Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vermijdbare schade: uw tips

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat we er allemaal belang bij hebben dat de schadelast veroorzaakt door onze wagens zo laag mogelijk is (al was het maar omdat verzekeraars anders hun premies optrekken) lijkt het mij nuttig om een aparte thread op te starten met tips om schade te vermijden.

Sh*t H*ppens natuurlijk, je kan niet alles voorzien.

Maar misschien zijn er onder te leden wel al mensen die uit eigen schade-ervaring lering getrokken hebben.
Of zijn er die al een paar keer 'Oef! Net niet.' verzucht hebben en hun gewoontes/gedrag lichtjes bijgestuurd hebben om potentiële schade te vermijden.

De breedte van de wagen, de reactiesnelheid na beroeren van pedaal, onverwachte manipulatie van de key fob, beperkt zicht door achterruit, zakkende ophanging na stoppen, ..... het zijn toch allemaal elementen waar de meesten onder ons moesten aan wennen.

Wellicht zijn die ervaringen nuttig voor iedereen. Maar zeker ook voor de NewBies, die binnenkort hun wagen geleverd krijgen. Daarom lijkt een afzonderlijk draadje mij zinvol, zodat eventuele tips of waarschuwingen gemakkelijk te localiseren zijn en we ze niet moeten samenzoeken verspreid over de duizenden reacties op dit forum.

Wie deelt zijn ervaring?
 
Zelf ben ik 'te vaak' erg blij met mijn alloygators op mijn 21"velgen. Echt super. Hebben al heel wat velgschade voorkomen, zeker in publieke garages.
(Je krijgt de 10% Tesla korting overigens nog steeds).

Ook vind ik dat na ruim een jaar de lak er nog super uitziet. Ik heb destijds, zoals vele hier, direct een OptiCoat behandeling laten doen, en heb zeker de indruk dat dat helpt.
 
My 2 cents:

Ik gebruik de TACC nogal veel - vind hem heel handig - omdat je rustig met het verkeer kunt meerijden en automatisch voldoende afstand houd.
Merkte wel op dat de keren dat toen de TACC niet aanstond - je bijna ook ervan uitgaat dat je auto wel zelf gaat remmen... niet dus...
Ook bij ronde punten kan je TACC ineens fel accelereren als je voorganger de bocht om is - wat niet echt ideaal is - best dan even afzetten.

Heb al verschillende fietsers zichtbaar zien verschieten toen ik ineens langs hen reed en ze niet doorhadden dat er een auto achter hen aan het rijden was aan lage (fiets)snelheid voor je hen kon inhalen - daar pas je best ook extra voor op.

Op smalle wegen al enkele keren alles moeten toegooien en in de kant moeten rijden omdat mijn tegenliggers blijkbaar heel snel ergens moeten zijn en bijna mijn spiegels eraf reden... ik rij hierom sinds kort makkelijker iets om langs normale wegen dan een smalle weg binnendoor te nemen zodat je dit ook minder meemaakt. Dat dit iets langer duurt neem ik er graag bij en dan geniet ik wat meer van mijn auto.

Heb nog geen Alloygators - maar pas wel extra op bij parkeren. Probeer altijd zo te staan dat er ruimte genoeg is. Ik sta momenteel liever langs de weg geparkeerd waar ik moet betalen maar dan voldoende ruimte heb links en rechts van mijn wagen (straat en de stoep) dan op grote parkeerplaatsen waar je altijd (te) dicht op elkaar staat en makkelijk een deur van iemand anders in je auto kan krijgen.
 
Vooral de omvang (lengte en breedte van de wagen) is voor mij even wennen.

Eerste hele kleine krasje in het kunststof achterin: ik reed achteruit een parkeervak in en lette erg goed op de camera. Deze camera zit wat hoger en daardoor was niet te zien dat er een kleine verhoging zat aan het einde van het parkeervak.

Laatst ben ik een parkeergarage ingereden ergens onder Hoog Catherijne waar ik voor mijn gevoel links en rechts nog 2 cm over had bij het naar binnenrijden. Niet heel relaxed.

In de binnenstad mijd ik voortaan een specifieke parkeergarage onder 't Plein. Met mijn vorige auto waren de vakken al krap, maar met nog een halve meter extra in de lengte en 20 cm in de breedte ga ik dit niet eens meer proberen.

Parkeergarages- en terreinen: probeer ergens op een hoek te gaan staan, dan kun je over het algemeen aan 1 kant net wat breder staan terwijl de andere kant vrij blijft.

Parkeren in Nederland is over het algemeen niet echt berekend op grote auto's, wat dat betreft hebben Tesla-rijders in de VS het een stuk gemakkelijker..
 
Uitstekend initiatief, Patrick!

In afwachting van mijn S een algemeen advies en dat is tijdig sneeuwbanden monteren (van zodra de temperatuur onder de 8° zakt).
Wat ik ook graag als regel hanteer is er altijd van uit gaan dat je een dode hoek hebt en je dus nooit moet gokken van niet...

Een tip die ik al veel heb horen vermelden voor de S is rijden met de achteruitrijcamera aan om het beperkt zicht naar achter wat te compenseren.
 
Uitstekend initiatief, Patrick!

In afwachting van mijn S een algemeen advies en dat is tijdig sneeuwbanden monteren (van zodra de temperatuur onder de 8° zakt).
Wat ik ook graag als regel hanteer is er altijd van uit gaan dat je een dode hoek hebt en je dus nooit moet gokken van niet...

Een tip die ik al veel heb horen vermelden voor de S is rijden met de achteruitrijcamera aan om het beperkt zicht naar achter wat te compenseren.

Persoonlijk kijk ik liever naar voren tijdens het rijden!
Maar als je graag achteruit rijdt, dan is het misschien wel handig... :rolleyes:
 
Als ik op mijn werk de parkeergarage in rij klap ik mijn spiegels altijd even in. De hekken gaan er anders rakelings langs.

Helaas kon ik dat een maand geleden met de dorpel niet doen toen ik een stoepje raakte. Door de grootte van de auto blijft het lastig inschatten in dat soort situaties. Na twee dagen in een Scenic gereden te hebben kon ik vanmiddag de S weer ophalen. Die Scenic straf is genoeg reden om beter uit te kijken! Wat een zeepkist in vergelijking met de S!

Andere tip is de S bij het achteruitrijden niet te dicht tegen struiken aan te zetten. Als je de achterklep open doet, gaat deze dwars door de takken heen. En dat open doen kan ook gebeuren als je stoer de frunk wilt laten zien en je de verkeerde kant van je fob indrukt. (Yep....eigen ervaring; krasjes vielen gelukkig erg mee door de prima coating van Qualitycarcare)
 
Zelf ben ik 'te vaak' erg blij met mijn alloygators op mijn 21"velgen. Echt super. Hebben al heel wat velgschade voorkomen, zeker in publieke garages.
(Je krijgt de 10% Tesla korting overigens nog steeds).

Ook vind ik dat na ruim een jaar de lak er nog super uitziet. Ik heb destijds, zoals vele hier, direct een OptiCoat behandeling laten doen, en heb zeker de indruk dat dat helpt.

Ik ben sinds kort de officiële importeur van AlloyGator in NL.
De website is online inmiddels, dus bestellen is inmiddels mogelijk.
Professionele installatie doen wij uiteraard ook.
KITT.JPG
 
Last edited:
Dode hoek agv brede A-stijl.
Niet primair schade aan auto, maar wel aan anderen. Door de brede A-stijlen is het mij al enkele keren overkomen dat fietsers of wandelaars er net achter verscholen waren. Bij het oprijden van een weg uit een uitrit. Kijk naar links: niemand, kijk naar rechts: niemand. Ik trek op en dan verschijnt fietsers/voetganger ineens voor je auto. Zelfs iemand met een oranje reflecterende jas.. Ging allemaal net goed - schrok me kapot. Met name in wintermaanden een issue.

Schade aan onderkant auto achter. 900 euro per keer
Twee keer gehad. Achteruit inparkeren waarbij je met achterkant net over een betonnen afscheiding rijdt..of een stoeprand. Bij het dan weer wegrijden wordt de sierstrook kapotgetrokken. Auto zakt nl naar een lagere stand bij inparkeren - tenzij je actief de hogere hebt ingesteld. (luchtvering).
 
Let in parkeergarages met een laag plafond op bij het automatisch openen van je achterklep. Die komt op de hoogste stand behoorlijk hoog, met het risico dat je tegen een betonnen plafond aan zit.
En vertel dat ook je passagiers...
 
Let in parkeergarages met een laag plafond op bij het automatisch openen van je achterklep. Die komt op de hoogste stand behoorlijk hoog, met het risico dat je tegen een betonnen plafond aan zit.
En vertel dat ook je passagiers...

Hm,, er was toch een mogelijkheid omin te stellen hoe ver dat de klep open gaat?
Als dat via het scherm, met auto recall zou kunnen, zoals de hoogte instellingen dan zou het zelfs zonder extra sensor al schelen! Ook een tip voor tesla!
 
Hm,, er was toch een mogelijkheid omin te stellen hoe ver dat de klep open gaat?
Als dat via het scherm, met auto recall zou kunnen, zoals de hoogte instellingen dan zou het zelfs zonder extra sensor al schelen! Ook een tip voor tesla!

Dat kun je instellen bij de achterklep (knop ingedrukt houden met klep op de gewenste hoogte totdat ie piept dacht ik), maar 99 vd 100 keer wil ik 'm gewoon maximaal open hebben. Een goede suggestie inderdaad om dat location based te kunnen regelen! :smile:
 
Ik hou altijd extra afstand tot voetgangers en vooral fietsers...tot nu toe bevalt dat goed.

wel lastig is om de stekker erin te steken. Het klepje gaat open aan de kant van het lampje, en daardoor is het het beter mikwerk. Maar in het begin is dat blijkbaar toch 1 of 2 keer mis gegaan, waardoor er wat krasje naast de stekker zitten. Eigenlijk zou er een lampje op de stekker moeten zitten..

verder ben ik erg blij dat ik 19" banden heb. Ik ben wel eens in een krappe garage langs een randje gereden, maar daar geen schade door gekregen (Phff)

Tip: maak af en toe het cameraatjes schoon, vooral in de winter..