TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Verkeersborden laadplaatsen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Steven Loyens, Dec 5, 2013.

1. Steven Loyens

Steven Loyens Member

Naar aanleiding van het meer en meer opduiken van publieke laadplaatsen zou het misschien handig zijn dat men tot een uniformering komt van de wegwijzers/verkeersborden die verwijzen naar publieke laadplaatsen.
    Heb op internet volgend borden gevonden:

Free_EV_charge_station_sign_klein.jpg Parking-EV-P.jpg

Wat vinden jullie hier al van?
    Geef gerust jullie opmerkingen en wie weet krijgen we wel reacties vanuit de overheden op dit onderwerp.

- - - Updated - - -

GELDEN:
    Van een afstand zal niet voor iedereen duidelijk zijn dat het voor elektrische auto's bedoeld is.
    Steven Loyens:
    Vandaar dat ik een discussie wil opstarten. Als we allemaal samen werken komen we zeker tot een ontwerp dat voor iedereen goed en duidelijk is. We moeten rekening houden met zoveel dingen. Leesbaarheid dag/nacht, door alle weersomstandigheden, mensen met kleurenblindheid, ...
    PaulusdB:
    Ja, dat alles en ook een matrix scherm met hoeveel het er in totaal zijn c.q. actueel onbezet zijn.

Heb even de commentaren die er in de algemene pagina waren al bijgevoegd.
    Zou zeggen, start de discussie maar. Aanmerkingen en eventuele ontwerpen zijn ook welkom.

2. fouktsang

fouktsang Member

Beide borden zijn mooi hoewel ik denk dat sommige mensen bij de tweede toch wel wat langer moeten nadenken, zeker petrolheads.

twee suggesties van mijn kant waarbij de eerste natuurlijk ook in het Nederlands kan
    tesla sign 2.jpg tesla sign.jpg

3. Steven Loyens

Steven Loyens Member

Met tekst zou ik zelf persoonlijk niet gaan werken. Als juist enkel pictogram gebruikt is het internationaal verstaanbaar.
    Beetje zoals het pictogram voor mindervaliden, Europees aangenomen dus wijdverspreid.
    Op termijn kan dan één enkel logo in heel de Europese Unie ons de weg wijzen naar laadplaatsen eender in welk land we zijn.

4. mik

mik S214 EU

Dit is mijn laadpunt:

IMG_0446.JPG

5. Gerardf

Gerardf Active Member

Ik hoop eigenlijk dat men op zoveel mogelijk plaatsen die groene markering blijft en gaat gebruiken.

6. Steven Loyens

Steven Loyens Member

#6 Steven Loyens, Dec 6, 2013
    Last edited: Dec 6, 2013
    Dat logo in het groene parkeervak lijkt me wel iets. Kan het gebruiken zowel voor laadplaatsen wagens als voor fietsen/brommers die ook op laadstroom nodig hebben.

EVsign2.jpg

Is afbeelding die ik juist nog gevonden heb. Kan eventueel dus onderaan soort laadpunten toevoegen zolang er geen eenzijdige standaard is van aansluitingen. Dan hoeven de mensen niet te zoeken naar laadpunt dat werkt met hun voertuig.

7. Rsvarthur

Rsvarthur Member

Ik heb deze thuis als vriendelijk verzoek neergezet. Werkt perfect! Nog nooit ge-iced, terwijl dat hartstikke legaal zou zijn. Wel wat gezeik met de gemeente omdat het bordje 15 cm op gemeentegrond staat. De heg is van mij, staat op erfgrens en hangt dus wat over de stoep...

image.jpg

8. Steven

Steven Member

+1

Met zo'n duidelijke groene markering durven mensen daar vaak niet te gaan staan zelfs als ze niet precies begrijpen waarom ze daar niet mogen staan.

9. Steven Loyens

Steven Loyens Member

mik, weet jij soms welke kleur groen dit is?
    Aangezien ik zelf wat ken van grafisch werk zal ik me eens bezig houden met ontwerp.
    En aangezien er al wat gelijkgestemdheid is over het groen ga ik dat als basis gebruiken.
    Het laadlogo op MIK zijn parkeerplaats lijkt me ook wel wat.
    Zeg maar als ik op verkeerde pad aan het denken ben. :cool:

10. Rsvarthur

Rsvarthur Member

handig ook die gestreepte palen voor als er een duvelske teveel in zit :)

11. Steven Loyens

Steven Loyens Member

Laadbord EV klein.jpg
    Heb een snel ontwerpje gedaan.

Onderaan bord geven verschillende symbolen de verschillende aanvaarde stekkers weer.
    In het midden symbool voor parking, omringd door het laadsymbool (beetje zoals batterij niveau streepjes)
    Bovenaan richtingspijl.
    Hele bord in zelfde groen als de parkeerplaatsen om de eenvormigheid te bewaren en de milieuvriendelijkheid te onderstrepen.

Geef gerust jullie commentaar.

12. S-19910

S-19910 Driving Model-S #19910

netjes.... mijn stem heb je:wink:

13. AnalysiZ

AnalysiZ Active Member

Prima ontwerp!

Ik ga er van uit dat de 1 betekent: Type 1 en de 2 Type 2 aanluiting? En dat de cirkel en vierkant daar dan de symbolen van zijn?

Wellicht dat er ook verkeersborden kunnen zijn die verwijzen naar de plaats waar ze staan? (bijv in Oosterhout is het nog even over de parkeerplaats heen rijden, en in het buitenland zou het mooi zijn om in een onbekende omgeving niet alleen van navigatie afhankelijk te zijn). In dat geval zouden de cijfers kunnen duiden op het aantal plaatsen dat beschikbaar is....

Doordat deze borden je naar deze plaatsen loodsen, is er wellicht ook nog iets meer tijd om ICE's te laten bedenken dat er daar iets bijzonders is dat niet voor hun bestemd is. Zodra ze eenmaal stilstaan.....

14. Steven Loyens

Steven Loyens Member

Heb die Type 1 en Type 2 en DC aanduiding gevonden online. Dus dat zouden we eventueel gerust nog kunnen aanpassen.
    Ook even het symbool voor het laad niveau bijgewerkt.
    Ook de links en rechts versie gemaakt.

Denk dat als we ook nog het aantal plaatsen gaan vermelden dat het eventueel wat veel word en eventueel te verwarrend.
    Op termijn worden hopelijk alle laadpunten vermeld in de GPS en is de wegwijzer gewoon een hulpmiddel om de laatste kilometer te overbruggen naar de juiste plaats.

Laadbord EV klein links2.jpg Laadbord EV klein rechts2.jpg

15. Maarten

Maarten Active Member

Keurig, maar ik zou de 2 meer duidelijk de vorm van de stekker geven (trapezium met afgeronde hoeken)?

16. Steven Loyens

Steven Loyens Member

Hoeveel soorten stekkers zijn er in omloop als ik vragen mag? Want dat is iets waar momenteel nog niet te veel van ken.

Bedoel je met vorm van stekker dit?

stekker 1(3).gif

17. Steven Loyens

Steven Loyens Member

Heb al een aantal stekkers gevonden en uniform gemaakt.

Laadstekkers.jpg
    Zoek nog afbeeldingen van volgende stekkers:
    - LeGrand
    - Yazaki
    - Combo

Zouden deze op de plaats van de cijfertjes kunnen gebruiken.

18. Maarten

Maarten Active Member

Dat lijkt mij inderdaad duidelijker dan de "ronde 1" en "vierkante 2".

19. Steven Loyens

Steven Loyens Member

Share This Page