Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen rustig aan richting Arnhem gereden vanuit Amersfoort.
Ik ging van huis met iets van 40%

Rijd sindskort op 22” zomerbanden
Snelheid was op de cruise 110km/u soms wat langzamer soms een tikkie sneller.
27FA6807-0468-46C1-BAFB-F102DEF0ACB9.jpeg
AE46BB2B-3653-4534-868F-5E2699DCCCD4.jpeg
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Scheelt het ook of je naar het oosten of naar het westen rijdt/vaart? Ik heb het idee dat ik van west naar oost min of meer “berg” opwaarts ga:cool:
Vanavond eens zien of het terug gunstiger is qua verbruik ;)
 
110...105... :)

Met een 0-100 van minder dan 5 seconden ga ik niet zeilen op het rechtervak aan 105, sorry :)

Ik doe zo een 260Wh/km aan 127 km/u op GPS in België, 124/134km/u op Nederlandse snelwegen.

In de Randstad is de max. snelheid veelal gelimiteerd tot 100 km/uur. Ik kom vrijwel nooit op wegen waar je sneller mag rijden.
En als ik er dan al kom dan boeit het mij niet om vanwege een paar minuten winst 130 km/uur te rijden.
Maar dat mag iedereen natuurlijk voor zichzelf weten. Het enige is dat snel rijden uiteraard tot een hoog verbruik zal leiden.
 
  • Like
Reactions: Faiz71 and CO2CLEAN
Vanavond, vanwege de drukte op de A12, even via Apeldoorn gereden. Nog even aan de SuC gehangen voor iets minder dan 15 minuten (laadsnelheid was overigens prima) en de A1 richting Amersfoort opgedoken. Cruise op 120-125km/u gezet, met de stroom mee gereden. Zolang je maar een constante snelheid kan aanhouden, valt het verbruik, zelfs op 22” sloffies, me erg mee. (Nog wel een klein beetje file bij Voorthuizen gehad)
3B0926E4-D249-43E9-BD6C-D762945D498C.jpeg
 
We hebben de Model X nu bijna 8 maanden: totale afstand afgelegd ruim 26.500 met een gemiddeld verbruik van 230 Wh/km. Hierbij zitten ook de periode op winterbanden van begin december tot half maart (8.600km met een verbruik van 239 Wh/km) en twee trips naar Italië. TACC/AP staat op +2km en dat rij ik dan ook wanneer het verkeer het toelaat.
De X is voorzien van 20" velgen, Slipstream met Michelin in de zomerperiode en Brock B37 met Nokian WR SUV 3Xl in de winter.
 
Ja, als je max 100km/u rijdt is de X best zuinig. Zelfs op +-115-120km/u is het nog best goed te doen (ik rij dan +- 220Wh over een traject van 130km, vooral 100km/u en 130km/u snelwegen).

Ik wil diezelfde afstand nog een keer echt op max. 100km/u rijden om te kijken waar ik dan op uitkom. Waarschijnlijk inderdaad ruim onder de 200Wh).
 
Vanochtend nog even wat data bijgehouden toen ik met de aanhangwagen op zwier was.

* 22-duims velgen
* Traject Roosdaal - Wingene (73 km)
* Half uur gewone wegen (incl stoplichten), half uur autosnelweg max 110 km/h, meestal echter rond de 100 km/h gereden
* Duitse herder in de koffer (+34 kg) met haar kop regelmatig over de achterleuning door de achtervensters (goeiedag zeggen aan de andere chauffeurs) :)
* Verwarming / AC grotendeels uit.
* Lichte W-wind
* Remorque beladen gewicht +/- 700 kg

257 (!) Wh/km
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Carl and FrankNL
Gisteren traject Grobbendonk - Luik tegen 127 per uur zat ik toch rond de 280!

X90D met 22' sloffen
"Koude" batterij? Tegenwind?

Dat zag ik enkel in de winter. Ik zit nu rond de 230-250 aan zo een snelheden.
Liggen er ook 22ers onder bij jou? Die waarden lijken me wel erg laag...

Zal ook ne keer checken aan die snelheid. Zoveel factoren ook. Spannend! :D
 
2A471F9D-C871-486F-B24D-0DB8ED8F2C01.jpeg
Hierbij een goede lange afstandsrit van een X 75D met 20 inch Michelin zomerbanden.

Vertrokken met 99% aangekomen met 1%, begonnen met 105 op AP maar al vrij snel toch naar 120 gegaan ( had niet verwacht zo snel te kunnen rijden)

Ik snap alleen niet waar de rest van accu is, de verwarming stond helemaal uit (prima temperatuur hier) en alleen muziek aan, en later licht. Volgens die gehackte Informatie zou er 72 kWh effectief beschikbaar zijn, maar ik kom echt niet verder dan dit..
 
Het probleem is dat NEDC wat vraagt van acceleratie en eigenlijk weinig van rijden op snelheid (de piek is 110 km/u, en kort). Tesla’s presteren heel goed bij accelereren omdat je als je dit via de cruise control laat doen, je quasi even veel verbruikt als je bij het vertragen terug wint aan regeneratief remmen. De grootste energie wordt dan getrokken om de snelheid aan te houden, en in echte wereldse omstandigheden heb je dan last van luchtweerstand. Luchtweerstand stijgt naar mate de snelheid stijgt, maar het NEDC profiel heeft dus zeer weinig snelheid en dat verklaart waarom de NEDC waarden van Tesla een range toelaten tot diep in de 500km, maar in realiteit je er met moeite 300km uit perst als je dus wat snelweg gaat doen.
 
Het probleem is dat NEDC wat vraagt van acceleratie en eigenlijk weinig van rijden op snelheid (de piek is 110 km/u, en kort). Tesla’s presteren heel goed bij accelereren omdat je als je dit via de cruise control laat doen, je quasi even veel verbruikt als je bij het vertragen terug wint aan regeneratief remmen. De grootste energie wordt dan getrokken om de snelheid aan te houden, en in echte wereldse omstandigheden heb je dan last van luchtweerstand. Luchtweerstand stijgt naar mate de snelheid stijgt, maar het NEDC profiel heeft dus zeer weinig snelheid en dat verklaart waarom de NEDC waarden van Tesla een range toelaten tot diep in de 500km, maar in realiteit je er met moeite 300km uit perst als je dus wat snelweg gaat doen.
Het verbruik valt me juist heel erg mee Wooter, scheelt weinig op zelfde traject met een S85 met AP, die had ook moeite om de 300km daar te halen.

217 is onder typical en dat haalt hij dus op de snelweg met snelweg tempo (en heuvels maar dat hopelijk gecompenseerd met kachel uit)

Alleen als de 75 echt 75 kWh heeft zoals de hack gegevens doen vermoeden, en dus rond de 70-72 beschikbaar zou moeten hebben, dan mis is 4-6 kWh.

5x5 zou toch 25 km extra zijn
 
Het probleem is dat NEDC wat vraagt van acceleratie en eigenlijk weinig van rijden op snelheid (de piek is 110 km/u, en kort). Tesla’s presteren heel goed bij accelereren omdat je als je dit via de cruise control laat doen, je quasi even veel verbruikt als je bij het vertragen terug wint aan regeneratief remmen. De grootste energie wordt dan getrokken om de snelheid aan te houden, en in echte wereldse omstandigheden heb je dan last van luchtweerstand. Luchtweerstand stijgt naar mate de snelheid stijgt, maar het NEDC profiel heeft dus zeer weinig snelheid en dat verklaart waarom de NEDC waarden van Tesla een range toelaten tot diep in de 500km, maar in realiteit je er met moeite 300km uit perst als je dus wat snelweg gaat doen.

Dat klopt, maar naarmate meer EV's beschikbaar komen van andere fabrikanten blijkt wel dat Tesla op hogere snelheid relatief veel bereik over houdt omdat de aerodynamica uitstekend is. Mooi voorbeeld is de Opel Ampera-e die veel kleiner is dan Model S en toch meer luchtweerstand ondervind.