TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Verbruik model X

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by HWS, Sep 1, 2017.

1. HWS

HWS Supporting Member

Lijkt mij reuze interessant informatie hierover in een apart draadje te verzamelen.

• Informative x 1
  2. Hilbert68

Hilbert68 Member

Sinds 3 weken, nooit de rangemode aan en ik hou wel van een beetje opschieten. Valt me mee tot zover.
    Ik dacht en mijn eega hoopte dat ik rustiger zou gaan rijden om er meer range uit te halen, maar superchargen is geen straf en met een 100kw batterij kom je zo ook nog een heel eind..

Attached Files:

• Informative x 1
  3. is3

is3 Sander Verschuur

Mijn inschatting is dat bij exact zelfde rijgedrag de MX 20% procent meer verbruikt echter het is het rijgedrag dat hier de variabele is.
    De S nodigt veel meer uit tot sportief rijgedrag in mij geval. Hetgeen resulteert in een lager verbruik bij de X dan bij de S.
    Bij een zuinigheidsrijder (is dat Nederlands? :confused:) zullen deze waarden in vergelijk heel anders liggen. Vraag me af wat Daniel en Billy hierover te zeggen hebben?

4. Johann Koeber

Johann Koeber Member

I am currently in Holland for the holidays (with my S). Driving is very relaxed here, so my consumption is at least 20% less than in Germany.

This goes to show how important driving style is.

• Like x 5
    • Informative x 1
  5. ejadejong

ejadejong Member

Dit is een voor mij en hopelijk velen van jullie een zeer interessant draadje. Bij het posten, kunnen jullie een bondige omschrijving toevoegen met betrekking tot het rijgedrag? Veelal snel optrekken, gemiddelde snelheid, verhouding stad/ provinciaal/ snelweg/ autobaan

6. nico180

nico180 Serge

Wat is voor de X de typical average Wh/km?

• Informative x 1
  7. basvk

basvk Supporting Member

Gemiddelde snelheid heeft de meeste invloed.
    1 kWh levert ca. 4 tot 5 km range op, dus als je gedurende een uur 1 kW minder vermogen vraagt van de auto, hou je 4 km meer range over. Het benodigd vermogen is bij 130km/h al gauw 8 tot 10 kW hoger dan bij 120km/h; een uurtje 120 rijden ipv 130 scheel 8 tot 10kWh energieverbruik en levert je zomaar 40km extra range op... (allemaal weer afhankelijk van een boel omstandigheden uiteraard).
    Fel optrekken gedurende een paar seconden (zeg 300kW gedurende 5 seconden) kost ongeveer 0,4 kWh energie oftewel minder dan 2 km range.
    Dus 10km/h langzamer rijden op de snelweg gedurende een uur staat grofweg gelijk aan 20x voluit van 0 naar 100km/h (150km/h voor een Ludicrous?) optrekken. En dan heb ik de regeneratie bij het terug laten zakken voor de volgende sprint nog niet meegenomen...

• Informative x 1
  8. twinlifenh

twinlifenh Member

Mijn gemiddeld verbruik over 15000 km is 249 Wh/km.

Rijstijl is wel rustig, max 120 km/h op de snelweg over het algemeen. Rijdt lange afstanden voornamelijk snelweg.

Range mod staat bij mij aan weet niet of dit veel verschil maakt.

Typical is volgens mij 220 wh/km als ik d grafiek zo zie

• Informative x 2
    • Like x 2
  9. is3

is3 Sander Verschuur

220Wh/km imho

• Informative x 1
  10. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp Active Member

X over 8000 km 259 Wh/km met 22 inch

• Informative x 2
  11. jm71

jm71 Active Member

Lekker dan, net nu een beslissing voor mij in de lucht hing lees ik dit draadje. Met mijn S rijd ik de laatste tijd rond de 200Wh/km, van de cijfers die ik hier lees schrik ik dan wel weer. Dat maakt een stap naar een 100D geen grote stap vooruit meer, maar een minimale. Ik snap dat een X meer luchtweerstand heeft, maar dat het in de orde van 20% scheelt had ik nog even gemist. Interessant, laat ik het zo maar even noemen.

12. Phil_BE

Phil_BE Member

en trailer ;-)

• Informative x 1
  13. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp Active Member

Klopt en tijdens de vakantie niet echt gekeken op verbruik en op 22 inch wordt het ook niet veel beter.

14. jm71

jm71 Active Member

Oooohhh....stuk geruster alweer. Was vergeten dat jullie er nog wel eens iets achter slepen, want dat schijnt serieus impact op je verbruik te hebben.

15. FrankNL

FrankNL Supporting Member

IMG_2340.JPG

Rustige rijstijl.
    Veel snelweg verkeer.
    Meestal gewoon 130 op de AP.
    Veel lange trips ook gemaakt in de bergen.
    Sinds sept-16.
    Winter gemiddelde ligt wel 25% hoger dan in de zomer.
    90D met 20" velgen.

• Informative x 2
  16. HWS

HWS Supporting Member

Als ik dit zo lees hierboven mag ik zeker met zo'n 275wh/km rekenen:confused:. @CJA Hulskamp heeft nog zuinig gereden in vergelijking met @FrankNL . Wat is jouw ata nu @is3 ?

17. is3

is3 Sander Verschuur

269 wh/km

18. is3

is3 Sander Verschuur

Edit: bij de S is het verbruik overigens drastisch gedaald naar 259 wh/km (er gaat nu geen maat 46 meer op maar een fluwelen maatje 36) ;)

19. STLL

STLL Member

Ik kopieer onze verbruikscijfers even uit het model X ervaringen topic:

En op 5 maart gepost:
    Wij hebben een 90D met 20inch velgen, rijden met range mode off, rijden altijd op low (nooit extra low), houden van lekker warm in de winter en lekker fris in de zomer, genieten nog altijd van volle bak optrekken aan de stoplichten, zijn ook deze zomer gaan genieten van de Duitse snelwegen, kortom, moesten we zuinig willen rijden, er zouden genoeg factoren zijn om op te kunnen besparen :cool:

• Like x 1
  20. JohnT

JohnT Member

#20 JohnT, Sep 2, 2017
    Last edited: Sep 2, 2017
    Ah ja, ik was de suspension vergeten: ik rijd op standard en boven de 80km/u low (vraag me niet waarom, zit geen wetenschappelijke reden achter ;-) ). Onderstaande grafiekjes geven een mooi beeld van mijn eigen rijgedrag vs verbruik over 141.1 km, gemiddeld verbruik 237 wh/km bij gemiddeld verkeer en 12-14 graden, 9 km stads verkeer (om op de A 15 bij Hoogvliet te komen) en 130 km snelweg (naar SuC Apeldoorn) waarvan +/- 90% Autosteer:
    upload_2017-9-2_9-9-21.png
    upload_2017-9-2_9-12-2.png

• Informative x 1
    • Like x 1

Share This Page