Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model S met dakkoffer

This site may earn commission on affiliate links.
Leuk, ik wil ook wel een gokje wagen.
Frontaal oppervlak van de skikoffer schat ik op 0,8x0,4 = 0,32 m2.
Frontaal oppervlak van de Tesla is ca. 1,96 x 1,45 = 2,84 m2.
Als ik de Cw van de koffer gelijk stel aan die van de Tesla dan geeft de koffer 11% meer weerstand.
Ik verwacht echter dat de Cw van de koffer (indien goed gestroomlijnd) nog wel wat lager is en de extra weerstand van de koffer alleen minder dan 10% is.

De rest van de weerstand wordt veroorzaakt door de dakdragers en de turbulentie die ontstaat doordat de koffer op enige afstand van het autodak zit.
Ik schat 10% extra weerstand van alleen de dakdragers, 5% extra turbulentie/zog, waarmee het totaal dan op 25% komt.

Waarom maken ze niet een dakkoffer voor de Tesla zoals die van de Koenigsegg ? Dat zou toch veel hipper en efficiënter zijn ?

Hoe de nieuwe Whispbar dakkoffer voor de Tesla eruit gaat zien weet ik nog niet. Als je de koffer letterlijk op het dak legt, kun je het open dak niet meer gebruiken. Overigens denk ik niet dat je dat zou willen gezien de herrie.
 
  • Informative
Reactions: Jobbeke
Ik ben voor de zomervakantie aan het overwegen om een dakkoffer mee te nemen. Kamperen met 2 kinderen ging nog prima. maar ondertussen zijn het er 3, waarvan eentje zijn kinderwagen en rugdrager graag mee wil nemen. Ben bang dat het dan toch een beetje krap wordt. Bovendien vind ik een toename in verbruik niet zo erg; als we eenmaal weg zijn, dan hebben we geen haast en een baby wil toch vaker en langer stoppen dan de Tesla. Bij het lezen op het forum kwam ik ook veel mensen tegen die een dakkoffer of dakdragers mee willen nemen voor alleen skis...daarom post ik deze foto's even op het forum. Ski's passen dr gewoon in hoor, zonder koffer en met hoedenplank….wellicht heeft iemand dr wat aan voor volgend skiseizoen;)

 
Hello,

Ik ben net terug van skireis.

Verbruik S90D 2016 met Thule 780 dakkoffer: 282 kWh (ipv 220 kWh).

Dus 1/3 (!) meer verbruik.

Het ding maakte ook een hels lawaai, net alsof er een Boeing boven je hoofd vloog.

Weet er iemand welke de meest aerodynamische dakkoffers zijn voor de S? Die minder lawaai maken en voor minder meerverbruik zorgen?

Dank!

Steven
 
Hello,

Ik ben net terug van skireis.

Verbruik S90D 2016 met Thule 780 dakkoffer: 282 kWh (ipv 220 kWh).

Dus 1/3 (!) meer verbruik.

Het ding maakte ook een hels lawaai, net alsof er een Boeing boven je hoofd vloog.

Weet er iemand welke de meest aerodynamische dakkoffers zijn voor de S? Die minder lawaai maken en voor minder meerverbruik zorgen?

Dank!

Steven
Ik ben de topic starter. Sowieso wordt het verbruik een heel stuk hoger. Mijn metingen wijzen op een toename van meer dan 20% tot 25%. Ik heb gereden met een Yakima box die relatief gunstig is qua aërodynamica.
Veel herrie is een relatief begrip. Het geluiddruk niveau in dBA neemt met 3 tot 4 dBA toe. Dat is een ruime verdubbeling van de herrie.
Snelheid is een bepalende factor, zowel wat betreft snelheid als geluidshinder. In de winter is er door de lage temperatuur meer luchtweerstand en ook meer geluidshinder dan bij dezelfde snelheden in de zomer.