Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik winter vs lente

This site may earn commission on affiliate links.
upload_2021-2-20_23-13-44.jpeg

Veel duidelijker wordt het niet. De eerste 25 km waren vorige week zaterdag toen het een ‘beetje’ fris was. De rest was vandaag met 16-18°C.
Het scheelt bijna een factor 3.
 
De grafiek geeft inderdaad mooi de verschillen aan. Wat wel opvalt is dat de verschillen tussen hoog en laag bij koud weer veel groter zijn, maar dat kan ook met het type rit te maken hebben.

Als je overigens niet zou weten dat de grafiek het verbruik weergeeft, zou deze ook de hoogteverschillen kunnen weergeven van een ritje vanuit de alpen naar huis:)
 
Zoveel duidelijker in 1 week krijg je het niet snel Ik houd altijd op een van mijn OD meters het verbruik per half jaar bij. Vorig seizoen van okt-april: 180 Wh/km gemiddeld en van april tot oktober 156 Wh/km met mijn M3P.
 
Dit is natuurlijk wel een versterkte weergave, op een korte termijn.

Op langere termijn, of toch een langere rit, zie je dat de batterij opwarmt en het verbruik nivelleert. Ik zie in mijn statistieken een ~265Wh/km in de zomer, en ~300Wh/km in de winter op mijn Model X, op een pendeltrip van ~170km.
 
Dit is natuurlijk wel een versterkte weergave, op een korte termijn.

Op langere termijn, of toch een langere rit, zie je dat de batterij opwarmt en het verbruik nivelleert. Ik zie in mijn statistieken een ~265Wh/km in de zomer, en ~300Wh/km in de winter op mijn Model X, op een pendeltrip van ~170km.
Klopt. Het zijn met name de korte ritjes die killing zijn. Enfin, lente is niet alleen goed voor het verbruik maar ook voor de moraal.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1 and OttoR
Een ICE is constanter.
Je kan het ook zo zien: hij heeft het piekverbruik zowel in de zomer als in de winter en heeft de dalen niet in zijn curve. Zowel in de zomer als in de winter produceert hij warmte. In de zomer gaat die verloren aan de lucht, in de winter wordt de warmte deels gebruikt voor de verwarming. Wij produceren alleen warmte als we het nodig hebben.
 
De MY2021 met warmtepomp is ook constanter in het verbruik. Overigens, factor 3 verschil, dat is ongebruikelijk hoog. Dan hebben we het over hele korte ritten (en zelfs dan), of onvergelijkbare ritten. Meer 30% - 40% verschil (en langere ritten ongeveer 10%) en bij de MY2021 is dat alweer minder.
 
De grafiek geeft inderdaad mooi de verschillen aan. Wat wel opvalt is dat de verschillen tussen hoog en laag bij koud weer veel groter zijn, maar dat kan ook met het type rit te maken hebben.

Als je overigens niet zou weten dat de grafiek het verbruik weergeeft, zou deze ook de hoogteverschillen kunnen weergeven van een ritje vanuit de alpen naar huis:)
Dat klopt deels. Het eerste, koude deel, heeft stukken snelweg waar ik naar de 100 accelereerde. In de kou is dat killing.
 
Het is eigenlijk al gezegd, maar toch nog even op deze manier: Als ik in de vrieskou zonder voorverwarmde accu binnen een paar minuten de snelweg op ga en direct een fly-over beklim, is het verbruik schrikbarend. Zou ik mijn werk op 10 km van huis hebben, dan zou ik dagelijks een verbruik van 300 Wh/km hebben (met een 2019 M3P) en zou dat op 15 km zijn dan zou het 260 Wh/km zijn maar hey, het is 24 km en dan kom ik op 220 Wh/km terwijl het jaarrond gemiddelde voor die ritten 190 is en bij zomerse temperaturen rond 150 uitkomt Dus het is errug relatief allemaal (220 t.o.v. 190 dan toch).
 
  • Like
Reactions: Phil V