Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verkeersdrempels

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ook beide onderstellen proefgereden, maar merkte eigenlijk weinig verschil. Ik had het idee dat de luchtvering iets slapper aanvoelde, dus de gewone vering lag iets strakker in bochten (merkbaar bij rotondes). Misschien dat dat ook juist wel weer het comfort van de luchtvering zou verklaren. Het lastige was wel dat de één 19" velgen had en de ander 21", dus het is ook niet 100% eerlijk te vergelijken. En tegen de tijd dat ik mijn Tesla geleverd kreeg was er alweer heel veel veranderd ten opzichte van de auto's die ik heb proefgereden (niet alleen autopilot, maar ook betere stoelen en vast nog wel meer verbeteringen).

Hoe dan ook, bij mij was de keus tussen 60 kWh met veel opties, of 85 kWh met wat minder opties. En ik wilde eigenlijk wel erg graag het bereik en de snelheid van de 85 kWh versie :) Dus iets als luchtvering schrap je dan vrij snel als je er de toegevoegde waarde niet van in ziet.

Als het budget toe laat en je wilt zekerheid hebben, dan moet je uiteraard wel voor de luchtvering gaat. Want één ding is zeker aan de gewone vering: hoger op de poten zetten is onmogelijk.
 
  • Disagree
Reactions: Desiré
Screenshot_2016-04-25-22-38-29.png
Voor degenen die Euro's per centimeter willen bepalen bij deze een partiële screenshot van de Model S pagina.
 
Ik had nog ergens dit staatje met de rijhoogteverstelling liggen:
+ 33 mm Very High
+ 22 mm High
Standard
- 20 mm Low

Dat zou een verstelbereik van 53 mm betekenen, terwijl het blijkbaar maar 43 mm is.
Daarom vermoed ik dat Low sinds de introductie van tank-mode nog maar - 10 mm is.
Daarmee klopt het dan weer. Maar dan ligt de luchtgeveerde auto wel 14 mm lager dan die met stalen veren, dat lijkt me weer erg veel...
 
Met luchtvering moet je gek genoeg juist meer rekening houden met drempels.... Ik heb de standaardvering daarom genomen en ik rijd enorm veel soorten drempels. Geen een keer de bodem geraakt. Mijn vrouw heeft een BMW 528i met sportchassis. Daarmee raak ik regelmatig de bodem met een drempel. Dus ik zeg: tov een BMW met sportchassis ga je er op vooruit qua "drempelbeuken".
 
Wel apart dat de ervaringen zo verschillend lijken te zijn. Zal ook wel wat met rijstijl te maken hebben, maar ik neem aan dat de meesten hier wel een beetje voorzichtig doen met de Tesla.
Ik denk dat het vooral ligt aan de omgeving waarin je rijdt, zoveel drempels zoveel hoogtes.

Er is hier in Eindhoven bijvoorbeeld een (woon)straat waar ik absoluut niet door kan zonder de luchtvering te verhogen (weg verzakt net voor de drempel). Op mijn weg tref ik zo wel meer drempels die ik rustiger moet nemen.
Het is wel weer zo dat je met luchtvering een (niet-bodem-schraap) drempel wel op hogere snelheid kunt nemen, de veerkarakteristiek is vooral bij het afrijden veel comfortabeler dan met schroefveren.
 
Ik had met mijn vorige S85 met gewone vering nooit problemen met drempels. Heb nu een 90D ook met gewone vering en raak regelmatig met de bodem de drempels. Zeker als we met 4 personen in de auto zitten. Het lijkt erop dat de nieuwe modellen iets lager liggen. Zal het binnenkort eens bij de SeC vragen.
 
Ik denk dat het vooral ligt aan de omgeving waarin je rijdt, zoveel drempels zoveel hoogtes.
Toch heb ik naar mijn gevoel wel vrij extreme drempels genomen, zonder problemen. Maar ik pas wel altijd mijn snelheid aan. Ik heb hier in onze woonwijk een drempel waarbij ik echt niet harder hoef te rijden dan 15 km/u met de meeste auto's, want anders raak ik 'm gewoon. Gelukkig met de Tesla nog nooit gehad, maar wel altijd op lage snelheid die drempel over gegaan.

Hiervoor reed ik een Alfa Romeo, daarmee was het schuren over drempels gewoon een dagelijkse bezigheid.
 
Eigenlijk enkel maar doffe ellende die verkeersdrempels ! :mad:

Ik hoop ooit ambulancier te mogen zijn als de uitvinder van die drempels op de berrie ligt vanachter.
Ik neem dan zeker alle drempels aan wettelijke snelheid; wedden dat je 'm bij aankomst in de kliniek van het plafond mag schrapen daar vanachter !! :D:D:D
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Ik had met mijn vorige S85 met gewone vering nooit problemen met drempels. Heb nu een 90D ook met gewone vering en raak regelmatig met de bodem de drempels. Zeker als we met 4 personen in de auto zitten. Het lijkt erop dat de nieuwe modellen iets lager liggen. Zal het binnenkort eens bij de SeC vragen.
Heb ook die (aan zekerheid grenzende) indruk. Twee jaar lang geen probleem gehad en nu telkens de oprit van parkeergarage van ons kantoor Brussel aan 't schrapen... Kan ook aan meergewicht van "D" liggen natuurlijk.
 
Heeft iemand ervaring met het permanent laten verhogen van een MS? Drempels zijn echt een probleem voor mij, zeker met 4 of 5 volwassenen in de auto. Ik heb een 85d uit maart 2015. Ik neem drempels nu 'diagonaal' en/of stapvoets
 
Ik raad het af om je Model S zonder luchtvering te verhogen. De auto wordt er op hogere snelheden minder stabiel van. Dan maar wat voorzichtiger over een incidenteel drempeltje rijden. (Is ook niet anders in mijn luchtgekoelde ICE uit 1992.)
 
Vreemd is ook dat Classic met gewone vering naar mijn smaak iets hoger stond dan Dual met gewone vering. Ondervind ik vaak bij het uitrijden van de garage van m'n werkplek, als ik niet alleen in de auto ben... Iemand anders dezelfde ervaring?

Ik heb precies hetzelfde. Met mijn Classic bijna nooit een drempel geraakt. Nu een 90D, alleen in de auto gaat goed, met 4 personen raak ik toch echt vaak een drempel die ik met de S85 niet raakte. Wil er eigenlijk nog eens mee naar de SeC.
Ik raak met 4 personen met de voorkant zelfs de drempels bij de SuCs.