TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Verkeersdrempels

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Mark67, Apr 24, 2016.

  1. Mark67

    Mark67 Member

    Joined:
    Apr 24, 2016
    Messages:
    29
    Location:
    Rotterdam
    Ik sta op het punt een Pearl-White 90D te bestellen. :) Na heel veel jaren BMW rijden een grote verandering, vermoed ik.

    Een vraag houdt mij nog bezig, die ik graag niet door een verkoper beantwoord wil hebben, maar door echte gebruikers.

    Ons land (NL) staat vol met verkeersdrempels. Daar zitten ook wat venijnige exemplaren tussen. De auto lijkt nogal laag op de wielen te staan. Hoe vaak schuif ik straks met de voorkant of onderplaat over een drempel? Hebben jullie daar last van? Is een luchtgeveerd exemplaar dan aan te bevelen of is dat overdreven?

    Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
     
  2. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    552
    Location:
    Enschede, NL
    Ik heb de normale vering in een 'gewone' S85 (eigenlijk is geen enkele Tesla gewoon...) en heb nog maar 1 keer de bodem geraakt, namelijk vlak naast de Burger King in Zevenaar waar de bestrating nogal is verzakt. Voor de rest eigenlijk nergens last van, maar ik pak drempels meestal wel een beetje kalm, want anders krijg ik echt medelijden met de wielophanging.

    Ik heb hier in de wijk 1 drempel die ik tot nu toe met elke andere auto wel eens heb geraakt. De Tesla lijkt gewoon niet zo heel diep in te veren, waardoor je er uiteindelijk altijd wel goed overheen komt.

    De luchtvering kan uiteraard wel wat in het voordeel zijn, omdat je 'm dan bij een drempel wat hoger kunt instellen, maar de gewone vering is ook al heel goed.
     
    • Like x 1
  3. Wim S.

    Wim S. Active Member

    Joined:
    Apr 11, 2013
    Messages:
    1,410
    Location:
    De Woude NL
    Luchtvering geeft vooral winst bij bijzondere omstandigheden. Zo woon ik op een eiland en met hoog water staat de klep van de veerboot zo steil dat ik zonder omhoog gezette luchtvering met de accu over de knik van de klep schraap.
    Verder is luchtvering comfortabeler. Een S met luchtvering en 21" velgen is ongeveer net zo comfortabel als een S met 19" wielen en standaard vering.
     
    • Informative x 1
    • Like x 1
  4. Mark67

    Mark67 Member

    Joined:
    Apr 24, 2016
    Messages:
    29
    Location:
    Rotterdam
    Dank. Met de luchtvering bedoel ik inderdaad dat ik de auto wat hoger op de wielen kan zetten bij vervelende drempels in woonwijken. Of bij steile in-uitritten. Ik proef uit jullie reacties dat ik het om die reden niet echt hoef te doen...
     
  5. LastNLSig

    LastNLSig Active Member

    Joined:
    Aug 22, 2013
    Messages:
    1,057
    Location:
    Netherlands
    Er zijn drempels waar je inderdaad met de onderkant de drempel raakt. Niet zo zeer bij het oprijden. Maar van die korte bumps die zo kortl en hoog zijn dat je er met de voorwielen overheen bent terwijl de achterwielen er nog voor staan.

    Het aardige is dat je dit op een specifieke plek maar 1 keer hoeft te overkomen. De volgende keer zet je de luchtvering (die je dan dus inderaad wel moet hebben) een standje hoger. De auto slaat de coördinaten op en zal vervolgens altijd op de plek de luchtvering verhogen.

    Overigens heb ik nog maar een paar drempels gehad waar dit noodzakelijk is.
    Niet te snel nemen is natuurlijk altijd een goed advies (en het door van de wegbeheerder).
     
    • Like x 1
  6. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    552
    Location:
    Enschede, NL
    Liggen de auto's met luchtvering standaard lager? Want ik heb echt bijzonder weinig last van drempels met de normale vering. Ook drempels waarbij de gehele drempel zich onder mijn auto bevindt (dus die korte bumps die LastNLSig omschrijft) heb ik nog nooit geraakt.
     
  7. MickC

    MickC Member

    Joined:
    Apr 3, 2016
    Messages:
    388
    Location:
    Belgium
    Ik ken het dilemma. Ik rij vaak een oude ondergrondse parking in waar elke andere (langere) auto redelijk hard de bodem raakt. Ik heb dan aan Tesla gevraagd om als 2de proefrit naar daar te rijden en te testen. Met een P90D met luchtvering en 3 personen raakte hij zacht. Daar het een wagen met luchtvering is zet hij zich (volgens mijn info) steeds terug op normale rijhoogte. Dus volgens mij had een wagen met normale vering veel harder geraakt. Daarnaast ken ik nog een paar steile opritten waar ik de neus niet op wil beschadigen.

    Ik heb dus veiligheidshalve voor de luchtvering gekozen ipv het premium interieur of vierwielaandrijving. En het is nog een leuke gadget...
     
  8. MickC

    MickC Member

    Joined:
    Apr 3, 2016
    Messages:
    388
    Location:
    Belgium
    Volgens Tesla liggen deze even hoog. Zouden we eens moeten nameten.
     
  9. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    711
    Location:
    Wassenaar
    Ik heb in Den Haag al een paar drempels iets lager gemaakt:(. Daarnaast heb ik een garage in mijn vakantiehuis waar ik nu niet meer in kan.

    Het zal duidelijk zijn dat ik eigenlijk best wel spijt heb dat ik geen luchtvering genomen heb. Mijn advies is: doen
     
  10. ERvee

    ERvee member

    Joined:
    Oct 12, 2014
    Messages:
    794
    Location:
    Nieuwegein, The Netherlands
    Ik heb ook best regelmatig al n drempeltje gevoeld. Vooral die wat kortere drempels. Met luchtvering is t gelukkig een eenmalige exercitie, vind t derhalve een aanrader.
     
  11. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    500
    Location:
    Belgium
    Vreemd is ook dat Classic met gewone vering naar mijn smaak iets hoger stond dan Dual met gewone vering. Ondervind ik vaak bij het uitrijden van de garage van m'n werkplek, als ik niet alleen in de auto ben... Iemand anders dezelfde ervaring?
     
  12. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,120
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    S85 RWD met standaard vering en 19" wielen: nog geen problemen ondervonden
    Neem de drempels wel met voorzorg, dus max 30 km/h ( wat eigenlijk de wettelijke maximum snelheid is voor verkeersdrempels )
     
    • Like x 1
  13. Herbie65

    Herbie65 Member

    Joined:
    Dec 2, 2014
    Messages:
    526
    Location:
    Netherlands
    Ik woon in Almere. Veel drempels daar.
    Luchtvering omhoog kan ik er goed en comfortabel overheen. Met vorige auto's had ik meer problemen.
    Ik zeg DOEN!
     
  14. BobbyKings

    BobbyKings Silver

    Joined:
    Oct 1, 2015
    Messages:
    622
    Location:
    Voorburg, Netherlands
    Blijft een kwestie van gradatie van het probleem. Ook met luchtvering zal er altijd wel een veerboot, een vakantiehuis of drempel zijn waar de bodemspeling net niet toereikend voor is.
    Luchtvering maakt van de S geen Hummer. Gelukkig maar.

    En als je risico definieert als kans maal effect, neemt risico niet af met luchtvering omdat het effect vrijwel nul is door de extreem solide bodemplaat. Bonkjes zijn zeldzaam en doen geen kwaad.
     
  15. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,478
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    #15 Energie Gratiz, Apr 24, 2016
    Last edited: Apr 24, 2016
    Laten we die hoogtes dan maar eens vergelijken.
    Zorg dat de auto op een vlakke ondergrond staat en lees de hoogte af als je precies het achterste deel van de bodem wel/niet kunt zien.

    Mijn classic met luchtvering en standaard 19" velgen en banden - in normale stand - heeft 12,5cm bodemspeling.
    In de stand low zakt de MS slechts 1cm. :(
     
  16. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    510
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    Mark, ik merk dat je jezelf zorgen maakt over dit punt. Of dat terecht is of niet, daarover verschillende meningen.
    Echter gaat het niet om anderen maar om jouw situatie.
    De zorg kan makkelijk worden weggenomen door luchtvering bij te bestellen.
    Dus als je dat kan veroorloven is dat een goede investering in je eigen gemoedsrust.

    Overigens heb ik zowel een Tesla met als zonder luchtvering gehad. In comfort merk ik weinig verschil.
    Maar de hoge drempels doe ik nu met 15kmpu ipv 10kmpu zonder samengeknepen billen.
     
  17. Mark67

    Mark67 Member

    Joined:
    Apr 24, 2016
    Messages:
    29
    Location:
    Rotterdam
    Allen, veel dank voor jullie bijdragen. Als ik het samenvat, dan zijn degenen die luchtvering hebben blij dat zij deze keuze hebben gemaakt.

    Dat gaat me weer kosten... Ach, wanneer was de laatste keer dat een auto goedkoper werd naarmate je dichter bij de bestelling komt? ;)
     
  18. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,316
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Zelf ben ik aan de tweede model S bezig, beide zonder luchtvering.
    Ik heb nog nergens een probleem ondervonden als je uw snelheid aanpast waarmee je over de drempel gaat.
     
    • Like x 1
  19. Erik-S85

    Erik-S85 Member

    Joined:
    Jul 28, 2014
    Messages:
    372
    Location:
    De Meern
    Geen luchtvering in de S en raak regelmatig de korte drempels. Zou luchtvering daarom bijbestellen bij een volgende S.
     
  20. vdvoorde

    vdvoorde 1961 Born Petrolhead 2016 Reborn Electric

    Joined:
    Mar 29, 2016
    Messages:
    167
    Location:
    Hoofddorp, The Netherlands
    Degenen zonder luchtvering vinden dat over het algemeen prima. Degenen met luchtvering willen dat over het algemeen niet missen. Logisch, je staat achter je eigen keuze. Niets mis mee, maar het helpt een ander vaak niet. Zoveel mensen, zoveel wensen. De beste manier is om het zelf uit te proberen. Tijdens mijn aankoopproces heb ik beide onderstellen uitgebreid kunnen testen. Direct achter elkaar gereden en hetzelfde traject gevolgd.

    Mijn (subjectieve) conclusie, voor wat het waard is. Het standaard onderstel is erg goed, maar aan de harde kant (gereden met standaard 19"). Met luchtvering eveneens erg goed, maar de scherpe kantjes zijn er wat af (gereden met optionele 21"). Dus zoals @Wim S. al aangaf, ondanks de 21" velgen toch een tikkeltje comfortabeler, zonder een vliegend tapijt te worden. En dat gaf voor mij de doorslag, want ik ga voor een 20" zomerset.

    Én, want daar ging het uiteindelijk om, met beide onderstellen geen enkele last van drempels gehad. Wel moet ik zeggen dat ik daar over het algemeen heel voorzichtig mee ben. Veelvuldig hard over drempels knallen zorgt naar mijn mening snel voor speling in ophanging en besturing. Ik ben daar gevoelig voor, dus ik doe mijn best om dat 'nieuwe autogevoel' zo lang mogelijk in stand te houden. Noem me maar een zeikerd!
     
    • Informative x 1
    • Like x 1

Share This Page