Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verjaardagen en de opinie over Tesla/ EV en hoe je voor te bereiden/ te wapenen

This site may earn commission on affiliate links.
Heb gemailed en ben terug gebeld.

Tesla: Ik ga u doorverbinden met het SeC. Welke is het dichtsbij?
Ik: Waarom het SeC? Ik heb AP online besteld en geleverd gekregen. Daar is geen Sec aan te pas gekomen.
Tesla: Het SeC gaat over AP
Ik: Maar ik heb geen probleem met mijn AP, ik heb een probleem met mijn factuur
Tesla: Mijnheer, ik heb uw factuur niet opgesteld
Ik: Het SeC ook niet, want die waren niet open op zaterdag, toen ik AP bestelde en mijn AP kreeg
Tesla: Toch ga ik u doorverbinden met het SeC

... 45 minuten in de wacht ...

SeC: Ik kan u niet helpen. U moet hiervoor een mail sturen naar ....

Gemailed en heb nu, 3 dagen later nog niet eens een ontvangstbevestiging van mijn mail.


Ik was er al een keer voor langs het SeC in Amsterdam geweest. Ze zouden mij er over terug bellen. Toen ik na bijna 2 weken nog niets gehoord had, maar weer eens gebeld en n.a.v telefonisch contact gemailed met het SeC in Amsterdam:

Geachte,

Vorige week maandag (8 maart) ben ik langs SeC Amsterdam gereden om te informeren naar de ontbrekende type 2 laadkabel voor mijn nieuwe Model 3. Ik zou hierover terug gebeld worden. Vandaag zelf maar eens gebeld en nu te horen gekregen dat het nog wel 6 weken zou kunnen duren voordat er een kabel voor mij beschikbaar zou zijn. Over anderhalve week ga ik op vakantie naar het buitenland en dan heb ik de type 2 kabel hard nodig. Ik zit dan inmiddels een maand zonder kabel.

De dame aan de telefoon had het over de mogelijkheid om zelf een kabel te bestellen en de kosten van die kabel bij Tesla te declareren, maar ze gaf aan dat ik daarvoor via een email toestemming zou moeten vragen, want zij kon mij die niet geven. Vandaar dat ik U via deze email formeel toestemming vraag om de kabel zelf te mogen bestellen en de kosten bij Tesla te mogen declareren. Ik verwacht dat de kosten zo’n 375,- inclusief BTW zullen bedragen.

Tesla:

Deze vraag komt vaker voor en heb ik ook met het management besproken om na te zien of dit mogelijk is. Men heeft aangegeven dat wij geen kosten vergoeden van zelf aangeschafte laadkabels.

In overleg met onze fabrikant Mennekes is het volgende besproken. Mennekes heeft aangegeven dat de 7,5 meter laadkabel niet te leveren is op dit moment. Daarbij konden zij ons ook geen exacte datum geven wanneer dit wel het geval is. Echter hebben zij aangegeven dat de 4 meter laadkabel wel te bestellen is. Mijn ervaring hiermee is, dat de laadkabel met 1 a 2 weken binnen kan zijn. De 4 meter laadkabel ipv de 7,5 meter kan ik uiteraard voor u in bestelling zetten.

Ik:

Als je mijn bericht goed gelezen hebt, dan zul je snappen je dat ik niets opschiet met “kan binnen 1 a 2 weken binnen zijn”.

Als je zelf enige ervaring hebt met laden bij publieke AC laders, dan zul je ook weten dat een laadkabel van 4 meter vaak gewoon te kort is en dus geen serieuze optie is.

Al met al heb ik hier niet zoveel aan. Het voelt voor mij een beetje als "Beste klant, bedankt voor je geld en zoek het verder maar uit.”. Ik zie mij nu genoodzaakt om te kijken of ik voor de vakantie met mijn 60.000 euro Tesla Model 3 de laadkabel van de 20.000 euro Zoe van mijn buurman kan lenen. Da’s tamelijk gênant, eerlijk gezegd. Voor mij maar ook voor Tesla. Dat komt wat mij betreft bovenop de tot nu toe tamelijk beroerde ervaringen met Tesla als bedrijf tot nu toe.

Tesla:

Ik heb alle begrip voor iedereen die geen laadkabel is. Ik heb het zelf ook ervaren om zonder rond te moeten rijden, wat soms voor vervelende situaties kan zorgen. Echter is dit momenteel de situatie en kan ik het uiteraard niet mooier maken dan het is. U een belofte doen dat de kabel morgen binnen is, is een loze belofte. Daar worden beide partijen niet beter van. Ons magazijn doet er alles aan om deze situatie momenteel zo spoedig mogelijk te laten verlopen.

Ik:

Met alle respect, ik heb een manier voorgesteld om het, voor mij als klant, mooier te maken dan het nu is, overigens na een suggestie gedaan door een medewerker van Tesla zelf. Maar daar wil Tesla kennelijk niet in mee gaan. Dat is een keuze van Tesla en geen overmacht o.i.d.

Groet en fijne Pasen alvast (niks persoonlijks, tenslotte ;-) ),

Tesla:

Geen reactie. Niet eens "fijne pasen".

Ik zal maar niet beginnen over het geld wat ik weggegooid heb omdat Tesla een tijd lang verkeerde informatie op haar site had staan over de OBC van de Model 3. Notabene onder het kopje "informatie voor installateurs".

Wel blij te horen dat het in Belgie beter voor elkaar is ;)

Balen natuurlijk. Wel een traumaatje dus inmiddels merk ik.
 
Ik heb begrip voor je situatie, maar als Tesla een eigen aangekochte kabel niet wil vergoeden omdat ze zelf op een levering van nieuwe kabels wachten, waaronder eentje met jouw naam op, dan is dat jammer maar dan moet je dat ook begrijpen.
Sorry, dat begrijp ik niet. Er worden gewoon incomplete auto's afgeleverd. Laadkabels, spoilers, ... Een laadkabel is toch wel een essentieel onderdeel van een elektrische auto. En met de vakantie in het vooruitzicht begon het echt een probleem te worden. Het ontgaat mij waarom ik daar begrip voor zou moeten hebben?

Het hoefde ze ook niets te kosten, hoor. Ze hoefden alleen het geld terug te geven dat ze al van me hadden aangenomen voor de niet geleverde laadkabel.

Qua facturatie lijkt het me echt niet moeilijk dat je delivery specialist of Service Center dit kan escaleren om dit in orde te krijgen.
Nee, dat is precies wat je zou je denken. En dat is dan ook exact waar ik op doel. Het moet allemaal niet zo moeilijk zijn. En toch gaat er heel erg veel fout.

Toen ik belde over mijn AP factuur zei de Tesla dame: U heeft uw AP in één dag geleverd gekregen? Dan hebt u wel heel erg veel geluk gehad. Ik heb nog uitgelegd dat er m.i. juist heel veel mensen zijn die heel veel pech hebben. Dat kon ze ook niet ontkennen, zei ze.

Balen natuurlijk. Wel een traumaatje dus inmiddels merk ik.
Ach, wat is balen? Zeker geen trauma, maar het draagt wel allemaal in negatieve zin bij aan de beeldvorming. Ben heel blij met mijn auto, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ik zou anderen niet zomaar aanraden om het 'ook op te zoeken'. En soms wil ik wel eens een beetje tegengas geven tegen de Wooters van deze wereld, die alles waar Tesla op staat lijken goed te willen praten. 't Is bijzonder wat er kennelijk allemaal geaccepteerd wordt / moet worden.

Bij mij is de aflevering maar één keer vlak van te voren afgezegd (nadat Tesla zelf mijn afspraak ongevraagd vervroegd had en ik twee dagen lang tevergeefs geprobeerd had om telefonisch een kenteken en meldcode te achterhalen), dus ik had, naar Tesla begrippen, nog geluk. Maar hier op het forum lees ja dan het het 'onze eigen schuld is dat Tesla niet bereikbaar is omdat we met zijn allen gaan bellen'. Tsja, bij gebrek aan wat voor vorm van verwachtingsmanagement dan ook is dat wat je krijgt: dan gaan mensen bellen. Maar dat ligt nooit aan Tesla .... :eek:
 
Ik heb begrip voor je situatie, maar als Tesla een eigen aangekochte kabel niet wil vergoeden omdat ze zelf op een levering van nieuwe kabels wachten, waaronder eentje met jouw naam op, dan is dat jammer maar dan moet je dat ook begrijpen.

Qua facturatie lijkt het me echt niet moeilijk dat je delivery specialist of Service Center dit kan escaleren om dit in orde te krijgen.
We gaan wel erg off topic maar het is gewoon te gek voor woorden dat Tesla de klant hier in de kou laat staan. Een auto zonder laadkabel verkopen is toch gewoon niet recht te praten? Desnoods had een manager de zijne kunnen uitlenen.
En de hele tijd dat wachten aan de telefoon is ook gewoon waardeloos.
En dat van een bedrijf gevestigd in het land van Harvard. Kaum zu fassen!
 
  • Like
Reactions: MarcoB and DutchTM3
We gaan wel erg off topic maar het is gewoon te gek voor woorden dat Tesla de klant hier in de kou laat staan. Een auto zonder laadkabel verkopen is toch gewoon niet recht te praten? Desnoods had een manager de zijne kunnen uitlenen.
En de hele tijd dat wachten aan de telefoon is ook gewoon waardeloos.
En dat van een bedrijf gevestigd in het land van Harvard. Kaum zu fassen!

5 jaar terug kreeg je alleen een UMC. Zo gek vind ik dat niet. Genoeg Tesla rijders die voldoende daaraan hebben en gewoon thuisladen en af en toe de SuC...
 
Je kreeg vroeger inderdaad geen Mennekes type-2 laadkabel mee, alleen UMC. Heb er dan maar zelf een gekocht, en als ik goed reken heeft die me nu ongeveer, na meer dan 5 jaar, iets meer dan 100 EUR per laadsessie gekost :). Voor sommigen zal ie nuttig zijn en voor anderen niet; ik zou er begrip voor hebben als Tesla dit net als vroeger als een accessoire verkoopt.

De enige kabel (naast UMC) die ik ooit echt nodig heb gehad is een Franse type 3-kabel op skivakantie.
 
Ja oke maar die ze er toen bij deden is wel 3 fase.
De huidige UMC is 1 fase, daar wil je niet mee op vakantie.

Op wintersport had ik toch echt voldoende aan de 8 km/u die ook de oude UMC in Italië uit de wcd kreeg.

Het is allemaal niet ideaal, maar pas dit jaar zag ik in Italië in de skidorpjes openbare laadpalen opduiken. Daarvoor had je dus niets aan de type 2 laadkabel.
 
Je kreeg vroeger inderdaad geen Mennekes type-2 laadkabel mee, alleen UMC. Heb er dan maar zelf een gekocht, en als ik goed reken heeft die me nu ongeveer, na meer dan 5 jaar, iets meer dan 100 EUR per laadsessie gekost :). Voor sommigen zal ie nuttig zijn en voor anderen niet; ik zou er begrip voor hebben als Tesla dit net als vroeger als een accessoire verkoopt.

De enige kabel (naast UMC) die ik ooit echt nodig heb gehad is een Franse type 3-kabel op skivakantie.
Ik laad overal op waar dat kan. Zonder Mennekes kun je dan niks. Los daarvan, hoe het vroeger was doet er niet toe. De kabel zit nu in de prijs, dan moet hij ook geleverd worden.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
  1. Dan ga je ervan uit dat die manager Tesla rijdt
  2. Dan ga je ervan uit dat die manager zelf niet moet laden
  3. Dan ga je ervan uit dat die manager zijn kabel al niet aan een andere klant heeft uitgeleend.
Nee. Ik had het over "een" manager. Snap niet dat jij zoiets normaal vindt - met alle respect natuurlijk. Klant is koning. Niet bij Tesla.
 
Op wintersport had ik toch echt voldoende aan de 8 km/u die ook de oude UMC in Italië uit de wcd kreeg.

Het is allemaal niet ideaal, maar pas dit jaar zag ik in Italië in de skidorpjes openbare laadpalen opduiken. Daarvoor had je dus niets aan de type 2 laadkabel.

Ja dat is waar, ik had 3 verschillende kabels bij me (blauwe mennekes type 2, 1 fase umc en een 3 fase umc) en geen 1 gebruikt.
Alleen de SuC's onderweg en op locatie hing een TWC voor klanten.
 
Nee. Ik had het over "een" manager. Snap niet dat jij zoiets normaal vindt - met alle respect natuurlijk. Klant is koning. Niet bij Tesla.
Toen ik mijn Model X ophaalde wist ik niet eens dat ik zo een blauwe kabel erbij kreeg.

Verder lijk je ook niet het concept "de voorraad is op" niet te begrijpen. Ik begrijp dat dat niet handig is, maar als je echt zo om die kabel verlegen zit, hadden ze misschien beter je auto aan iemand anders geleverd die niet zo een stukje kan zagen, en jouw levering uitgesteld tot wanneer de kabels terug op stock zijn.

Klant is koning, maar Tesla is net zoals andere bedrijven een hoop mensen, en mensen maken fouten. Als dat je te nederig lijkt, moet je vooral in de toekomst kopen bij bedrijven waar mensen geen fouten maken. De meeste Duitse autobouwers vallen dan al van je lijstje af.

Ik heb overigens het gevoel dat ik wel als koning bij Tesla behandeld wordt. Misschien omdat ik geduldig ben en begrip heb. En tot nog toe laat me dat niet in de steek.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Terug on topic: als men mij vertelt hoe vervuilend en slecht voor het klimaat onze batterijen wel zijn, zeg ik dat ik er echt niets van weet want ik ben geen wetenschapper gespecialiseerd in die materie, en ben al helemaal niet gespecialiseerd in de waarheden over klimaatverandering (sousentendu: u vermoedelijk ook niet :)) .

Ik verwijs wel naar :
(i) de schoolpoort, die ouders in een lekkere walm van uitlaatgassen dompen als ze hun kinderen afzetten (of er zelfs maar op wachten, 's winters),
(ii) de 'zwartheid' van de gevels van de Wetstraat en Belliardstraat (de voornaamste invalsweg en uitvalsweg in Brussel),
(iii) de decibels van stadsverkeer, en:
(iv) het feit dat de wagen (een MS in mijn geval) gewoon de beste is voor haar geld TCO-wise (ruimte van een Renault Espace, wegligging van een BMW 5, comfort van een Mercedes E, acceleratie van een 6,5 liter Ferrari).

Dat antwoord werkt echt wel wat ontwapenend: mensen weten plots niet meer hoe de Congolese kinderarbeiders in de lithium-mijnen te plaatsen in het gesprek (enkelen zullen het wel opzoeken op hun lithium-ion smartphone :rolleyes:), en dat dieselmotoren beter zijn voor het milieu, tja dat passeert toch niet de test van (i), (ii) en (iii) hierboven dus dan zwijgen ze er maar over.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: 4DXP and wooter
Ik laad overal op waar dat kan. Zonder Mennekes kun je dan niks. Los daarvan, hoe het vroeger was doet er niet toe. De kabel zit nu in de prijs, dan moet hij ook geleverd worden.

'tuurlijk. Maar Tesla zou de kabel wel uit de prijs kunnen halen, en de prijs verlagen. Ik zit nu zelf opgezadeld met twee kabels (één gekocht in 2013, een tweede meegekregen in 2018) die ik niet gebruik :)
 
Terug on topic: als men mij vertelt hoe vervuilend en slecht voor het klimaat onze batterijen wel zijn, zeg ik dat ik er echt niets van weet want ik ben geen wetenschapper gespecialiseerd in die materie, en ben al helemaal niet gespecialiseerd in de waarheden over klimaatverandering (sousentendu: u vermoedelijk ook niet :)) .

Ik verwijs wel naar :
(i) de schoolpoort, die ouders in een lekkere walm van uitlaatgassen dompen als ze hun kinderen afzetten (of er zelfs maar op wachten, 's winters),
(ii) de 'zwartheid' van de gevels van de Wetstraat en Belliardstraat (de voornaamste invalsweg en uitvalsweg in Brussel),
(iii) de decibels van stadsverkeer, en:
(iv) het feit dat de wagen (een MS in mijn geval) gewoon de beste is voor haar geld TCO-wise (ruimte van een Renault Espace, wegligging van een BMW 5, comfort van een Mercedes E, acceleratie van een 6,5 liter Ferrari).

Dat antwoord werkt echt wel wat ontwapenend: mensen weten plots niet meer hoe de Congolese kinderarbeiders in de lithium-mijnen te plaatsen in het gesprek (enkelen zullen het wel opzoeken op hun lithium-ion smartphone :rolleyes:), en dat dieselmotoren beter zijn voor het milieu, tja dat passeert toch niet de test van (i), (ii) en (iii) hierboven dus dan zwijgen ze er maar over.
Dat is een goede. What about the smartphone... Die moet ik onthouden