Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model S100D / Long Range (pre-raven)

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Naar aanleiding van deze post van @XFrank met een gemiddeld verbruik van 141wh/km heb ik vandaag even als een opa gereden. Heen en weer naar Nieuwegein en gewoon even kijken wat ik met dit weer op een semi lange rit haal.

Maximumsnelheid 90km/h, chill mode, HVAC op 18 graden, stuur en stoelverwarming aan. Volgens Windy as forecasted had ik op de heenreis voornamelijk wind mee.

Heen:

Temperatuur: 5.7 graden
71.42 km Driven
106.3 Rated km Used
223 Wh/km
Reistijd: 59 minuten

Terug:

Temperatuur: 5.7 graden
72.13 km Driven
98.11 Rated km Used
204 Wh/km
Reistijd: 56 minuten


Zijn S60 is vergeleken met mijn S100D veel zuiniger. Al weet ik niet precies wat voor weer hij had maar ik ga er wel even vanuit dat hij minstends 90 reed. Vrij recent zijn mijn banden nog gebalanceerd en uitgelijnd.

Kunnen anderen die een S100D of S Long Range Pre-Raven hun all-time consumption delen als ook aangeven hoe jouw rijstijl is. Indien je Teslafi of Tesla mate gebruikt zou ik wel eens met je in contact willen komen zodat we wat gegevens kunnen vergelijken.
 
Er is een aantal factoren dat in je nadeel is:

- nat wegdek (zuigend effect op de banden)
- zwaardere auto (grotere accu)
- paar graden kouder (meer luchtweerstand)
- vierwielaandrijving

Wellicht ook:
- minder wind mee?
- minder zuinige velgen?
- minder verval op de route?
 
Dat de motregen vanochtend niet hielp op bepaalde momenten helpt zeker niet maar het regende niet echt heel hard en niet de hele tijd.

Gemiddeld heen en weer zeg maar 214wh/km bij 90 km/u. Ik weet dat 21" ook zo'n 7% scheelt

Met droog weer rijd ik normaal gesproken 200wh/km bij 103km/u als het pack warm is bij 15 tot 20 graden.

Ik ben dus niet specifiek opzoek naar een verklaring voor de omstandigheren van de ritten van vandaag maar opzoek naar hoe mijn S 100D het doet t.o.v. andere S 100D S LR modellen.

Mijn all-time average is 224. Ik zie mijzelf als een rustige rijder. Ik ga steeds langzamer rijden. In het eerste jaar reed ik vaak nog 130 en op vakantie ritten 150 maar tegenwoordig is het vaak 90 en soms 100 op AP/NOA.

Gezien de temperaturen nu relatief laag zijn (zeker t.o.v. vorig jaar) doe ik misschien het komende weekend m'n wintersloffen (19") er onder.

Ik zou best wel eens een test willen doen met een aantal rijders.

Misschien moet ik maar een rondje om de kerk doen op de dag van de wissel. Ritje van 45 minuten ofzo en dan van te voren laden..... Zou mooi vergelijk zijn maar weet niet of ik daar heel veel zin in heb :)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dat de motregen vanochtend niet hielp op bepaalde momenten helpt zeker niet maar het regende niet echt heel hard en niet de hele tijd.

Gemiddeld heen en weer zeg maar 214wh/km bij 90 km/u. Ik weet dat 21" ook zo'n 7% scheelt

Met droog weer rijd ik normaal gesproken 200wh/km bij 103km/u als het pack warm is bij 15 tot 20 graden.

Ik ben dus niet specifiek opzoek naar een verklaring voor de omstandigheren van de ritten van vandaag maar opzoek naar hoe mijn S 100D het doet t.o.v. andere S 100D S LR modellen.

Mijn all-time average is 224. Ik zie mijzelf als een rustige rijder. Ik ga steeds langzamer rijden. In het eerste jaar reed ik vaak nog 130 en op vakantie ritten 150 maar tegenwoordig is het vaak 90 en soms 100 op AP/NOA.

Gezien de temperaturen nu relatief laag zijn (zeker t.o.v. vorig jaar) doe ik misschien het komende weekend m'n wintersloffen (19") er onder.

Ik zou best wel eens een test willen doen met een aantal rijders.

Misschien moet ik maar een rondje om de kerk doen op de dag van de wissel. Ritje van 45 minuten ofzo en dan van te voren laden..... Zou mooi vergelijk zijn maar weet niet of ik daar heel veel zin in heb :)

Hier nog een rustige rijder. Afgelopen weekend met 107 km/u, 19" winterbanden, TACC, 7 graden buiten en bespaarmodus aan een gemiddelde van 198 wh/km. Op de terugweg bij 4 graden en 133 km/u was dat maarliefst 267 wh/km !!!

Ik geloof best dat 21" in de zomer e.d. een paar wattuur scheelt maar dat valt in het niet bij het hogere verbruik bij hogere snelheden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tesla Model S 100d bouwjaar 2020
19 inch
6600 km sinds 1 oktober
Gemiddeld vaak rond 100 km/u
Gemiddeld 181 Wh / km op display

Kachel laag en stoelverwarming hoog is het geheim van een laag verbruik.

Vandaag gemiddeld 185 bij 5 graden en 105 km//u
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Vertrekken direct na het superladen zou enorm kunnen helpen. Dan is de batterij warm. Het duurt met deze temperaturen anders wel 40-50 km voor dat de batterij warm genoeg is, om maximaal rendement te geven en vooraleer de regeneratie volledig werkt. Dat maak je in jouw 71 km niet meer goed.
Ofwel pas beginnen meten na 50km.
 
  • Like
Reactions: job-lek
ik vind je verbruik ook vrij hoog. zelfs in deze omstandigheden haal ik met 85-90km / uur toch wel 180 wh/km. afgelopen zomer zelfs een keer 110 wh/km achter een vrachtwagen.

maar over het algemeen ben ik een snelle rijder en lukt het me niet langer dan 10 km om zoiets vol te houden.

S75D, Dec 2018. 19inch.
 
Vertrekken direct na het superladen zou enorm kunnen helpen. Dan is de batterij warm. Het duurt met deze temperaturen anders wel 40-50 km voor dat de batterij warm genoeg is, om maximaal rendement te geven en vooraleer de regeneratie volledig werkt. Dat maak je in jouw 71 km niet meer goed.
Ofwel pas beginnen meten na 50km.

Superchargen doe ik zelden, enkel op vakanties ivm de afstand en heel heel soms omdat ik niet met minder dan 10% thuis wil komen i.v.m. mogelijke noodsituaties (ik zit bij de vrijwillige brandweer). Ik laad enkel in de straat.

Regeneratie op een snelweg rit bij 90km/u is grenzend aan nul. Daar hoeft het pack niet warm voor te zijn.

Ik snap je opmerking ook niet echt goed. Meten na 50km is dus niet aan aan de orde. Zoals aangegeven het gaat mij niet om het minstmogelijke verbruik maar om de vergelijking met gelijkwaardige uitvoeringen. Daar hoort natuurlijk bij starten met een koud pack. De meeste van m'n ritten zijn 15-20 minuten.
 
ik vind je verbruik ook vrij hoog. zelfs in deze omstandigheden haal ik met 85-90km / uur toch wel 180 wh/km.

Weet jij je all-time average?

afgelopen zomer zelfs een keer 110 wh/km achter een vrachtwagen.

In ideale situaties kan mijn auto ook zuinig rijden. M'n zuinigste rit was 20km, gem 78Wh/km met een hoogte verschil van 400m, snelheid max 80 maar gemiddeld 60. HVAC om 25 graden, buiten 27 graden.

over het algemeen ben ik een snelle rijder en lukt het me niet langer dan 10 km om zoiets vol te houden.

Als ik zelf zou rijden is 90 mij te langzaam maar op AP geen probleem. Podcast op of gewoon lekker kletsen en de tijd vliegt voorbij.
 
50.830km sinds juni 2019. Instappen wegrijden zonder allerlei grappen of grollen of "lichte voet". Daarbij 2x wintersport, 1x zuid Frankrijk met 5 man + bagage. Gemiddeld overall gebruik 216 Wh / KM.

Wat voor uitvoering heb je @Jobster ? Je signature bevat geen gegevens. Misschien leuk om dat even toe te voegen?

Ik moet zeggen, de wintersport ritten zorgen ook wel flink voor het verhogen van mijn gemiddelde. Stints van circa 180km lengte met een verbruik van ~300Wh/km. Mijn meeste ritten zijn kort tot zeer kort (5 tot 20 minuten). De voorgaande winters had ik HVAC uit maar deze "winter" HVAC gewoon altijd aan en dan is het verbruik wel echt flink meer.

De Raven modellen zijn stukken zuiniger echter het is niet de moeite waarde die upgrade uit te voeren want dat is financieel zinloos. Dan moet ik trouwens ook afstand doen van m'n sun roof en daar wil ik echt geen afscheid van doen! Verder is alles qua uiterlijk (nog) identiek. De afschrijving is vele malen hoger dan het verschil in verbruik. Zou enkel interessant zijn als je dagelijks zulke lange ritten maakt dat je een tijdsbesparing zou behalen.

Dus nogmaals, het gaat mij om een vergelijk tussen berijders met soortgelijke uitvoering.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb vorige week een loaner mee gekregen toen mijn auto naar het SEC terug moest. Ik heb zelf een p85 (geen D) en kreeg een p90d mee. En het verbruik van deze p90d viel me enorm op (in negatieve zin). Ik had verwacht dat deze auto zuiniger zou zijn dan mijn eigen auto. Maar het verbruik lag toch al snel ca 40 Wh/km hoger.

Ben wel benieuwd op basis waarvan je dit is opgevallen.
Eigen ritje? Of data die in de loaner al stond.

Mijn cijfers, van m'n weliswaar 90D, (Teslalogger) van afgelopen maanden:
(post-corona +/- 300 kWh/m; meer mix korte ritjes/snelweg)
- November 224.7 Wh/km
- Oktober 201.7 Wh/km
- September 192.3 Wh/km
...
(pre-corona, +/- 600 kWh/maand; veel snelweg rond 100km/u)
- Maart 215.7 Wh/km
- Februari 210.0 Wh/km
- Januari 223.9 Wh/km

Ik kan me voorstellen dat een loaner wat meer korte ritjes maakt wat nadelig effect heeft op verbruik.
Maar of die extra 'P' nu zoveel meer verbruik oplevert?
EDIT: Zie net idd dat je een 'P85 zonder D' hebt gereden. Was een 'D' niet ietsje zuiniger ook...?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag een leuk ritje gemaakt snelweg en 80 weg. Op de snelweg 105 en binnendoor 82. Het was buiten zo een 3 a 4 graden. Verwarming op 19 en stoelverwarming op standje 1
20201209_183729.jpg


Ik heb wel een beetje vals gespeeld. 2,5 uur voor vertrek van zo een 25% naar 90% geladen aan een 22kw paal op het werk. Tijdens vertrek met scan my tesla de warmte in de batterij afgelezen, 28 graden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag een leuk ritje gemaakt snelweg en 80 weg. Op de snelweg 105 en binnendoor 82. Het was buiten zo een 3 a 4 graden. Verwarming op 19 en stoelverwarming op standje 1View attachment 616006

Ik heb wel een beetje vals gespeeld. 2,5 uur voor vertrek van zo een 25% naar 90% geladen aan een 22kw paal op het werk. Tijdens vertrek met scan my tesla de warmte in de batterij afgelezen, 28 graden.

En dat dan ook nog met slappe bandjes. Chapeau!