Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model 3 performance

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het toch wel een erg hoog verbruik voor de performance in vergelijking met de LR AWD.
Ik zit op een gemiddelde van 175 Wh/km over ruim 20.000km met de LR AWD waarbij ik in de zomer maanden ook op 20 inch rij met een 275 band achter en 235 voor, waarbij de P volgens mij rondom 235 is.
In de wintermaanden rij ik op de standaard 18 inch zonder de aero kappen.
Ik vraag mij af waar dit verschil dan vandaan komt als je in beide gevallen de auto "normaal" gebruikt.
 
Ik vind het toch wel een erg hoog verbruik voor de performance in vergelijking met de LR AWD.
Ik zit op een gemiddelde van 175 Wh/km over ruim 20.000km met de LR AWD waarbij ik in de zomer maanden ook op 20 inch rij met een 275 band achter en 235 voor, waarbij de P volgens mij rondom 235 is.
In de wintermaanden rij ik op de standaard 18 inch zonder de aero kappen.
Ik vraag mij af waar dit verschil dan vandaan komt als je in beide gevallen de auto "normaal" gebruikt.

Ik haal juist exact dezefde waarden als de performance met mijn LR AWD met boost upgrade en 19". In september toen ik de auto kreeg zat het rond de 195 en nu 235. en ik maak stukken van meestal 45 km.
 
Ik vind het toch wel een erg hoog verbruik voor de performance in vergelijking met de LR AWD.
Ik zit op een gemiddelde van 175 Wh/km over ruim 20.000km met de LR AWD waarbij ik in de zomer maanden ook op 20 inch rij met een 275 band achter en 235 voor, waarbij de P volgens mij rondom 235 is.
In de wintermaanden rij ik op de standaard 18 inch zonder de aero kappen.
Ik vraag mij af waar dit verschil dan vandaan komt als je in beide gevallen de auto "normaal" gebruikt.

Ik vind het verbruik ook erg hoog bij sommigen.
Haalde tot oktober en na 8000 168Wh/km en vanaf oktober(en vanaf half dec 20 inch en sottozero’s) 3000 km gemiddeld 181 Wh/km.
Nu rij ik meestens vrij relaxed. Maar de auto is er ook om af en toe fun mee te hebben.
 
Rij voornamelijk woon-werk, korte stukken (27km binnendoor, 50-83kmh), altijd koud weg. Niks voorverwarmen, 21 graden op standje auto, airco aan en stoelverwarming het eerste stuk). Altijd puntjes in de accu streep (regeneratie), soms ook "rechts", maar die zijn vrij snel weg. Gewoon met verkeer meerijden (te druk om flink te gassen).

Zodra ik thuis ben nog steeds puntjes.
Gem. 211 wh/km (de LR RWD is stuk zuiniger, die maakt zelfde ritjes elke dag). Vindt het overigens prima (wat vaker de stekker erin). Dat was vandaag..... niet echt koud (8 graden).
 
Ik zit na 22.000 km op een gemiddelde van 182 Wh/km. Heb de auto sinds mei 2019. Eerder zat ik bij ritten boven de 15 graden gemiddeld tussen de 170 en 195 Wh/km, nu onder de 10 graden op zo'n 200 tot 225 Wh/km en soms hoger. Heb in toenemende mate een rustige rijstijl. Rij nog steeds op de zomerbanden (20 inch velg).
 
Ik zit na 22.000 km op een gemiddelde van 182 Wh/km. Heb de auto sinds mei 2019. Eerder zat ik bij ritten boven de 15 graden gemiddeld tussen de 170 en 195 Wh/km, nu onder de 10 graden op zo'n 200 tot 225 Wh/km en soms hoger. Heb in toenemende mate een rustige rijstijl. Rij nog steeds op de zomerbanden (20 inch velg).

Ter aanvulling. Ik rij voornamelijk op snelwegen en provinciale wegen. Airco op 20 graden. Ventilatie op stand 1. Stoelverwarming nooit aan.
 
Vandaag 2 x 200km in 4 graden en heen gewoon te hard gereden, nog even bijgeladen op de heenweg voor de terug weg bij SUC (die zat toch vlakbij de bestemming). Op bestemming niet geladen (kan daar erg lastig) en koud terug.

En terugweg, denk eens testen: overal Max +3km 90% op de A2 alles op AP (niet druk, dus ook echt overal gewoon max +3km, 100kmh stukken rij ik dan 110kmh muv de trajectcontrole bij breukelen). Flinke stukken dus 133kmh en 123kmh.
Kom dan omgerekend op 325km met volle accu (alles gewoon aan).

Vind dat eigenlijk meevallen (de LR RWD hoef ik niet te laden op deze route, rij ik wel vaker), nu met de M3P. Als ik heen ook netjes had gereden: in principe 5 minuten laden, maak er 10 minuten van.
 
Als je 100km/u heel die route zou doen, zal je inderdaad misschien net niet moeten laden met een LR.
Het hakt er pas in als je 130-140km/u doet, wat ik dan ook meestal doe :rolleyes: of zoals ze bij ons zeggen, met het verkeer mee.

Ik heb deze namiddag heel de tijd wat 50-70km/u gedaan en echt uiterst voorzichtig gereden. Uiteraard dat je dan projected bijna 600km kan doen en dan is hij echt zuinig. Vanaf 120 is het een ander verhaal, zeker bij deze temperaturen.
 
  • Informative
Reactions: Tuhhje
Na 41.000 km sinds juni zit ik gemiddeld op 203wh maar sinds het onder de 4 graden komt stijgt het gemiddelde dagelijks. Onder de 4 graden is het vaak gemiddeld 230wh. Hoe meer km’s ik rij per rit des te beter het verbruik. Laatst naar parijs was het 198wh terwijl het bijna gehele rit 0 graden was.
 
  • Informative
Reactions: Tuhhje
Het verbruik is, gezien mijn sportieve rijstijl, volgens mij niet echt abnormaal. Wel een stuk hoger dan een patiënt van mijn vrouw die het met een vergelijkbare rijstijl een stuk beter doet met zijn M3LR: +/- 175kW. Vlot ritje Hasselt - Middelkerke - Bonn - Hasselt. Wij met zijn drieën zij met vier gaf toch wel een verschil van 33Kw gemiddeld. Het verschil in velgen zal er ook wel wat te maken hebben. Hij op de standaard velgen zonder de aero's en wij 20" T-sportline TSS.
Effe offtopic. Onderweg even gewisseld. Wat me enorm opviel was het verschil in comfort. Daar waar je in P duidelijk op de hoogte wordt gehouden van de al dan niet fantastische toestand van ons Belgisch wegennetwerk, gaat het in de LR toch wel een stuk comfortabeler aan toe. Enkel op hoge snelheden voel je dat P zich toch heel wat meer op zijn gemak voelt. Maar dan spreek ik wel van 190+.

20200125_221328.jpg
 
Zit ook gemiddeld op 231 Wh/km, is gewoon een sportievere auto en ja stugger (maar ja daar hadden we hem voor genomen :)). Wat je wel duidelijk merkt is snelwegbochten op hogere snelheid, dan ligt die beduidend beter op de weg. Hij deint nog wel een beetje, superstrak is die ook weer niet, goede mix tussen comfort en sportief. Vindt het geen vervelende reiswagen (maar voorkeur is toch een niet P voor langere ritten).
 
En wat was je snelheid?
Exact wat je overal mag. 110 waar 110 en 130 waar 130. Wat het punt gewoon is bij lange afstand is dat door een SuC stop je gewoon veel warmte in het systeem krijgt en je daardoor weinig verlies hebt doordat het systeem optimaal op temperatuur is. Had het deze keer ook exact getimed dat ik voorverwarmd vertrok en ik exact heb geladen dat ik met 8% telkens aankwam bij de volgende SuC. Maar moet wel zeggen gebruik de M3P wel waar deze voor gemaakt is normaal. Anders had ik net zo goed een LR kunnen nemen.
 
Vandaag een testje gedaan met mijn M3P, want ik was wel benieuwd wat mogelijk was.
Ik zit de laatste weken rond het zelfde gemiddelde als iedereen, bij normaal rijgedrag +- 225Wh/km.
Mijn ritje naar mijn werk is 38 km, en vanmorgen heen zat ik op 225Wh/km bij gemiddeld 110km/uur en verwarming op 20C.
Buitentemp was 5 graden.
Op de terugweg heb ik de verwarming uit gezet en de rijmodus op chill ipv sport, buitentemp was 6 graden.
Gewoon weer +- 110 gereden. maar de uitkomst was verbluffend. ik kwam op een gemiddelde van 159Wh/km.

Morgen ga ik weer een testje doen wat nou precies de chill of sport mode uitmaakt, of dat het grote verschil door de verwarming komt.

Moet erbij zeggen dat ik normaal in sportmode ook gewoon normaal accelereer, maargoed in chill mode gaat het wel stukken trager allemaal.

TeslaTest.jpg
 
Vandaag een testje gedaan met mijn M3P, want ik was wel benieuwd wat mogelijk was.
Ik zit de laatste weken rond het zelfde gemiddelde als iedereen, bij normaal rijgedrag +- 225Wh/km.
Mijn ritje naar mijn werk is 38 km, en vanmorgen heen zat ik op 225Wh/km bij gemiddeld 110km/uur en verwarming op 20C.
Buitentemp was 5 graden.
Op de terugweg heb ik de verwarming uit gezet en de rijmodus op chill ipv sport, buitentemp was 6 graden.
Gewoon weer +- 110 gereden. maar de uitkomst was verbluffend. ik kwam op een gemiddelde van 159Wh/km.

Morgen ga ik weer een testje doen wat nou precies de chill of sport mode uitmaakt, of dat het grote verschil door de verwarming komt.

Moet erbij zeggen dat ik normaal in sportmode ook gewoon normaal accelereer, maargoed in chill mode gaat het wel stukken trager allemaal.

View attachment 505104
Whoow wat een verschil. Morgen ook effe proberen...