Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model 3 i.c.m. ritweergave energie-pagina

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi allen, ik vraag mij iets af. Als ik tijdens het navigeren naar de ritweergave van de energie-pagina ga, dan zie ik structureer iets als dit:

20191018_081528.jpg


Dit is een betrekkelijk korte rit, het gaat mij even om het plaatje. Ik heb hier namelijk gepoogd zo zuinig mogelijk te rijden (niet onnodig hard optrekken/afremmen, constante snelheid aanhouden, niet te hard rijden, etc) en toch duik ik structureel onder de grafiek. Nu is dit op zich niet zo gek/erg, het weer is vandaag de dag niet meer optimaal voor maximaal EV bereik, dus dat geloof ik allemaal wel.

Waar het mij even om gaat is dat als ik voor de grap even het adres invul van onze Oostenrijkse wintersportbestemming van komende december, dan geeft hij doodleuk als eerste SuC eentje waar ik na honderden KMs met 9% SoC aan zou moeten komen. Ik heb er bijzonder weinig vertrouwen in dat ik dat ga redden en dat maakt naar mijn gevoel deze ritweergave ineens een stuk minder nuttig.

Is het niet mogelijk om hem de route te laten berekenen met een minder optimistisch (of realistischer) verbruik? Ik zit er ook niet op te wachten om 90 op de snelweg te gaan rijden omdat mijn navigatie bedacht heeft dat ik naar een SuC moet rijden waar ik met realistisch verbruik niet ga aankomen...
 
Hoe je dat grafiekje moet interpreteren weet ik niet. Maar ik heb wel geruststellende woorden voor je. Ik heb recent in stromende regen, kou en een fiets op het dak met de Model 3 naar Frankrijk gereden. Ik gebruikte de Tesla navigatie inclusief advies SUC's. Ik heb mij regelmatig afgevraagd hoe de Tesla zo nauwkeurig kan aangeven met hoeveel % ik zou aankomen (klaarblijkelijk weet hij de variabelen goed te interpreteren). In alle gevallen was het spot on (meestal liep het % nog op tot 7%). Geef je flink gas, dan volgt snel het advies om onder een bepaalde snelheid te blijven. Deze donderdag rijd ik naar Denemarken, wetend dat ik blind kan vertrouwen op de info van mijn Tesla.
 
Als je een berekening wilt met meer variabelen / accuratere schatting dan is ABRP (A Better Routeplanner) altijd nog een oplossing.

Ja, daar heb ik ook even naar gekeken, maar daarvan vind ik het dan weer jammer dat het niet zo eenvoudig integreert met je huidige voortgang van je rit en dat dit lastiger in de navigatie in te stellen is, je moet dan zelf de SuC's als bestemmingen programmeren als ik het goed begrepen heb.
 
Hoi allen, ik vraag mij iets af. Als ik tijdens het navigeren naar de ritweergave van de energie-pagina ga, dan zie ik structureer iets als dit:

View attachment 467362

Dit is een betrekkelijk korte rit, het gaat mij even om het plaatje. Ik heb hier namelijk gepoogd zo zuinig mogelijk te rijden (niet onnodig hard optrekken/afremmen, constante snelheid aanhouden, niet te hard rijden, etc) en toch duik ik structureel onder de grafiek. Nu is dit op zich niet zo gek/erg, het weer is vandaag de dag niet meer optimaal voor maximaal EV bereik, dus dat geloof ik allemaal wel.

Waar het mij even om gaat is dat als ik voor de grap even het adres invul van onze Oostenrijkse wintersportbestemming van komende december, dan geeft hij doodleuk als eerste SuC eentje waar ik na honderden KMs met 9% SoC aan zou moeten komen. Ik heb er bijzonder weinig vertrouwen in dat ik dat ga redden en dat maakt naar mijn gevoel deze ritweergave ineens een stuk minder nuttig.

Is het niet mogelijk om hem de route te laten berekenen met een minder optimistisch (of realistischer) verbruik? Ik zit er ook niet op te wachten om 90 op de snelweg te gaan rijden omdat mijn navigatie bedacht heeft dat ik naar een SuC moet rijden waar ik met realistisch verbruik niet ga aankomen...

Als je naar Oostenrijk gaat kun je alles overgeven aan je auto. Mits je met een Tesla gaat natuurlijk :) De vermelde grafiek is leuk om te volgen tijdens de rit maar in de praktijk zijn er richting Oostenrijk heel erg veel laadmogelijkheden. Gewoon instappen en gas, ehh stroom geven! Wordt het kritisch om de geadviseerde lader te halen dan komt er een waarschuwing met adviessnelheid. Kun je opvolgen of negeren. Bij negeren verschijnt er al snel een andere locatie voor laden. De laatste 50-100 km voor de lader kun je eventueel de snelheid fors verhogen en mbv de grafiek richting de 2-3% restlading rijden -> op deze manier kun je de reistijd nog wat inkorten. (andersom ook wel eens rond de 100 km/u gereden om op een laadpunt minder uit te komen) Je reis van te voren helemaal uitstippelen pakt in de praktijk vaak anders uit en is niet nodig. Wel handig om vertrektijd globaal af te stemmen op het traject en de gewenst pitstops. Zo gingen wij rond 3:30 weg om rond ontbijt te kunnen laden. Vervolgens rond koffietijd nog korte een plas-/laadpauze zodat we voldoende prik in de accu hadden om met lunchtijd op een leuke locatie ruim een half uur te lunchen. Daarna was de accu vol genoeg om de bestemming ruimschoots te halen. Op de bestemming hadden we een Tesla-lader bij het huisje incl. gratis laden. We konden dus redelijk leeg aankomen en de terugreis ook vol vertrekken :)

Op deze manier duurt de reis met een LR M3 niet langer dan met een pruttelbak ;)
 
Ja, daar heb ik ook even naar gekeken, maar daarvan vind ik het dan weer jammer dat het niet zo eenvoudig integreert met je huidige voortgang van je rit en dat dit lastiger in de navigatie in te stellen is, je moet dan zelf de SuC's als bestemmingen programmeren als ik het goed begrepen heb.

Zeker wel, gewoon openen in je Tesla en inloggen met je Tesla account en real-time voortgang.

Daarnaast, het is inderdaad een kort ritje dus je pack is koud met waarschijnlijk zeer weinig snelweg kilometers. Het komt echt goed.

Voor je winter range anxiety kun je beter dit draadje gebruiken Op wintersport met de Tesla
 
Gebruik van deze grafiek onderweg heeft mij erg veel vertrouwen gegeven in de auto. Zelden dat ik er onder duik. Als dat gebeurt, gewoon iets rustiger rijden en dan haal je het zeker. Harde wind of regen kunnen dit bv veroorzaken. In Duitsland kon ik grote stukken bijna voluit gaan, omdat ik volgens de auto, op een gegeven moment, nog zuiniger reed dan voorspeld (de auto gaat uit van 150 km/u). Jammer om met een te hoge Soc bij een SuC aan te komen.
Vooral op langere trajecten is de nauwkeurigheid van deze tool heel groot.
 
Zeker wel, gewoon openen in je Tesla en inloggen met je Tesla account en real-time voortgang.

Daarnaast, het is inderdaad een kort ritje dus je pack is koud met waarschijnlijk zeer weinig snelweg kilometers. Het komt echt goed.

Voor je winter range anxiety kun je beter dit draadje gebruiken Op wintersport met de Tesla

Bedankt, ik ben alleen wel wat huiverig om m'n Tesla-inloggegevens op een 3rd party site in te vullen. Zowel ivm de potentie van een datadiefstal als eventuele extra battery-drain die kan ontstaan als externen de auto op willekeurige momenten wakker gaan zitten houden.

Overigens was mijn vraag niet zozeer vanuit het oogpunt van range anxiety, zoals iemand anders verderop al zei zitten er heel veel laders onderweg die kant op, maar meer dat deze tool mij super handig leek, maar ik mij afvroeg of hij nog wel zo handig is als hij niet klopt.

Ik zal binnenkort wel eens een langere rit maken om te kijken of de nauwkeurigheid inderdaad beter is bij een rit van meer dan zo'n 20km.
 
Bedankt, ik ben alleen wel wat huiverig om m'n Tesla-inloggegevens op een 3rd party site in te vullen. Zowel ivm de potentie van een datadiefstal als eventuele extra battery-drain die kan ontstaan als externen de auto op willekeurige momenten wakker gaan zitten houden.

Overigens was mijn vraag niet zozeer vanuit het oogpunt van range anxiety, zoals iemand anders verderop al zei zitten er heel veel laders onderweg die kant op, maar meer dat deze tool mij super handig leek, maar ik mij afvroeg of hij nog wel zo handig is als hij niet klopt.

Ik zal binnenkort wel eens een langere rit maken om te kijken of de nauwkeurigheid inderdaad beter is bij een rit van meer dan zo'n 20km.
ABRP polt standaard niet op de achtergrond.

verder wat voor data diefstal moet dat zijn? je rit naar wintersport? lekker belangrijk :)

als je huiverig bent voor de account reset je gewoon je wachtwoord na je rit. je kunt ook gewoon een token invoeren. als je die wilt revoken reset je je wachtwoord met hetzelfde wachtwoord en al je eerder uitgegeven tokens komen te vervallen.
 
verder wat voor data diefstal moet dat zijn? je rit naar wintersport? lekker belangrijk :)

Nou, met je account kan een beetje handige 'hacker' zowel zien waar je auto is als deze open maken. Dat is toch wel een combinatie die maakt dat ik voorzichtig ben met deze gegevens.

Maar ik ga wel eens kijken naar de mogelijkheden van ABRP, wat biedt deze precies als je de auto 'verbindt' dmv je Tesla account? Toont hij dan waar je bent op de route? Of gaat hij zelfs verder om je route aan te passen obv je positie en SoC?

Ben niet in de gelegenheid binnenkort een lange rit te doen, vandaar dat ik het hier maar even vraag.
 
Doe je dit dan op je mobiel of op de browser in de auto?

browser in de auto, en ik druk dan altijd sent to tesla-nav, zodat de route ook in je navigatie mee loopt en je dus aanwijzingen krijgt waar je heen moet. Bij de meer ingewikkelde routes maak ik de route vast op mijn laptop voor ik vertrek, sla ik de route op, en open ik dan weer in de tesla. Scheelt weer tijd.
 
browser in de auto, en ik druk dan altijd sent to tesla-nav, zodat de route ook in je navigatie mee loopt en je dus aanwijzingen krijgt waar je heen moet. Bij de meer ingewikkelde routes maak ik de route vast op mijn laptop voor ik vertrek, sla ik de route op, en open ik dan weer in de tesla. Scheelt weer tijd.
Oh, dat klinkt wel als een interessante optie, vanmiddag maar eens in de auto naar de mogelijkheden kijken
 
Voor als je een directe URL in de browser met de hand gaat over typen. Dat doe je 1x maar bij meerdere URL van diverse systemen gebruik dan je agenda als transportmiddel voor web URL's

In je computer/telefoon je agenda gebruikt en een agenda item aanmaakt met describtion/omschrijving veld de URL plaatst.
Zoals de abrt URL, of elke andere lange browser URL.

De agenda functie in de auto kan je dan openen en krijg je een icoon/link die je kan klikken om te openen in de auto browser. Om dit dan op te slaan voor later gebruik gebruik dan de browser bookmarks.
 
Voor als je een directe URL in de browser met de hand gaat over typen. Dat doe je 1x maar bij meerdere URL van diverse systemen gebruik dan je agenda als transportmiddel voor web URL's

In je computer/telefoon je agenda gebruikt en een agenda item aanmaakt met describtion/omschrijving veld de URL plaatst.
Zoals de abrt URL, of elke andere lange browser URL.

De agenda functie in de auto kan je dan openen en krijg je een icoon/link die je kan klikken om te openen in de auto browser. Om dit dan op te slaan voor later gebruik gebruik dan de browser bookmarks.

Ik mail ze gewoon naar mijn gmail en die open ik dan weer in de browser
 
Voor als je een directe URL in de browser met de hand gaat over typen. Dat doe je 1x maar bij meerdere URL van diverse systemen gebruik dan je agenda als transportmiddel voor web URL's

In je computer/telefoon je agenda gebruikt en een agenda item aanmaakt met describtion/omschrijving veld de URL plaatst.
Zoals de abrt URL, of elke andere lange browser URL.

De agenda functie in de auto kan je dan openen en krijg je een icoon/link die je kan klikken om te openen in de auto browser. Om dit dan op te slaan voor later gebruik gebruik dan de browser bookmarks.
Achteraf gezien was dat ook een handige manier geweest om mijn token in te voeren in ABR :D