Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik model X

This site may earn commission on affiliate links.
overzicht van het verbruik van onze Model X over precies één jaar. Wel wat meer kilometers gereden dan van te voren gedacht/begroot, maar dat schijnt meer Teslarijders te overkomen.
verbruik na 1 jaar.jpg
 
1,5 jaar met de MX 90D, alles erop muv ludicrous.
Iets meer dan 81k km. Eind oktober de 80k km beurt. Kon niet eerder in verband met onderzoek naar werking knoppen om de stoelen in te stellen. Deze doen weleens merkwaardig of in het geheel niet of de leuning gaat heel ver naar voren of naar achteren, nou ja, het moet onderzocht worden. Het zou onder de garantie vallen.
Verder niets gehad.
Gemiddeld verbruik 238 Wh/km.
Standaard velgen en banden van Tesla 20”, zowel zomer als winter set.
Ongeveer 10k km op de winterbanden. De zomerbanden, eerste setje, zullen nu wel op zijn.
Standaard rijgedrag:
  • Indien mogelijk AP, vermoedelijk meer dan 90%.
  • Max snelheid + 4 km, maar spits verkeer drukt snelheid, chill mode
  • In Duitsland doorgaans 150km/uur ivm AP.
Ongeveer 10k km met trekhaak, fietsen en trekhaakkoffer.
Winterverbruik is aanzienlijk hoger dan zomer gebruik. Zo’n 220 om 280Wh/km
In de files zakt het verbruik met zo’n 15%. In geval van nood achter een vrachtauto tot onder de 150Wh/km.
Vakantie met 4 kinderen en kampeeruitrusting te doen maar krap. Huur meer spullen op locatie, zoals fietsen om de Ventoux op te rijden. Ook ontdekt dat dit het leven eenvoudiger maakt.
Het lijkt erop dat het verbruik iets toegenomen is in de loop van de tijd. Dit zal te maken hebben met de verminderde range anxiety. Ik houd natuurlijk wel het verbruik in de gaten maar plan eigelijk weinig meer vooruit. Wel check ik altijd voor het buitenland wat de dichts bijzijnde SuC is bij het verblijfsadres en of er een optie is om te laden op het adres. Met even bellen en/of mailen lijkt dit meestal wel het geval. Overigens wil dit in Frankrijk of Spanje niet zeggen dat het dan ook werkt.
Daarnaast valt het totaal aantal kilometers tegen. Het zijn er meer dan in een ice. Je pakt toch sneller de auto voor lange afstanden. De internationale trein of vliegtuig zijn er niet meer bij.
Het zal de AP zijn. Hij lijkt toch steeds beter te worden. Het naggen irriteert niet, eerder prettig om te weten dat de X wel bij de les is als het knikkebollen toeslaat.
Ik vrees dat dit mijn laatste auto is. Na 80k km en 1,5 jaar is er nog niets dat ingehaald is. Het voelt als een nieuwe auto en iedere update wordt dat versterkt.
Bij een nieuwe zou ik minder superchargen. Gratis klinkt leuk maar levert in de praktijk weinig op. Iets sneller chargen zou leuk zijn. Ergens tussen de 130 en 160kW. Als er ooit een batterij komt die dat zou kunnen een batterij vervanging een optie zijn, niet vanwege de range maar om sneller te laden. Verder heb ik er geen last van. Integendeel, het kost tijd maar je strekt toch even de benen. Op een lange reis is dat ontspannen. Maar ik ontkom niet aan de gedachte dat dat Superchargen toch niet goed is voor je batterij. Warmte is de grootste vijand van een batterij en die herrie van dat koelen wijst er niet op dat het makkelijk gaat.
Heel verhaal, samengevat 238kWh/km.
 
1,5 jaar met de MX 90D, alles erop muv ludicrous.
Iets meer dan 81k km. Eind oktober de 80k km beurt. Kon niet eerder in verband met onderzoek naar werking knoppen om de stoelen in te stellen. Deze doen weleens merkwaardig of in het geheel niet of de leuning gaat heel ver naar voren of naar achteren, nou ja, het moet onderzocht worden. Het zou onder de garantie vallen.
Verder niets gehad.
Gemiddeld verbruik 238 Wh/km.
Standaard velgen en banden van Tesla 20”, zowel zomer als winter set.
Ongeveer 10k km op de winterbanden. De zomerbanden, eerste setje, zullen nu wel op zijn.
Standaard rijgedrag:
  • Indien mogelijk AP, vermoedelijk meer dan 90%.
  • Max snelheid + 4 km, maar spits verkeer drukt snelheid, chill mode
  • In Duitsland doorgaans 150km/uur ivm AP.
Ongeveer 10k km met trekhaak, fietsen en trekhaakkoffer.
Winterverbruik is aanzienlijk hoger dan zomer gebruik. Zo’n 220 om 280Wh/km
In de files zakt het verbruik met zo’n 15%. In geval van nood achter een vrachtauto tot onder de 150Wh/km.
Vakantie met 4 kinderen en kampeeruitrusting te doen maar krap. Huur meer spullen op locatie, zoals fietsen om de Ventoux op te rijden. Ook ontdekt dat dit het leven eenvoudiger maakt.
Het lijkt erop dat het verbruik iets toegenomen is in de loop van de tijd. Dit zal te maken hebben met de verminderde range anxiety. Ik houd natuurlijk wel het verbruik in de gaten maar plan eigelijk weinig meer vooruit. Wel check ik altijd voor het buitenland wat de dichts bijzijnde SuC is bij het verblijfsadres en of er een optie is om te laden op het adres. Met even bellen en/of mailen lijkt dit meestal wel het geval. Overigens wil dit in Frankrijk of Spanje niet zeggen dat het dan ook werkt.
Daarnaast valt het totaal aantal kilometers tegen. Het zijn er meer dan in een ice. Je pakt toch sneller de auto voor lange afstanden. De internationale trein of vliegtuig zijn er niet meer bij.
Het zal de AP zijn. Hij lijkt toch steeds beter te worden. Het naggen irriteert niet, eerder prettig om te weten dat de X wel bij de les is als het knikkebollen toeslaat.
Ik vrees dat dit mijn laatste auto is. Na 80k km en 1,5 jaar is er nog niets dat ingehaald is. Het voelt als een nieuwe auto en iedere update wordt dat versterkt.
Bij een nieuwe zou ik minder superchargen. Gratis klinkt leuk maar levert in de praktijk weinig op. Iets sneller chargen zou leuk zijn. Ergens tussen de 130 en 160kW. Als er ooit een batterij komt die dat zou kunnen een batterij vervanging een optie zijn, niet vanwege de range maar om sneller te laden. Verder heb ik er geen last van. Integendeel, het kost tijd maar je strekt toch even de benen. Op een lange reis is dat ontspannen. Maar ik ontkom niet aan de gedachte dat dat Superchargen toch niet goed is voor je batterij. Warmte is de grootste vijand van een batterij en die herrie van dat koelen wijst er niet op dat het makkelijk gaat.
Heel verhaal, samengevat 238kWh/km.

Mooi verslag.
Ik deel de mening dat er nog steeds geen betere familie-auto bestaat dan een Model X. Laatst had ik het met een kennis over het feit dat de technische levensduur van een auto (ICE of EV) veel langer is dan de emotionele levensduur. Oftewel, na een jaar of 4, max 5, wil je weer eens wat anders. Volgens mij gaat dat met de Model X niet gebeuren!

Een batterij-swap, naar een versie met 120 of meer kWh zou ik over een paar jaar ook overwegen. De huidige batterij zou ik dan als home-battery gaan inzetten, ervan uitgaande dat saldering of terugleversubsidie op zonnepanelen zal afnemen en stroom (-belastingen) duurder wordt.

Die herrie bij het Superchargen klinkt inderdaad zorgelijk. Toch is warm laden juist beter voor de batterij, bij te heet gaat de laadsnelheid naar beneden en dat gebeurt nauwelijks. Er is gewoon geen aandacht besteed aan een geluidsarm koelsysteem. Het serieel koelsysteem (in plaats van parallelle koelleidingen) helpt ook niet. Dit heeft Jaguar met de iPace beter voor elkaar.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Na twee jaar en drie weken heeft onze model X zijn 100 000ste km gedaan! En we komen uit op een verbruik van 248 Wh/km.


Ik heb het even opgezocht, op 50 000 km hadden we blijkbaar net hetzelfde verbruik, 248 Wh/km.

In de zomer zit het meestal rond de 220 Wh/km en in de winter rond de 275 Wh/km.

Het is een X 90D met 20 inch velgen.
 
  • Informative
  • Helpful
Reactions: WimW and FrankNL
Vandaag een jaar model X. In het begin een hoog verbruik door een start met kou / sneeuw / wind. Later in het jaar ging het verbruik gestaag om laag. Ter info: veel lange afstanden / 20” wielen zowel zomer als winter / 100D Ga denk ik alvast sollicitatie voorbereiding doen voor de 100.000 km club..... View attachment 359150
Mooi verbruik! Je laatste trip van 138 km heeft een gemiddelde snelheid van ongeveer 80 km/u om 2 uur ‘s middags. Mag ik er van uit gaan dat je een rustige rijder bent? Dat zou een groot deel van het verschil in verbruik met de andere Xen hier wel verklaren.
 
Mooi verbruik! Je laatste trip van 138 km heeft een gemiddelde snelheid van ongeveer 80 km/u om 2 uur ‘s middags. Mag ik er van uit gaan dat je een rustige rijder bent? Dat zou een groot deel van het verschil in verbruik met de andere Xen hier wel verklaren.
Over het algemeen rustig rijden. Op de A1 kun je meestal niet anders. Gisteren in de file gestaan door een eerder ongeval :-(
 
Dit is de stand na iets meer dan 3 maanden en 10.000 km X-en. Gemiddeld verbruik: 265 W/km.
Duidelijk iets hoger verbruik dan wat ik hier voorbij zie komen. Regelmatig met kleine aanhanger gereden en meestal max + 5/10 kmh. Als ik weet dat ik toch onderweg moet laden of voldoende heb om thuis te komen, rijd ik ook aardig door. Meeste km’s zijn snelweg, lange afstanden en regelmatig buitenland met zo min mogelijk files...
Van de 2707 kW komt 1027 uit de zonnepanelen, 1024 van SuC of andere laders en 655 uit het net thuis.
De panelen brengen op dit moment bar weinig op, maar dat haal ik in de zomer hopelijk weer in. Gelukkig heb ik de oude stroommeter nog .
 

Attachments

  • 88CC8485-F2B9-406A-85BD-461F3906F9F4.jpeg
    88CC8485-F2B9-406A-85BD-461F3906F9F4.jpeg
    303.7 KB · Views: 47
  • Like
Reactions: FrankNL
Zit na 1 maand in een MX 100D op een gemiddeld verbruik van 310Wh/km. Ook al is het koud / winter ik denk dat het verbuik van mijn X ongeveer 30% hoger ligt dan dat van mijn vorige MS 85.

Merk wel dat het superchargen aanzienlijk sneller gaat , blijft veel langer boven de 100kW laden, waardoor er vwb laadtijd onderweg niet veel verschil is.

Ben benieuwd of de huidige autos met supercharger V3 nog sneller kunnen laden, er lijkt nog al wat marge in te zitten tot zo’n 60% SoC
 
Gisterenochtend tripje van 35km heen-terug naar Antwerpen Stad gedaan: verbruik zat op 433 !!!

Op korte ritjes is de verwarming killing voor je verbruik. Ik merk nu op bijvoorbeeld ultra korte stukjes zoals even naar het centrum voor een paar kleine boodschapjes en weer terug Range Mode On en de heater niet inschakelen echt super veel scheelt. Uiteraard het feit dat regeneratie niet beschikbaar is en daar je rijstijl op aanpassen en gedwongen over hele lange stukken uit te laten rollen zodat je het rem pedaal amper hoeft aan te tikken dat doet echt wonderen.

Echter, voor boven de paar kilometer maar minder dan een half uurtje rijden gaat toch echt de heater aan maar dan op een bescheiden 17 graden met de zitvlak en stuurverwarming aan en bij de echt lange ritten gewoon Range mode Off met het jasje uit en de heater op 20.5