TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Verbruik in lange file

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by davandy, Jun 21, 2016.

  1. davandy

    davandy Model S 85D Multicolor red

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    417
    Location:
    Melsele Belgium
    Is dit abnormaal hoog verbruik 372 wh normaal als je lang in file staat?

    2016-06-21 19.30.54.jpg
     
    • Like x 1
  2. Jeroen1961

    Jeroen1961 Member

    Joined:
    Jun 25, 2014
    Messages:
    61
    Location:
    Aalsmeer, Nederland
    Ja, dat is inderdaad wel hoog... Voornaamste oorzaak zou de airconditioning (of kachel in de winter) kunnen zijn... De volgende keer eens proberen met het dak open en de airconditioning uit?
     
  3. vdvoorde

    vdvoorde 1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    167
    Location:
    Hoofddorp, The Netherlands
    In een file sta je veelvuldig stil, dus geen verbruik. In een file rijdt je, als je rijdt, met lage snelheid, dus laag verbruik. Sprintjes trekken is er ook niet bij, tenzij je grote 'gaten' laat vallen. Iets wat in NL wordt afgestraft, want dan voegt iemand direct voor je in.

    Blijft qua grootverbruikers inderdaad de airco over, gezien 20 graden buitentemperatuur. Meer ervaren MS rijders, klopt dit? Wat gebruikt de airco gemiddeld aan stroom? Dan moet het bij benadering uit te rekenen zijn.
     
  4. Tazmanian

    Tazmanian Member

    Joined:
    Aug 8, 2015
    Messages:
    252
    Location:
    Grembergen
    Heb gisterenavond 40 min gedaan over 1,2 km. (lang leve Antwerpen) Airco en dergelijke stond wel aan maar moest eigenlijk niet werken met dit soort weer.
    Had verbruik van meer dan 700wk/km (wel net bij vertrek)
     
  5. schonelucht

    schonelucht Active Member

    Joined:
    Mar 10, 2014
    Messages:
    1,798
    Location:
    Nederland
    Logisch. Zaken zoals airco en elektronische subsysteem gebruiken voortdurend stroom. Laat ons zeggen 360W. Aan normale snelwegsnelheden (120km/h) draagt dat dus 3Wh/km bij. Maar als je over diezelfde km in de file 15 minuten doet, draagt dat dus 90Wh/km bij.
     
  6. Erik-S85

    Erik-S85 Member

    Joined:
    Jul 28, 2014
    Messages:
    372
    Location:
    De Meern
    Dat is dan een verbruik van 875watt (700/1,2km/40min*60min)

    Lijkt me redelijk normaal voor airco, ventilatoren, radio, verlichting en de diverse computers
     
    • Like x 1
  7. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,189
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Eh...

    Gemiddelde verbruik over die 1.2km is volgens de auto 700wh/km.
    Oftewel totaal verbuik in die file: 840wh
    Dat was gedurende 0,66 uur (40/60)
    Dus in een uur zou er 1260 wh zijn verbruikt --> 1260 watt continue verbruik, of mis ik hier iets ?

    Vrij hoog maar zoals @Tazmanian zegt was dit het verbruik vlak na vertrek, dan werkt de airco significant harder dan later in de rit.
     
    • Like x 2
  8. Erik-S85

    Erik-S85 Member

    Joined:
    Jul 28, 2014
    Messages:
    372
    Location:
    De Meern
    Je hebt gelijk met de berekening. ik deelde terwijl het vermenigvuldigen moest zijn :oops:

    Uiteindelijk zit in die 840 ook nog de 1,2 kilometer die je gereden hebt. Zal dus zo'n 1000 watt voor de ondersteunende systemen zijn.
    Vind ik eigenlijk best meevallen hoor.
     
    • Like x 1
  9. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,861
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Wat je kunt doen is de klimaatregeling van auto afhalen en alleen de fan laten werken terwijl de airco op off staat. Dan heb je toch frisse lucht (ook bij 20 C) en doet de zware airco niet mee. Verder klopt het dat als je stilstaat je niets verbruikt wat de motor betreft. Alleen de ingeschakelde hulpsystemen, van airco tot audio, plukken wat stroom weg.
     
  10. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Dat is dan in een uur 1.5% van de batterijcapaciteit. Er zijn dagen dat ik er per uur meer uitpers. Daar zou ik de airco niet zachter voor zetten, wel de stoel achterover en de audio op 9. :p
     
    • Like x 5
  11. Toon

    Toon New Member

    Joined:
    Aug 19, 2016
    Messages:
    1
    Location:
    Eindhoven
    Heb je er wel eens aan gedacht om een raamfolie aan te brengen, rondom de auto met een hoge warmtewering, waardoor de airco niet zo hard hoeft te draaien, en je daardoor bespaart op je energie?
    Als Tesla eigenaren hier interesse in hebben hoor ik het graag!
     
  12. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,645
    Location:
    Eindhoven
    Welkom Toon,

    Schrijf je het bovenstaande met commerciële bedoelingen? Pas goed op in dit forum daarmee, want de mods zijn nogal agressief met het weghalen van dit soort posts (zelfs complete threads zijn er hierdoor verdwenen).
     
  13. BjörnTM

    BjörnTM Member

    Joined:
    May 13, 2016
    Messages:
    161
    Location:
    The Netherlands
    Niet om 't een of ander, maar het is toch volkomen logisch dat je verbruik in een file extreem is? Trek het even door naar een Tesla die stil staat (maar ingeschakeld is). Dan is het verbruik per km zelfs letterlijk oneindig. Rij je een km met 1km per uur dan staat je auto letterlijk een uur alle systemen online te houden (1000+ watt voor een airco?) voor die ene km en zul je dus een extreem hoog verbruik zien. Doe daar nog een paar keer starten en stoppen bij en je krijgt helemaal prachtige waarden.
     
    • Like x 1
  14. timb

    timb Member

    Joined:
    Dec 22, 2015
    Messages:
    188
    Location:
    Belgium
    Wat ik merk in de file als je op AP rijdt volgt die de voorgaande auto mooi, dan is altijd mijn verbruik hoger dan als ik zelf zoals de vrachtwagens rij. Een beetje tussen laten en dan met een trage constante snelheid inhalen. Veelal je zetten tussen de vrachtwagens en dit gaat dan automatisch op AP
     
  15. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    432
    Location:
    Netherlands
    Daar was ik ook mee aan het spelen, had gisteren de tussenafstand wat hoger gezet maar daar wordt de Tesla erg hokkerig van (snel optrekken en veel remmen) tov gewoon de voorganger volgen. (Standje 2-3 vs 4-5)
     
  16. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,279
    Location:
    Third rock from the sun
    Ja dit had ik ook verwacht aangezien een constante snelheid aanhouden zuiniger is dan steeds versnellen en afremmen. Laat de meeste automobilisten nu veel moeite hebben met een vaste snelheid houden bij files (en buiten files om ook overigens). Vrachtwagen chauffeurs zitten erg hoog en kunnen daarom beter inschatten (ook meer ervaring) welke snelheid optimaal is.
     
  17. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    710
    Location:
    Wassenaar
    Wat je niet moet onderschatten is dat ook bij de Tesla er een kwadratische gebruikscurve is. Het optimum ligt lager dan bij een ICE vanwege de overbrenging die daar speelt. Maar bij hele lage snelheden, en zeker bij het optrekken vanuit stilstand (massatraagheid), is ook onze Tesla veel onzuiniger dan wanneer je constant 40 km/h rijdt.
     
  18. Ipe

    Ipe Member

    Joined:
    Jan 2, 2011
    Messages:
    220
    Location:
    Winkel (NH), Netherlands
    M
    Ik denk dat je de aanvangswrijvingsweerstand bedoelt.
     
  19. Patrick Claerhout

    Joined:
    Jun 3, 2012
    Messages:
    400
    Location:
    Gent, België
    Uit eigen ervaring vorige week (airco en audio uit en buitentemperatuur rond 24 ° (begin file) en 20 ° (4 uur later) vermoed ik ook dat het telkens verplaatsen vanuit stilstand van een massa van +/- 2.500 kg doorslaggevend is in het opmerkelijke verbruik. Het was echt doorlopend (nou ja) aanzetten en dan na 3 tot 20 meter weer tot stilstand komen. Een file waarin je permanent door kunt rijden aan voetgangers- of fietssnelheid zou normaal gezien erg goed moeten zijn voor je verbruik.
     
  20. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    710
    Location:
    Wassenaar
    Euh nee, ik schreef massatraagheid en dat bedoelde ik ook
     

Share This Page