Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.

HWS

Well-Known Member
Mar 16, 2013
7,329
3,884
Zoetermeer, Netherlands
Er is geen apart draadje Gemiddeld verbruik Model X (handig die te maken misschien?) dus maar even hier. Net mijn nieuwe MX 100D met 20" wielen gehaald en vind het grappig het verbruik bij te houden. Ik rijdt tussen gezapig en vlot in, en zoveel mogelijk op Autosteer. Tot nu toe in de eerste week:
245051

Lijkt mij reuze interessant informatie hierover in een apart draadje te verzamelen.
 
Sinds 3 weken, nooit de rangemode aan en ik hou wel van een beetje opschieten. Valt me mee tot zover.
Ik dacht en mijn eega hoopte dat ik rustiger zou gaan rijden om er meer range uit te halen, maar superchargen is geen straf en met een 100kw batterij kom je zo ook nog een heel eind..
 

Attachments

  • 20170901_172914-1.jpg
    20170901_172914-1.jpg
    475.8 KB · Views: 699
  • Informative
  • Funny
Reactions: J-Peters and HWS
245051

Lijkt mij reuze interessant informatie hierover in een apart draadje te verzamelen.
Mijn inschatting is dat bij exact zelfde rijgedrag de MX 20% procent meer verbruikt echter het is het rijgedrag dat hier de variabele is.
De S nodigt veel meer uit tot sportief rijgedrag in mij geval. Hetgeen resulteert in een lager verbruik bij de X dan bij de S.
Bij een zuinigheidsrijder (is dat Nederlands? :confused:) zullen deze waarden in vergelijk heel anders liggen. Vraag me af wat Daniel en Billy hierover te zeggen hebben?
 
  • Helpful
Reactions: eelcodb
Dit is een voor mij en hopelijk velen van jullie een zeer interessant draadje. Bij het posten, kunnen jullie een bondige omschrijving toevoegen met betrekking tot het rijgedrag? Veelal snel optrekken, gemiddelde snelheid, verhouding stad/ provinciaal/ snelweg/ autobaan
 
  • Informative
Reactions: J-Peters
Dit is een voor mij en hopelijk velen van jullie een zeer interessant draadje. Bij het posten, kunnen jullie een bondige omschrijving toevoegen met betrekking tot het rijgedrag? Veelal snel optrekken, gemiddelde snelheid, verhouding stad/ provinciaal/ snelweg/ autobaan
Gemiddelde snelheid heeft de meeste invloed.
1 kWh levert ca. 4 tot 5 km range op, dus als je gedurende een uur 1 kW minder vermogen vraagt van de auto, hou je 4 km meer range over. Het benodigd vermogen is bij 130km/h al gauw 8 tot 10 kW hoger dan bij 120km/h; een uurtje 120 rijden ipv 130 scheel 8 tot 10kWh energieverbruik en levert je zomaar 40km extra range op... (allemaal weer afhankelijk van een boel omstandigheden uiteraard).
Fel optrekken gedurende een paar seconden (zeg 300kW gedurende 5 seconden) kost ongeveer 0,4 kWh energie oftewel minder dan 2 km range.
Dus 10km/h langzamer rijden op de snelweg gedurende een uur staat grofweg gelijk aan 20x voluit van 0 naar 100km/h (150km/h voor een Ludicrous?) optrekken. En dan heb ik de regeneratie bij het terug laten zakken voor de volgende sprint nog niet meegenomen...
 
  • Informative
Reactions: ejadejong
Lekker dan, net nu een beslissing voor mij in de lucht hing lees ik dit draadje. Met mijn S rijd ik de laatste tijd rond de 200Wh/km, van de cijfers die ik hier lees schrik ik dan wel weer. Dat maakt een stap naar een 100D geen grote stap vooruit meer, maar een minimale. Ik snap dat een X meer luchtweerstand heeft, maar dat het in de orde van 20% scheelt had ik nog even gemist. Interessant, laat ik het zo maar even noemen.
 
  • Informative
Reactions: J-Peters
Ik kopieer onze verbruikscijfers even uit het model X ervaringen topic:


Wij hebben eind juli, tien maanden en een week nadat we hem zijn gaan ophalen, de 50 000 km bereikt!
Qua getallen komen we dan uit op een totaal van 12 405 kWh, ofwel een verbruik van 248 Wh/km.


En op 5 maart gepost:
Wij hebben onze X90D een weekje eerder afgehaald en zaten vandaag aan 27 379 km met een verbruik van 7048,3 kWh of 257 Wh/km. Ik vind dat dat verbruik nog meevalt, gezien het nu winter is, dat daar redelijk wat volle bak accelereren aan de stoplichten inzit (gaan we dat ooit beu worden? :cool:), een aantal roadtrips naar Duitsland, we niet van koude houden, dus de verwarming moet hoog genoeg staan en we op de autosnelweg ons ook niet beperken tot 100 km/u om zo zuinig mogelijk te rijden.

Wij hebben een 90D met 20inch velgen, rijden met range mode off, rijden altijd op low (nooit extra low), houden van lekker warm in de winter en lekker fris in de zomer, genieten nog altijd van volle bak optrekken aan de stoplichten, zijn ook deze zomer gaan genieten van de Duitse snelwegen, kortom, moesten we zuinig willen rijden, er zouden genoeg factoren zijn om op te kunnen besparen :cool:
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik kopieer onze verbruikscijfers even uit het model X ervaringen topic:





En op 5 maart gepost:


Wij hebben een 90D met 20inch velgen, rijden met range mode off, rijden altijd op low (nooit extra low), houden van lekker warm in de winter en lekker fris in de zomer, genieten nog altijd van volle bak optrekken aan de stoplichten, zijn ook deze zomer gaan genieten van de Duitse snelwegen, kortom, moesten we zuinig willen rijden, er zouden genoeg factoren zijn om op te kunnen besparen :cool:
Ah ja, ik was de suspension vergeten: ik rijd op standard en boven de 80km/u low (vraag me niet waarom, zit geen wetenschappelijke reden achter ;-) ). Onderstaande grafiekjes geven een mooi beeld van mijn eigen rijgedrag vs verbruik over 141.1 km, gemiddeld verbruik 237 wh/km bij gemiddeld verkeer en 12-14 graden, 9 km stads verkeer (om op de A 15 bij Hoogvliet te komen) en 130 km snelweg (naar SuC Apeldoorn) waarvan +/- 90% Autosteer:
upload_2017-9-2_9-9-21.png

upload_2017-9-2_9-12-2.png
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: PascalH and nico180