Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model 3 performance

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien elke uitvoering inmiddels een eigen verbruik thread heeft...

ik ben sinds kort in het bezit van een model 3 performance. Ik lees hier allemaal pracht verhalen over een verbruik van 190 wh/km of soms zelfs lager (bij een longe range of een SR+)

In de afgelopen 2 weken dat ik de auto heb, heb ik een 1900 km gereden. Ik ben nog niet 1 keer in de buurt van de 200 wh/km gekomen. Auto staat op de 20 inch banden met sinds zaterdag winterbanden er op.

Voor woon-werk verkeer rij ik elke dag ongeveer 110 km, qua verbruik zit ik hierbij op ongeveer 230 wh/km. Het grootste gedeelte is 130 op de snelweg. Ik vertrek vanuit huis met een koude batterij maar wel met een voor verwarmd interieur. Door de weeks laad ik ongeveer 3 op de 5 dagen op kantoor, ik vertrek dan met een nagenoeg warme batterij en ook voor verwarmt interieur.

Vandaag ben ik vanuit Holten naar Zutphen gereden, daar even de stad in geweest en weer terug gegaan naar Holten.
Op de heen weg gereden op 80 km wegen en een klein stukje 100. batterij was voor verwarmd net als de auto. qua verbruik zat ik op 215 wh/km. Op de terugweg zijn we helemaal binnendoor gereden en hebben we max 65 gereden. daarnaast ook rustig gereden. op de trip heen en weer kwam ik op een gemiddelde van 200 wh/km uit.

De zelfde dag ben ik nog vanuit Holten naar Rotterdam gereden. Tot aan Utrecht heb ik 130 gereden. ik zat top een gemiddelde van 250 wh/km.
Na Utrecht ben ik een beetje gaan testen wat me verbruik zou zijn bij bepaalde snelheden. Bij 105 kwam ik uit op 210 wh/km en bij 110 op 217 wh/km.

gedurende de reis van uit Holten naar Rotterdam had ik volgens het internet een wind van de zijkant (windkracht 3) dit zou dus niet zoveel invloed moeten hebben gehad.

Ik vroeg me af wat andere model 3 performance als gemiddeld verbruik hebben? Voor mijn gevoel rij ik juist rustig en trek ik niet snel op.
 
Ik zit gemiddeld ook vaak rond de 230wh/km, ritten van noord Drenthe naar Rotterdam, grootste gedeelte 150 waar het kan, maar vooral in het westen vaak een stuk minder. De temperatuur helpt daar nu natuurlijk niet bepaald bij mee. Korte ritjes zonder voorverwarmen flink doorrijden komt ook frequent boven de 250wh/km.

Optrekken, inhalen, etc. doe ik bijna altijd met een stevig tempo, voor mij de reden om de M3P te kiezen, ik hou van de G-krachten.

Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen met een M3P het doen. Gebruik je ook TeslaFi?
 
Ik heb inmiddels 2700 km met mijn Model 3 Performance gereden.. gemiddeld verbruik 206.
omstandigheden en rijstijl:
Auto staat nog op de originele zomerbanden op 20”
Ik rijd vooral veel snelweg.
Ik moet wel bekennen dat ik 120kmh aanhoud waar je 130 mag. waar je 100 mag vaak 100-110.
pas wel ook een stuk 150kmh gereden.

Airco staat (meestal) uit, verwarming op 19gr. Stoelverwarming op 1
Auto staat buiten, vertrek vaak met koude batterij.

ik merk dat het soms lastig is onder de 200 te komen, maar als het windkracht 3 de goede kant op waait zit ik ineens op 185 gemiddeld.
Een rit van 20km (75% snelweg @120kmh) ligt t verbruik wel zo’n 10% hoger dan wat langere ritten.. ik denk vanwege de kou

Rijstijl: vlotte acceleratie, daarna rustig op de autopilot

ben ook benieuwd naar andere ervaringen.
 
Pas wel op met de Pilot Sport 4S bij temperaturen onder de 7 graden. Extreme slijtage en bij natte wegen echt 0,0 grip. Het zijn echt ultra high performance banden die absoluut ongeschikt zijn voor winterweer. Ik heb dit (met een andere auto) helaas op harde wijze geleerd, investeren in een paar windenbanden kan alleen vanwege de slijtage aan de dure Michelins al makkelijk uit.
 
Last edited:
Harder slijten bij koud weer? Dat is nieuw voor mij. op mijn BMW M3 heb ik de Pilot Super Sport.. daar heb ik bij 10graden op nat nog geweldige grip..
ik ben wel aan het kijken voor winterbanden, maar ik vind de Pilot sport 4s het helemaal niet slecht doen eerlijk gezegd
 
Op deze banden kan het rubber behoorlijk gaan scheuren al bij helemaal niet zo lage temperaturen, lees bv maar eens op How bad are Michelin 4S in the snow? | Tesla of https://m.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Michelin&tireModel=Pilot+Sport+4S (It was designed for serious drivers looking to maximize the performance potential of their sports cars, performance sedans and powerful luxury vehicles. The Pilot Sport 4S excels in warm dry and wet conditions, so like all Max Performance Summer tires, is not intended to be serviced, stored nor driven in near- and below-freezing temperatures, through snow or on ice.) en waag er als het je het de moeite waard vindt maar eens wat meer Google searches aan, de consensus is in elk geval dat je er echt beter niet aan begint met de 4S banden. Voor mij het risico in elk geval niet waard.
 
Je rijd 130 ipv 100 dat is een verschil van 30%. Zoals vele topics al ophelderen is het verbruik tussen deze snelheden immens.

Rijd eerst eens een flink stuk gewoon 100 op autopilot/cruisecontrol.

Gebruik ook tijden Teslafi of één van de alternatieven en de data loggen om die vervolgens hier te delen.
 
Je kunt het huidige verbruik moeilijk vergelijken met de waardes die ze af fabriek opgeven. Ik zit nu ook rond de 220/230 maar toen ik de auto net had (eind maart) lag dat aanzienlijk lager, zo rond de 170/180. Ik moest laatst noodgedwongen naar een klant met nog 50km range (het was 40 km)... ventilatoren uitgezet, radio en stoelverwarming uit en toen kwam ik zelfs boven de voorgestelde range uit. Wel met koude handen en beslagen ramen aangekomen maar ik besef mij nu nog beter hoeveel invloed de klima heeft op de range.
 
1931EE47-2679-4848-9BC8-1ABFE9BD5BD3.jpeg
Hangt idd erg af van de omstandigheden. Snelheid, wind, temperatuur en kachel.
Ik had tot oktober na 8000 km gemiddeld 168 Wh/km, nu na 11000 km 174 Wh/km
Laatst een rit overdag met veel verkeersdrukte en relaxte rijstijl 216 km(heen een weer ) bij 147 Wh/km
 
245 wh/km sinds oktober. Ik rij redelijk door. Nog op de Michelin zomerbanden (20").
Is vergelijkbaar verbruik als mijn S85 afgelopen 5 jaar en dan valt het echt tegen voor een kleinere auto met betere motoren en accu.
Als ik vergelijk: met koud wegrijden wordt veel meer verbruikt, regenereren is langer minder en niet volledig en maximum vermogen is veel sneller minder wordt bij minder volle accu. Als je sprintje wilt trekken moet je nu opletten dat je accu >75% is, en auto en accu geheel voorverwarmd, anders valt het tegen.
 
[...]Als ik vergelijk: met koud wegrijden wordt veel meer verbruikt, regenereren is langer minder en niet volledig en maximum vermogen is veel sneller minder wordt bij minder volle accu. Als je sprintje wilt trekken moet je nu opletten dat je accu >75% is, en auto en accu geheel voorverwarmd, anders valt het tegen.

Dit is inmiddels (na de laatste update) exact zo bij de Model S 85's.

Dat van die >75% soc ervaar ik niet zo, het draait m.i. volledig om de temperatuur van de accu. Ik geloof, althans zo is het bij Model S, dat hij pas begrenst wanneer de soc <10% is. Tenminste wanneer het accu symbool wordt dan rood ipv groen (geen idee of dat bij 10% is).

algemeen:
Voor de nieuwe Teslarijders hier, die hem in de herfst/winter hebben opgepikt, wacht even tot het warmer wordt. Het gem. verbruik ligt dan zeker 30, waarschijnlijk 40% lager.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje
Aangezien elke uitvoering inmiddels een eigen verbruik thread heeft...

ik ben sinds kort in het bezit van een model 3 performance. Ik lees hier allemaal pracht verhalen over een verbruik van 190 wh/km of soms zelfs lager (bij een longe range of een SR+)

In de afgelopen 2 weken dat ik de auto heb, heb ik een 1900 km gereden. Ik ben nog niet 1 keer in de buurt van de 200 wh/km gekomen. Auto staat op de 20 inch banden met sinds zaterdag winterbanden er op.

Voor woon-werk verkeer rij ik elke dag ongeveer 110 km, qua verbruik zit ik hierbij op ongeveer 230 wh/km. Het grootste gedeelte is 130 op de snelweg. Ik vertrek vanuit huis met een koude batterij maar wel met een voor verwarmd interieur. Door de weeks laad ik ongeveer 3 op de 5 dagen op kantoor, ik vertrek dan met een nagenoeg warme batterij en ook voor verwarmt interieur.

Vandaag ben ik vanuit Holten naar Zutphen gereden, daar even de stad in geweest en weer terug gegaan naar Holten.
Op de heen weg gereden op 80 km wegen en een klein stukje 100. batterij was voor verwarmd net als de auto. qua verbruik zat ik op 215 wh/km. Op de terugweg zijn we helemaal binnendoor gereden en hebben we max 65 gereden. daarnaast ook rustig gereden. op de trip heen en weer kwam ik op een gemiddelde van 200 wh/km uit.

De zelfde dag ben ik nog vanuit Holten naar Rotterdam gereden. Tot aan Utrecht heb ik 130 gereden. ik zat top een gemiddelde van 250 wh/km.
Na Utrecht ben ik een beetje gaan testen wat me verbruik zou zijn bij bepaalde snelheden. Bij 105 kwam ik uit op 210 wh/km en bij 110 op 217 wh/km.

gedurende de reis van uit Holten naar Rotterdam had ik volgens het internet een wind van de zijkant (windkracht 3) dit zou dus niet zoveel invloed moeten hebben gehad.

Ik vroeg me af wat andere model 3 performance als gemiddeld verbruik hebben? Voor mijn gevoel rij ik juist rustig en trek ik niet snel op.

Ik heb nu ongeveer 20 000 km gedaan met mijn Model 3 Performance. Buiten een trip naar Toledo heen en terug meestal ritten tussen 20 en 140 km, meer dan de helft autosnelweg aan 130 km/u.

Sinds begin november heb ik er winterbanden Michelin Pilot Alpin 4S opliggen op Monaco 20" velgen.

Sinds november is het verbruik ook duidelijk hoger +10% tot +20%. Ik denk dat het meer met de temperatuur te maken heeft dan met het bandentype.

Mijn algemeen gemiddelde (via TeslaFi) is nu (800 ritten zomer en winter, 20 000 km) 198 Wh/km
Trend: zomer 180-200 per rit, winter 200-230 per rit.
 
  • Informative
Reactions: Lucas31
Heb mijn M3P sinds 17-12 en ervaar wel een beetje hetzelfde. 130+kmph en kou is funest en grofweg 230-240 wh/km gemiddeld. Zaterdagnacht op A2 met heel lang 140 op AP van Den Bosch tot Utrecht gereden en toen gaf de grafiek continue 260-270wh aan. Was wel een met beetje wind tegen, en heen mee (kijkend naar de windmolens langs A27).
Config: 20" performance wheels met nieuwe Pirelli sottozero 3 winterbanden

Terug:
upload_2020-1-6_14-32-20.png

Voor de meekijkende politieagenten: die max speed is een glitch in de data denk ik :D

Heen, relaxed 120 op ap.
upload_2020-1-6_14-32-0.png


Aan de andere klant: mijn woon-werk (18km, 120->100->80km/h) met meestal alleen stoelverwarming deed ik vanochtend 165wh/km (en volgens teslafi 151km/h) inclusief een stuk van 6km 120km/h.

upload_2020-1-6_14-29-41.png


Totaal zit ik op 202wh per km(teslafi), maar ik rij meestal 120 op snelweg en loop niet continue te scheuren.

(cost veldje is gebaseerd op mijn zak. midden/grootverbruiktarief ex btw)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Lucas31
Ik zal teslafi is instaleren en kijken wat daar uit komt. zal ook is gaan spelen met de kachel, kijken wat dat doet.

Verbruik valt idd tegen ten opzichte van een oudere S.
Hadden thuis eerst een SP85 en hier een verbruik van 245 wh/km op jaar basis. Alleen werden hier continu korte stukken meegereden en maar enkele langen stukken.
 
Vandaag een trip van 90 kilometer gedaan, waarvan 95% autosnelweg. De maximumsnelheid is 125 Km/u. Maar door files e.d. kwam ik aan een gemiddelde snelheid van 75km/u. Buiten was het 8 graden, binnen 20,5 graden. Verbruik: 199 Wh/km

De wagen heb ik sinds begin april, en na 33.000km heb ik een gemiddeld verbruik van 194 Wh/km. Rijstel: ik hou van vlot optrekken, doe zeer veel autosnelweg (>90%), maar mijn topsnelheid blijft redelijk (meestal 125km/u - soms eens een spurtje).

Sinds november liggen de winterbanden erop (20" Monaco + Continental TS860S). Ik kan bevestigen dat het verbruik zeer temperatuursafhankelijk is. Daarnaast heb ik een dikke maand geleden een stoeprand geraakt en is uitlijning aangewezen. Ik ga hiervoor binnen enkele weken langs bij Tesla, ook dat kan een invloed hebben op verbruik.
 
Overigens.. vandaag terug van het werk even de n-weg route genomen(80km/h) en 's-avonds nog een kort ritje met koude accu in bebouwde kom en net er buiten, mixed 30/60km/u rijden. Geen verwarming, wel stoel en smooth met veel regen gereden. Dan kan de P knap zuinig rijden:
upload_2020-1-6_21-36-30.png



Wat me opvalt is bebouwdekom rijden, mijn Passat GTE hiervoor was bij het ritje langs school / opvang / etc erg onzuinig in E-mode. De Model 3 is daar bij normaal rijden juist heel zuinig. Op benzine was het echt een drama overigens, koud was dat de eerste 1-2 km snel 10L-12L/100lm.

Conclusie: > 120km/h gaat het echt hard met de Model 3 Performance. Ik schat ook dat daar de 20" flink in het nadeel is tov bv. de aero's. Dus op alles behalve snelweg snelheden is hij verrassend zuinig voor een auto die in een goede 3s naar de 100 gaat!
 
Last edited:
Overigens.. vandaag terug van het werk even de n-weg route genomen(80km/h) en 's-avonds nog een kort ritje met koude accu in bebouwde kom en net er buiten, mixed 30/60km/u rijden. Geen verwarming, wel stoel en smooth met veel regen gereden. Dan kan de P knap zuinig rijden:
View attachment 497200


Wat me opvalt is bebouwdekom rijden, mijn Passat GTE hiervoor was bij het ritje langs school / opvang / etc erg onzuinig in E-mode. De Model 3 is daar bij normaal rijden juist heel zuinig. Op benzine was het echt een drama overigens, koud was dat de eerste 1-2 km snel 10L-12L/100lm.

Conclusie: > 120km/h gaat het echt hard met de Model 3 Performance. Ik schat ook dat daar de 20" flink in het nadeel is tov bv. de aero's. Dus op alles behalve snelweg snelheden is hij verrassend zuinig voor een auto die in een goede 3s naar de 100 gaat!
Waarom rijd je zonder verwarming?