TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Verlengsnoeren

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by skruger, Mar 18, 2016.

Tags:
  1. skruger

    skruger Model S 85D

    Joined:
    Mar 18, 2016
    Messages:
    8
    Location:
    Oegstgeest
    Ik wil op vakantie kunnen laden bij bijvoorbeeld een motel of een appartement. Vaak kun je wel parkeren naast de ingang of een raam maar is het net te kort voor de gewone laadkabel om bij een 220V stopcontact te komen. Dus wil ik een verlengsnoer meenemen van ongeveer 20 meter.

    Ik heb wel eens meegemaakt dat een goedkoop haspeltje, als je die niet goed afwikkelt, al lekker heet wordt als je lekker aan het boren bent ofzo. Auto opladen gedurende een hele nacht zou dus ook wel eens een zware wissel op een verlengsnoer kunnen trekken. Mijn vraag is dus:

    Heeft iemand ervaring met het gebruik van een verlengsnoer en waar moet je op letten als je er één koopt?
     
  2. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Er kan inderdaad meer dan 10A door de kabel lopen. Dat is best wel veel stroom.

    Daarom:
    2) Een kabel met voldoende dikke aders kopen. Ik heb zelf een kabel met 2,5 mm² kabelsectie gekocht. Geeft geen krimp.
    3) De kabel altijd volledig afrollen, er geen spoel van maken.
    4) Let ook op dat het stopcontact waar je de kabel insteekt niet oververhit geraakt.
     
  3. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    704
    Location:
    Wassenaar
    Ik heb ook al eens met een flink lange verlengsnoer geladen. Het ging wel, maar je moet geduld hebben. Haspel helemaal afrollen is essentieel, die les heb ik ooit geleerd toen mijn moeder dacht dat je twee friteuses kon hangen aan een half afgerolde haspel.

    11 ampere is ruim 2500W, dat zouden de meeste haspels moeten trekken. Je kunt voor de zekerheid het amperage op het laadscherm een beetje terugschroeven naar 9 (2070 W.)
     
  4. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,092
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Wanneer een kabel met 2,5mm2 aders gebruikt wordt is het niet zo'n probleem, mits inderdaad de bedrading in huis en stopcontact in orde zijn zoals DjiM hierboven in punt 4 al noemde.
    Heb ooit eens bij mijn schoonouders in de schuur geladen en na 1 a 2 uurtjes was het stopcontact al loei heet :eek:
    Het laden lukt meestal wel prima, ooit eens in de ardennen geladen met twee verlengkabels van 10 en 25m aan elkaar geknoopt en een voltage van rond de 200 , ging langzaam maar zonder problemen.
     
  5. JoeNe

    JoeNe EU P 1662

    Joined:
    Dec 24, 2012
    Messages:
    1,556
    Location:
    Wijgmaal, Belgium, Europe
    Ik heb mijn 2,5mm² kabel op haspel vorige zomer beschadigd omdat ik aan het laden was zonder hem helemaal af te rollen. Helemaal afrollen is zeker aan te raden. Ik heb er ondertussen 2 kabels van 20m van gemaakt, dus niet zo heel erg. Hij was heet geworden op de plaats waar hij de haspel in gaat en veroorzaakte zo een kortsluiting.
     
  6. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
    Is er in Frankrijk nog een andere stekker nodig aan het verlengsnoer? Of past de gewone 220V stekker die wij kennen in NL?
     
  7. Desiré

    Desiré Member

    Joined:
    Sep 7, 2015
    Messages:
    852
    Location:
    Nijmegen
    In Frankrijk hebben de wandcontactdozen een extra pin voor de aarde, dus je hebt een steker nodig met een gat. Zie onderstaande afbeelding.

    Adapter_1037057-02-B_a84a85fd-268c-441c-9e4e-7e8dc3d5fb4b_1024x1024.jpg
     
  8. MJKA

    MJKA Member

    Joined:
    Dec 9, 2013
    Messages:
    359
    Location:
    Vleuten, The Netherlands
    dat heb ik geloof ik wel. Anders de boormachine ook maar even meenemen ;)
     
  9. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    778
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    In Frankrijk hebben de vaak nog een aardepen. Zorg dat je aan stekker hebt die daarin past. (groot deel van de NL stekkers heeft dat)
     
  10. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,954
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
  11. skruger

    skruger Model S 85D

    Joined:
    Mar 18, 2016
    Messages:
    8
    Location:
    Oegstgeest
    Bedankt voor alle reacties, ik ga er gauw een aanschaffen. Ik zag net dat er ook dat er een nieuwe supercharger komt bij Chateauroux, dus mijn route naar de Dordogne is ook compleet. Helemaal happy.
     
  12. Tommaso

    Tommaso Member

    Joined:
    Jan 9, 2016
    Messages:
    73
    Location:
    Nederland
    Net de 25m verlengkabel gekocht. Aangesloten op een geaarde WCD. Spanning is er maar de Tesla geeft een foutmelding aan. Wat zie ik over het hoofd?
     
  13. RobL

    RobL Member

    Joined:
    May 4, 2016
    Messages:
    38
    Location:
    Wijchen
    Heb je al geprobeerd om de stekker om te draaien?
     
  14. Tommaso

    Tommaso Member

    Joined:
    Jan 9, 2016
    Messages:
    73
    Location:
    Nederland
    yep, ook ander contact. En ook gemeten of er spanning op stond. Ook de Tesla op 5A gezet.
     
  15. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,877
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Probeer eens een wcd dichtbij (of beter in) de meterkast
     
  16. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    3,765
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    Welke doorsnede hebben de aders ?

    En welke is de foutmelding ?
     
  17. Tommaso

    Tommaso Member

    Joined:
    Jan 9, 2016
    Messages:
    73
    Location:
    Nederland
    heb de 2,5mm2. de foutmelding is fout in laadkabel. zie handleiding.
     
  18. SMU

    SMU Member

    Joined:
    Jun 8, 2015
    Messages:
    109
    Location:
    Eindhoven, Netherlands
    Die melding heb ik ook gehad Tomasso. Was toen aan het laden bij een vakantiehuis in Kroatië, heb toen eerst de amperes terug geschroefd en toen was het probleem weg. Later een ander stopcontact gevonden en toen kon ik max laden.
     
  19. Tommaso

    Tommaso Member

    Joined:
    Jan 9, 2016
    Messages:
    73
    Location:
    Nederland
    Thanks SMU,

    Ga het straks f morgen nog eens proberen. Had de amperes al teruggeschroefd naar 5A. Dus zal nu weer een ander contact moeten zoeken.
     

Share This Page