Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruiksvergelijking vier EV's.

Hans Noordsij

Well-Known Member
Apr 4, 2014
8,377
4,002
Tilburg, Netherlands
Vandaag hebben we met een rit van 140 km en vier EV's (Hyundai Ionic, Tesla Model S, BMW i3 en Nissan Leaf 2) een proef gedaan waarbij de vier auto's tegelijk "vol" zijn vertrokken en na een 140 km, voornamelijk snelweg, opnieuw volgeladen zijn.

Het resultaat is dat de Ioniq het zuinigst was, gevolgd door de Model S, daarna de BMW i3 en tenslotte de Leaf 2.

Ik was al bezig met een artikel over elektrisch rijden (in vergelijking tot ICE rijden) en dit onderzoek past daar goed in.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

https://www.linkedin.com/pulse/elektrisch-rijden-holy-grail-unveiled-hans-noordsij/
 

Wim S.

Banned
Apr 11, 2013
5,648
6,037
NL
Vandaag hebben we met een rit van 140 km en vier EV's (Hyundai Ionic, Tesla Model S, BMW i3 en Nissan Leaf 2) een proef gedaan waarbij de vier auto's tegelijk "vol" zijn vertrokken en na een 140 km, voornamelijk snelweg, opnieuw volgeladen zijn.

Het resultaat is dat de Ioniq het zuinigst was, gevolgd door de Model S, daarna de BMW i3 en tenslotte de Leaf 2.

Ik was al bezig met een artikel over elektrisch rijden (in vergelijking tot ICE rijden) en dit onderzoek past daar goed in.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

https://www.linkedin.com/pulse/elektrisch-rijden-holy-grail-unveiled-hans-noordsij/
Waarmee maar weer blijkt dat gewicht bij een elektrische auto niks zegt. Aerodynamica is leidend.
En een goede aerodynamische vorm combineert niet met gazen grilles en allerlei luchthappers.
Dat zullen de 'oude' fabrikanten pas leren als ze de - hoge - gebruikscijfers van hun nieuwe 'oude' EV's onder ogen krijgen.
Gelukkig kunnen ze die gaten nog wel dichten. Tesla heeft dit totale concept vanaf het begin perfect geïmplementeerd.
 
  • Like
Reactions: is3

Superendo

Member
Jul 11, 2017
400
261
Nijmegen
Leuke test. Nu nog eens met een route van bv Amsterdam Parijs Berlijn Amsterdam.
Dan komt ook het laden ( en de infrastructuur ) als factor erbij.

Leuk om dan ook de Jaguar en de Porsche mee in de Test op te nemen.


Voor kortere ritjes zijn bijna alle ev geschikt.
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,290
2,473
Leuven, Belgium
Interessant. En gelet op het parcours een logische uitslag omdat vooral de stroomlijn het resultaat bepaalt.
Bij snelwegritten heeft ook bij ICEs het gewicht niet veel invloed. En zelfs voor een EV zou bij een stadsrit het gewicht toch enige invloed hebben.
De Ioniq is volgens mij de zuinigste EV van het moment, ook in de winter.
 

Pascal-R

Active Member
Mar 19, 2015
1,384
655
Zeeland, Netherlands
Leuke test. Nu nog eens met een route van bv Amsterdam Parijs Berlijn Amsterdam.
Dan komt ook het laden ( en de infrastructuur ) als factor erbij.

Leuk om dan ook de Jaguar en de Porsche mee in de Test op te nemen.


Voor kortere ritjes zijn bijna alle ev geschikt.
Welke Porsche? Heb er nog productie full ev van hen gezien.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top