Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
Je gaat natuurlijk niet extra gas geven om vervolgens op de motor af te remmen maar wat eerder het gas los als je voorziet dat je moet afremmen scheelt toch echt wel. Ik rij verhoudingsgewijs wat minder op de snelweg en meer op 50 en 80km wegen dat zal het verbruik ook wel positief beïnvloeden denk ik
 

Attachments

  • C99E4B5B-C1B5-4231-BB9A-D201632C3674.jpeg
    C99E4B5B-C1B5-4231-BB9A-D201632C3674.jpeg
    370 KB · Views: 133
  • Like
Reactions: S-19910
En wat dan?
Ik zie tegenwoordig een hoop Tesla's met nieuwe kentekens rijden waarbij om de haverklap de remlichten oplichten. Hebben duidelijk geen besef wat regen doet en weten al helemaal niet wat one pedal driving is.
Met name bij de S is de lichtstrip van de remlichten prominent aanwezig.
Wat dan? Er maling aan hebben wat de achterliggende automobilist van de constante rode gloed moet vinden is iets wat denk ik niet wenselijk is......(goh ik ga het leren.....)
 
Ik zie tegenwoordig een hoop Tesla's met nieuwe kentekens rijden waarbij om de haverklap de remlichten oplichten. Hebben duidelijk geen besef wat regen doet en weten al helemaal niet wat one pedal driving is.
Met name bij de S is de lichtstrip van de remlichten prominent aanwezig.
Wat dan? Er maling aan hebben wat de achterliggende automobilist van de constante rode gloed moet vinden is iets wat denk ik niet wenselijk is......(goh ik ga het leren.....)
Ik dacht al dat je zoiets bedoelde. het valt me op dat je vaak een oordeel hebt over wat anderen wel of niet doen danwel zouden moeten doen of laten. Dat mag je natuurlijk zelf weten. Het lijkt mij erg vermoeiend.
 
Misschien goed om dan ook even tips en info te geven Sander aan al die nieuwe Tesla rijders die daar niet bij stil staan, daar is dit forum toch voor.
Wacht effe, dan pak ik even wat chips en cola erbij voor het advies van Sander :) (eerst even kijken of ik wel genoeg chips en cola in huis heb)

Wat ik in die 2 schamele weekjes en ruim 2400km elektrisch rijden heb gemerkt is dat vloeiend en anticiperend rijden best wat uit maakt op het verbruik. Niet je pedaal meteen los laten zodat ie vol in de remmen schiet, maar “op het gevoel” met het pedaal spelen. Kwestie van gewenning. Wat ook scheelt is de luchtvering in de laagste stand zetten als je een snelwegrit maakt, scheelt mij op een ritje van 90km al snel 1% range. Misschien dat het tussen m’n oren zit, maar vannacht is er een software update geïnstalleerd. Ik heb het idee dat ie iets zuiniger is geworden. Op de rit naar huis waar ik een iets hogere gemiddelde snelheid had dan normaal, scheelde het me 2% ten opzichte van de rit-start-eindprognose. Wellicht dat het ook met de temperatuur te maken heeft gehad.
En onderschat ook de luchtweerstand van de X niet. Dat speelt ook aardig mee, vooral met wind tegen ga je het in het verbruik merken.
Ik zit gemiddeld nog steeds op 204Wh/km
Mijn snelweggemiddelde zit tussen de 100-110km/u (of de verplichte lagere snelheid als die daar van toepassing is)
 
We zijn nu wat weken verder en Tesla SeC zegt dat ze er nog eens naar gekeken hebben maar niks mis vinden...

Het is een beetje hit en miss... Ik geraak zeker niet onder de 250Wh/km, maar er zijn periodes dat ik 263Wh/km kan aantikken op een rit in Duitsland, maar meestal tik ik 273Wh/km aan, 298Wh/km en 294Wh/km op trajecten langer dan 80km. Ik heb er zelfs eentje met 309Wh/km, en dat is toch allemaal met zachte voet gereden en de AP laten optrekken aan het rode licht.

Het enige positieve lijkt me dat een stukje 150 doen in Duitsland niet zo een gat slaat in mijn algemeen verbruik...

Dat dat verbruik is wat het is, is nog zo erg niet, maar frustrerender wordt het als je ergens vertrekt op een rit van 80 km en je navigatie zegt dat je met 10% overschot gaat arriveren, en je na 50 km moet twijfelen over omrijden naar een SuC om er 20 minuten te laden of op kousenvoeten door rijden omdat je zit te flirten met 2% range op overschot bij bestemming...

Screen Shot 2017-10-30 at 14.40.49.png
 
ah.... de causaliteit is helaas niet wat ze lijkt. Ik ben niet snel beginnen rijden omdat ik een Tesla heb, ik rij al heel mijn leven zo, en for the record, nog nooit een verkeersongeluk gehad of veroorzaakt buiten eens een prul op een parking. Dat praat het snel rijden natuurlijk niet goed, maar niemand is heiliger dan de paus.
off topic... ik zie openhab.... ben er vorige week toevallig ingedoken... in combinatie met EIB. Je kan er ook uw My Tesla met koppelen...cool!
 
We zijn nu wat weken verder en Tesla SeC zegt dat ze er nog eens naar gekeken hebben maar niks mis vinden...

Het is een beetje hit en miss... Ik geraak zeker niet onder de 250Wh/km, maar er zijn periodes dat ik 263Wh/km kan aantikken op een rit in Duitsland, maar meestal tik ik 273Wh/km aan, 298Wh/km en 294Wh/km op trajecten langer dan 80km. Ik heb er zelfs eentje met 309Wh/km, en dat is toch allemaal met zachte voet gereden en de AP laten optrekken aan het rode licht.

Het enige positieve lijkt me dat een stukje 150 doen in Duitsland niet zo een gat slaat in mijn algemeen verbruik...

Dat dat verbruik is wat het is, is nog zo erg niet, maar frustrerender wordt het als je ergens vertrekt op een rit van 80 km en je navigatie zegt dat je met 10% overschot gaat arriveren, en je na 50 km moet twijfelen over omrijden naar een SuC om er 20 minuten te laden of op kousenvoeten door rijden omdat je zit te flirten met 2% range op overschot bij bestemming...

View attachment 257111

Op welke suspensionstand rij je dan? Rij je heel veel op AP? Zet je de airco/verwarming heel laag of hoog? En vinden andere mensen ook dat je met een zachte voet rijdt, of is dat alleen de eigen inschatting? :D

Een 100D weegt wel iets meer dan een 90D (179kg blijkbaar), maar dat is nu toch ook niet genoeg om zo'n hoog verbruik te verklaren.

We zullen eens een Model X verbruikstest moeten doen. Allemaal hetzelfde parcours rijden en dan de cijfers vergelijken.
En als iemand een P100DL heeft, dan wil ik er wel eens bij in zitten om te zien hoeveel die verbruikt tijdens een launch :cool:
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Suspension op laag boven de 80 km/u. Ik rij heel veel op AP, maar dat verklaart enkel op korte ritten het verbruik, alhoewel ik toch ook veel ingrijp om het afremmen soepeler te laten verlopen. Ik laat 'm na een rood licht accelereren op AP en dat is vaak niet zo snel als dat ik vroeger zelf zou rijden, maar blijkbaar ook niet van die aard dat ik mensen op hou. Airco staat op 19 of 20 graden.
 
Ik had een 75D loaner vorige week... die was zo veel zuiniger.
Voor de duidelijkheid: het ging dus in beide gevallen om een X? Dus een 90D met 22" en de 75D met 20"?

Ik heb zelf ook een X90D, maar dan met 20" velgen. Ik maak voornamelijk snelweg km's. Als ik rustig rijd red ik met moeite 200Wh/km (100-115km), in de praktijk meer rond de 250wh/km (100-130km). Ik heb wel gemerkt dat als je >130km/u rijdt, dan de Wh dat snel naar 300 of hoger gaat. Dat is echt funest. 22" zal ook verschil maken.
 
Last edited:
Voor de duidelijkheid: het ging dus in beide gevallen om een X? Dus een 90D met 22" en de 75D met 20"?

Ik heb zelf ook een X90D, maar dan met 20" velgen. Ik maak voornamelijk snelweg km's. Als ik rustig rijd red ik met moeite 200Wh/km (100-115km), in de praktijk meer rond de 250wh/km (100-130km). Ik heb wel gemerkt dat als je >130km/u rijdt, dan de Wh dat snel naar 300 of hoger gaat. Dat is echt funest. 22" zal ook verschil maken.

Idd beide een X. Mijn X is een 90D en de loaner was een X 75D. Uiteraard gelijkwaardige rijstijl ;-).
Rij altijd 130 of meer.... de 75D bleef altijd onder de 300wh gemiddeld rond 270wh. De 90D zit dik over de 300wh heen met mijn rijstijl met een gemiddeld verbruik van 295wh.
Resulteerde in een bijna gelijkwaardige range in werkelijke KM tussen de 75 en en mijn 90, dat vond ik opvallend.
 
Theoretisch verschil in verbruik (bij constante snelheid) tussen een S 100D en een X 100D:

Bij lage snelheden (tot 30 km/uur) is de rolweerstand maatgevend. X weegt 11% meer dan een S.
Als de banden dezelfde rolweerstand-coëfficient hebben dan verbruikt de X 11% meer.

Bij hoge snelheden is de luchtweerstand maatgevend. Frontale oppervlak van de X is 20% groter dan van de S.
Luchtweerstand-coëfficiënt van S en X is gelijk (0,24) . De X verbruikt 20% meer dan de X.

Ga er dus maar van uit dat boven de 130 km/uur het verbruik van een X 20% hoger is.
Omdat de rolweerstand bij dergelijke snelheden relatief gering is, zal het type band (20 of 22 inch) het verbruik niet veel beïnvloeden.

Bij constant 130 km/uur verbruikt een S typisch 250Wh/km en een X dus 300Wh/km (afhankelijk van de omstandigheden).

En ga je dan met een X 137 km/uur op de teller rijden (net geen bon) dan neemt het verbruik nog eens -(137/130)**2 - met 11% toe en kom je uit op typisch 333Wh/km.
 
Idd beide een X. Mijn X is een 90D en de loaner was een X 75D. Uiteraard gelijkwaardige rijstijl ;-).
Rij altijd 130 of meer.... de 75D bleef altijd onder de 300wh gemiddeld rond 270wh. De 90D zit dik over de 300wh heen met mijn rijstijl met een gemiddeld verbruik van 295wh.
Resulteerde in een bijna gelijkwaardige range in werkelijke KM tussen de 75 en en mijn 90, dat vond ik opvallend.

Dit wordt bevestigd door de EPA resultaten. Tweede kolom is highway range in miles.
De 90D heeft slechts 8,5% meer range.
Oorzaak waarschijnlijk minder efficiënte motoren.
 

Attachments

  • x-epa.jpg
    x-epa.jpg
    48.5 KB · Views: 87