Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kom zelf van een S85 met 21" en heb nu een X90D met 22" maar het verbruik ligt een stuk hoger als in mijn S. Ik zit met gemak tegen de 300Wh/km.

Moet mij op langere ritten wat meer inhouden om terug te geraken terwijl ik dat voorheen niet hoefde.
Ik was ook al aan het rondkijken want ik zit ook altijd op de 300 Wh/km... Soms er een beetje onder, soms erboven... En dan vind ik nog niet dat ik hard optrek, maar ik hou op de snelweg 127 km/u aan. Als ik in NL 130 mag, zie ik het verbruik nog erger terug vallen.

Heel frustrerend, want niet alleen klopt de range die de Tesla geeft niet, maar ook valt het percentage vrolijk terug. Ik denk dat ik makkelijk 1% per 10km kwijt raak, dus als ik nog een rit van 100km moet doen en de navigatie gokt dat ik met 10% lading ga arriveren, dan ga ik het gewoon niet halen want zit ik op 0% bij aankomst.

Het komt er op neer dat ik met mijn X 100D eigenlijk maar 300km reeel kan halen terwijl ik braaf de snelheidslimieten +6 km/u volg... Valt me wat tegen want ik ken iemand die me zei dat ie met zijn X 90D rekende op 400km bij normaal rijgedrag en 300km bij vlot rijgedrag...
 
Ik was ook al aan het rondkijken want ik zit ook altijd op de 300 Wh/km... Soms er een beetje onder, soms erboven... En dan vind ik nog niet dat ik hard optrek, maar ik hou op de snelweg 127 km/u aan. Als ik in NL 130 mag, zie ik het verbruik nog erger terug vallen.

Heel frustrerend, want niet alleen klopt de range die de Tesla geeft niet, maar ook valt het percentage vrolijk terug. Ik denk dat ik makkelijk 1% per 10km kwijt raak, dus als ik nog een rit van 100km moet doen en de navigatie gokt dat ik met 10% lading ga arriveren, dan ga ik het gewoon niet halen want zit ik op 0% bij aankomst.

Het komt er op neer dat ik met mijn X 100D eigenlijk maar 300km reeel kan halen terwijl ik braaf de snelheidslimieten +6 km/u volg... Valt me wat tegen want ik ken iemand die me zei dat ie met zijn X 90D rekende op 400km bij normaal rijgedrag en 300km bij vlot rijgedrag...

De range van Tesla klopt ook niet als ik 200 km/u of 20 km/u ga rijden. Dat mag geen verrassing zijn en het percentage gaat inderdaad sneller omlaag als je meer energie gebruikt dan waarop het bereik is gebaseerd. Op hoeveel bereik rekende je? Wat is je energiegebruik bij langere rit aan 120 km/u met CC/AP? De enige tip die ik kan geven is niet te hard te rijden (Tesla heeft geen snelheidsafwijking zoals andere auto's) en wanneer nodig je snelheid aan te passen. De tijdwinst tussen 110 en 130 km/u is kleiner dan de meeste mensen verwachten.
 
Klopt, maar ik doe er ook geen 160 mee. Ik rij 127 km/u waar je 120 mag (is de marge in België) en het lijkt me nu niet alsof dat veel zou mogen schelen. En als ik in Nederland 130 rij waar dat mag (NL marge is strikter) zie ik eveneens de percentages zakken.

Ik zou het kunnen volgen moest iedereen aan 300 Wh/km uitkomen, maar dat lijkt dus niet zo?

IMG_1553.jpg


Enige keer dat dit zakt is als ik niet op de snelweg zit... Aan 70 km/u haal ik natuurlijk geen 300 Wh...
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Klopt, maar ik doe er ook geen 160 mee. Ik rij 127 km/u waar je 120 mag (is de marge in België) en het lijkt me nu niet alsof dat veel zou mogen schelen. En als ik in Nederland 130 rij waar dat mag (NL marge is strikter) zie ik eveneens de percentages zakken.

Ik zou het kunnen volgen moest iedereen aan 300 Wh/km uitkomen, maar dat lijkt dus niet zo?

View attachment 252431

Enige keer dat dit zakt is als ik niet op de snelweg zit... Aan 70 km/u haal ik natuurlijk geen 300 Wh...
Wat @S-19910 zegt, laat de uitlijning eens controleren, merk je ook abnormale slijtage van de banden? Bandenspanning correct?
 
Klopt, maar ik doe er ook geen 160 mee. Ik rij 127 km/u waar je 120 mag (is de marge in België) en het lijkt me nu niet alsof dat veel zou mogen schelen. En als ik in Nederland 130 rij waar dat mag (NL marge is strikter) zie ik eveneens de percentages zakken.

Ik zou het kunnen volgen moest iedereen aan 300 Wh/km uitkomen, maar dat lijkt dus niet zo?

View attachment 252431

Enige keer dat dit zakt is als ik niet op de snelweg zit... Aan 70 km/u haal ik natuurlijk geen 300 Wh...

Ik zou het toch ook eens laten nakijken. Wij hebben onze tweede teller aan het begin van onze reis de tweede week van juli op 0 gezet en die stond op twee weken geleden op 12 757 km met een totaalverbruik van 3037,6 kWh ofwel 238 Wh/km. En daar zit in: reis naar Kroatië met heel veel snelwegkilometers (en heen-en terugweg door Duitsland, waar het verbruik nog veel hoger ligt) en veel airco, woon-werkverkeer (waarvan 2/3 snelweg) en een weekendje Duitsland (met wederom vaak een hoog verbruik).

Ik zou niet weten hoe we met dit weer aan een gemiddeld verbruik van 300 Wh/km zouden geraken zonder ver boven de snelheidslimiet te gaan of de airco of verwarming abnormaal laag of hoog te zetten. Integendeel, we hebben een aantal keren geprobeerd om de batterij zo leeg mogelijk te krijgen tegen dat we aan de supercharger waren om de batterij te kunnen balanceren, maar het was echt niet zo gemakkelijk om dat restpercentage te laten zakken op een legale manier en dat het nog aangenaam was om te rijden. In de winter hebben wij gemakkelijk een verbruik van 300 Wh/km als het redelijk koud is en vaak regent, maar in de zomer totaal niet.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Gisteravond getest in Nederland op een lege A2... 133 km/u op de klok gaf me een percent per op het oog 10km verlies, dus dan vertraagd tot 120 km/u op de klok. Daar had ik een 296-300 Wh/km verbruik. Naderhand toen ik nog range genoeg ging hebben om tot Eindhoven te geraken naar 130 km/u versneld op tacho en dan zat ik aan 308 Wh/km. X 100D met 22" wielen.

En dan werd ik niet geholpen met een onbereikbare laadpaal in een Qpark, en vervolgens de Amsterdamse supercharger die maar 70 kW laadde. Per geluk was de supercharger in Eindhoven wel volgas aan het geven aan 116 kW.
 
Ik zit ook altijd rond de 300WH/km verbruik met mijn X. Rij veel A58 in Zeeland. Snelheid tussen de 120 en 135 km/h op 22inch.
Een heel stuk hoger dan met de S op 21inch. Zal de uitlijning laten checken, dat kan idd van invloed zijn.
 
Gisteravond getest in Nederland op een lege A2... 133 km/u op de klok gaf me een percent per op het oog 10km verlies, dus dan vertraagd tot 120 km/u op de klok. Daar had ik een 296-300 Wh/km verbruik. Naderhand toen ik nog range genoeg ging hebben om tot Eindhoven te geraken naar 130 km/u versneld op tacho en dan zat ik aan 308 Wh/km. X 100D met 22" wielen..

ik zat zaterdagmiddag/avond ook op A15/2/9/4 vv dus stukken 100, 120 en 130 (+3) en klein stukje langzaam rijdend 70. Ook flinke regenbuien gehad. Ik heb niet specifiek gekeken maar zat op een gemiddelde van rond 245Wh/km voor 250km snelweg. vertrokken met 89% aankomst op 27%. Standaard wielen.

Nu het minder weer wordt zie ik ook wel eens 300Wh/km op de teller staan. Vooral in de ochtend. Stadsverkeer (of 135-140 op snelweg). Regen bij 12oC. Wat dat betreft vrees ik voor de winter. Op einde van de dag is het voorlopig gelukkig nog wel altijd gezakt richting de 240. Dan rijdt ik ook nog wel stukken relaxed 105-115km/h ipv max.
In juni/juli/augustus zat ik op de 225Wh/km gemiddeld.
 
Kennis met een X 90D met 22" zegt dat ie 240 Wh haalt aan 120km/u en 270 Wh aan 130 km/u.

Ik heb de SeC gecontacteerd en ze gaan informatie van mn auto downloaden. Ik ga sowieso nog eens op bezoek voor een akkefietje en dan zal ik wel meer horen.

Ik heb ook even de bandenslijtage gecheckt en die lijkt me voor/achter links/rechts gelijklopend, dus geen duidelijke indicatie van een foute uitlijning. Hij rijdt ook gewoon lekker rechtdoor als ik niet stuur zonder AP.

Toen ik de testen deed was het overigens 11 graden qua temperatuur.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Bericht van het SeC dat er niets mis is met de batterij, en wat algemeenheden dat acceleratie natuurlijk een negatief effect heeft op de lading van de accu :)

Gisterenavond nog 2 ritten gedaan en daar viel me wel op dat ie minder geneigd was om percentages van lading te verliezen tijdens het rijden; de berekening van verwachte acculading van aankomst zat er wat beter op. Maar nog altijd zat ik stevig rond de 300 Wh.
 
Ik heb het idee dat regeneratief remmen best veel invloed heeft op verbruik. Als mijn gemiddelde aan de “hoge” kant zit dan let ik daar weer wat meer op met positief gevolg dat het gemiddelde daalt.
 
Ik heb het idee dat regeneratief remmen best veel invloed heeft op verbruik. Als mijn gemiddelde aan de “hoge” kant zit dan let ik daar weer wat meer op met positief gevolg dat het gemiddelde daalt.
Wel het one pedal driving in de gaten houden. Doseren is belangrijk anders kijkt je achterligger constant tegen die rode lichten aan :confused:
 
En wat dan?
Als je goed gedoseerd gas geeft zal er zo weinig mogelijk worden geregenereerd. 'Regen' is mooi, maar van de eerst verbruikte energie komt bij 'regen' minder dan 70% weer terug in de accu. Die ruim 30% verlies kun je sterk verminderen door zo min mogelijk op de motor af te remmen. En dan blijven de rode remlichten ook uit.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN