Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verlichting valt tegen bij S100D 2018

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
Ik ben op wintersport geweest met m'n S100D. In Duitsland viel me op de op de donkere wegen de verlichting niet sterk genoeg is en niet ver reikt. Het blijft dat in de EU de lampen zwakker zijn vanwege regeltjes maar ik vroeg me af of wellicht de US lampen wel aan te schaffen zijn of uberhaupt wel passen in de EU frames.

Na oplevering had ik al eens naar de hoogte laten kijken omdat ik vond dat deze niet hoog genoeg stond. SeC Rotterdam gaf toen aan dat deze correct stonden afgesteld.

Wie o wie heeft meer info :)
 
Ik heb dit euvel inderdaad ook niet, de verlichting is zelfs flink feller dan in mijn vorige Audi met Xenon. Enige klacht mbt. verlichting die ik wel deel is het gebrek aan achteruit verlichting waardoor de camera niets ziet als je achteruit gaat.

Ik heb ook een 2018 S100D
 
Vanwege ECE R48 mag in Europa dimlicht maximaal 2000lm geven. Bij hogere lichtstromen is een wasinstallatie van de koplamp verplicht. Tesla heeft dat niet (waarschijnlijk vanwege de invloed op de airodynamica). In Amerika hebben ze deze eis niet, en daar mag dus meer licht uit de koplamp komen.
Voor Xenon betekent dit dus dat we in Europa maximaal 25W xenonlampen mogen gebruiken, en in de USA het standaard 35W is.
Voor de huidige LED lampen weet ik de vermogens niet, maar de lichtstroom zal dus wel vergelijkbaar zijn. Het is in ieder geval in beide gevallen meer dan halogeen. Met wat moeite zul je de Amerikaanse lampen wel in de europese koplamp kunnen krijgen, maar legaal is het niet.
 
Ik heb dit euvel inderdaad ook niet, de verlichting is zelfs flink feller dan in mijn vorige Audi met Xenon. Enige klacht mbt. verlichting die ik wel deel is het gebrek aan achteruit verlichting waardoor de camera niets ziet als je achteruit gaat.

Ik heb ook een 2018 S100D
Idem, voldoende licht, vergelijkbaar met mijn vorige auto, volvo met xenon. Maar dan die auteruirijverlichting, wat zou het mooi zijn als daar een upgrade voor zou zijn. Hij is duidelijk niet bedoeld om de boel te verlichten achter je auto maar enkel een waarschuwingslampje om van buitenaf te laten zien dat je auto in de achteruit staat.
 
Voor Xenon betekent dit dus dat we in Europa maximaal 25W xenonlampen mogen gebruiken, en in de USA het standaard 35W is.

Vreemd, op de site van Tesland staat:

Echter in de laatste jaren is de regelgeving eenvoudiger geworden waardoor er geen restricties meer zijn. Hierdoor is het toegestaan om deze upgrade uit te voeren.

Ook op andere diverse sites over achteraf xenon inbouwen zie ik geen problemen. Heb je een bron @Mkessels waar uit blijkt dat het niet mag?
 
Ik begon al te twijfelen of het aan mijn ogen ligt, maar ik heb zeker de indruk dat mijn Classic een betere bundel gaf dan mijn 2018 S.
De camera achter is bij daglicht beter maar in het donker is het zicht beroerd slecht.
 
Vreemd, op de site van Tesland staat:

Echter in de laatste jaren is de regelgeving eenvoudiger geworden waardoor er geen restricties meer zijn. Hierdoor is het toegestaan om deze upgrade uit te voeren.

Ook op andere diverse sites over achteraf xenon inbouwen zie ik geen problemen. Heb je een bron @Mkessels waar uit blijkt dat het niet mag?
Misschien dan ook xenon in de achteruitrijverlichting :)
 
Vreemd, op de site van Tesland staat:

Echter in de laatste jaren is de regelgeving eenvoudiger geworden waardoor er geen restricties meer zijn. Hierdoor is het toegestaan om deze upgrade uit te voeren.

Ook op andere diverse sites over achteraf xenon inbouwen zie ik geen problemen. Heb je een bron @Mkessels waar uit blijkt dat het niet mag?
ik zie inderdaad nu dat sinds 2011 de permanente eisen voor de wasinstallatie en niveauregeling zijn vervallen. (stond in bijlage VIII, artikel 116 en 118:
Artikel 116

Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

Artikel 117

Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118

1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.

2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.

3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

wel is er nog steeds een eis dat je het andere verkeer niet mag verblinden ( Artikel 5.2.64 Regeling voertuigen) .

Ik denk dat de eisen van ECE R48 dus alleen van toepassing zijn om de auto te mogen verkopen in europa, en de eisen zitten dus niet in de permanente eisen in Nederland.

maar goed, ik ben geen jurist, en ondanks dat mijn werkgever ook autolampen maakt en verkoopt, is het niet mijn werk om deze regels te kennen. Bij gelegenheid zal ik eens een collega vragen voor meer informatie.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
ik zie inderdaad nu dat sinds 2011 de permanente eisen voor de wasinstallatie en niveauregeling zijn vervallen. (stond in bijlage VIII, artikel 116 en 118:
Artikel 116

Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

Artikel 117

Bij dimlichten met gasontladingslichtbronnen blijven de gasontladingslichtbronnen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118

1. Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.

2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.

3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

wel is er nog steeds een eis dat je het andere verkeer niet mag verblinden ( Artikel 5.2.64 Regeling voertuigen) .

Ik denk dat de eisen van ECE R48 dus alleen van toepassing zijn om de auto te mogen verkopen in europa, en de eisen zitten dus niet in de permanente eisen in Nederland.

maar goed, ik ben geen jurist, en ondanks dat mijn werkgever ook autolampen maakt en verkoopt, is het niet mijn werk om deze regels te kennen. Bij gelegenheid zal ik eens een collega vragen voor meer informatie.
ik heb nog even verder gezocht, en het wordt me al wat duidelijker: op basis van de toelatingseisen mag een autoproducent geen auto's verkopen die niet aan de ECE normen voldoet. Autolampproducenten mogen op basis van Artikel 4.2 Regeling voertuigen geen lampen verkopen die niet aan de regelgeving voldoet, en op basis van hetzelfde artikel mogen autobezitters geen nieuwe onderdelen "in het verkeer te brengen" die niet aan de regels voldoen.
Een 35W xenon lamp (D3), past niet in de lampvoet van de tesla (gemaakt voor D8, 25W). Om het passend te maken, dient hiervoor een extra inkeping in de voet van de D3 lamp gemaakt te worden. Deze inkepingen zijn gedefinieerd in de ECE richtlijnen (in dit geval R99, welke dan weer verwijzen naar regulation 5). Hiermee voldoet deze lamp dus niet meer aan deze richtlijn, en mag je de lamp dus niet meer in het verkeer brengen.
ik ben dus geen jurist, en ondanks dat ik bij een autolampenfabrikant werk, heb ik er geen verstand van... Als leek denk ik echter dat het niet mag. Een jurist mag zich er over buigen of een extra inkeping gemaakt door de eindgebruiker in een bestaande lamp, de lamp als "nieuw onderdeel" kwalificeert.
 
Het LED dimlicht van S75D 2018 is sterker dan de 2x 35W Xenon van mijn BMW.

Wel moet je de lampen schoon houden.
Het valt op dat als ze beslagen op bevroren zijn dat er erg weinig licht uit komt.

Zeker bevroren is een issue omdat de LED-lampen zo weinig warmte geven dat deze niet / nauwelijks ontdooien.
Om de BMW zat een wasinstallatie die mee ging met de ruitensproeier. Die Xenons waren dan ook eigenlijk altijd schoon.
 
Last edited: