TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Verbruik

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by RFMC, Apr 2, 2018.

  1. RFMC

    RFMC Member

    Joined:
    Mar 24, 2018
    Messages:
    17
    Location:
    Amsterdam
    Beste alllemaal,

    Vorige week mijn Tesla75D opgehaald en ik heb wat vragen.
    Ik heb zoveel mogelijk threads doorlopen om een antwoord te vinden maar nog niks gevonden.
    Vanochtend was mijn charge volgens de auto goed voor 350km.
    Van Amsterdam naar de kust gereden heen en terug, wat rond de 100km is. Gemiddeld verbruik volgens
    TRIP iets boven de 200Wh/km. Echter de auto geeft een restererend bereik aan van 185km.

    Op zich allemaal geen probleem maar ik plan van de zomer naar Spanje te rijden dus ik wil toch
    wat vat krijgen op de range. Als ik snel een Excel sheetje maak snap ik wel dat het nogal varieert

    Wat is een gemiddeld verbuik over een wat langere afstand. 120/130ph ?

    Dit staatje gaat uit van een 80% charge

    Verbruik Range Cost per km
    240 250 0,0768
    220 273 0,0704
    200 300 0,064
    190 316 0,0608
    180 333 0,0576
    170 353 0,0544

    Alvast dank voor de antwoorden.

     
    • Like x 1
  2. UnderdogNLD

    UnderdogNLD Member

    Joined:
    Sep 16, 2017
    Messages:
    89
    Location:
    NL
    Je kan in settings je resterende range in “rates” km of “typical” km laten zien. De laatste is al een stuk realistischer.

    Je verbruik hangt echt af van veel factoren maar met name je snelheid en rijstijl. Ook 130 ipv 120 heeft behoorlijke impact op je range. Er zijn diverse tabellen te vinden met type/snelheid vs verbruik.
     
  3. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,840
    Location:
    Venlo, NL
    Vooral snelheid is een groot punt. 110 naar 120 maakt al veel uit. Dat is gewoon pure natuurkunde, luchtweerstand loopt kwadratisch op.

    2x zo hard rijden vereist 4x zo veel energie.

    Dus van 110 naar 130 lijkt maar 18%, maar je verbruikt snel 35% meer energie om die snelheid te behalen. Daardoor gaat je verbruik per KM dus omhoog.
     
  4. RFMC

    RFMC Member

    Joined:
    Mar 24, 2018
    Messages:
    17
    Location:
    Amsterdam
    @widodh en UnderdogNLD,

    Bedankt voor de antwoorden maar dat zou zichtbaar moeten zijn in het kwh verbruik toch ?
    Zeg begin van de dag staat de RANGE op 350. Dan moet die voorspelling ook een gemiddeld
    Wh per km nemen. Als dit 180 is en ik rij met 200 Wh snap ik dat de RANGE niet wordt gehaald.
    Maar als het 200 is en ik rij 200 dan zou ik min of meer mn range moeten halen.
    Ik wil graag voorkomen dat ik straks achter een vrachtwagen met 80km/h naar Spanje moet...
     
  5. Phil V

    Phil V Active Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    1,698
    Location:
    Ten zuiden van Aalst (B)
    Typical range is bij mij 195Wh/km. Hangt af van voertuig/batterijtype, niet van rijstijl.
    Je kan beter naar de tripplanner kijken (2e 'tabblad' in je verbruiksgrafiek). Die geeft een voorspelling die onderweg gecorrigeerd wordt. Na een 10tal kilometer constante rijstijl is die redelijk correct. Die houdt rekening met hoogteverschillen, weg (machine learning)... Na zowat 10km heeft hij ook de weer- en windcorrectie en rijstijlcorrectie beet. tenminste als die representatief zijn voor de rest van de rit.
    Als je de rit begint met een schatting die 5% rest aangeeft aan op de bestemming (vb de geplande SuC op je reis) en die voorspelling blijft de eerste 100km ongewijzigd, kan je gerust zijn dat je er geraakt. Als die na 50km 4% wordt en na 100 km 3%, dan zou ik een laadoplossing zoeken onderweg of vertragen.
     
  6. widodh

    widodh Model S 85 and 100D

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    6,840
    Location:
    Venlo, NL
    Ik noem die verloren kilometers soms ook spook kilometers.

    Mijn gedachte is dat niet alles wat vebruikt wordt terug te vinden is in de kWh’s,

    Wat je wel moet onthouden is dat de accu ook een interne weerstand heeft. Als je heel hard op trekt gaat er bijv energie verloren in de accu in de vorm van warmte die je niet terug ziet in de verbruikte kWh’s.

    Daarnaast is de lading van een accu altijd een gok van het Battery Management System, het is een indicatie.

    Zeker starts en stops en stil staan doen daar veel aan.

    Maar maak je geen zorgen naae Spaneje! Altijd wat buffer laden en dan gewoon rijden!

    Ik heb mer 200.000km op de teller nog nooit stil gestaan of bijna zo ver geweest.
     
    • Like x 1
  7. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,233
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Zoals widoh heeft aangegeven is het verbruik heel erg afhankelijk van jouw snelheid. Ook temperatuur, regen etc maakt heel veel uit.

    Ik denk dat je de betekenis van wh/km verkeerd interpreteert.

    Nu is eigenlijk jouw vraag, bij vertrek heb ik een range van 350 ik leg 100km af, maar verbruik daarbij 165 km van de range met een gemiddeld verbuive iets boven de 200. Dat komt omdat de 350 range waarschijnlijk is bepaald op een verbruik tussen de 160 en 175. Wat volgens mij met een voor een 75d en een behouden rechter voet redelijk haalbaar is, zeker in de zomerperiode.

    Ik heb een P85. Met volle batterij is mijn range ongeveer 386, maar dat haal ik in de praktijk niet. Dan moet ik inderdaad rustig gaan rijden, ca 110. Bij dagelijks verkeer zowieso geen issue, alleen even wennen bij lange trips.

    De eerste keer een lange trip zoals naar Spanje is even wennen. Het belangrijkste is om straks zo uit te kiezen dat je vrij leeg bij de volgende supercharger aan komt, dan laadt je het snelste. Daarbij is het verstandiger om wat meer korte stops te maken dan lange stops. Zorg dat je ca 10% meer laadt dan de auto zelf aangeeft om bij de vokhende suc te komen. Vervolgens kan je je snelheid goed aanpassen om redelijk leeg aan te komen bij de suc. Als ik lange afstanden rij heb ik altijd het energieverbruik op het grote scherm aan staan. Zorg dat je op de lijn rijdt. Er onder, dan snelheid matigen, blijf je er boven kan je wat harder.
     
    • Like x 1
  8. PasVol

    PasVol Member

    Joined:
    Aug 21, 2016
    Messages:
    132
    Location:
    Diepenbeek
    Zelf reken ik, tijdens de zomer, de afstand die ik moet afleggen tussen de SuC's aan 220wh/km. En de range die de auto weergeeft aan 180wh/km. Dus afstand tussen 2 SuC's is theoretisch 200km...200/0,18*0,22 = 244km laden. In de winter maak ik daar 240wh/km van. Veilige marges en weet ook dat ik niet hoef te laden tot de tripcomputer me zegt dat ik mag vertrekken.

    Trek me ook weinig aan van de snelheid of de meldingen dat ik het niet haal als ik sneller rij dan de navi soms durft weergeven. Kom meestal met 5-10% restlading aan bij een SuC.
     
    • Like x 1
  9. RFMC

    RFMC Member

    Joined:
    Mar 24, 2018
    Messages:
    17
    Location:
    Amsterdam
    Ik dacht dat de RANGE voorspelling meer dynamisch was en dus gebaseerd op bijvoorbeeld de laatste Wh per 50km oid.
    Die was destijds ook rond diezelfde 200Wh/km. Mijn logica zegt dan rond die 200 blijven. Inmiddels ook ondervonden dat ik makkelijk 170 haal op iets langere stukken. Blijft spannend.
     
  10. Pascal-R

    Pascal-R Active Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    1,233
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Nee, de range is niet dynamisch opgebouwd. Het voordeel daarvan is overigens dat je de degradatie van de batterij daardoor enigszins kan bepalen (soms helpt een range charge (helemaal leeg, helemaal vol) overigens om deze te resetten.

    Verder is het op vakantie niet zo heel spannend. Sterker nog, reken gewoon op wat extra reistijd en je zult het als een veel relaxtere trip ervaren.
     
    • Like x 1
  11. SMU

    SMU Member

    Joined:
    Jun 8, 2015
    Messages:
    595
    Location:
    Eindhoven, Netherlands
    Vergeet bandenspanning niet..... #doorschadeenschandezelfwijsgevonden :(
     
    • Like x 1
  12. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    7,086
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    wat ik in de posts hierboven nog gemist hebt : de verwarming van de batterij zelf.
    Het was begin deze week nog vrij koud, en je hebt maar 50 km per traject gereden.
    Daardoor is er nog relatief veel energie 'verloren' gegaan in het conditioneren van de batterij.
    Als je langere afstanden rijdt, zoals aan trip naar Spanje, zal je daar veel minder verlies door hebben.
    (Bovendien wordt het buiten warmer, je zal dit merken in het verbruik.)


    Ook de verwarming van de passagierscabine kost aardig wat energie.
    Tip 1 : gebruik ook de stoelverwarmingen, dan kan de temperatuur wat lager en is het netto verbruik lager.
    Tip 2 : rij bij koude omstandigheden eens met de airco (en verwarming) uit. Je zal verbaasd zijn over het verschil.
    Ik heb dit zelf afgelopen 2 weken een paar keer getest als hobby; en mijn verbruik ging van +/- 220Wh/km naar +/- 180Wh/km.

    Voor een trip naar Spanje : no worries, je grootste zorg wordt het kiezen van de supercharger-route naar het Zuiden. Via Lyon, of Millau, of toch Toulouse ???
     
    • Like x 1

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC