Ik heb de tekst van de Model X op de website er nog eens even erbij gepakt. Voor de Model X (100D) wordt met een bereik van 565km geadverteerd... Ja inderdaad, dat zijn fancy NDEC lab kilometers die in de praktijk op een totale rit met een Model X voor de simpele ziel waarschijnlijk een utopie zal blijven.
Even van uitgaande dat ze die waarde af hebben gegeven met een volle charge van 100kW, zou dat een Wh/km verbruik geven van 176,9912(plus nog wat getallen daarachter) Wh/km. Best knap voor een totaal gemiddeld voor een auto die niet de stroomlijn van een racewagen heeft. Zulke waarden zie ik zo af en toe als 50km average op mijn display, maar dan rijd ik op "oude vrouwtjes modus" slipstreamend achter een vrachtwagen op 90km/u heuveltje af of tunnel in.
Maar wel, de weergave/grafiek op het grote display rekent met een Typical verbruik van 221 Wh/km (bij mij "verdwijnt" het actuele stippellijntje als ik op een gemiddelde van 221 Wh/km zit), wat zou betekenen dat met een volle 100 kW charge het in theorie na ongeveer 452 km wel voorbij is met de pret. Maar in de praktijk is die 221 Wh/km redelijk haalbaar, als je op de snelweg tussen de 90 en 110 blijft hangen.
Voor de snelle rekenaars onder ons, haalt de X dus volgens de eigen software 20% minder dan geadverteerd. (inderdaad, ik zat ook vreemd te kijken dat bij het ophalen van onze X het bereik "maar" 406 km was op 90%)
Zou een vermelding op de website met het theoretisch bereik, in dit geval op een X100D van 452km, niet veel verhelderender zijn voor nieuwe/toekomstige kopers (die nog niet met de Tesla rituelen bekend zijn), dan krampachtig vast te houden aan een lab bereik van boven de magische 500km grens? (ja ik weet ook wel dat de Big Mac er op de billboards er beter uit ziet dan het verfrommeld ding wat je in het kartonnenbakje voorgeschoteld krijgt)
Terug naar de orde van de dag.
Afgelopen week heb ik mijn auto aan de stekker laten voorverwarmen en dat resulteerde dat de accu ook op temperatuur was, waardoor ik de regenerator direct kon gebruiken. Mijn dagelijkse rit is Amersfoort-Leiden, en aan de windmolens te zien had ik 's ochtend wel wat tegenwind. Als je dan een beetje je best doet, en je kan inderdaad een slipstreampje pakken van een hoge bestelbus of een vrachtwagen, dan kan je (als je verder niet al te gekke dingen doet) ook met wat frisser weer op 200 Wh/km gemiddeld op de rit uitkomen, zie onderstaande foto. De gemiddelde snelheid is iets van 85km/u, voor woon-werk prima te doen, maar of je dit op een vakantierit moet gaan uitproberen mag je zelf gaan ervaren (ik zou het Watt-pedaal iets verder indrukken)