Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • The final cut of TMC Podcast #27 is available now with topics time-stamped. We discussed: Consolidation in LiDAR manufacturers; Volvo EX90 shipping with LiDAR; FSD Beta Full Release in N.A.; FSD detecting autopilot cheats, Gwen Shotwell directly overseeing SpaceX Starship; and more. You can watch it now on YouTube. We should have it published to podcast networks shortly.

Verlengsnoeren

skruger

Model S 85D
Mar 18, 2016
21
15
Oegstgeest
Ik wil op vakantie kunnen laden bij bijvoorbeeld een motel of een appartement. Vaak kun je wel parkeren naast de ingang of een raam maar is het net te kort voor de gewone laadkabel om bij een 220V stopcontact te komen. Dus wil ik een verlengsnoer meenemen van ongeveer 20 meter.

Ik heb wel eens meegemaakt dat een goedkoop haspeltje, als je die niet goed afwikkelt, al lekker heet wordt als je lekker aan het boren bent ofzo. Auto opladen gedurende een hele nacht zou dus ook wel eens een zware wissel op een verlengsnoer kunnen trekken. Mijn vraag is dus:

Heeft iemand ervaring met het gebruik van een verlengsnoer en waar moet je op letten als je er één koopt?
 
Er kan inderdaad meer dan 10A door de kabel lopen. Dat is best wel veel stroom.

Daarom:
2) Een kabel met voldoende dikke aders kopen. Ik heb zelf een kabel met 2,5 mm² kabelsectie gekocht. Geeft geen krimp.
3) De kabel altijd volledig afrollen, er geen spoel van maken.
4) Let ook op dat het stopcontact waar je de kabel insteekt niet oververhit geraakt.
 
Ik heb ook al eens met een flink lange verlengsnoer geladen. Het ging wel, maar je moet geduld hebben. Haspel helemaal afrollen is essentieel, die les heb ik ooit geleerd toen mijn moeder dacht dat je twee friteuses kon hangen aan een half afgerolde haspel.

11 ampere is ruim 2500W, dat zouden de meeste haspels moeten trekken. Je kunt voor de zekerheid het amperage op het laadscherm een beetje terugschroeven naar 9 (2070 W.)
 
Wanneer een kabel met 2,5mm2 aders gebruikt wordt is het niet zo'n probleem, mits inderdaad de bedrading in huis en stopcontact in orde zijn zoals DjiM hierboven in punt 4 al noemde.
Heb ooit eens bij mijn schoonouders in de schuur geladen en na 1 a 2 uurtjes was het stopcontact al loei heet :eek:
Het laden lukt meestal wel prima, ooit eens in de ardennen geladen met twee verlengkabels van 10 en 25m aan elkaar geknoopt en een voltage van rond de 200 , ging langzaam maar zonder problemen.
 
Ik heb mijn 2,5mm² kabel op haspel vorige zomer beschadigd omdat ik aan het laden was zonder hem helemaal af te rollen. Helemaal afrollen is zeker aan te raden. Ik heb er ondertussen 2 kabels van 20m van gemaakt, dus niet zo heel erg. Hij was heet geworden op de plaats waar hij de haspel in gaat en veroorzaakte zo een kortsluiting.
 
In Frankrijk hebben de wandcontactdozen een extra pin voor de aarde, dus je hebt een steker nodig met een gat. Zie onderstaande afbeelding.

Adapter_1037057-02-B_a84a85fd-268c-441c-9e4e-7e8dc3d5fb4b_1024x1024.jpg
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top