Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
De teksten van Continental zijn onjuist, worden ook niet gemaakt door bandentechnologen maar door marketingmensen.
Ik heb honderden metingen gedaan aan de rolweerstand van banden, fietsbanden. Ook van en op verzoek van Continental, Michelin, Vredestein en Schwalbe. Ik doe dat met een pendelapparaat waarmee de metingen, ook volgens genoemde fabrikanten, zeer veel betrouwbaarder zijn dan met rollenbanken.

De rolweerstand van soortgelijke - radiaal - banden wordt bepaald door de temperatuur, rubbercompound en de hoogte en de soepelheid van de wangen van de band in combinatie met de vervormbaarheid van het loopvlak.

Een zomerband met een hardere compound en bijgevolg hogere slijtvastheid, rolt bij 0 graden C. tot 25% zwaarder dan bij 20 gr. C. Dit wordt uitsluitend veroorzaakt doordat het rubber en de wapening van de band bij koude minder soepel inveert. Vervormingen vinden continue plaats door oneffenheden in het wegdek, een oneffenheid van 1 mm heeft al invloed. Elke oneffenheid in de weg moet het liefst tot vervorming van loopvlak en bandwang leiden. Na de oneffenheid zal de vervorming terugveren. Dit kost nauwelijks energie. Wordt het kouder dan zal de stugger wordende band zelf minder inveren en de vering en schokdemping van de auto activeren. Dat kost duidelijk meer energie.
Vering en demping nemen veel energie op die via warmte in de schokbrekers wordt afgevoerd.
Winterbanden zijn veel soepeler en blijven dat bij lage temperaturen ook.

Bij hogere temperaturen blijven winterbanden ook lichter lopen. Ze slijten bij hogere temperatuur door de zachte compound harder dan zomerbanden en verliezen de voordelen van de fijne lamellen in de winter.

Interessante info over het energieverbruik van de schokabsorptie. Daar geef ik je een informative voor.
Maar je negeert het nadelig effect van de lamellen op winterbanden. Voor de 2e keer. Jammer, want met een onvolledige beschouwing kunnen we niet zo veel.
 
Interessante info over het energieverbruik van de schokabsorptie. Daar geef ik je een informative voor.
Maar je negeert het nadelig effect van de lamellen op winterbanden. Voor de 2e keer. Jammer, want met een onvolledige beschouwing kunnen we niet zo veel.
Lamellen hebben op de rolweerstand geen meetbaar nadelig effect. Zij dragen in de winter juist bij aan een lagere rolweerstand doordat de lamellen soepelheid geven aan het loopvlak. Die lamellen zijn natuurlijk nodig om in de winter op met name sneeuw voldoende grip te hebben. Verder hebben ze geen functie.
Ik begrijp dat je informatie van bandensites eerder wil geloven, maar de marketingmensen die die teksten schrijven hebben werkelijk geen idee waarover ze schrijven. Ik heb te maken met de designers en bandentechnologen van de verschillende fabrikanten en die vertellen een heel ander verhaal.
 
Lamellen hebben op de rolweerstand geen meetbaar nadelig effect. Zij dragen in de winter juist bij aan een lagere rolweerstand doordat de lamellen soepelheid geven aan het loopvlak. Die lamellen zijn natuurlijk nodig om in de winter op met name sneeuw voldoende grip te hebben. Verder hebben ze geen functie.
Ik begrijp dat je informatie van bandensites eerder wil geloven, maar de marketingmensen die die teksten schrijven hebben werkelijk geen idee waarover ze schrijven. Ik heb te maken met de designers en bandentechnologen van de verschillende fabrikanten en die vertellen een heel ander verhaal.
Kan uit je verhaal afgeleid worden dat veel rijden op je winterbanden, mits het weer het toelaat, zuiniger is?
 
Kan uit je verhaal afgeleid worden dat veel rijden op je winterbanden, mits het weer het toelaat, zuiniger is?
Winterbanden op een qua formaat identieke velg hebben een lagere rolweerstand vanaf ongeveer 5 graden C. en lager.
Bij zomerbanden die onder de 5 graden C. worden gebruikt worden loopvlak, bandwangen en wapening stugger. Dit heeft direct een verhoging van de rolweerstand tot gevolg.

In mijn geval is het zo dat ik de hele zomer rij met 21" en Michelin Pilot Super Sport. Mijn verbruik is jaarrond 204 wH/km. Op dit moment is mijn gemiddelde verbruik 210 - 220 wH/km, tijd voor winterbanden dus.
In de winter rij ik met 19" velgen met winterbanden. 19" velgen/banden geven een rond 7% lager verbruik in vergelijking met 21" velgen/banden.
Met de zachtere winterbanden gaat mijn verbruik nog eens met 5% omlaag.
Door de combinatie 19" velgen met winterbanden gaat mijn verbruik naar dezelfde waarden als 21" velgen met zomerbanden in de zomer. Daarom blijft mijn ATA (All Time Average) rond de 204 wH/km.
 
5 graden buitentemperatuur? Of 5 graden bandentemperatuur?
Na een tijdje rijden warmt de band namelijk behoorlijk op.
5 graden buitentemperatuur en lager. De band warmt wel iets op, maar blijft in de winter veel kouder dan in de zomer.
Banden koelen heel snel af op een nat of vochtig wegdek.
Echt opwarmen doen ze alleen op langere ritten.
 
Sinds gisteren zitten er Nokian winterbanden op mijn 20" velgen. Vreemd genoeg is mijn auto ineens een stuk zuiniger, scheelt bijna 10%. Het is na de korte ritten sinds gisteren nog een beetje vroeg voor een oordeel, maar de omstandigheden zijn min of meer hetzelfde en de gemaakte ritten ook, maar na de gebruikelijke eerste onzuinige 10km door een koude accu zie ik ineens een verbruik dat aan mijn S doet denken. Dat heb ik nog niet eerder gehad sinds de levering eind september.
 
Sinds gisteren zitten er Nokian winterbanden op mijn 20" velgen. Vreemd genoeg is mijn auto ineens een stuk zuiniger, scheelt bijna 10%. Het is na de korte ritten sinds gisteren nog een beetje vroeg voor een oordeel, maar de omstandigheden zijn min of meer hetzelfde en de gemaakte ritten ook, maar na de gebruikelijke eerste onzuinige 10km door een koude accu zie ik ineens een verbruik dat aan mijn S doet denken. Dat heb ik nog niet eerder gehad sinds de levering eind september.
Hi Jeff,
Lees je mijn berichten wel eens? ;) Bij post 164 staat deze - correctie - info uitvoerig beschreven.
 
Nee joh, die zijn toch veel te ingewikkeld voor een simpele ziel als ik. Na drie woorden haak ik af.
Maar zonder dollen, inderdaad is dat hierboven benoemd, maar het strookt totaal niet met mijn ervaringen met zomer- en winterbanden op de model S.
Toch is dat precies wel het geval. Lastig dat dat bierviltjes gereken van mij bij jou niet tussen je eindeloos veel intelligenter oren wil beklijven, maar lees dan in ieder geval de conclusie :)
 
Toch is dat precies wel het geval. Lastig dat dat bierviltjes gereken van mij bij jou niet tussen je eindeloos veel intelligenter oren wil beklijven, maar lees dan in ieder geval de conclusie :)
Ja dat heb ik gedaan, maar ik neem niet zomaar alles klakkeloos aan wat jij beweert Wim. Ik bedoel, ooit was ik trouwe volgeling van jouw wetenschappelijke benaderingen, maar sinds jij mijn haardracht er bij bent gaan halen zitten er haarscheurtjes in mijn rotsvaste vertrouwen in jou.
 
Last edited:
Ja dat heb ik gedaan, maar ik neem niet zomaar alles klakkeloos aan wat jij beweert Wim. Ik bedoel, ooit was ik trouwe volgeling van jouw wetenschappelijke benaderingen, maar sinds jij mijn haardracht er bij bent gaan halen zitten er haarscheurtjes in mijn rotsvaste vertrouwen in jou.
Smiley vergeten?
Ja Jeff, het spijt me dat je geen hinder meer van je haar hebt. Ik wijs je er wel op dat niet ik, maar jijzelf de vermeende fraaiheid van je ontbrekende haardos ter sprake hebt gebracht. Ik zou niet durven ...
Ik hou nog wel even hinder van mijn haardos. Morgen, voor we vertrekken naar Tilburg voor het afhalen van de X van zoonlief, moet ik weer langs die vermaledijde kapper ;)
 
  • Like
Reactions: jm71
470A00D5-6349-46B8-AC84-37C0D2A66B89.jpeg
Heb je t exacte type J.? Overweeg toch ook nog winterbanden te laten leggen ondanks de zachte winters vd afgelopen jaren. Ben ik voor de zomer wel weer opzoek naar een 22" setje:)
 
  • Helpful
Reactions: HWS
Sinds gisteren zitten er Nokian winterbanden op mijn 20" velgen. Vreemd genoeg is mijn auto ineens een stuk zuiniger, scheelt bijna 10%. Het is na de korte ritten sinds gisteren nog een beetje vroeg voor een oordeel, maar de omstandigheden zijn min of meer hetzelfde en de gemaakte ritten ook, maar na de gebruikelijke eerste onzuinige 10km door een koude accu zie ik ineens een verbruik dat aan mijn S doet denken. Dat heb ik nog niet eerder gehad sinds de levering eind september.

Ook bij mij sinds maandag een stuk lager verbruik in vergelijking tot het weekend. En heb geen banden gewisseld. Wel is de buitentemperatuur 8 graden gestegen en de weg droog.
 
@Wim S. thnx voor de verhelderende toelichtingen

Mag ik dan ook de conclusie maken dat een zo laag mogelijke bandendruk het beste resultaat geeft tav. het verbruik?
(lage bandendruk => minder stugge band => lager verbruik)

En wat is dan de optimale bandendruk?
> 20" met winterbanden? (nu gemonteerd met Pirelli Scorpion winter @3.1bar)
> 20" met zomerbanden? (heb ik nog een setje banden voor liggen en ga ik mss nog wel eens "verbruiken")
> 22" met zomerbanden? (mijn zomersetje)