Ongeveer een jaar geleden heb ik bij Tesla gemeld dat mijn %-bruikbare kWh in de batterij sterk terugliep. Bij iedere lange rit kon ik uitrekenen dat er slechts 72kW accucapaciteit beschikbaar was en dat is wel erg weinig voor een 90kW accu. Toegegeven het is niet de meest efficiënte set-up, maar richting 84-85 kW mocht ik wel verwachten.
Tesla heeft alles doorgemeten en kwam tot de conclusie dat er niets mis was met de accu. Erg onbevredigend. Gisteren heb ik, denk ik, zelf de werkelijke oorzaak gevonden. Mijn MS is drie jaar oud en heeft 100.000 km gelopen. Ik laad bijna alleen thuis. Ik heb de tellertjes in de auto een aantal keren moeten resetten, maar het verbruik ligt gemiddeld op nog geen 210kWh per km.
Ik zag echter op de meter in mijn meterkast dat de Tesla inmiddels 24.200 kW heeft opgedronken. Dat impliceert een verbruik van 242Wh/Km. Als dat zo is geeft de boordcomputer een veel te laag verbruik aan. Als ik de 72KW vermenigvuldig met 242/210 dan kom ik op 83kW en dat klinkt een stuk normaler.
Zijn er mee berijders tot deze conclusie gekomen?
Tesla heeft alles doorgemeten en kwam tot de conclusie dat er niets mis was met de accu. Erg onbevredigend. Gisteren heb ik, denk ik, zelf de werkelijke oorzaak gevonden. Mijn MS is drie jaar oud en heeft 100.000 km gelopen. Ik laad bijna alleen thuis. Ik heb de tellertjes in de auto een aantal keren moeten resetten, maar het verbruik ligt gemiddeld op nog geen 210kWh per km.
Ik zag echter op de meter in mijn meterkast dat de Tesla inmiddels 24.200 kW heeft opgedronken. Dat impliceert een verbruik van 242Wh/Km. Als dat zo is geeft de boordcomputer een veel te laag verbruik aan. Als ik de 72KW vermenigvuldig met 242/210 dan kom ik op 83kW en dat klinkt een stuk normaler.
Zijn er mee berijders tot deze conclusie gekomen?