrienden de boel ingeregeld. En dan duidelijke erbij zeggen: "afblijven !"
 
Heb je aparte access points voor je 'productienetwerk' en het netwerk waar je Tesla mee verbindt? Zo ja, waarom? Beter zou zijn één access point met twee verschillende SSID's (op verschillende VLANS). Gebruik je twee access points loop je inderdaad de kans dat ze elkaar flink in de weg zitten, hetgeen me ook volkomen logisch lijkt?
Zeker. Hartstikke logisch. Snapt een kind. En daarom staat deze normaalgesproken ook uit. Aangezet om te experimenteren met de Tesla verbinding. Stond ook in mijn post.
 
Ik heb sinds kort een M3 en wil een update uitvoeren. Nu 1 probleem: ik parkeer op straat: geen WiFi. Op werk een betonnen bunker van een parkeergarage: geen Wifi.

Iemand bekend met dit probleem? Mijn vraag is:
- Zijn er plekken bekend waar je langer stilstaat met WiFi?
- Is het een optie om de update via een hotspot te draaien of is de hoeveelheid data hiervoor te groot?
 
4BFB9C24-C619-449A-8FFA-82893E9A9456.jpeg


Ik heb vanochtend eens gekeken waar de Tesla de afgelopen maand via de wifi verbinding mee maakt als hij in de garage staat.
Veel VPN-gerelateerde data, maar opvallend dat Amazon erbij staat.
Lijkt er op dat Tesla gebruik maakt van Amazon data centers?
Als ik er wat meer gedetailleerd naar kijk heeft hij elke dag wel wat contact met Amazon.
 
View attachment 485998

Ik heb vanochtend eens gekeken waar de Tesla de afgelopen maand via de wifi verbinding mee maakt als hij in de garage staat.
Veel VPN-gerelateerde data, maar opvallend dat Amazon erbij staat.
Lijkt er op dat Tesla gebruik maakt van Amazon data centers?
Als ik er wat meer gedetailleerd naar kijk heeft hij elke dag wel wat contact met Amazon.

Vast een edge/CDN server voor static content. Eén data center faciliteren ok maar Telsa zit nu op flink wat continenten. De cloud levert voor Tesla enkel voordelen. Jammer genoeg is nog steeds de VPN naar US servers dus het je altijd meer latency dan nodig als het een EU VPN zou zijn.
 
Ik heb sinds kort een M3 en wil een update uitvoeren. Nu 1 probleem: ik parkeer op straat: geen WiFi. Op werk een betonnen bunker van een parkeergarage: geen Wifi.

Iemand bekend met dit probleem? Mijn vraag is:
- Zijn er plekken bekend waar je langer stilstaat met WiFi?
- Is het een optie om de update via een hotspot te draaien of is de hoeveelheid data hiervoor te groot?
Ik heb ook nergens WiFi, dus doe ik het via een hotspot. Ik heb onbeperkte data. Vorige week heb ik een update van de navigatie binnengehaald. Die was 8Gb. De normale fw-updates zijn altijd wel kleiner.
 
Ze zullen ongetwijfeld servers hebben ondergebracht bij AWS. Dat ga je toch niet meer zelf hosten?

Tesla host 't wel zelf, in een QTS datacenter. En dat is volstrekt logisch, de cloud is veel te duur voor je 'base load'. En Tesla is tegelijkertijd groot genoeg om zelf een eigen cloudomgeving te bouwen. Tesla schijnt naar verluid ook een aanzienlijk serverparkje te hebben voor de neural network trainingen. Ofwel, fotos van AP camera's interpreteren en verwerken.

Iets qua CDN zou nog in de cloud kunnen voor firmware distributie oid, maar de eigen Tesla infrastructuur hosten ze zelf.
 
host www.tesla.com

www.tesla.com is an alias for www.tesla.com.edgekey.net.
www.tesla.com.edgekey.net is an alias for e1792.dscx.akamaiedge.net.
e1792.dscx.akamaiedge.net has address 95.101.200.75
e1792.dscx.akamaiedge.net has IPv6 address 2a02:26f0:fe00:183::700
e1792.dscx.akamaiedge.net has IPv6 address 2a02:26f0:fe00:182::700

Akamai is het grootste cdn. Rara waarom zouden ze dat bij een cdn onderbrengen. Misschien toch iets te maken met wat ik noemde?

De cloud is niet 'veel te duur voor je base load', integendeel. TCO is lager. Been there, seen that voor veel heel grote organisaties. Juist voor organisaties die de groei (ook in dataverkeer) doormaken zoals Tesla. Je blijft servers aanslepen.