Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model S100D / Long Range (pre-raven)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat scheelt flink. Ik merk zelf dat 15+ graden wel belangrijk is maar boven de 30 is het meest efficiënt.

Rij jij met 19"?

Helaas geen 100D of LR. Weinig forum leden kennelijk met een 100D of LR.

Ja ik rij op dit moment met 19". Rial lugano silver met goodyear ultragrip 8 ROF.

Wat ik heb gemerkt is dat het met 100km/h en deze temperaturen het ook al moeilijk is om die batterij temperatuur in stand houden. De auto heeft het terug geregeld tot zo een 25 graden en daar is het de hele rit gebleven. Aan een 22kw paal krijg je een oudere S met duo lader dus wel goed temperatuur in de batterij ookal is het koud buiten.

En dat dan ook nog met slappe bandjes. Chapeau!

Geen detail blijft onbelicht hier :). Mijn sensoren achter willen niet innitialiseren. Ik moet nog eens kijken hoe ik dat aan de praat krijg
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Grappig om te zien hoe de mens verschilt. In mijn S85 heb ik mijn jas niet aan als de verwarming op 19 graden staat en zweet ik de auto uit als deze op 21 staat. Om terug te komen op het verbruik, ik had een screenshot moeten maken van afgelopen zaterdag. Ik heb toen met een maat van mij een trip naar zuid limburg gemaakt met 19 graden verwarming aan. De auto gaf een gemiddelde in de grafiek op het display aan van 157 wh/km. Het was dan ook ronde de 8 a 9 graden en de auto had net geladen voor vertrek met een volle accu. Toen het daarna 130 in de avond werd verdampte natuurlijk die cijfers maar ik was blij verrast om dit met winterbanden te halen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Naar aanleiding van deze post van @XFrank met een gemiddeld verbruik van 141wh/km heb ik vandaag even als een opa gereden. Heen en weer naar Nieuwegein en gewoon even kijken wat ik met dit weer op een semi lange rit haal.

Maximumsnelheid 90km/h, chill mode, HVAC op 18 graden, stuur en stoelverwarming aan. Volgens Windy as forecasted had ik op de heenreis voornamelijk wind mee.

Heen:

Temperatuur: 5.7 graden
71.42 km Driven
106.3 Rated km Used
223 Wh/km
Reistijd: 59 minuten

Terug:

Temperatuur: 5.7 graden
72.13 km Driven
98.11 Rated km Used
204 Wh/km
Reistijd: 56 minuten


Zijn S60 is vergeleken met mijn S100D veel zuiniger. Al weet ik niet precies wat voor weer hij had maar ik ga er wel even vanuit dat hij minstends 90 reed. Vrij recent zijn mijn banden nog gebalanceerd en uitgelijnd.

Kunnen anderen die een S100D of S Long Range Pre-Raven hun all-time consumption delen als ook aangeven hoe jouw rijstijl is. Indien je Teslafi of Tesla mate gebruikt zou ik wel eens met je in contact willen komen zodat we wat gegevens kunnen vergelijken.
Ik heb een S100D uit okt 2018. Ik rij stevig en na 57k is mijn all-time consumption 243Wh/km. Moet er wel bij zeggen dat ik, zeker dit jaar, voornamelijk korte ritjes heb. Daarnaast 4x op wintersport geweest met de Tesla, en daar op de autobahn flink doorgereden. Als laatste nog twee roadtrips door EU in de zomers.

Ik heb de airco altijd op 21 staan en in de winter stoel op standje 1 en stuurverwarming aan.

Ik gebruik Teslafi vrijwel vanaf de aanschaf van de S100D.
 
Dat met 19" haal ik uit je signature... :) stevig doorrijden is dan zeker geen leugen!



Ik ook, hoeveel degradatie heb jij volgens het battery report beta overzicht?
Dat terwijl ik in de Tesla toch echt rustiger en minder hard rij dan toen ik nog in de 5-serie zat...

Mijn degradatie stats:

upload_2020-12-17_17-27-53.png
 
Zojuist weer mij erg verbaasd. Nu over het verbruik van @RobsEV zoals hier vermeld: Wat de andere automerken doen

"Afgelopen weekend met 12-16C in het zonnetje 150km gereden met mijn S75D en omdat ik dan nog zelfs licht de airco nodig heb om het op 20-21C in de auto te houden was mijn verbruik slecht 162Wh/km."

Dat verbruik haal ik echt niet...

Ik rij nu nog met 19" winterbanden en vraag me toch af of er iets mis is met m'n S100D qua aandrijving.
 
Zojuist weer mij erg verbaasd. Nu over het verbruik van @RobsEV zoals hier vermeld: Wat de andere automerken doen

"Afgelopen weekend met 12-16C in het zonnetje 150km gereden met mijn S75D en omdat ik dan nog zelfs licht de airco nodig heb om het op 20-21C in de auto te houden was mijn verbruik slecht 162Wh/km."

Dat verbruik haal ik echt niet...

Ik rij nu nog met 19" winterbanden en vraag me toch af of er iets mis is met m'n S100D qua aandrijving.
Ik kan me voorstellen dat je daar ernstig aan gaat twijfelen. Ik moet sowieso zeggen dat bij mij het verschil in range tussen zomer en winter minimaal is. Maar dat komt voornamelijk door de 19/21 inch banden.

Ik haal niet het verbruik van de 75, maar met de put, haalde ik vorige week op de heenweg overdag (snelheid max+10) over een afstand van ca 80 km een verbruik van ca 170. Op de terugweg eveneens max +10, maar dat betekende veelal 130 (a1) en 140 (A50), bleef ik net rond de 200 steken.
 
Ik kan me voorstellen dat je daar ernstig aan gaat twijfelen. Ik moet sowieso zeggen dat bij mij het verschil in range tussen zomer en winter minimaal is. Maar dat komt voornamelijk door de 19/21 inch banden.

Ik haal niet het verbruik van de 75, maar met de put, haalde ik vorige week op de heenweg overdag (snelheid max+10) over een afstand van ca 80 km een verbruik van ca 170. Op de terugweg eveneens max +10, maar dat betekende veelal 130 (a1) en 140 (A50), bleef ik net rond de 200 steken.
Ik rij meestal 2 a 3 keer per week van heusden zolder naar Herentals = 90 km op en neer met altijd op ap aan 125km/h zelden met warme batterij (terug nooit) 19’ en gemiddeld verbruik over 130k = 213 Wh/km
 
Zojuist weer mij erg verbaasd. Nu over het verbruik van @RobsEV zoals hier vermeld: Wat de andere automerken doen

"Afgelopen weekend met 12-16C in het zonnetje 150km gereden met mijn S75D en omdat ik dan nog zelfs licht de airco nodig heb om het op 20-21C in de auto te houden was mijn verbruik slecht 162Wh/km."

Dat verbruik haal ik echt niet...

Ik rij nu nog met 19" winterbanden en vraag me toch af of er iets mis is met m'n S100D qua aandrijving.
Als ik bij 20 graden op de snelweg 107 sukkel haal ik dat ook met 21". Mijn record is 149, heb 'm nog in Teslamate staan voor de non-believers
 
Zojuist weer mij erg verbaasd. Nu over het verbruik van @RobsEV zoals hier vermeld: Wat de andere automerken doen

"Afgelopen weekend met 12-16C in het zonnetje 150km gereden met mijn S75D en omdat ik dan nog zelfs licht de airco nodig heb om het op 20-21C in de auto te houden was mijn verbruik slecht 162Wh/km."

Dat verbruik haal ik echt niet...

Ik rij nu nog met 19" winterbanden en vraag me toch af of er iets mis is met m'n S100D qua aandrijving.

Eerlijk gezegd was dit wel (bejaardenvervoer) op uitsluitend 80km wegen (met de EAP op 83km/u) die ik goed ken en dus ook de regeneratie perfect kan timen voor de (vele) rotondes. Acceleratie na de rotondes o.b.v. wat de EAP doet.

Dat is voor een Tesla sloom maar de meeste ICE - auto's hebben daar al moeite mee. Je kunt ziet aan het screenshot dat de gemiddelde snelheid net iets sneller dan 60km/u is geweest. Het zijn meerdere ritje op een dag geweest waarvan de laatste bij 12C 165Wh/km en de zuinigste bij 16C 158Wh/km en een gemiddelde van 162W/km.

Vergeet niet dat een S75D ook lichter is dan een S100D en dat het vele accelereren en hogere rolweerstand door het extra gewicht dan ook wel gaan doortellen.

Dat waren goede omstandigheden die ik 3-4x in een jaar haal. Met 105km/u op de snelweg haal ik deze waardes bij lange na niet.

PS Ik heb met bijna 100.000km op de teller mijn auto ook wel ingereden inmiddels 🤡
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Eerlijk gezegd was dit wel (bejaardenvervoer) op uitsluitend 80km wegen (met de EAP op 83km/u) die ik goed ken en dus ook de regeneratie perfect kan timen voor de (vele) rotondes. Acceleratie na de rotondes o.b.v. wat de EAP doet.

Dat is voor een Tesla sloom maar de meeste ICE - auto's hebben daar al moeite mee. Je kunt ziet aan het screenshot dat de gemiddelde snelheid net iets sneller dan 60km/u is geweest. Het zijn meerdere ritje op een dag geweest waarvan de laatste bij 12C 165Wh/km en de zuinigste bij 16C 158Wh/km en een gemiddelde van 162W/km.

Vergeet niet dat een S75D ook lichter is dan een S100D en dat het vele accelereren en hogere rolweerstand door het extra gewicht dan ook wel gaan doortellen.

Dat waren goede omstandigheden die ik 3-4x in een jaar haal. Met 105km/u op de snelweg haal ik deze waardes bij lange na niet.

PS Ik heb met bijna 100.000km op de teller mijn auto ook wel ingereden inmiddels 🤡
1647437032832.png

Dit zijn mijn verbruikswaarden met m'n S100D. Ik rij stevig, maar meestal wel op AP. Ik denk niet dat het gewichts verschil van een S75D zo'n enorm verschil maakt, want procentueel gezien valt dat verschil toch wel mee?

Als ik 80kmph rij op AP kom ik ook dik onder de 170Wh/km.
 
  • Helpful
Reactions: ramonneke
View attachment 781595
Dit zijn mijn verbruikswaarden met m'n S100D. Ik rij stevig, maar meestal wel op AP. Ik denk niet dat het gewichts verschil van een S75D zo'n enorm verschil maakt, want procentueel gezien valt dat verschil toch wel mee?

Als ik 80kmph rij op AP kom ik ook dik onder de 170Wh/km.

Het gewichtsverschil is 2183kg vs 2290kg = 107kg en dus is de 100 4,9% zwaarder dan de 75. (Volgens EV-database)
Conform de Rolweerstand - Wikipedia zou dan ook de 100 4,9% minder zuiniger moeten zijn bij dezelfde banden rijstijl etc.

Volgens de verbruiksopgave van EV-database verbruikt een 75D 191Wh/km en een 100D 196Wh/km dat is maar 2,6% meer maar toch duidelijk merkbaar lijkt mij.
 
Eerlijk gezegd was dit wel (bejaardenvervoer) op uitsluitend 80km wegen (met de EAP op 83km/u) die ik goed ken en dus ook de regeneratie perfect kan timen voor de (vele) rotondes. Acceleratie na de rotondes o.b.v. wat de EAP doet.

ok, minder verbaasd nu :) maar toch...

Mooi dat @balblas zijn Teslafi temperature efficiency stats ( TeslaFi.com Tesla Model S 3 X Y Data Logger ) deelt want die kan ik dan mooi vergelijken :)

TemperatureWh/kmEfficiency %Kilometers Recorded
-5 to 0 C271.8167.51,761
0 to 5 C238.0377.34,613
5 to 10 C235.5777.48,335
10 to 15 C206.3188.84,848
15 to 20 C210.3688.35,585
20 to 25 C202.6790.94,385
25 to 30 C205.8788.31,463
30 to 35 C166.94110.2609
35 to 40 C193.9594.6131

ps. dit zijn ritten langer dan 10km


Dit is trouwens mijn speed efficiency ( TeslaFi.com Tesla Model S 3 X Y Data Logger ) zonder de super lage en hoge snelheden :

50 to 55 km/h20291.71,468
55 to 60 km/h20688.72,209
60 to 65 km/h20191.82,203
65 to 70 km/h20590.31,940
70 to 75 km/h21485.12,291
75 to 80 km/h21486.32,148
80 to 85 km/h21885.61,320
85 to 90 km/h20490.21,859
90 to 95 km/h22980.51,495
95 to 100 km/h21885.21,726
100 to 105 km/h23279.71,415
105 to 110 km/h23278.81,247
110 to 115 km/h24476.32,377
115 to 120 km/h25173.51,455
120 to 125 km/h26369.6756
125 to 130 km/h27067.81,660
130 to 135 km/h29660.9184
 
  • Like
Reactions: job-lek