Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik in lange file

This site may earn commission on affiliate links.

davandy

Model X 90D Pearl White full option AP2.
Mar 9, 2015
623
107
Melsele Belgium
Is dit abnormaal hoog verbruik 372 wh normaal als je lang in file staat?

2016-06-21 19.30.54.jpg
 
  • Like
Reactions: Janc
In een file sta je veelvuldig stil, dus geen verbruik. In een file rijdt je, als je rijdt, met lage snelheid, dus laag verbruik. Sprintjes trekken is er ook niet bij, tenzij je grote 'gaten' laat vallen. Iets wat in NL wordt afgestraft, want dan voegt iemand direct voor je in.

Blijft qua grootverbruikers inderdaad de airco over, gezien 20 graden buitentemperatuur. Meer ervaren MS rijders, klopt dit? Wat gebruikt de airco gemiddeld aan stroom? Dan moet het bij benadering uit te rekenen zijn.
 
Logisch. Zaken zoals airco en elektronische subsysteem gebruiken voortdurend stroom. Laat ons zeggen 360W. Aan normale snelwegsnelheden (120km/h) draagt dat dus 3Wh/km bij. Maar als je over diezelfde km in de file 15 minuten doet, draagt dat dus 90Wh/km bij.
 
Heb gisterenavond 40 min gedaan over 1,2 km. (lang leve Antwerpen) Airco en dergelijke stond wel aan maar moest eigenlijk niet werken met dit soort weer.
Had verbruik van meer dan 700wk/km (wel net bij vertrek)

Dat is dan een verbruik van 875watt (700/1,2km/40min*60min)

Lijkt me redelijk normaal voor airco, ventilatoren, radio, verlichting en de diverse computers
 
  • Like
Reactions: Tazmanian
Eh...

Gemiddelde verbruik over die 1.2km is volgens de auto 700wh/km.
Oftewel totaal verbuik in die file: 840wh
Dat was gedurende 0,66 uur (40/60)
Dus in een uur zou er 1260 wh zijn verbruikt --> 1260 watt continue verbruik, of mis ik hier iets ?

Vrij hoog maar zoals @Tazmanian zegt was dit het verbruik vlak na vertrek, dan werkt de airco significant harder dan later in de rit.
 
Je hebt gelijk met de berekening. ik deelde terwijl het vermenigvuldigen moest zijn :oops:

Uiteindelijk zit in die 840 ook nog de 1,2 kilometer die je gereden hebt. Zal dus zo'n 1000 watt voor de ondersteunende systemen zijn.
Vind ik eigenlijk best meevallen hoor.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Wat je kunt doen is de klimaatregeling van auto afhalen en alleen de fan laten werken terwijl de airco op off staat. Dan heb je toch frisse lucht (ook bij 20 C) en doet de zware airco niet mee. Verder klopt het dat als je stilstaat je niets verbruikt wat de motor betreft. Alleen de ingeschakelde hulpsystemen, van airco tot audio, plukken wat stroom weg.
 
Heb je er wel eens aan gedacht om een raamfolie aan te brengen, rondom de auto met een hoge warmtewering, waardoor de airco niet zo hard hoeft te draaien, en je daardoor bespaart op je energie?
Als Tesla eigenaren hier interesse in hebben hoor ik het graag!
 
Heb je er wel eens aan gedacht om een raamfolie aan te brengen, rondom de auto met een hoge warmtewering, waardoor de airco niet zo hard hoeft te draaien, en je daardoor bespaart op je energie?
Als Tesla eigenaren hier interesse in hebben hoor ik het graag!
Welkom Toon,

Schrijf je het bovenstaande met commerciële bedoelingen? Pas goed op in dit forum daarmee, want de mods zijn nogal agressief met het weghalen van dit soort posts (zelfs complete threads zijn er hierdoor verdwenen).
 
Niet om 't een of ander, maar het is toch volkomen logisch dat je verbruik in een file extreem is? Trek het even door naar een Tesla die stil staat (maar ingeschakeld is). Dan is het verbruik per km zelfs letterlijk oneindig. Rij je een km met 1km per uur dan staat je auto letterlijk een uur alle systemen online te houden (1000+ watt voor een airco?) voor die ene km en zul je dus een extreem hoog verbruik zien. Doe daar nog een paar keer starten en stoppen bij en je krijgt helemaal prachtige waarden.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Wat ik merk in de file als je op AP rijdt volgt die de voorgaande auto mooi, dan is altijd mijn verbruik hoger dan als ik zelf zoals de vrachtwagens rij. Een beetje tussen laten en dan met een trage constante snelheid inhalen. Veelal je zetten tussen de vrachtwagens en dit gaat dan automatisch op AP
 
Wat ik merk in de file als je op AP rijdt volgt die de voorgaande auto mooi, dan is altijd mijn verbruik hoger dan als ik zelf zoals de vrachtwagens rij. Een beetje tussen laten en dan met een trage constante snelheid inhalen. Veelal je zetten tussen de vrachtwagens en dit gaat dan automatisch op AP
Daar was ik ook mee aan het spelen, had gisteren de tussenafstand wat hoger gezet maar daar wordt de Tesla erg hokkerig van (snel optrekken en veel remmen) tov gewoon de voorganger volgen. (Standje 2-3 vs 4-5)
 
Wat ik merk in de file als je op AP rijdt volgt die de voorgaande auto mooi, dan is altijd mijn verbruik hoger dan als ik zelf zoals de vrachtwagens rij. Een beetje tussen laten en dan met een trage constante snelheid inhalen. Veelal je zetten tussen de vrachtwagens en dit gaat dan automatisch op AP

Ja dit had ik ook verwacht aangezien een constante snelheid aanhouden zuiniger is dan steeds versnellen en afremmen. Laat de meeste automobilisten nu veel moeite hebben met een vaste snelheid houden bij files (en buiten files om ook overigens). Vrachtwagen chauffeurs zitten erg hoog en kunnen daarom beter inschatten (ook meer ervaring) welke snelheid optimaal is.
 
Wat je niet moet onderschatten is dat ook bij de Tesla er een kwadratische gebruikscurve is. Het optimum ligt lager dan bij een ICE vanwege de overbrenging die daar speelt. Maar bij hele lage snelheden, en zeker bij het optrekken vanuit stilstand (massatraagheid), is ook onze Tesla veel onzuiniger dan wanneer je constant 40 km/h rijdt.
 
Uit eigen ervaring vorige week (airco en audio uit en buitentemperatuur rond 24 ° (begin file) en 20 ° (4 uur later) vermoed ik ook dat het telkens verplaatsen vanuit stilstand van een massa van +/- 2.500 kg doorslaggevend is in het opmerkelijke verbruik. Het was echt doorlopend (nou ja) aanzetten en dan na 3 tot 20 meter weer tot stilstand komen. Een file waarin je permanent door kunt rijden aan voetgangers- of fietssnelheid zou normaal gezien erg goed moeten zijn voor je verbruik.