Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vereniging elektrische rijders

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb al langer het idee dat heel veel Nederlandse Tesla rijders dat vooral doen omdat het zakelijk kan, net als veel lease-rijders alleen hybrides en PHEV's zijn gaan rijden omdat het hun financieel voordeel oplevert. Want indien we met 0-4% bijtelling, MIA, KIA, VAMIL, en allerlei andere subsidies diesel Audi's, BMW's, Mercedessen, Porsches, enz. konden rijden zouden er heel weinig mensen €80K+ betalen voor een Tesla. Kijk maar naar Honda, dat bijna merk dood was in NL totdat ze de Civic Hybrid begonnen te leveren: een niet zo gek als een Prius uitziende sedan met zeer lage bijtelling. Opeens liep heel lease rijdend Nederland warm voor Honda.

De andere kant van de medaille zijn de zeer vermogenden, die kopen het liefst toch hun ICE voertuig van keuze, ongeacht de gevolgen qua bijtelling of wegenbelasting of wat dan ook.

Met andere woorden: het gaat velen helemaal niet om het milieu, of om de voordelen van elektrisch rijden, maar om hun portomonnee. En zolang daar geen veranderingen in mogelijk zijn blijft men kiezen voor wat men kan betalen.
 
Ik heb al langer het idee dat heel veel Nederlandse Tesla rijders dat vooral doen omdat het zakelijk kan, net als veel lease-rijders alleen hybrides en PHEV's zijn gaan rijden omdat het hun financieel voordeel oplevert. Want indien we met 0-4% bijtelling, MIA, KIA, VAMIL, en allerlei andere subsidies diesel Audi's, BMW's, Mercedessen, Porsches, enz. konden rijden zouden er heel weinig mensen €80K+ betalen voor een Tesla. Kijk maar naar Honda, dat bijna merk dood was in NL totdat ze de Civic Hybrid begonnen te leveren: een niet zo gek als een Prius uitziende sedan met zeer lage bijtelling. Opeens liep heel lease rijdend Nederland warm voor Honda.

De andere kant van de medaille zijn de zeer vermogenden, die kopen het liefst toch hun ICE voertuig van keuze, ongeacht de gevolgen qua bijtelling of wegenbelasting of wat dan ook.

Met andere woorden: het gaat velen helemaal niet om het milieu, of om de voordelen van elektrisch rijden, maar om hun portomonnee. En zolang daar geen veranderingen in mogelijk zijn blijft men kiezen voor wat men kan betalen.

Ik kijk zeker naar mijn portemonnee, van 25% over €100k naar 4% over €110k. Lekker.
Maar ik zou met zo makkelijk een ice blijven rijden, maar daar kies ik niet voor.
 
Met andere woorden: het gaat velen helemaal niet om het milieu, of om de voordelen van elektrisch rijden, maar om hun portomonnee. En zolang daar geen veranderingen in mogelijk zijn blijft men kiezen voor wat men kan betalen.

Ik denk dat zolang er nog op deze manier gedacht en gesproken wordt, we geen steek verder komen. Er wordt keihard gewerkt, mede mogelijk gemaakt door de 25 k opslag die elke Tesla owner heeft betaald, om prijstechnisch concurrerende EV 's te maken. Over een paar jaar is de omslag en dan wil men geen ICE meer en kan Audi het trouwens schudden met hun belofte dat in 2025 nog "maar" 75 % van hun auto's geen plug hebben. Niemand wil die meer en die nu gekocht worden lopen het risico op een meer dan forse afschrijving. Als de consument, die zich niet laat sturen, ineens anders gaat denken dan zijn de rapen gaar. Ask Nokia.
 
Met andere woorden: het gaat velen helemaal niet om het milieu, of om de voordelen van elektrisch rijden, maar om hun portomonnee. En zolang daar geen veranderingen in mogelijk zijn blijft men kiezen voor wat men kan betalen.


Ik mag hopelijk aannemen dat de meeste ondernemers hier verder gekeken hebben dan 'oh kijk, ik kan met (belasting)korting een veel duurder geprijsde auto kopen!' toen ze voor een Tesla kozen.
Maar, zonder die korting is een (classic 2013/2014) Tesla m.i. wel hoog geprijsd als je kijkt naar afwerkingsniveau en opties. Met die belastingkorting kwam ie in de prijscategorie waar ie als het een ICE was geweest had gezeten (en dan bedoel ik een normale 6cyl diesel, niet een opgefokte V8). Sterker nog, BMW of Mercedes (bijv.) had het niet moeten presteren om een auto met zulke slechte stoelen en slordige afwerking te leveren (ratels, rammels, rafels etc).

Er moeten dus voor iedereen hier meer redenen zijn geweest dan alleen puur de subsidies om toch die Tesla aan te schaffen lijkt me.
Bij mezelf was het een mengeling van het volgende:
- instant koppel, vermogen en regeling van een elektromotor
- zeer goede wegligging door dat lage zwaartepunt (door de accu)
- innovatieve cockpit, internet etc.
- redelijk goed geslaagd design
- lage bedrijfskosten (doordat de elektromotor veel efficienter is en minder onderhoud nodig)
- Tesla is een innovatief bedrijf dat ik al een paar jaar volgde (overigens zonder te bedenken dat ik ooit zelf zo'n auto zou bezitten)
- en oh ja hee, hij is goed voor het milieu, goh da's mooi meegenomen.

Pas nadat ik de auto in gebruik nam zijn mij de schellen van de ogen (of het bord voor de kop) weggevallen over de CO2 problematiek, benodigde verduurzaming etc. dus dat was bij de aanschaf niet echt bepalend.

Ik denk dat het vooral het feit dat een elektrisch aangedreven auto veel fijner en makkelijker rijdt dan een ICE de mensen gaat overtuigen die aan te schaffen (mits het binnen hun (lease) budget ligt). Tegelijkertijd zal het hopelijk een boel mensen er meteen ook van doordringen dat ze hiermee een transitie maken en dat doortrekken naar hun verdere energiegebruik. Dat laatste zal met een PHEV denk ik wat minder snel gebeuren.

Ow en uhm (on topic nu), ik weet niet wat mijn lidmaatschap van een EV rijders vereniging hier eigenlijk in zou kunnen bijdragen...
 
Last edited:
Als het zo verder gaat met de prijs van de stroom moet je het voor de zuinigheid ook niet meer doen. De prijs is sinds 2008 gestegen met 75% incl. distributietarieven.
Dus ben je met je Tesla al hetzelfde kwijt om te rijden dan met een ICE. Ik heb hem vooral gekocht omdat het de eerste keer is dat iemand met iets op de proppen kwam dat volledig anders was van techniek.
Die van een ICE is al meer dan 100 jaar oud en zo een I Pad op wielen zag ik wel zitten. Ik weet het de eerste auto's waren ook elektrisch maar is spijtig genoeg verstoten door benzine.
 
grappig de verschillen...
heb de auto (pas) begin juni 2013 besteld (en in sept, 2013 geleverd gekregen) , omdat - in een combi van, maar wel in volgorde...
- eindelijk een EV zonder het geitewollensokken imago.. (heb al 12 jaar panelen liggen en in jaren '80 redelijk actief in milieuwereld geweest....)
- gewoon een echte auto, maar dan elektrisch - dus CO2 vriendelijk
- met serieuze range
- gemaakt door een man met een visie en een missie (inderdaad die 25K)
- met alle euro-voordelen en 50K km's per jaar betaalbaar

de doorslag gaf het moment dat ik las dat Musk (in die tijd ?) als enige ICE een E-type roadster had staan... dan had hij het voor mij juiste en herkenbare gevoel voor schoonheid...-;)

Ben er daarna - grotendeels na levering - pas achter gekomen dat..
- auto groot is, snel is en gewoon erg mooi (lijnen van de E-type zitten er in overigens)..
- de techniek zo simpel en doeltreffend is..
- wat een feest EV-rijden is
- hoe lekker het voelt om in 4,2 sec etc
- hoe leuk het is mee te werken aan een game change..

Een ding is na 115K km zeker.. nooit meer terug naar ene ICE.
 
+1 met kanttekening, het wordt alleen maar erger: nooit meer terug naar EV zonder AP.

grappig de verschillen...
heb de auto (pas) begin juni 2013 besteld (en in sept, 2013 geleverd gekregen) , omdat - in een combi van, maar wel in volgorde...
- eindelijk een EV zonder het geitewollensokken imago.. (heb al 12 jaar panelen liggen en in jaren '80 redelijk actief in milieuwereld geweest....)
- gewoon een echte auto, maar dan elektrisch - dus CO2 vriendelijk
- met serieuze range
- gemaakt door een man met een visie en een missie (inderdaad die 25K)
- met alle euro-voordelen en 50K km's per jaar betaalbaar

de doorslag gaf het moment dat ik las dat Musk (in die tijd ?) als enige ICE een E-type roadster had staan... dan had hij het voor mij juiste en herkenbare gevoel voor schoonheid...-;)

Ben er daarna - grotendeels na levering - pas achter gekomen dat..
- auto groot is, snel is en gewoon erg mooi (lijnen van de E-type zitten er in overigens)..
- de techniek zo simpel en doeltreffend is..
- wat een feest EV-rijden is
- hoe lekker het voelt om in 4,2 sec etc
- hoe leuk het is mee te werken aan een game change..

Een ding is na 115K km zeker.. nooit meer terug naar ene ICE.