Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik bij stilstand

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag eens mijn best gedaan zo zuinig mogelijk te rijden. Dat ging heel erg lekker met 169Wh/km gemiddeld over 50km, totdat ik even een minuut of 5 voor een openstaande brug heb staan te wachten (gebeurt nog wel eens in Friesland). Na het wegrijden had ik opeens een 'bult' in mijn grafiek van over de 400Wh/km! Én weg mooie gemiddelde :frown:. Nu snap ik dat de auto nog steeds energie gebruikt terwijl hij geen meter aflegt, maar ik had dít niet verwacht. Vanwege de mist had ik de lampen aan (niet automatisch), en climate control stond op auto. Buiten temperatuur was iets onder de 19ºC en de binnen temp stond op 19ºC.

Wat doen jullie als je langere tijd stil staat in stilstaand verkeer? Welke factor speelt de grootste rol bij het verbruik bij stilstand? Als binnen en buiten temp gelijk is, is de AC dan bijvoorbeeld nog steeds actief?

Dank voor de antwoorden!
 
Vandaag eens mijn best gedaan zo zuinig mogelijk te rijden. Dat ging heel erg lekker met 169Wh/km gemiddeld over 50km, totdat ik even een minuut of 5 voor een openstaande brug heb staan te wachten (gebeurt nog wel eens in Friesland). Na het wegrijden had ik opeens een 'bult' in mijn grafiek van over de 400Wh/km! Én weg mooie gemiddelde :frown:. Nu snap ik dat de auto nog steeds energie gebruikt terwijl hij geen meter aflegt, maar ik had dít niet verwacht. Vanwege de mist had ik de lampen aan (niet automatisch), en climate control stond op auto. Buiten temperatuur was iets onder de 19ºC en de binnen temp stond op 19ºC.

Wat doen jullie als je langere tijd stil staat in stilstaand verkeer? Welke factor speelt de grootste rol bij het verbruik bij stilstand? Als binnen en buiten temp gelijk is, is de AC dan bijvoorbeeld nog steeds actief?

Dank voor de antwoorden!

En stoort die bult je mateloos? Als je echt niet in de problemen komt met je range zou ik me daar vooral niet teveel van aantrekken.
Airco verbruikt wat, maar al je andere rijsystemen staan ook aan. (Stuurbekrachtiging, boordcomputers, ...). Je kan je auto in P zetten en even uitstappen, dan staat er terug 'car off' op de display.
 
Logisch toch? Als je geen centimer beweegt, maar toch energie verbruikt, dan zit je toch op eindeloos verbruik per kilometer?

Een Roadster verbruikt door enkel aan te staan al iets van 800W, ik gok dat een Model S met airco e.d. al snel op 2kW zit zonder ook maar iets te bewegen.
 
En stoort die bult je mateloos? Als je echt niet in de problemen komt met je range zou ik me daar vooral niet teveel van aantrekken.
Airco verbruikt wat, maar al je andere rijsystemen staan ook aan. (Stuurbekrachtiging, boordcomputers, ...). Je kan je auto in P zetten en even uitstappen, dan staat er terug 'car off' op de display.

Nee, totaal niet, maar het viel mij wel op en had het gewoon niet verwacht (zo extreem). Het zou je in problemen kunnen brengen als je erg lang op dezelfde plaats stil staat (of zeer langzaam rijdt) kan ik mij voorstellen.

volgens mij heb je al dik spijt dat je hem hebt, met al die problemen:wink:

Ja, vreselijk. Ik denk er over om een benzineaggregaat in de frunk mee te nemen en aan te schakelen als ik stil sta :tongue:

Ik denk dat die piek niet komt van t stil staan maar van t optrekken...

Hmm. Da's een goeie. Ligt ook wel voor de hand eigenlijk :redface:
 
Vandaag eens mijn best gedaan zo zuinig mogelijk te rijden. Dat ging heel erg lekker met 169Wh/km gemiddeld over 50km, totdat ik even een minuut of 5 voor een openstaande brug heb staan te wachten (gebeurt nog wel eens in Friesland). Na het wegrijden had ik opeens een 'bult' in mijn grafiek van over de 400Wh/km! Én weg mooie gemiddelde :frown:. Nu snap ik dat de auto nog steeds energie gebruikt terwijl hij geen meter aflegt, maar ik had dít niet verwacht. Vanwege de mist had ik de lampen aan (niet automatisch), en climate control stond op auto. Buiten temperatuur was iets onder de 19ºC en de binnen temp stond op 19ºC.

Wat doen jullie als je langere tijd stil staat in stilstaand verkeer? Welke factor speelt de grootste rol bij het verbruik bij stilstand? Als binnen en buiten temp gelijk is, is de AC dan bijvoorbeeld nog steeds actief?

Dank voor de antwoorden!

Je moet m wel goed inrijden, straks krijg je een luie tesla!

- - - Updated - - -

Logisch toch? Als je geen centimer beweegt, maar toch energie verbruikt, dan zit je toch op eindeloos verbruik per kilometer?

Een Roadster verbruikt door enkel aan te staan al iets van 800W, ik gok dat een Model S met airco e.d. al snel op 2kW zit zonder ook maar iets te bewegen.

Wij deden er in italie bijna vier uur over om een stukje van 10km af te leggen, viel me erg mee wat het verbruik was met de airco uit en de auto op eco stand, was bijna te verwaarlozen. Heb in de winter ook zo,n dikke piek gezien, dan moet waarschijnlijk het accupakket worden bijverwarmd..
 
Je moet m wel goed inrijden, straks krijg je een luie tesla!

Hahaha, dat komt helemaal goed! Ik moet maandag een tocht van 900km maken, en dan is het toch wel fijn om te weten wat zowel auto als bestuurder aan kunnen :wink:. Ik beloof hierbij plechtig dat als ik weer terug ben in NL níet onder de 320Wh/km te komen, ok? :biggrin:

was met de airco uit en de auto op eco stand
.
Dat is in stilstand dan inderdaad wel een goede tip...
 
Logisch toch? Als je geen centimer beweegt, maar toch energie verbruikt, dan zit je toch op eindeloos verbruik per kilometer?

Een Roadster verbruikt door enkel aan te staan al iets van 800W, ik gok dat een Model S met airco e.d. al snel op 2kW zit zonder ook maar iets te bewegen.

kan je duidelijk zien, aan de laadpaal als de S niet aan het laden is. Alle systemen (airco, scherm etc) worden dan via de charger gevoed. Goed voor +/- 2kw.
 
Zou dat door de dalende temperatuur kunnen komen?
Wellicht is de meting inderdaad door de koude verblind. Er zou anders iets moeten 8kW verbruiken om dit verlies te verklaren. Verwarming is max 6kW.
Wellicht zou ik weer range teruggekregen hebben bij het gaan rijden. De range tijdens het rijden is meestal correct (met inachtname dat ik bij deze temperatuur 20% meer verbruik dan de standaardwaarde). Ik had ook een melding in de app gekregen dat de wagen ook bij stilstand verbruikt en ik dus dringend moest laden.