Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb de auto gisteravond geparkeerd met nog 68km aan bereik, ivm thuis niet kunnen laden energy saving aangezet, vanochtend had ik nog 39km over. Is dat normaal?
Een heel groot deel van die verdwenen kilometers krijg je weer terug wanneer de accu is opgewarmd. Dat zie je eigenlijk alleen terug doordat het verbruik per km op een bepaald moment heel snel omlaag schiet wanneer de accu op temperatuur is (en de kilometers worden zomaar langer :D ).
 
Merk nu wel dat met de frissere buitentemperaturen het me meer moeite kost om een ritgemiddelde van 200Wh over 85km te halen. Zit nu zo rond de 205-210Wh voor dezelfde rit in “ouwe vrouwtjes modus” en rond de 225Wh als ik iets meer haast heb. (rij dagelijks dezelfde route Amersfoort-Leiden)
 
Ik heb een oude vrouwtjes route (Zeist-Zuidas, en dus verplicht een groot stuk met cc op 103 km/h). Ik zie nu ook het gebruik met 10Wh per km oplopen met de frisse ochtenden.

Kom na 53 km op ongeveer 200Wh per km aan. Maar dat is uiteraard met name de bump door met koude accu van mijn laantje de snelweg op te komen. De laatste 25 km zitten meestal rond de 175Wh per km met dit weer

Edit: sorry heb een S85, geen X. Nou ja ter referentie maar laten staan
 
Gekke dingen... Had ik net geaccepteerd dat mijn X 100D 300Wh/km doet, zit ik qua korte en lange ritten de laatste dagen aan 266Wh, 238Wh, een lange van 251Wh, een lange van 286Wh, 65km aan 262Wh, 32km aan 255Wh, 150km aan 271Wh, 54km aan 229Wh, 165km aan 285Wh...

Ik kreeg ook een telefoon the van het SeC op donderdag maar ik zat in een overleg en de man ging me vrijdag terug bellen, maar dat is ie dan vergeten... Ben benieuwd...

Volgens Teslafi statistieken heb ik ook absoluut geen effect door de temperatuur...
 
upload_2017-11-12_12-18-35.png
upload_2017-11-12_12-18-35.png
 
Het lijkt indrukwekkender dan het is. Zij meten alleen de rolweerstand. Rolweerstand is bij bijv. 100 km/u maar 10% van de totale weerstand. Betekent dat 20% verschil in rolweerstand zich vertaalt in maar ruim 2% meer totale weerstand. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, rolweerstand neemt lineair toe.
2% verschil in totale weerstand vind je in de dagelijkse praktijk niet terug omdat deze verdwijnt in de variabelen temperatuur, wind, regen en belading.
 
Kleine correctie. Rolweerstand is alleen afhankelijk van de rolweerstand coëfficiënt (type banden ) en het gewicht.
Dus niet van de snelheid.

Ik lees dat die testen (deels ?) zijn gedaan op een rollenbank. Maar op een rollenbank kan je helemaal geen rolweerstand meten. Die moet je invoeren. Ook de luchtweerstand kan je niet meten en moet je invoeren. Deze data geven dan extra weerstand aan de rollen. Als de ingevoerde data onjuist zijn dan zijn ook de meetresultaten (verbruik bij 80 km/u op de rollenbank) niet goed.

Wat de rolweerstand coëfficiënt betreft: exacte waarden worden niet door bandenfabrikanten gegeven. Er is slechts een klasse indeling. Je kunt 20 en 22 inch daarom alleen vergelijken door een goede praktijkmeting op de weg te doen.
 
Last edited:
Kleine correctie. Rolweerstand is alleen afhankelijk van de rolweerstand coëfficiënt (type banden ) en het gewicht.
Dus niet van de snelheid.

Ik lees dat die testen (deels ?) zijn gedaan op een rollenbank. Maar op een rollenbank kan je helemaal geen rolweerstand meten. Die moet je invoeren. Ook de luchtweerstand kan je niet meten en moet je invoeren. Deze data geven dan extra weerstand aan de rollen. Als de ingevoerde data onjuist zijn dan zijn ook de meetresultaten (verbruik bij 80 km/u op de rollenbank) niet goed.

Wat de rolweerstand coëfficiënt betreft: exacte waarden worden niet door bandenfabrikanten gegeven. Er is slechts een klasse indeling. Je kunt 20 en 22 inch daarom alleen vergelijken door een goede praktijkmeting op de weg te doen.

Bij een rijdende auto neemt het aandeel van de rolweerstand als onderdeel van de totale weerstand lineair toe met de snelheid.

Met een rollenbank kun je wel degelijk de rolweerstand van banden meten. Alle bandenfabrikanten doen dit zo. Dit doen de fabrikanten door een wiel met band op een rol(lenbank) te drukken en te meten hoeveel vermogen er nodig is om een gegeven snelheid te bereiken en te handhaven. Hoe hoger de rolweerstand van de band/wiel combinatie, hoe hoger het benodigde vermogen.

Een betere methode gebruik ik zelf bij het bepalen van de rolweerstand van fietsbanden. Ik doe dit met een pendelapparaat op echte asfaltstroken. Voor een filmpje van de werking van de pendel zie: hier

Luchtweerstand wordt gemeten in een windtunnel na voorafgaande simulaties met speciale CFD software.
De verschillen tussen 20 en 22 inch zijn onder de auto en op snelheid maar enkele procenten. Die verschillen kun je in de praktijk nauwelijks meten omdat temperatuur, windsnelheid, windhoek, neerslag en belading samen voor grotere variaties zorgen.
Een verlaging van de temperatuur met 5 graden C. doet de rolweerstand van banden met 3% toenemen. Bij 5 graden vorst neemt de rolweerstand, afhankelijk van merk en type band, tussen 15 en 25% toe.
 
Ik heb de tekst van de Model X op de website er nog eens even erbij gepakt. Voor de Model X (100D) wordt met een bereik van 565km geadverteerd... Ja inderdaad, dat zijn fancy NDEC lab kilometers die in de praktijk op een totale rit met een Model X voor de simpele ziel waarschijnlijk een utopie zal blijven.

Even van uitgaande dat ze die waarde af hebben gegeven met een volle charge van 100kW, zou dat een Wh/km verbruik geven van 176,9912(plus nog wat getallen daarachter) Wh/km. Best knap voor een totaal gemiddeld voor een auto die niet de stroomlijn van een racewagen heeft. Zulke waarden zie ik zo af en toe als 50km average op mijn display, maar dan rijd ik op "oude vrouwtjes modus" slipstreamend achter een vrachtwagen op 90km/u heuveltje af of tunnel in.

Maar wel, de weergave/grafiek op het grote display rekent met een Typical verbruik van 221 Wh/km (bij mij "verdwijnt" het actuele stippellijntje als ik op een gemiddelde van 221 Wh/km zit), wat zou betekenen dat met een volle 100 kW charge het in theorie na ongeveer 452 km wel voorbij is met de pret. Maar in de praktijk is die 221 Wh/km redelijk haalbaar, als je op de snelweg tussen de 90 en 110 blijft hangen.

Voor de snelle rekenaars onder ons, haalt de X dus volgens de eigen software 20% minder dan geadverteerd. (inderdaad, ik zat ook vreemd te kijken dat bij het ophalen van onze X het bereik "maar" 406 km was op 90%)
Zou een vermelding op de website met het theoretisch bereik, in dit geval op een X100D van 452km, niet veel verhelderender zijn voor nieuwe/toekomstige kopers (die nog niet met de Tesla rituelen bekend zijn), dan krampachtig vast te houden aan een lab bereik van boven de magische 500km grens? (ja ik weet ook wel dat de Big Mac er op de billboards er beter uit ziet dan het verfrommeld ding wat je in het kartonnenbakje voorgeschoteld krijgt)


Terug naar de orde van de dag.
Afgelopen week heb ik mijn auto aan de stekker laten voorverwarmen en dat resulteerde dat de accu ook op temperatuur was, waardoor ik de regenerator direct kon gebruiken. Mijn dagelijkse rit is Amersfoort-Leiden, en aan de windmolens te zien had ik 's ochtend wel wat tegenwind. Als je dan een beetje je best doet, en je kan inderdaad een slipstreampje pakken van een hoge bestelbus of een vrachtwagen, dan kan je (als je verder niet al te gekke dingen doet) ook met wat frisser weer op 200 Wh/km gemiddeld op de rit uitkomen, zie onderstaande foto. De gemiddelde snelheid is iets van 85km/u, voor woon-werk prima te doen, maar of je dit op een vakantierit moet gaan uitproberen mag je zelf gaan ervaren (ik zou het Watt-pedaal iets verder indrukken)
IMG_4136_1024.jpg
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Ik vind t knap. Zit nu na 4.000 km op gemiddeld 287Wh/km. Mijn rijstijl is best rustig naar mijn mening. Tot nu toe wel meestal kortere ritten gemaakt, maar toch op 20" valt t me nog wat tegen.

Met de kerstdagen rij ik misschien op-en-neer naar Z-Frankrijk. Ben benieuwd of ik t dan onder de 300Wh/km kan houden.